Permalänk

Ny dator ca 20 000

Jag har knåpat ihop en lista på inet med delar jag tycker verkar bra, nu återstår bara frågan huruvida ni med mer koll anser det vara ett bra bygge. Tänkte vänta med att köpa delarna till mellandagsrean, men jag vill vara redo med vilka dessa ska vara.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10033966/

Jag utgick från vinterdatorn men valde att byta upp lite, just nu spelar jag på en gammal 1920x1080-skärm, men planen är att om ett tag skaffa en ultrawide skärm med högre upplösning, högre frekvens och g-sync. Jag valde gaming x gpu eftersom jag läst att den ska vara bland de tystare, möjligen finns det något annat kort som är mer prisvärt?

Sen undrar jag om det räcker med esd-armband vid bygget, eller behöver jag en esd-matta också?
Och, hur stor usb-sticka behövs för att skapa en windows boot?

Permalänk
Medlem

Snabb fråga varför Två 500gb och inte en 1tb?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Köp den gtx1080 som det är kampanj på just vid tillfället när du ska beställa. 8k för ett 1080 är för mycket!! Jag fick mitt för 6500 på kampanj så det är helt klart värt att ha tålamod där. Och betyder det att du måste köpa från annan butik tex webhallen så gör det, värt de 100%!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Går att köpa windows på usb annars tror jag man behöver 8gb.
Ser annars bra ut.
Själv skulle jag gått M-ATX men smaken är som baken.
Skulle själv valt ett Evga G3 750w.
När du går efter ett tyst system kan det kanske värt att satsa på premium fläktar inget fel på de som följer med.

Stora frågan är om du kan vänta lite längre tills Zen/kabylake kommer ut och se om det sänker priserna?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Snabb fråga varför Två 500gb och inte en 1tb?

Förstås, hade inte koll på att det fanns 1tb ssd. Vad för någon skulle vara bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Köp den gtx1080 som det är kampanj på just vid tillfället när du ska beställa. 8k för ett 1080 är för mycket!! Jag fick mitt för 6500 på kampanj så det är helt klart värt att ha tålamod där. Och betyder det att du måste köpa från annan butik tex webhallen så gör det, värt de 100%!!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, ska hålla utkik och köpa delarna från olika sidor beroende på var de är billigast. Dock vill jag gärna ha ett kort som är semipassivt, har jag för mig att det kallas, då det lär vara tystare.

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Går att köpa windows på usb annars tror jag man behöver 8gb.
Ser annars bra ut.
Själv skulle jag gått M-ATX men smaken är som baken.
Skulle själv valt ett Evga G3 750w.
När du går efter ett tyst system kan det kanske värt att satsa på premium fläktar inget fel på de som följer med.

Stora frågan är om du kan vänta lite längre tills Zen/kabylake kommer ut och se om det sänker priserna?

Vad är fördelen med m-atx? Borde kanske kolla efter andra fläktar, men det borde jag kunna göra efterhand antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honeybubblez:

Absolut, ska hålla utkik och köpa delarna från olika sidor beroende på var de är billigast. Dock vill jag gärna ha ett kort som är semipassivt, har jag för mig att det kallas, då det lär vara tystare.

Mitt Palit 1080 kort är det och det funkar skitbra. Har gjort en egen fläktkurva så att den alltid är av under ca 45c sen hoppar upp till 40% efter det. Fläkten är supertyst och går aldrig över 1300rpm. Skulle man vilja ha fläkten igång hela tiden vid idle så lär de gå att sänka ner till 700rpm utan problem och det är lika tyst som om de stod still skulle ja nog säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Honeybubblez: M-atx är lite mindre bara fläktar går att ändra i efterhand

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Honeybubblez:

Förstås, hade inte koll på att det fanns 1tb ssd. Vad för någon skulle vara bra?

Skickades från m.sweclockers.com

De är ingen skillnad på de förutom att du sparar 300kr på 1Tb
Men vissa gillar ju att ha fler hårddiskar så det är ju ditt val om det är värt de där extra 300kr.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

De är ingen skillnad på de förutom att du sparar 300kr på 1Tb
Men vissa gillar ju att ha fler hårddiskar så det är ju ditt val om det är värt de där extra 300kr.

Nej, jag tar nog hellre en på 1tb. Hittade samsung 850, antar att den är bra kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Mitt Palit 1080 kort är det och det funkar skitbra. Har gjort en egen fläktkurva så att den alltid är av under ca 45c sen hoppar upp till 40% efter det. Fläkten är supertyst och går aldrig över 1300rpm. Skulle man vilja ha fläkten igång hela tiden vid idle så lär de gå att sänka ner till 700rpm utan problem och det är lika tyst som om de stod still skulle ja nog säga

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ska göra lite mer research om vilka kort som funkar så och norpa ett för bra pris i rean.

Permalänk
Medlem

Köp inte ett 1080 för 8000kr....

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

@Honeybubblez: M-atx är lite mindre bara fläktar går att ändra i efterhand

Ok, skulle du rekommendera ett mindre chassi också eller bara köra lite mer space i lådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Köp inte ett 1080 för 8000kr....

Nej, det ska jag undvika. Valde den bara för att jag googlade "most silent 1080" och det var den som dök upp. Men jag ska kolla upp lite andra och sedan försöka få så billigt som möjligt mellandagsrean.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honeybubblez:

Ok, skulle du rekommendera ett mindre chassi också eller bara köra lite mer space i lådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv skulle ja inte rekommendera m-atx för de blir så jävla litet o trångt speciellt om du även har en m-atx låda. Usch jag hatar tom att pilla i min midi tower låda så för min del blir det Full tower nästa gång (Phantom 820).
Gtx1080 korten är inte direkt små...
Stora lådor brukar kyla betydligt bättre med då det får plats större fläktar, tex 200mm. Absolut minsta fläktstorleken man ska gå ner till är 120mm men 140 är rekommenderat för rent generellt så betyder små fläktar mycket ljud då de måste snurra snabbare

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kombinerat CPU och moderkort för lägre pris samt billigast 1080-kort. Ljuddämpat chassi, samma guld-certifierat nätagg som du valde med buntband och mejselkit och 1TB M.2-SSD. Hur ljudnivån på grafikkortet vet jag inte. Tyvärr ATX för att rabatterade moderkortet är i ATX.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10034325/

Permalänk
Skrivet av Leoms:

Kombinerat CPU och moderkort för lägre pris samt billigast 1080-kort. Ljuddämpat chassi, samma guld-certifierat nätagg som du valde med buntband och mejselkit och 1TB M.2-SSD. Hur ljudnivån på grafikkortet vet jag inte. Tyvärr ATX för att rabatterade moderkortet är i ATX.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10034325/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10034325/

Är det värt att gå upp till m.2 ssd men köra långsammare minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Två enkla synpunkter: Näst månad prestera både AMD och Intel nya processorer.

Två enkla synpunkter: Näst månad prestera både AMD och Intel nya processorer.
För Samsung 960 är PRO bättre en EVO så spar du pengar med ha en snabbare med bättre garanti på 500G Samsung 960 PRO.
Men man brukade köpa en liten SSD för få en prisvärd ökning av prestanda det har kommit en ny SSD Samsung pro 960 minsta på ½ T byte, 3½ tusen normalt 10 % billigare lägsta pris-listan (5 års garanti).
Om du behöver mer plats så går det att komplettera med en extra hårddisk. Nytt moderkort och processorer lämpligen nytt från 2017!

Lycka till!
/Håkan

Samsung pro 960
http://www.sweclockers.com/nyhet/22693-samsung-tillkannager-9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honeybubblez:

Jag har knåpat ihop en lista på inet med delar jag tycker verkar bra, nu återstår bara frågan huruvida ni med mer koll anser det vara ett bra bygge. Tänkte vänta med att köpa delarna till mellandagsrean, men jag vill vara redo med vilka dessa ska vara.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10033966/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10033966/

Jag utgick från vinterdatorn men valde att byta upp lite, just nu spelar jag på en gammal 1920x1080-skärm, men planen är att om ett tag skaffa en ultrawide skärm med högre upplösning, högre frekvens och g-sync. Jag valde gaming x gpu eftersom jag läst att den ska vara bland de tystare, möjligen finns det något annat kort som är mer prisvärt?

Sen undrar jag om det räcker med esd-armband vid bygget, eller behöver jag en esd-matta också?
Och, hur stor usb-sticka behövs för att skapa en windows boot?

Skulle ta ett billigare GTX 1080, finns ett ASUS för 7000kr nu såg jag. Sen behöver du verkligen 1 TB lagring utrymme? Jag skulle börja med 500 GB och lägga till senare om behovet finns. Jag är osäker på om den där PSU:en passar i det där chassit, har för mig att det inte klarade särskilt djupa PSU:er (dubbelkolla det med andra ord).

Ett ESD-armband räcker gott och väl, bygg inte datorn på typ en matta bara
Förövrigt ingår buntband med chassit och vanliga skruvmejslar har du väl hemma? Köp till två fläktar istället, så kan du utnyttja alla tre plaster där fram!

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

@HåkaN Teknik: I en modern dator ska man inte ha en hårddisk (min åsikt) så länge man inte behöver lagra massa data. SSD är ganska billigt nu, skapar inga ljud. Sedan ska man inte köpa en ssd under 400gb om man har bjudet.

@SpeedRebirth Jag tycker inte ett M-ATX blir trång speciellt inte om mb har en plats längst ner ifall man vill göra sli/cf . Men då har jag tålamod och gillar att pilla så är det inga problem för mig så länge chassit är bra designat. Har själv byggt i ett Bitfenix pandora vilket krävde lite mer pill än ett define s men det var det värt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods