Går det att skapa ljudpaket att ackompanjera Sweclockers sommardator?

Permalänk
Medlem

Går det att skapa ljudpaket att ackompanjera Sweclockers sommardator?

Hej,

Jag har begränsade kunskaper om ljudteknik som DAC, ljudkort och hörlurar, men med det sagt så uppskattar jag ändå bra ljud och har upplevt och lyssnat på både bra system och dåliga.

Min fråga är om Sweclockers ljudentusiaster skulle kunna enas om "budget" och "lyxigare" paket att ackompanjera Sweclockers årliga sommardator?

Min tanke är att det ska finnas möjlighet för den oinsatte att välja till ett "paket" som passar individens plånbok och förväntningar och som på förhand är utsett av experter att fungera med Sweclockers sommardator?

Vad tror ni, vad skulle krävas? Hur gör man för att enas kring paket?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Åh, bra förslag! Stöttar detta

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Låter som en rolig ide.
Är tanken en hörlurskategori och en högtalarkategori med olika budget segment i dem eller bara ett ljudpaket för allt?

Permalänk
Medlem

Logitechs fetare "Z" högtalare ligger ju ruskigt bra till att direkt-kvalificeras. Modellerna med 8" och 10" bas är smått fantastiska.

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

Men å andra sidan så finns det väldigt många riktigt bra studiomonitor-högtalare för vettiga pengar!

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

Problemet med ljud och rekommendationer är att det är så otroligt subjektivt kring vad som är bäst. Två personer kan få ut helt olika upplevelse ur ett likadant paket, dessutom spelar placering av högtalare och lokal in i ljudbilden också. Därför skulle jag hävda att det är nästintill omöjligt att rekommendera ljud på samma sätt som datorkomponenter.

Däremot kan jag hålla med om att Logitechs Z-paket ger mycket ljud för pengarna i den kategorin av ljudprodukter. Är man däremot ute efter något häftigare med separat DAC så hade jag rekommenderat att man provlyssnar och tar hjälp av säljare i en HiFi-butik för att hitta rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Låter som en rolig ide.
Är tanken en hörlurskategori och en högtalarkategori med olika budget segment i dem eller bara ett ljudpaket för allt?

Jag personligen tänkte hörlurar då jag tror att den vida överstiger högtalare vid köp av stationär dator? Och då tänker jag specifikt headsets. Men, viktigt viktigt, jag kan så klart ha fel och jag är inte rätt person att fråga egentligen. Högtalare är ju också populärt men inte lika vanligt, eller?

Skrivet av Vesh:

Problemet med ljud och rekommendationer är att det är så otroligt subjektivt kring vad som är bäst. Två personer kan få ut helt olika upplevelse ur ett likadant paket, dessutom spelar placering av högtalare och lokal in i ljudbilden också. Därför skulle jag hävda att det är nästintill omöjligt att rekommendera ljud på samma sätt som datorkomponenter.

Däremot kan jag hålla med om att Logitechs Z-paket ger mycket ljud för pengarna i den kategorin av ljudprodukter. Är man däremot ute efter något häftigare med separat DAC så hade jag rekommenderat att man provlyssnar och tar hjälp av säljare i en HiFi-butik för att hitta rätt.

Ja, ljud är subjektivt men det kan påstås med skärmar, tangentbord och möss också. Det skulle vara kul att kunna vaska fram 2-3 olika förslag per kategori (budget och lyxigare) för att sedan ha en omröstning. Det kommer likt Sweclockers sommardator inte passa alla men borde tjäna som ett säkert kort.

Jag tror också att dessa paket kan lyfta intresset för bättre ljud i kombination med gaming och annan lyssning.

Kom gärna med tips på "budget" och "lyxigare" så kanske vi kan börja sammanställa förslag på paket?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Grejen är att "budget" är redan att använda mobo ljudkort och ett headset av högre kvalitet. Ex Sennheiser.
Ska avrage Joe höra skillnad sedan så blir det ex: Philips X2 hörlurar med modmic och en DAC ex. Creative Sound blaster G5 alt. ASUS Xonar u7

Detta är baserat på relativt populära, bra och prisvärda produkter som är skapligt enkla att få tag på.
Sedan är det som folk skriver väldigt individuellt...

/ ALmo

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR