Permalänk
Inaktiv

böjda skärmar

Jag ser att Samsung kör böjda skärmar på sin EDGE-serie. Varför är de böjda? Blir inte bilden skev på kanterna då? Blir inte telefonens kanter obekväma? Vad är födelarna?

Permalänk
Medlem

De kör med oled. Det är lättare att få bra böjda skärmar (med skarpare vinkel) men exakt hur de vinklar pixlarna vet jag inte.
De är iallafall ljusare på kanterna för att man framifrån ska se att det är samma ljusstyrka. Det är en väldigt trevlig skärm de har på sina EDGE.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

De kör med oled. Det är lättare att få bra böjda skärmar (med skarpare vinkel) men exakt hur de vinklar pixlarna vet jag inte.
De är iallafall ljusare på kanterna för att man framifrån ska se att det är samma ljusstyrka. Det är en väldigt trevlig skärm de har på sina EDGE.

Jag undrade inte varför de valde att göra böjda skärmar av OLED utan i allmänhet. Varför är skärmen böjd?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon15480:

Varför är skärmen böjd?

För att det är en funktion som andra inte har, en läcker detalj som får produkten att stå ut i mängden.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

som @Fluf säger. Man måste stå ut i mängden och detta gör att man på ett väldigt snyggt sätt kan ha skärmen ända ut i kanten och ge en större skärm per yta med mindre kanter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

OK, så marknaden efterfrågar efter produkter som får en att sticka ut ur mängden, och går och köper en sådan produkt, precis som jättemånga andra. Så står man där, med en telefon som varken är unik eller har rak skärm.

Permalänk
Medlem

Bitter eller?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

OK, så marknaden efterfrågar efter produkter som får en att sticka ut ur mängden, och går och köper en sådan produkt, precis som jättemånga andra. Så står man där, med en telefon som varken är unik eller har rak skärm.

Är du inte nöjd med svaren du får? Vad är du arg över?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casper:

Är du inte nöjd med svaren du får? Vad är du arg över?

Jag är inte arg. Jag är nyfiken på varför man köper en telefon som har förvrängd bild tack vare den böjda skärmen. Än så länge har jag bara hört argumentet att det gör mobilen unik/annorlunda. Är det tillräckligt för att någon ska köpa en sådan mobil?

Någon som har en sådan telefon som kan förklara hur hen resonerade?

Permalänk
Medlem

Med dina argument så verkar det som att du köper din mobil utifrån enbart en skärm? I så fall hade jag köpt en Samsung då dom har de bästa skärmarna i form av dpi samt upplösning.. är det de du vill höra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag är inte arg. Jag är nyfiken på varför man köper en telefon som har förvrängd bild tack vare den böjda skärmen. Än så länge har jag bara hört argumentet att det gör mobilen unik/annorlunda. Är det tillräckligt för att någon ska köpa en sådan mobil?

Någon som har en sådan telefon som kan förklara hur hen resonerade?

hur vet du att telefonen har en förvrängd bild?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bdea:

Med dina argument så verkar det som att du köper din mobil utifrån enbart en skärm? I så fall hade jag köpt en Samsung då dom har de bästa skärmarna i form av dpi samt upplösning.. är det de du vill höra?

Nej, jag vill höra hur de som köpt en mobil med böjd skärm resonerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommty:

hur vet du att telefonen har en förvrängd bild?

Två sätt:

1: Den teoretiska biten. En böjd skärm kommer visa en böjd bild. Bild som väldigt sällan kommer ta hänsyn till att skärmen eventuellt är böjd.

2: Observation: Jag tittar på telefonerna i fråga så ser jag att bilden är skev. ex:
http://www.technobuffalo.com/wp-content/uploads/2016/03/Samsu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Nej, jag vill höra hur de som köpt en mobil med böjd skärm resonerat.

De gillar hur det ser ut, svårare är det nog inte.

Permalänk

Jag ser inte riktigt vad du vill få svar på.

Jag tror att den böjda skärmen berorhar med ramarna att göra, de vill få dem så tunna som möjligt och få telefonen så liten som möjligt men ändå ha stor skärm.

Sen är det ju en Oled display som ofta böjs.
Även för designen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

De gillar hur det ser ut, svårare är det nog inte.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Jag själv har en Samsung Galaxy S6 Edge och jag valde mellan edge eller inte. Tänkte inte så mycket på hur bilden upplevs utan var mest inne på att det såg bra ut och slog till.

Känner inte att bilden blir skev som du skriver, såklart att det kan upplevas som annorlunda i början men ingenting som stör en överhuvudtaget. Alltså gick jag mest på hur den såg ut, som många andra skriver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Har en S7 Edge och ser ingen förvrängd bild. Ingen fördel med böjd skärm direkt, ser lite coolare ut. Men mest att eftersom skärmen "flyter" ut från telefonen så är kanterna nästan obefintliga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wzaa:

Jag själv har en Samsung Galaxy S6 Edge och jag valde mellan edge eller inte. Tänkte inte så mycket på hur bilden upplevs utan var mest inne på att det såg bra ut och slog till.

Känner inte att bilden blir skev som du skriver, såklart att det kan upplevas som annorlunda i början men ingenting som stör en överhuvudtaget. Alltså gick jag mest på hur den såg ut, som många andra skriver.

Uppskattar att du delar med dig av din upplevelse och tankegång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enceladus:

Har en S7 Edge och ser ingen förvrängd bild. Ingen fördel med böjd skärm direkt, ser lite coolare ut. Men mest att eftersom skärmen "flyter" ut från telefonen så är kanterna nästan obefintliga

Tack för ditt resonemang.

Permalänk
Medlem

Lite samma frågeställning om varför vissa tillverkare har kameran i mitten där bak eller i hörnet. Varför har man kapacativ hemknapp istället för en fysisk.
Det är en designfråga helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

som @Fluf säger. Man måste stå ut i mängden och detta gör att man på ett väldigt snyggt sätt kan ha skärmen ända ut i kanten och ge en större skärm per yta med mindre kanter.

En av anledningarna till att jag valde en EDGE istället för en vanlig S7. Större skärm på mindre yta jämfört med en vanlig plan skärm. (EDGE varianten av S7 har dessutom större batteri så valet vart ännu lättare..)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

S7 Edge:s skärm jämfört med den vanliga S7:an är inte bara böjd men också större, något som går hem hos många. Addera ett 20% större batteri och det är ett vinnande koncept i mångas ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För att det är en funktion som andra inte har, en läcker detalj som får produkten att stå ut i mängden.

Inte direkt sant då Huawei P9 Pro har böjd skärm

http://surfa.se/test-huawei-mate-9-pro/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag ser att Samsung kör böjda skärmar på sin EDGE-serie. Varför är de böjda? Blir inte bilden skev på kanterna då? Blir inte telefonens kanter obekväma? Vad är födelarna?

Fördelar finns inte. Eller som på note 5/7 att ha böjt glas på baksidan gör att telefonen känns smalare och mer lätthanterlig. Nu är det ju förvisso ingen skärm på baksidan men men.
På framsidan kanske man kan säga det med att telefonen upplevs som lite smalare osv. Dock är väl detta den enda fördel som finns. Svepa in från kanten i menyer kan ju vara en fördel också kanske då det borde vara mer naturligt.

Men dessa fördelar väger ju inte upp nackdelarna. Missfärgningar jämfört med skärmens raka yta, text osv som förvrängs, ser ut som man har ett lysrör på vardera sida av telefonen pga ljusreflektionerna som blir samt den största nackdelen som de flesta vittnar om är ofrivilliga tryckningar på skärmen i kanterna då man håller den. Spelar ingen roll om det kommer någon som säger att den minsann inte har det problemet. Kan bero på skal, håller telefonen helt handikappat eller måste försvara sitt köp in i det sista så erkänner inte ens för sig själv att det inträffar.

Största anledningen till att de säljer edge är för att konsumenterna tycker den ser snygg ut vilket som med mycket annat står högst upp på vad som är viktigast på en telefon för många. Sen glider de runt med skal eller en baksida som ser förjävlig ut pga alla fingeravtryck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av creativ:

Fördelar finns inte. Eller som på note 5/7 att ha böjt glas på baksidan gör att telefonen känns smalare och mer lätthanterlig. Nu är det ju förvisso ingen skärm på baksidan men men.
På framsidan kanske man kan säga det med att telefonen upplevs som lite smalare osv. Dock är väl detta den enda fördel som finns. Svepa in från kanten i menyer kan ju vara en fördel också kanske då det borde vara mer naturligt.

Men dessa fördelar väger ju inte upp nackdelarna. Missfärgningar jämfört med skärmens raka yta, text osv som förvrängs, ser ut som man har ett lysrör på vardera sida av telefonen pga ljusreflektionerna som blir samt den största nackdelen som de flesta vittnar om är ofrivilliga tryckningar på skärmen i kanterna då man håller den. Spelar ingen roll om det kommer någon som säger att den minsann inte har det problemet. Kan bero på skal, håller telefonen helt handikappat eller måste försvara sitt köp in i det sista så erkänner inte ens för sig själv att det inträffar.

Största anledningen till att de säljer edge är för att konsumenterna tycker den ser snygg ut vilket som med mycket annat står högst upp på vad som är viktigast på en telefon för många. Sen glider de runt med skal eller en baksida som ser förjävlig ut pga alla fingeravtryck.

Amen.

Permalänk
Medlem

@creativ: Spelar ingen roll?? Det gör det väl, alla har olika uppfattning. Bara för att du verkar ha ett negativt intryck av Edge-versionerna betyder inte att alla "måste" ha samma intryck.
Som jag sa i ett tidigare inlägg, det finns inga direkta fördelar med en böjd skärm förutom att det ser snyggare ut. Jag försvarar inte mitt köp, men att påstå att många använder skal eller "håller telefonen helt handikappat"´bara för att skärmen är böjd för att rätta till "felen" man kan uppleva är fel.
Och man behöver inte ett skal på telefonen för att få en massa fingeravtryck, nästan alla "top of the line" telefoner idag använder glas på baksidan som suger åt sig fingeravtryck, det är inte exklusivt för skal.

Ingen telefon idag är perfekt, om den telefonen fanns skulle vi alla köpa den. Alla telefoner idag har något som någon stör sig på eller anser är fel. Folk verkar inte ha något större problem med tex S7 Edge angående skärmen. Hade de haft det hade den inte sålt så bra, eller är alla idioter för att vi inte förstår eller bara försöker försvara våra dyra inköp?

Permalänk
Inaktiv

Har ingen sån själv, så jag kanske pratar i nattmössan...men finns det inte vissa funktioner som sitter på sidan av skärmen, på den böjda delen?

Permalänk
Medlem

@anon42512: Jo, men inget som man har någon större användning av. Man kan ha en liten flik på den böjda delen av skärmen på S7E (tror även S6E) där man kan komma åt genvägar, tex kontakter eller BankID

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enceladus:

@Loxus: Jo, men inget som man har någon större användning av. Man kan ha en liten flik på den böjda delen av skärmen på S7E (tror även S6E) där man kan komma åt genvägar, tex kontakter eller BankID

Se där. (Själv hade jag dock aldrig köpt en sådan, men men.. )