Ångerätt - Faktura?

Permalänk
Medlem

Ångerätt - Faktura?

Beställde varan på nätet men hämtade på Webhallens butik. Jag tog det på faktura i 14 dagar (hämtade bara ut varan i butik) Gäller ångerrätten? Går det lämna tillbaks varan? Förpackningen är bruten och testad men gillade det inte.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hämtar du ut sakerna i butik gäller samma regler som vid köp över disk.

Kolla deras köpeavtal

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hämtar du ut sakerna i butik gäller samma regler som vid köp över disk.

Kolla deras köpeavtal

Felaktigt. Hämtar du ut men har köpt via online gäller distansavtalslagen. Beställer du, hämtar och betalar i butik gäller inte distansavtalslagen. Detta oberoende av vad butikerna själva hävdar.

VDet beror alltså på när du betalar som det blir trixigt. Betalade du i samband med köpet, antingen fyllde i via 14 dagar faktura online så gäller distansavtalslagen. Betalade du i samband med att du hämtade i butik, är det butiksköp.

http://www.prisjakt.nu/konsument/hamta-varan-i-butik-har-jag-...

Fakta och genomläsning
Permalänk
Livsnjutare 😎

@Foolwolf: Ja det stämmer nog faktiskt som du säger, bra punkter här.

Jag trodde det var att om man hämtade varan i butik så var affären avslutad där - men har den betalats online i samband med beställningen, antingen via kredit/betalkort / paypal eller faktura (och andra alternativa betalmetoder på nätet) så räknas det som ett online-köp.

Affären måste avslutas, alltså ersättningen för den skall erläggas i butik.

http://www.webhallen.com/info/bestallning/kopinfo
Scrolla ner till ångerrätt.

"Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans.
Köp gjorda eller avslutade i butik, t.ex. när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik eller om man direkt, utan att boka något på vår hemsida köper något över disk i butik, omfattas ej av ångerrätten.
Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). "

Så du har ångerrätt på detta köp @Lorault !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Tack.

"Köp gjorda eller avslutade i butik, t.ex. när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik omfattas ej av ångerrätten."

Om jag fattar den meningen korrekt så gäller inte ångerrätten om man beställer online men betalar i butik. Tur att jag inte betalade i butiken då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

@andreas_dock:

Tack.

"Köp gjorda eller avslutade i butik, t.ex. när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik omfattas ej av ångerrätten."

Om jag fattar den meningen korrekt så gäller inte ångerrätten om man beställer online men betalar i butik. Tur att jag inte betalade i butiken då.

Ångerärten gäller så länge du inte betalar i butik. Det det jag markerat i ditt citat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så gäller fortfarande ångerrätten även om du beställer online och betalar i butik, då du gör själva köpet online och endast betalar i butik, det är iaf den information jag fått från en ARN ansvarig på en större elektronikensja då dom hade prövat det hos ARN.

Permalänk
Medlem

"2 § I lagen avses med

distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen uteslutande sker på distans,"

Säljarens e-handelslösning är i allra högsta grad ett "av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans". Vad gäller "om kommunikationen uteslutande sker på distans" skulle iaf jag tolka det som all kommunikation fram tills avtalet har slutits. Jag skulle alltså hävda att upphämtning i butik (t.o.m. när betalningen erläggs där) inte sätter ångerrätten ur spel, såvida det redan innan upphämtningen föreligger ett avtal om köp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD