Spillt te i grenuttagen - saker att tänka på

Permalänk
Medlem

Spillt te i grenuttagen - saker att tänka på

Drack te vid datorn när jag klantigt nog välter ut tekoppen så att det rinner te under skrivbordet, så att det kommer i båda mina grenuttag. Tar ett par sekunder, sedan går säkringen i hela lägenheten.

Grenuttagen kommer självklart bytas ut, men hur stor tror ni risken är att annat kan ha tagit skada? Det jag hade ikopplat är dator, skärm, studiomonitorer samt externt ljudkort. Det som satt i väggen var ett sånt där åskskyddat grenuttag från netonnet, medan det andra av äldre.modell satt i det åskskyddade.

Något jag ska tänka på innan jag försöker koppla in allting och köra igång igen (med nya grenuttag)?

Permalänk
Rekordmedlem

Prylarna blev utsatta för ett strömavbrott och det tål det mesta, dataförluster är nog det värsta som brukar inträffa men de kan ju vara illa även om hårdvaran i sig inte går sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som sagt ingen fara alls.
Och om hela lägenheten blev svart har du antagligen en jordfelsbrytare, då kan du vara ännu lugnare.