ESD från filt med hörlurar på huvudet - skäl till oro?

Permalänk
Medlem

ESD från filt med hörlurar på huvudet - skäl till oro?

Hej!

Lite snabbt - satt vid min dator med hörlurar på och en filt virad runtomkring mig. Hörlurarna är kopplade på följande sätt till datorn:

Hörlurar (Fidelio X1) -> USB DAC (Fiio E10K) -> Dator (i signaturen).

Filten drogs bort från mig vilket skapade statiskt elektricitet runt armarna och midjan. Ju längre filten drogs bort desto kraftigare var stötarna som började färdas upp mot öronen och in i hörlurarna. Där började jag höra brus och poppande men så fort filten var bortdragen helt och hållet (tog ca 2-3 sekunder totalt) från mig så avtog stötarna (samt bruset och poppandet) väldigt snabbt. Märkte inga fel med datorn (förutom bruset och poppandet i lurarna) och än så länge fungerar allt precis lika bra innan olyckan.

Nojig som jag är började jag leta efter information om vad konsekvenserna av en sådan olycka är. Har läst på bl.a. reddit om andra som haft liknande olyckor där hörlurarna slutade att fungera men fungerade bra efter en omstart av datorn men detta var inget jag upplevde dock.

Har jag något skäl till oro? Kan jag förvänta mig att få problem med datorn/DAC:en/hörlurna inom en snar framtid?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte:

Time will tell, skadan är ju redan skedd.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@Icte:

Time will tell, skadan är ju redan skedd.

Yes det är den, men än så länge verkar allt fungera normalt och utan problem. Kan andra system utöver hörlurarna/DAC:en ha påverkats också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII