Hej!
Har googlat & letat som fasen men ändå har jag inte lyckats lösa mitt problem, är ingen höjdare på PS så gör ju inte saken bättre.
Iaf, jag har en textur som jag vill böja i en viss radie, denna radien skall definieras baserat på hur långt från centrumet av min cirkel som texturen är placerad.
Tex här har jag en svart cirkel, jag vill kunna placera en textur på den blåa eller röda cirkeln, den få texturen att böja sig med exakt samma radie som dessa
Så, jag placerar min gröna textur i samma höjd som inre radien på min röda cirkel
Men hur får jag den att följa samma radie som den röda cirkeln i mitt exempel? Dessutom vill jag bevara rektangels övre kants längd när jag böjer texturen, vilket alltså i detta fallet får den nedre kantens längd att förkortas i rektangeln.
Jag testade att använda "arc" i "warp" verktygen men omöjligt att få önskat resultat då böjningen inte verkar gå att "snappa" till varken något annat lager (lagret som min röda cirkel ligger i) & går inte "snappa" till linjaler heller, så efter att ha gjort det manuellt så gott det gick så blev slutresultatet inte som önskat ändå eftersom nu texturens övre linje har blivit rejält utsträckt efter böjningen jämfört med originallängden när den var en rektangel:
Så hur gör man egentligen? Försökte med 3D verktygen i PS men där misslyckades jag ännu mer. Har aldrig använt Illustrator, så kan det kanske vara lättare där?
Vore sjukt tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning för snart har jag slitit ur mitt sista hårstrå på kroppen...