Permalänk

CPU fläkt slår ut andra fläktar

Hej gott folk!

Har ett ganska stort problem samt ett jag aldrig råkat ut för. Har polare med en dator med i7 6700k processor och standard akasa fläkt, asus geforce 1070, samt z170 pro gaming moderkort. 2 ssd hårddiskar. Samt ett,2 år, gammalt nätagg på 550w. (vilket jag funderar på om det kan ev vara problemet)

Problemen är:
1. Att när man startar datorn så går CPU fläkten igång ganska fort och slår ut alla andra fläktar när den är i högvarv, den går från 800 rpm till 3400 rpm, då slutar båda chassifläktarna samt grafikkortsfläktarna att fungera. I början var det dock inte så att de andra gav sig även om cpu fläkten körde igång.
2. Sen blir även CPUn väldigt varm fort och skiftar från 40-80 ungefär på 2 sekunder och kan gå fram och tillbaka så.

Han fick inte med något extra kylpasta när han köpte delarna men fanns en del på fläkten i sig. Eftersom jag aldrig varit med om detta och då jag inte är så där jätte bra på datorer även om man har byggt ihop en del under åren så är vi i stort behov av lite extra hjälp.

Permalänk
Medlem

Fråga ... har datorn "fungerat" och sedan har det blivit problem eller blev det så när han hade byggt ihop den ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur är fläktarna kopplade? Vad är det för nätagg?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S