Permalänk

Ny gamingskärm

Hej

Jag ska köpa en ny gamingskärm.

Mitt absoluta maxköp är denna:
ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q G-Sync IPS Curved

är det värt det eller är det too much? Är det för stor skärm för att köra FPS-spel, lite RPG, CiV VI etc.? Är det skönare att köra på en 27"-skärm?

Undrar eftersom jag aldrig haft större än 21-tumsskärmar...

Mvh

Permalänk
Skrivet av Fregatten:

Hej

Jag ska köpa en ny gamingskärm.

Mitt absoluta maxköp är denna:
ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q G-Sync IPS Curved

är det värt det eller är det too much? Är det för stor skärm för att köra FPS-spel, lite RPG, CiV VI etc.? Är det skönare att köra på en 27"-skärm?

Undrar eftersom jag aldrig haft större än 21-tumsskärmar...

Mvh

Ingen billig skärm inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fregatten:

Hej

Jag ska köpa en ny gamingskärm.

Mitt absoluta maxköp är denna:
ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q G-Sync IPS Curved

är det värt det eller är det too much? Är det för stor skärm för att köra FPS-spel, lite RPG, CiV VI etc.? Är det skönare att köra på en 27"-skärm?

Undrar eftersom jag aldrig haft större än 21-tumsskärmar...

Mvh

Värt och värt...personligen är ASUS PG348Q det bästa köpet jag gjort. 34" i 21:9 format är galet bra oavsett om du spelar BF1 eller Civ VI.
Gick från en Benq 24" 144 HZ och har nu hittat rätt. Se bara till att du har hårdvaran att driva 3440x1440 i 100 Hz så kommer du bli mer än nöjd.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Ingen billig skärm inte

Ja, men jag brukar köpa det bästa eller inget alls Bättre det än att köpa för 5000 kr och ångra sig att man inte köpte för 12000

Mina principer har gjort att jag inte äger en klocka utan det kommer jag nog köpa vid pension ))

Permalänk
Avstängd

fan då för? varför bry sig om tiden när man är pänchish..

Skrivet av Fregatten:

Ja, men jag brukar köpa det bästa eller inget alls Bättre det än att köpa för 5000 kr och ångra sig att man inte köpte för 12000

Mina principer har gjort att jag inte äger en klocka utan det kommer jag nog köpa vid pension ))

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Är också inne på samma bana, tittade väldigt länge på både den och Acer-varianten med samma panel under black friday. Blev inget köp och bra kanske är det, dagarna efter fick jag syn på denna
http://www.samsung.com/us/computing/monitors/curved/34--cf791...

Som jag är väldigt nyfiken på. Problemet är att det inte finns någon information eller tester på den (förmodligen för att den inte är riktigt lanserad). Så ja, fan vet helt enkelt. Ville ha något nytt vid jul men det blir nog att avvakta till Q1 när jag ser lite mer jämförelsetester mellan Samsungs VA ovan och ACER/ASUS IPS.

1500R tycker jag låter sjukt nice.

Detta är i alla fall mina funderingar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4.2GHz | Corsair H70 Hydro | EVGA GeForce GTX1080 SC Gaming | Corsair TX V2 750W | SAMSUNG CF791 @100Hz | Epiphany Acoustics EHP-O2 | Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av iceman1449:

Är också inne på samma bana, tittade väldigt länge på både den och Acer-varianten med samma panel under black friday. Blev inget köp och bra kanske är det, dagarna efter fick jag syn på denna
http://www.samsung.com/us/computing/monitors/curved/34--cf791...

Som jag är väldigt nyfiken på. Problemet är att det inte finns någon information eller tester på den (förmodligen för att den inte är riktigt lanserad). Så ja, fan vet helt enkelt. Ville ha något nytt vid jul men det blir nog att avvakta till Q1 när jag ser lite mer jämförelsetester mellan Samsungs VA ovan och ACER/ASUS IPS.

1500R tycker jag låter sjukt nice.

Detta är i alla fall mina funderingar.

Undrar när den kommer till Sverige...

Ja, den ser nice ut. 1500R står för böjningen, eller hur? Hur mycket är den på ASUS:en. Sen såg jag att den har freesync inte G-synk? jag har hört att G-synk är bättre eftersom det är kompatibelt med fler grafikkort, vet inte om det stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fregatten:

Undrar när den kommer till Sverige...

Ja, den ser nice ut. 1500R står för böjningen, eller hur? Hur mycket är den på ASUS:en. Sen såg jag att den har freesync inte G-synk? jag har hört att G-synk är bättre eftersom det är kompatibelt med fler grafikkort, vet inte om det stämmer?

Det stämmer att 1500R är böjningen. Lägre siffra ger snävare böjning heöt enkelt. Asus-skärmen har i sin tur 3800R enligt specs. Huruvida det är bättre eller sämre får nog var och en avgöra.

Och att G-synk skulle vara bättre för att det är kompatibelt med fler grafikkort än Freesync stämmer inte. G-sync fungerar enbart med grafikkort från Nvidia. Köper du en G-sync-skärm är du med andra ord bunden till ett Nvidia-kort så länge du vill utnyttja skärmen till fullo.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Skrivet av Fregatten:

Undrar när den kommer till Sverige...

Ja, den ser nice ut. 1500R står för böjningen, eller hur? Hur mycket är den på ASUS:en. Sen såg jag att den har freesync inte G-synk? jag har hört att G-synk är bättre eftersom det är kompatibelt med fler grafikkort, vet inte om det stämmer?

Precis som Limpaan säger ovan. Visst, skärmen hade (för mitt behov) varit bättre med G-Sync, men det är också en rätt så stor extra kostnad mot freesync (som vitt jag vet inte har någon licenskostnad associerad med sig). Dessutom har jag aldrig testat G-Sync, så jag är väl lyckligt ovetande om vad jag går miste om. Kan inte minnas att jag sett tearing på länge, men då har jag ju haft min nuvarande monitor länge.

Jag har dubbla monitorer på jobbet och försökte ställa dem typ som 1500R och det känns väldigt behagligt. Dock är det väl lite missvisande då den totala ytan är rätt mycket större på den setupen. 3800R känns som om det knappt är böjt. Å andra sidan, igen, inte testat något av det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4.2GHz | Corsair H70 Hydro | EVGA GeForce GTX1080 SC Gaming | Corsair TX V2 750W | SAMSUNG CF791 @100Hz | Epiphany Acoustics EHP-O2 | Sennheiser HD650

Permalänk

Det blev en 34:a till slut. Grym skärm!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fregatten: Jag kör Acer 34" 100Hz är mycket nöjd tycker inte det är för stort när jag spelar ex quakelive så kör jag en 16:9 upplösning får då 2 svarta kanter på skärmen så dom spel som inte gör sig bra i 21:9 kan man ju alltid mecka till