Brus i högtalare/förstärkare

Permalänk
Medlem

Brus i högtalare/förstärkare

Obs! Vill först bara lämna in en brasklapp och säga att jag inte är någon ljudexpert och jag vet att mitt ljudsystem inte är av bästa märket.

Mitt problem:
Jag köpte en begagnad förstärkare för ett tag sen. Redan första gången jag testade den brusade det en aning, men inte så mycket att det störde nämnvärt när man satt nån meter från förstärkaren. Nu har bruset dock ökat i styrka och är så starkt att det stör användningen.
Jag har testat alla olika kanaler på förstärkaren och också testat att koppla in den i andra enheter än bara min TV, som den är inkopplad i i nuläget, men bruset är kvar. Jag har även testat att koppla ur alla sladdar helt och bruset är då ändå kvar. Jag hoppas och tror inte att förstärkaren är paj, men inser att så kanske är fallet... Det kanske finns nån lösning som jag inte testat?

Det jag kör är :
- En TEAC ag-790 förstärkare (http://www.teac.com/product/ag-790/specifications/)
- RCA till 3.5mm plugg från förstärkaren in i en TV (brukar köra ljud via min chromecast eller apple-tv)
- Ett par Sony högtalare, har dock testat i ett annat högtalarpar av märket Sanyo och bruset var detsamma

Min fråga är:
Vad göra? Finns det nån check-lista på grejer man brukar testa för att få bort ett sådant brus?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ökar bruset ju mer du vrider på förstärkarens volymratt? Om du har den på noll, brusar det då?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vonbenne:

Obs! Vill först bara lämna in en brasklapp och säga att jag inte är någon ljudexpert och jag vet att mitt ljudsystem inte är av bästa märket.

Mitt problem:
Jag köpte en begagnad förstärkare för ett tag sen. Redan första gången jag testade den brusade det en aning, men inte så mycket att det störde nämnvärt när man satt nån meter från förstärkaren. Nu har bruset dock ökat i styrka och är så starkt att det stör användningen.
Jag har testat alla olika kanaler på förstärkaren och också testat att koppla in den i andra enheter än bara min TV, som den är inkopplad i i nuläget, men bruset är kvar. Jag har även testat att koppla ur alla sladdar helt och bruset är då ändå kvar. Jag hoppas och tror inte att förstärkaren är paj, men inser att så kanske är fallet... Det kanske finns nån lösning som jag inte testat?

Det jag kör är :
- En TEAC ag-790 förstärkare (http://www.teac.com/product/ag-790/specifications/)
- RCA till 3.5mm plugg från förstärkaren in i en TV (brukar köra ljud via min chromecast eller apple-tv)
- Ett par Sony högtalare, har dock testat i ett annat högtalarpar av märket Sanyo och bruset var detsamma

Min fråga är:
Vad göra? Finns det nån check-lista på grejer man brukar testa för att få bort ett sådant brus?

Tacksam för all hjälp!

Bara för att klara ut vad du hör, med tanke på att du skriver att du hörde ett brus när du satt någon meter från förstärkaren. Är det ett ljud från själva förstärkaren som du hör eller är det ett ljud i högtalarna?

Jag blir inte heller klok på hur du har kopplat. Du skriver att du kopplar från förstärkaren in i en TV, men jag tror att du menar att du kopplar från TV'n in i förstärkaren, dvs det är TV'n som är ljudkällan.

Om det är ett ljud från högtalarna så kan du ju börja med att kolla om det är förstärkaren som skapar ljudet. Om du kopplar bort alla inputs till förstärkaren och startar den. Sedan kan du vrida upp volymen efter hand till ganska hög volym. Du bör vid något tillfälle börja höra ett brus från högtalarna. Kommer det tidigt så har din förstärkare ganska mycket egenbrus. Om detta brus inte beter sig på samma sätt som det brus du frågar om så är källan något annat än förstärkaren, kanske TV'n eller en dålig kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bara för att klara ut vad du hör, med tanke på att du skriver att du hörde ett brus när du satt någon meter från förstärkaren. Är det ett ljud från själva förstärkaren som du hör eller är det ett ljud i högtalarna?

Jag blir inte heller klok på hur du har kopplat. Du skriver att du kopplar från förstärkaren in i en TV, men jag tror att du menar att du kopplar från TV'n in i förstärkaren, dvs det är TV'n som är ljudkällan.

Om det är ett ljud från högtalarna så kan du ju börja med att kolla om det är förstärkaren som skapar ljudet. Om du kopplar bort alla inputs till förstärkaren och startar den. Sedan kan du vrida upp volymen efter hand till ganska hög volym. Du bör vid något tillfälle börja höra ett brus från högtalarna. Kommer det tidigt så har din förstärkare ganska mycket egenbrus. Om detta brus inte beter sig på samma sätt som det brus du frågar om så är källan något annat än förstärkaren, kanske TV'n eller en dålig kabel.

Tack för svar.
Det är ett ljud från högtalaren och precis, ljudet kommer så klart från tvn in i förstärkaren.
Har kopplat ur allt och bruset kvarstår, har också testat både vänster och höger stereo ingångar och insett att bruset kommer bara från vänster kanal.
Bruset är ojämnt och går upp och ner i dynamik. Ibland är det knappt hörbart, medan det ibland låter jättestarkt.
Jag har som sagt tvn och några lampor jämte förstärkaren och högtalarna, kan det vara så att de stör varandra på något sätt?
Det vore tråkigt om förstärkaren är paj, finns det något mer jag kan testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vonbenne:

Tack för svar.
Det är ett ljud från högtalaren och precis, ljudet kommer så klart från tvn in i förstärkaren.
Har kopplat ur allt och bruset kvarstår, har också testat både vänster och höger stereo ingångar och insett att bruset kommer bara från vänster kanal.
Bruset är ojämnt och går upp och ner i dynamik. Ibland är det knappt hörbart, medan det ibland låter jättestarkt.
Jag har som sagt tvn och några lampor jämte förstärkaren och högtalarna, kan det vara så att de stör varandra på något sätt?
Det vore tråkigt om förstärkaren är paj, finns det något mer jag kan testa?

Skickades från m.sweclockers.com

När du provade andra högtalare, använde du då samma kablar till högtalarna? Om inte kan du prova med andra kablar. Har du inga andra kablar kan du prova att skifta höger och vänster i och med att du upplever dem olika. Flyttar sig bruset när du skiftar kablarna så är det fel på åtminstone den ena kabeln.

Så klart kan förstärkaren ta upp brus från andra grejer runt om, men jag skulle inte tro att det är så troligt. Den skulle också kunna ta upp störningar från elnätet, men inte heller det är särskilt troligt. Du kan ju prova om bruset är kvar om du flyttar förstärkaren en bit eller kopplar den i ett annat vägguttag med en förlängningssladd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låter som någon elektrolyt har börjat läcka i förstärkaren (alltså ström, inte vätska). Brukar ge upphov till brus som varierar i styrka. Även det faktum att bruset fanns redan från början och har ökat med tiden tyder på det. För i tiden kunde man lämna in förstärkare för reparation, vet inte om det görs nuförtiden. Känner du någon elektronikkunnig kunde du ju be hen titta på den.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.
Har fortfarande inte kunnat lösa det på egen hand, det där med elektrolyterna låter rimligt.
Får helt enkelt försöka hitta nån som kan kika på den som kan lite mer än mig.
Tack igen.

Permalänk
Medlem

Eftersom läckströmmar ofta är temperaturberoende så är ett trick att spreja med kylsprej (tror det finns på Kjell & Co t ex) på den eller de komponenterna man misstänker. Träffar du rätt komponent kommer brusnivån att ändras (försvinna eller bli kraftigare).

Måste givetvis göras med försiktighet när du har förstärkaren påkopplad och öppnad så du inte kommer åt något strömförande, och du bör ju inte ha dina dyraste högtalare inkopplade Och inte heller spreja hej vilt på allt du ser, stärkaren kan ju få permanenta köldskador, och risken finns att känsliga komponenter kan ju spricka av termochocken...Försiktighet påbjudes mao.

Bäst som sagt att överlåta detta till en kunnig person som har jobbat med elektronik förut och som vet vad den gör...