Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har du hittat filen på AMDs sida? Jag vet inte ens var jag ska söka den där

Var det inte www.amd.com/ryzen ?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Stressrapport från AMD:s preview tidigare ikväll

Ryzen max boost presenteras i Q1. Nu enbart 3,4 GHz.

Test Blender:
Ryzen matchar 6900K vid 3.4 GHz, dvs utan boost.

Test Handbrake:
Ryzen 3.4 GHz 54 sec vs 6900K GHz 59 sec
Man kan ladda ned testet själv från AMD:s hemsida

Test VR:
Såg inget mätbart

Test Battlefield 1, 4k DX12:
Ryzen vs 6900K. No fps visade... men såg likvärdigt ut

Test Z-brush:
25 miljoner polygoner
Keyshot CPU real time renderer
Ökas till 53 miljoner polygoner

ppd Streaming samtidigt som Dota 2 utan framdrops.
6900K klarar det men inte lika bra Ryzen. 6700K klarar det inte.

Sammanfattning, Ryzen spöar Intel 6900K som kostar 12 000 Kr.

Demo 4k gaming med Ryzen + VEGA i preview Battlefront. 60+ fps i långsam rymdscen

Men, priset? Vad det nu blir? Vi får nog vänta till Q1.

Rätta mig gärna om jag har fel, men har vi inte, tidigare i tråden, konstaterat att Blender är ett test som bord visa Zen från sin bästa sida? Och är inte just Handbrake en programvara som skulle ge max utdelning med de förbättringar med branch-prediction och prefetch som amd gjort? Och att kunna streama ordentligt medan man spelar är väl just en sådan syssla som tjänar på att ha fler kärnor/trådar?

Jag vill inte vara tråkmånsen här, men jag tror inte vi skall dra allt för stora växlar på att Zen gör det den är designad för väldigt bra (bäst av de tillgängliga konsumentprocessorerna?), men jag skulle inte förvänta mig att Zen levererar på samma sätt över hela test-sviten!

Med det sagt, det är en sju tusan till produkt de har utvecklat! Bara priset blir tillräckligt lockande och marknaden gör kopplingen stream = många kärnor = Ryzen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

6900k= 8 kärnor 16 trådar handbrake 59sek vid 3.4-3.7ghz

Ryzen= 8körnor 16trådar handbrake 54 sek vid 3.4ghz fast.

Inte at förglömma.
Intel 6900K 8 core 140W
AMD Ryzen 8 core 95W

Nu kanske de mäter olika, men jag har för mig att AMD har haft schyssta TDP tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har du hittat filen på AMDs sida? Jag vet inte ens var jag ska söka den där

Nej, jag har inte letat men Lisa sade det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Köpknappen påslagen

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

En annan tanke som slog mig...

Det som alltid hållit APU:erna tillbaka är bristen på minnesbandbredd. Jag var, för egen del, nyfiken på hur de integrerade kretsarna som (med all sannolikhet) kommer i Juni skulle hantera DDR4-minne, men med 20MB (och om Naples är ngt att gå efter, potentiellt mycket mer!) borde ju APU:erna få sig en riktig boost också. Iris Pro med eDRAM kanske inte kommer att se så imponerande ut längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har du hittat filen på AMDs sida? Jag vet inte ens var jag ska söka den där

www.amd.com/ryzen

Scrolla ner tills du ser "Try out the Ryzen Blender demo for yourself."

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Prestandan verkar vara där, besviken på att dem inte visa sr5 och sr3, priset kunde dem också annonserat det är det som är intressant inte någon virtuel reality med flygande drakar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gruarn:

En annan tanke som slog mig...

Det som alltid hållit APU:erna tillbaka är bristen på minnesbandbredd. Jag var, för egen del, nyfiken på hur de integrerade kretsarna som (med all sannolikhet) kommer i Juni skulle hantera DDR4-minne, men med 20MB (och om Naples är ngt att gå efter, potentiellt mycket mer!) borde ju APU:erna få sig en riktig boost också. Iris Pro med eDRAM kanske inte kommer att se så imponerande ut längre...

Drömmen vore om APU:n blev en hybridkrets med HBM minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Bael:
Jo den hittade jag. Jag menade Handbrake filen, men jag kanske missförstod vilket program det gällde?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Undrar när dom kommer nänna priserna?
Är ju just det som är det väsentliga nu känner jag, oavsett prestandan-tronen eller inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

@Bael:
Jo den hittade jag. Jag menade Handbrake filen, men jag kanske missförstod vilket program det gällde?

Ingen aning men det är den enda fil jag hittat hittils.

Edit. Btw körde "ryzen" filen på 1.20.17. (4790K som gick i 4.3GHz)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gruarn:

Rätta mig gärna om jag har fel, men har vi inte, tidigare i tråden, konstaterat att Blender är ett test som bord visa Zen från sin bästa sida? Och är inte just Handbrake en programvara som skulle ge max utdelning med de förbättringar med branch-prediction och prefetch som amd gjort? Och att kunna streama ordentligt medan man spelar är väl just en sådan syssla som tjänar på att ha fler kärnor/trådar?

Jag vill inte vara tråkmånsen här, men jag tror inte vi skall dra allt för stora växlar på att Zen gör det den är designad för väldigt bra (bäst av de tillgängliga konsumentprocessorerna?), men jag skulle inte förvänta mig att Zen levererar på samma sätt över hela test-sviten!

Du kan ha rätt och du är en tråkmåns.

Citat:

Med det sagt, det är en sju tusan till produkt de har utvecklat! Bara priset blir tillräckligt lockande och marknaden gör kopplingen stream = många kärnor = Ryzen...

Tar tillbaka, du är ingen tråkmåns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Åh nej du, den är nog allt bätte bevarad

Skickades från m.sweclockers.com

Attans!

Men jo, vore bra med ungefärliga priser. AMD lär nog ta så mycket de kan för produkterna, de behöver ju få in pengar även de. Om AMD drar upp priserna kan chansen finnas att Intel sänker sina vilket kan tvinga ner AMD's priser också.

Skrivet av Gruarn:

En annan tanke som slog mig...

Det som alltid hållit APU:erna tillbaka är bristen på minnesbandbredd. Jag var, för egen del, nyfiken på hur de integrerade kretsarna som (med all sannolikhet) kommer i Juni skulle hantera DDR4-minne, men med 20MB (och om Naples är ngt att gå efter, potentiellt mycket mer!) borde ju APU:erna få sig en riktig boost också. Iris Pro med eDRAM kanske inte kommer att se så imponerande ut längre...

Skrivet av Ratatosk:

Drömmen vore om APU:n blev en hybridkrets med HBM minne!

I och med Fiji och introduktionen av staplat minne så har jag förväntat mig att man börjar använda HBM i processorn. För grafikdelen vore det bra, snabbt minne som tar relativt liten plats och bör få plats på processorn. Borde finnas en hel del första generationens HBM-kretsar som blivit oanvända då vi hitills bara sett de användas i en enda produktfamilj. Kanske blir mer fart när HBM2 är redo att användas i massproducerade produkter förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Attans!

Men jo, vore bra med ungefärliga priser. AMD lär nog ta så mycket de kan för produkterna, de behöver ju få in pengar även de. Om AMD drar upp priserna kan chansen finnas att Intel sänker sina vilket kan tvinga ner AMD's priser också.

Ja jag tycker gott att dom ska ta ut så mycket marginaler dom kan här, speciellt om nu Zen presterar så som visas upp här.
Måste medge att jag inte har varit så här taggad för en dator-relaterad release på evigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Rätta mig gärna om jag har fel, men har vi inte, tidigare i tråden, konstaterat att Blender är ett test som bord visa Zen från sin bästa sida? Och är inte just Handbrake en programvara som skulle ge max utdelning med de förbättringar med branch-prediction och prefetch som amd gjort? Och att kunna streama ordentligt medan man spelar är väl just en sådan syssla som tjänar på att ha fler kärnor/trådar?

Jag vill inte vara tråkmånsen här, men jag tror inte vi skall dra allt för stora växlar på att Zen gör det den är designad för väldigt bra (bäst av de tillgängliga konsumentprocessorerna?), men jag skulle inte förvänta mig att Zen levererar på samma sätt över hela test-sviten!

Med det sagt, det är en sju tusan till produkt de har utvecklat! Bara priset blir tillräckligt lockande och marknaden gör kopplingen stream = många kärnor = Ryzen...

Intressant poäng.
Det om Blender har jag hört, men inte det om Handbrake.
Nog för att det är väntat att tillverkare plockar russinen ur kakan. Därför väntar man på oberoende tester.
Jag undrar hur låga priser AMD måste ha för att folk ska välja Ryzen istället för Core. Intel lär ju dessutom sänka priserna om de känner att AMD har "för bra" priser.
Om inte annat så vinner ju konsumenten på det, oberoende av om man väljer AMD eller Intel

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ingen aning men det är den enda fil jag hittat hittils.

Edit. Btw körde "ryzen" filen på 1.20.17. (4790K som gick i 4.3GHz)

Ok, jag har tagit ner programmet och ska testa på min FX-8350 @ 4.0 (standard). Lär väl ta ett par minuter

Edit:
Tog längre tid än så 2.49.82 blev min tid

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Drömmen vore om APU:n blev en hybridkrets med HBM minne.

När det kommer får vi prestandaparitet mellan integrerade och diskreta grafikkort. Jag ställer mig dock tveksam till att det finns utvecklade grafikkort med HBM-minnesbuss i dagsläget. Möjligen att Polaris12 får den äran i det här prissegmentet.

Oavsett vilket kommer inte AMD att gå direkt från excavator + Cap Verde till zen + Polaris12 + HBM, då det finns på tok för mycket potential i att ha Zen + Polaris11 som ett väldigt distinkt mellansteg med massor av förbättrad prestanda! Vi får nog vänta till 2018 innan det händer:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Ingen aning men det är den enda fil jag hittat hittils.

Edit. Btw körde "ryzen" filen på 1.20.17. (4790K som gick i 4.3GHz)

1:14:43 med min oklockade 6700K:

Skrivet av RVX:

Ja jag tycker gott att dom ska ta ut så mycket marginaler dom kan här, speciellt om nu Zen presterar så som visas upp här.
Måste medge att jag inte har varit så här taggad för en dator-relaterad release på evigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer.
Och känslan är att det inte är en ny Bulldozer utan något som faktiskt bör vara konkurrenskraftig med. Återstår förstås att se produkten testas av oberoende aktörer men ja, riktigt riktigt lovande och förhoppningsvis en början på en utvecklingsmässigt intensivare period i datorvärlden.

Permalänk
Hjälpsam

Kommer ni i håg vad Ryzen fick i blender?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer ni i håg vad Ryzen fick i blender?

54 sec.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

var väl 54 sek för ryzen i blender

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Hjälpsam

Jag ändrar mig tror nu, tror att Ryzen kommer kunna köpas för runt 5 papp, Intels sexkärniga kostar under 5, deras åttakärniga verkar helt klart överprisad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:
Skrivet av bonzichrille:

var väl 54 sek för ryzen i blender

Fast det verkar ha varit Handbrake: http://www.guru3d.com/articles-pages/editorial-amd-zen-is-now...

Försökt hitta rätt info men för trött för att hitta rätt börjar jag inse. Sovdags för ett bra tag sedan med.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Du har helt rätt 54 sec. var för handbrake, blender däremot så visar dom inte tiden.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Fast det verkar ha varit Handbrake: http://www.guru3d.com/articles-pages/editorial-amd-zen-is-now...

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=27278

Försökt hitta rätt info men för trött för att hitta rätt börjar jag inse. Sovdags för ett bra tag sedan med.

Ja det är dags att sova nu.
Var onekligen både händelserikt och intressant i kväll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@anders190: Du har helt rätt 54 sec. var för handbrake, blender däremot så visar dom inte tiden.

Eller rättare sagt, det var omöjligt att se nåt då bilden var så liten

Edit:
Läser man noga på videon Guru3d har så ser man att filen som används heter bbb60s eller nåt och sparas med namnet bbbs.mp4

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Blender tog ca 36 sekunder på båda (32:12-32:48 på YouTube).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

ZEN kommer förmodligen prisättas lägre än motsvarande intel eftersom AMD måste hämta in marknadsandelar. Det var ju samma under athlon-tiden när amd spöade intel på i princip alla områden. Trots aggresiv prissättning hade intel betydligt större marknadsandel med sina överhettande och strömslukande pentium 4.

Instämmer.

Skrivet av DST:

Inte så jag minns det iaf, 90% av alla entusiaster/spelare hade ju athlon maskiner.

Tror Rixxz syftade på OEM.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är du förvånad?

Skrivet av Ratatosk:

Rizen och Vega!

Blev något bättre än en AMD keps!

Åh Lisa!

<3

Skrivet av Buio:

Inte at förglömma.
Intel 6900K 8 core 140W
AMD Ryzen 8 core 95W

Nu kanske de mäter olika, men jag har för mig att AMD har haft schyssta TDP tidigare.

Well hello there!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

ZEN kommer förmodligen prisättas lägre än motsvarande intel eftersom AMD måste hämta in marknadsandelar. Det var ju samma under athlon-tiden när amd spöade intel på i princip alla områden. Trots aggresiv prissättning hade intel betydligt större marknadsandel med sina överhettande och strömslukande pentium 4.

500usd är ett rykte och då är ett 6700k ett betydligt bättre val för spel, som är likvärd eller bättre än Brodwell.
Spel behöver HZ och IPC, AMD har varken det första eller det andra, allt över 8 trådar är bortkastat.
3.5k för en 6700k eller 5k för en Zen som presterar sämre i spel, är alternativet för mig iallafall ganska enkelt.
Jag hoppas att jag har fel, men jag är inte optimistisk. AMDs första "officiella" test är mot Brodwell och prisserna kommer att vara där efter.