Ny Stationär dator får frys-krash under spelande(felkod från loggbok i tråd)

Permalänk
Medlem

Ny Stationär dator får frys-krash under spelande(felkod från loggbok i tråd)

Hej Swelockers. Återkommer hit nu igen pga att jag inte lyckats fixa mina fryskrashar.

Efter ca 2 veckors användande inträffade första frysningen. Det blir alltså ingen bluescreen eller liknande. Det fryser fast och man får själv stänga av och sätta på datorn igen. Har nu haft problemet i ca 1 månad.

Det har endast hänt när jag spelat League of legends. Men det jag spelar 90% av tiden. Men den har klarat av overwatch i några timmar utan krash. Det kan hända 1 gång var 3e dag. Men ikväll har det hänt 2 gånger på några timmar.

Har testat lite olika saker, verkar vara många som har liknande felmeddelande osv. Men inget har funkat ännu.
Har öppnat datorn och tryckt/känt på alla kablar.
Kört Furmark på GPU.
Kollat temperaturer och verkar inte vara något problem och då skulle de har krashat mer frekvent.
Installerat om League of Legends.
Hade både realtek och nvidia Audio drivers, så har tagit bort nvidia audio drivers och även gjort clean install på alla nvidia drivers.
Samt någon annan kryssa i/ta bort alternativ i kontrollpanelen.

_____________________________FELMEDDELANDE FRÅN LOGGBOK_______________________________

Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2016-12-12 22:13:23
Händelse-ID: 41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå: Kritisk
Nyckelord: (70368744177664),(2)
Användare: SYSTEM
Dator: DESKTOP-UDHHVG4
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>4</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-12-12T21:13:23.038331100Z" />
<EventRecordID>4259</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-UDHHVG4</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
</EventData>
</Event>

________________________________________________________________________
Desperat och tacksam för all hjälp jag kan få! Är ingen dator expert men gör verkligen mitt bästa!
Keyword: 0x8000400000000002 (Microsoft-Windows-Kernel-Power)

Tack på förhand!!
Philip

Operativsystem: w10
Processor: Intel Core i7-6700K (Skylake Bundle)
Processorkylare: CM TX3 Evo CPU Cooler
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO, Socket-1151
Minne: 4x 8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz (16GB)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB Strix Gaming
Hårddisk: Samsung evo 850 500gb ssd, 1 gammal 1tb HDD, 1 gammal 300gig något HDD
Nätaggregat: EVGA BQ 750W Hybrid Modular 80+ PSU
Övrig kylning: Standard fläktar till chassi (Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS)

Permalänk

Felmeddelandet säger tyvärr inte mycket mer än att datorn oväntat staratt om.
Det jag skulle testa:
Installera senaste driventiler från tillverkarnas hemsida
Cmos reset
Kolla alla kablar igen, dra ur sätta tillbaka
Installera om Windows

Permalänk
Medlem

@FrazzorXx: Okej ska testa ikväll.
Vad är Cmos reset?

Nvidia drivrutinerna borde va rätt och har installerat om dem. Men om inte cmos hjälper så kan nog windows ominstallation vara något.

Tack

Permalänk
Medlem

Frysningar kan bli orsakat av dåligt DDR Minne (eller de har inte rätt inställning i bios). Kontrollera att alla dina ram minne inte har något problem... använd programmet Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool (skapa en bootbar iso CD eller usb och kör kontroll några timmar)

Om det fryser kraschar bara i spelet "League of Legends" då är det inget fel på din dator. En del spel har bugar och kan orsaka krasch och det är normal spel utvecklarnas fel. Har du provat andra spel och samma sak händer ? Prova mer spel

Använd programmet BlueScreenView v1.55 föratt felsöka din krasch sedan googlar du bug check koden...

Permalänk

Vilka RAM-minnen har du? Jag har haft samma problem som du med Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX. När jag plockade ut ett av minnena så frös datorn betydligt mer sällan, sen när jag köpte nya minnen av annat märke så upphörde det helt.

Så jag rekommenderar att du testar att plocka ut en RAM-sticka.

Permalänk
Medlem

Om det enbart sker i League of Legends kan felet ligga i spelet snarare än något hårdvarurelaterat. Ditt felmeddelande från loggboken kommer från att du själv stänger av datorn med knappen så det säger egentligen ingenting.

Som en liten parentes kan dock sägas att jag hade frysningar när datorn stått i viloläge för länge, och det verkar jag ha löst (det har inte uppkommit på över två veckor trots att datorn varit på konstant) genom att ändra inställningar för RAM i bios. Se till att minnena körs i rätt Mhz och timings.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, nu har jag lite att googla mig till och testa. Låter troligast att det kan vara någon felinställning för mina RAM minnen, eller att något av dem är defekta. har ju 4x 8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz (16GB), Så även precis samma som du sa @orkarintemeer.

@intel2000 Kan det programmet se ifall det är något fel på mina minnen? Isåfall kan jag ju lätt returnera dem och köpa andra istället

Som jag skrev så har jag även spelat overwatch men ej lika mycket. Men ja, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

@Lakeland
De har egen usb skapare heter usb installler om du inte kan bränna egen dvd/cd använd deras usb installer:
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.usb.inst...
Har inte provat det men den borde göra en bootbar usb så att du kan starta memtest86 i Dos när du startar datorn.

Det som är viktig när man felsöker minne med programmet memtest86 är att göra testet för en ram minne en i taget! på det visset så kan du veta vilken av ram minne som har problem. Så ta ut alla dina 4st ram minne och kör test diagnostik en i taget.

Asså "Rufus" används mest till skapa bootbar usb för OS operativsystem den passar inte. Det finns en annan ochså heter "ZOTAC WinUSB Maker" ej provat

Permalänk
Medlem

@intel2000: Jag fick det att fungera igår med deras egna USB-installen, laddade ner en annan ISO fil först.
Okej bra att du sa det. Då får jag köra 4st test. Såg lite på youtube hur det såg ut, ska man köra tills den gått igenom "pass" ca 2 gånger?

Permalänk
Medlem

Den har många pass du kan köra en timme eller mer för varje st minne modul. Om det hittar något problem då kommer den skriva i röd text.

Permalänk
Medlem

Kolla i Bios att både CPU & Minnen får rätt spänning. Gissar att de skall ha 1.35volt(minnena) - men bra att kolla.

Mitt MSI moderkort undervoltade min cpu (default settings) - så att den hängde sig då o då(utan överclock).

Uppdatera BIOS är ju alltid bra

Vad jag kan se så skall dina minnen stöda XMP 2.0 profil - kolla att du har XMP påslaget i BIOS

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Kolla i Bios att både CPU & Minnen får rätt spänning. Gissar att de skall ha 1.35volt(minnena) - men bra att kolla.

Mitt MSI moderkort undervoltade min cpu (default settings) - så att den hängde sig då o då(utan överclock).

Uppdatera BIOS är ju alltid bra

Vad jag kan se så skall dina minnen stöda XMP 2.0 profil - kolla att du har XMP påslaget i BIOS

Med vänlig hälsning Lazze

Den var inställd på Auto, har nu ändrat till XMP, kan det ha varit så enkelt? Tänker köra på detta tills nästa krash och då köra memtest på minnena.

Den frågar om man ska ha på enhanced timing med xmp, ha igång det eller köra Asus standard?

CPU: 4000MHz frequency, 1,296V
Ram: 2133MHz frequency, 1,200V (32768 capacity)
Säger detta dig något? För lite?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakeland:

Den var inställd på Auto, har nu ändrat till XMP, kan det ha varit så enkelt? Tänker köra på detta tills nästa krash och då köra memtest på minnena.

Den frågar om man ska ha på enhanced timing med xmp, ha igång det eller köra Asus standard?

CPU: 4000MHz frequency, 1,296V
Ram: 2133MHz frequency, 1,200V (32768 capacity)
Säger detta dig något? För lite?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Den föreslår en fet överklockning på minnena o vill då höja spänningen. Standard på 1.2v borde bli fint.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Uppdatering/Lösning

Uppdatering: Efter ca en vecka av mer och mindre användande har jag inte haft en enda krash. Tack till alla som tog sin tid till att hjälpa mig.

Extra tack till @Tea42BBS som kom med lösningen.
Alltså att ändra från Auto till XMP i bios. Hoppas fler kan få hjälp utav den här tråden i framtida googlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakeland:

Uppdatering: Efter ca en vecka av mer och mindre användande har jag inte haft en enda krash. Tack till alla som tog sin tid till att hjälpa mig.

Extra tack till @Tea42BBS som kom med lösningen.
Alltså att ändra från Auto till XMP i bios. Hoppas fler kan få hjälp utav den här tråden i framtida googlingar

Extra glad att kunna vara till hjälp

God jul!

Med vänlig hälsning Lazze