Blockets begagnatförsäkring (IF)

Permalänk
Avstängd

Blockets begagnatförsäkring (IF)

Någon som vet hur dessa funkar, Sålde en bil och tecknade en begagnatförsäkring via blocket. Bilen såldes och jag betalade försäkringen, DYR 3000:-
En månad senare så säljer köparen bilen till en annan, ( bilfirma) Borde således inte försäkring i det skedet bli ogiltig och pengar betalas tillbaka? Jag har försökt hitta något som säger något gällande detta, men det enda jag hittar är att försäkring inte är giltig om den via blocket säljs till en firma... Tycker detta är förjävligt då en ny ägare inte kan utnyttja den begagnat försäkring jag tecknat och betalat för men ändå så behåller IF mina pengar.,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Försäkringen betalas som en engångssumma, om sedan bilen byter ägare förfaller försäkringen som vilken försäkring som helst. Nu köps ju försäkringen för nästa ägare men du betalar för den, därav det blir ett helt annat fall.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Ett kryphål alltså? äckliga storbolag.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ett kryphål alltså? äckliga storbolag.

Skulle väl säga att det är så den fungerar. Vissa produkter går inte att säga upp och du får tillbaka pengar, allt står ju någonstans i villkoren, även om det helt klart otydligt i vissa fall.

Men om du nu sålde bilen och betalade försäkringen är väl din del klar? Att nästa ägare sedan säljer bilen vidare, påverkar ju inte dig direkt?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Inte att det påverkar mig direkt, Men jag har ju betalat för en tjänst som jag anser att eventuell ny ägare borde få tillgång till då jag betalat för det. Jag tycker att en del av pengarna borde återbetalas till mig då den försäkring jag tecknade inte är giltig längre.

Skrivet av Maxizor:

Skulle väl säga att det är så den fungerar. Vissa produkter går inte att säga upp och du får tillbaka pengar, allt står ju någonstans i villkoren, även om det helt klart otydligt i vissa fall.

Men om du nu sålde bilen och betalade försäkringen är väl din del klar? Att nästa ägare sedan säljer bilen vidare, påverkar ju inte dig direkt?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Rimligtvis tjänade du väl pengar på försäkringen? DVS. höjde ditt begärda pris med mer än 3000:- ?

Om något borde väl isf. köparen få tillbaka de 3000 eftersom det är den personen som i slutändan har betalat men inte nyttjar försäkringen?

Hursomhelst, det är den nya ägarens bil, vad den personen gör med den har du inget att göra med.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk

Kan den förre ägarens försäkring gälla?

Nej, den föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med den dag då ägarbytet sker.
https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Fragor-och-svar...

dvs du köpte försäkring till bilen åt den nya ägaren? WHY?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Nej det gjorde jag inte, Tvärttom.

Nu pratar jag inte om bilen heller, Jag pratar om en tjänst jag köpt till.

Skrivet av jcee1993:

Rimligtvis tjänade du väl pengar på försäkringen? DVS. höjde ditt begärda pris med mer än 3000:- ?

Om något borde väl isf. köparen få tillbaka de 3000 eftersom det är den personen som i slutändan har betalat men inte nyttjar försäkringen?

Hursomhelst, det är den nya ägarens bil, vad den personen gör med den har du inget att göra med.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Sweclocker och dessa medlemmars läsförståelse..

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan den förre ägarens försäkring gälla?

Nej, den föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med den dag då ägarbytet sker.
https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Fragor-och-svar...

dvs du köpte försäkring till bilen åt den nya ägaren? WHY?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Föredetting

Det är inte din försäkring, eller ditt bekymmer. Att du valt att betala för den är en helt annan femma.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en med läsförståelseproblem... JAG tecknade en begagnad försäkring. Således är det mitt bekymmer.. Om något varit fel med bilen efter försäljning så hade det varit mitt bekymmer, Därav en Begagnadförsäkring.
<bold>Försäkringen gäller för bilen,inte ägaren. Därav mitt missnöje. </bold>

Skrivet av Meantek:

Det är inte din försäkring, eller ditt bekymmer. Att du valt att betala för den är en helt annan femma.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Förstår jag dig rätt? Du vill alltså ha pengar tillbaka på en försäkring du tecknat för att lättare kunna sälja din bil då bilen nu byter ägare och den nya ägaren inte kommer att kunna utnyttja sagda försäkring? Är det alltså du som står som förmånstagare på försäkringen? Är det du som skall hantera eventuella försäkringsärenden som kund?

Vad är skillnaden för dig om den första köparen behållt bilen eller om denne säljer den? Förlorar du pengar för att köparen säljer vidare bilen?

Endera så är det nytt rekord i snålhet eller ett skämt, vilket är det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Ytterligare en med läsförståelseproblem... JAG tecknade en begagnad försäkring. Således är det mitt bekymmer.. Om något varit fel med bilen efter försäljning så hade det varit mitt bekymmer, Därav en Begagnadförsäkring.
<bold>Försäkringen gäller för bilen,inte ägaren. Därav mitt missnöje. </bold>

Varför tror du att det varit ditt bekymmer om något varit fel med bilen efter försäljningen?

Permalänk

vad säger IF om det?

Räknar med att du har kontaktat dem i frågan?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd

Nej, det jag tycker är fel är att försäkringen som jag tecknat och som skall gälla i 6 månader blir ogiltig efter att senare ägare säljer bilen till bilfirma. Det är det jag tycker är uselt gjort av försäkringsbolagen att ta pengarna och sen ogiligtförklara en tidigare köpt försäkring.

Skrivet av videopac:

Förstår jag dig rätt? Du vill alltså ha pengar tillbaka på en försäkring du tecknat för att lättare kunna sälja din bil då bilen nu byter ägare och den nya ägaren inte kommer att kunna utnyttja sagda försäkring? Är det alltså du som står som förmånstagare på försäkringen? Är det du som skall hantera eventuella försäkringsärenden som kund?

Vad är skillnaden för dig om den första köparen behållt bilen eller om denne säljer den? Förlorar du pengar för att köparen säljer vidare bilen?

Endera så är det nytt rekord i snålhet eller ett skämt, vilket är det?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Mattecoach

Vad pratar du om? Försäkringsbolaget har uppföljt sin plikt mot dig, dvs sålt en tjänst. Om tjänsten senare inte går att utnyttja så spelar ju det ingen roll för dig, du skulle ju ändå inte fått någon fördel av det.

Jag tycker att detta går att jämföra med att du är i en affär och köper nötter. Du ger nötterna till någon annan, men denna person är allergisk mot nötter! JÄVLA AFFÄR! HUR KAN DE TA BETALT FÖR NÖTTER SOM VISSA ÄR ALLERGISKA EMOT?!

Om du inte vill stödja försäkringsbolag så köp inga försäkringar.

Permalänk
Medlem

Rekord i snålhet?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur hade du reagerat om du köpt nya vinterdäck för samma summa och nästa ägare säljer bilen till en firma som väljer att kasta däcken? Lite samma situation egentligen.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Nej, det jag tycker är fel är att försäkringen som jag tecknat och som skall gälla i 6 månader blir ogiltig efter att senare ägare säljer bilen till bilfirma. Det är det jag tycker är uselt gjort av försäkringsbolagen att ta pengarna och sen ogiligtförklara en tidigare köpt försäkring.

Det fanns väl med i villkoren när du tecknade försäkringen skulle jag gissa. Om det nu är som du anser att försäkringen skyddar dig som säljare mot krav från köpare så har den ju uppfyllt sitt syfte då den tredje ägaren i det här fallet får ta upp eventuella problem med den som sålt bilen i sin tur. Så jag förstår inte alls varför du känner dig lurad.

Nu är det ju inte så att försäkringen skyddar dig utan den skyddar (i den mån den går att utnyttja) den som köpte bilen av dig och anledningen att man tecknar en sådan försäkring är för att man tror att det skall göra bilen mer lättsåld. För du tror väl inte på allvar att den är till för dig?

Permalänk
Avstängd

Hur många av er som tycker jag är "snål" tycker det är för jävligt att Garanti endast är giltig mot original köparen och ÄNDÅ alltid vill ha kvitto för garanti när ni köper begagnade saker? Hycklare.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett icke problem?

Du har köpt en försäkring för att lättare få sålt din bil. Vilket också skett.
Du hade aldrig fått några pengar åter på denna oavsett så varför ens gnälla om det?

Nytt lågvattenmärke när det gäller snålhet.

Försäkringen är inte till dig utan han som köper bilen. Sen vad han väljer att göra är inte ditt problem alls.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Varför tror du att det varit ditt bekymmer om något varit fel med bilen efter försäljningen?

Varför tror du att han INTE hade haft ett bekymmer om det varit fel på bilen efter försäljningen?

Köpare har förvisso undersökningsplikt men det finns situationer där säljare inte kan avsäga sig ansvar vilket antagligen är anledningen till att möjligheten att teckna en tilläggsförsäkring finns.

http://lawline.se/answers/15259

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Varför tror du att han INTE hade haft ett bekymmer om det varit fel på bilen efter försäljningen?

Köpare har förvisso undersökningsplikt men det finns situationer där säljare inte kan avsäga sig ansvar vilket antagligen är anledningen till att möjligheten att teckna en tilläggsförsäkring finns.

http://lawline.se/answers/15259

Jo, om man ljuger om bilens skick när man säljer den så är det sin sak, nu tar jag för givet att trådskaparen inte tagit försäkringen för att skydda sina lögner... men vad vet jag.

Om något krav skall kunna ställas mot säljaren måste köparen kunna bevisa att säljaren känt till, och inte upplyst om, det specifika felet. Lycka till med det säger jag.

Så jag hävdar fortfarande det jag skrev, varför tror säljaren att han skulle få bekymmer om fel uppstått på bilen efter försäljningen?

Permalänk
Avstängd

Av samma anledning till att man tecknar en sådan här försäkring.
Alla fel känner man inte till och således finns alternativet att kunna teckna en sådan här försäkring. För att skydda både köpare och säljare.

Skrivet av videopac:

Jo, om man ljuger om bilens skick när man säljer den så är det sin sak, nu tar jag för givet att trådskaparen inte tagit försäkringen för att skydda sina lögner... men vad vet jag.

Om något krav skall kunna ställas mot säljaren måste köparen kunna bevisa att säljaren känt till, och inte upplyst om, det specifika felet. Lycka till med det säger jag.

Så jag hävdar fortfarande det jag skrev, varför tror säljaren att han skulle få bekymmer om fel uppstått på bilen efter försäljningen?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Av samma anledning till att man tecknar en sådan här försäkring.
Alla fel känner man inte till och således finns alternativet att kunna teckna en sådan här försäkring. För att skydda både köpare och säljare.

Nej, jag vill hävda att det är för att göra bilen mer attraktiv genom att skydda köparen. Säljaren kan oavsett simma lugnt.

Dock är det mycket som sådana här försäkringar som inte täcker så personligen skulle det inte vara en deal-breaker att säljaren inte köpt till en sådan.

Tror att detta spillt över från husmarknaden då faktiskt en försäkring för säljaren har en funktion men där är mer till nackdel för köparen. Men det är en helt annan marknad och helt andra förutsättningar.

Permalänk
Medlem

@videopac: Man behöver inte ljuga medvetet. Fel kan var dolda för såväl säljare som köpare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

@Dr.Mabuse: Det kan de vara, men du är inte ansvarig för dolda fel på en bil som du säljer.

Permalänk
Medlem

@videopac: Nu blir det cirkelresonemang, jag har redan bemött dig på denna punkt men jag når tydligen inte ända fram.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

@Dr.Mabuse: Du kanske anser det, ja. Men du kanske inte känner till att man inte (som privatperson) är ansvarig för dolda fel när vi pratar bilar. Eller anser du att din länk skulle visa på det? Det gör den inte i alla fall.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Neonodia:

Ytterligare en med läsförståelseproblem... JAG tecknade en begagnad försäkring. Således är det mitt bekymmer.. Om något varit fel med bilen efter försäljning så hade det varit mitt bekymmer, Därav en Begagnadförsäkring.
<bold>Försäkringen gäller för bilen,inte ägaren. Därav mitt missnöje. </bold>

Hellre läsförståelseproblem än attitydproblem. Dessutom förstår jag exakt vad du menar, men jag förstår (precis som nästan alla andra i den här tråden, take a hint) inte vad det är du grinar över. Ingen tvingade dig att teckna försäkringen i fråga. Du var inte tvungen att betala premien. Den var frivillig. Att försäkringen i fråga är giltig för köparen av bilen är väl ändå relativt rimligt, och vad köparen sedan gör med sin bil (den är liksom hans så fort han betalt 100% av överenskommen köpesumma) har inte du med att göra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.