Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hur bestämmer dom innehållet? Blockerar dom vissa tjänster/sidor? Att premiera vissa tjänster framför andra är inte att bestämma vad internet består av.

Ja det kan operatörer göra om dom vill, men då sätter den fria marknaden in en högväxel och snart poppar det fram konkurrenter som erbjuder bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte blockera för att göra något oanvändbart och i vilket fall som helst, varför skulle inte operatörerna kunna blockera om de fick göra som de ville?

Jaså, den fria marknaden kommer att erbjuda något bättre? Hur kommer det sig då att man inte nöjer sig med det svaret när det kommer till monopolsituationer?
Det är snarare så att det är näst intill omöjligt att slå sig in på mobiloperatörmarknaden för det är ganska svårt att få tag frekvensband och sen ska man ha all utrustning.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Man behöver inte blockera för att göra något oanvändbart och i vilket fall som helst, varför skulle inte operatörerna kunna blockera om de fick göra som de ville?

Jaså, den fria marknaden kommer att erbjuda något bättre? Hur kommer det sig då att man inte nöjer sig med det svaret när det kommer till monopolsituationer?
Det är snarare så att det är näst intill omöjligt att slå sig in på mobiloperatörmarknaden för det är ganska svårt att få tag frekvensband och sen ska man ha all utrustning.

Ja varför skulle dom inte få blockera innehåll? Det är väl upp till operatören att bestämma vilkea sidor på internet som deras kunder ska få tillgång till. Funkar inte det upplägget för en personligen så söker man sig till en konkurrerande operatör. Finns det ingen? Ja då har man en hel del av marknaden ingen operatör täcker upp och startar ett nytt bolag samt tar kunderna i princip gratis.

Vad är fel med det upplägget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja varför skulle dom inte få blockera innehåll? Det är väl upp till operatören att bestämma vilkea sidor på internet som deras kunder ska få tillgång till. Funkar inte det upplägget för en personligen så söker man sig till en konkurrerande operatör. Finns det ingen? Ja då har man en hel del av marknaden ingen operatör täcker upp och startar ett nytt bolag samt tar kunderna i princip gratis.

Vad är fel med det upplägget?

Skickades från m.sweclockers.com

Det upplägget fungerar inte av precis samma anledning som att det upplägget inte fungerar med elnätet.
Elnätsägarna måste sälja till alla och de har ingenting att säga till om vad elen används till.
Eller du kanske tycker att det låter rimligt att elnätsägaren där du befinner dig skulle få för sig att endast eon får lov att leverera och att du inte får lov att använda din spis?
Vill du använda spisen så får du skaffa en annan leverantör som ska bygga ett eget elnät, låter bra eller?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Det upplägget fungerar inte av precis samma anledning som att det upplägget inte fungerar med elnätet.
Elnätsägarna måste sälja till alla och de har ingenting att säga till om vad elen används till.
Eller du kanske tycker att det låter rimligt att elnätsägaren där du befinner dig skulle få för sig att endast eon får lov att leverera och att du inte får lov att använda din spis?
Vill du använda spisen så får du skaffa en annan leverantör som ska bygga ett eget elnät, låter bra eller?

Ja, personligen tycker jag att det ska vara så. Öppen och fri marknad utan inblandning av staten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja, personligen tycker jag att det ska vara så. Öppen och fri marknad utan inblandning av staten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag personligen tycker att det ska vara öppen och fri marknad utan karteller och inblandning av internetleverantörer.

Permalänk
Medlem

Det är ganska självklart att reglera naturliga monopol i länder med en ytterst konservativ politik, även från partierna som förordnar marknadsliberalism. Inte lika självklart i Sverige efter nyliberalismens intåg (på bägge sidor av höger-vänster-skalan), men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Håller givetvis med om att det är riktigt illa för neutraliteten, men gottegrisen i mig måste erkänna att det känns surt att behövs uppgradera en nivå i datapaket om tre tar bort fri data från Spotify.

Jag köper argumenten till fullo folk har gällande konkurrens och så vidare, men kan inte undgå att även se det från vinkeln att det inte är "fri data på Spotify", utan snarare se det så att det ger mig data över till annat...

Fimpar dom fri Spotify så kommer jag ju hamna i att antingen behöva köpa mer data, eller stt typ i mitten av månaden inte kunna surfa 4G öht eftersom Spotify käkat all min data...

Så för tillfället är det väl okey, när det i mitt fall är pinpointat till en enda tjänst som även käke mkt data, men det är klart att om det skulle utökas markant så kan det bli problem då folk börjar välja tjänster efter vad som erbjuds fri data...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra beslut av PTS!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Och aldrig är folk nöjda..... ena stunden klagas det på att GB är dyrt, och inga fri surf längre och när det väl erbjuds det så är inte det bra heller?? luktar svensk avundsjuka hos dom som inte kan skaffa dessa abbonemang själva. P.S Jag använder halebop kontant och berörs ej av beslutet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Väntat, och ett bra beslut. Det som behövs är bättre abonnemang som klarar alla framtidens streamingjänster istället.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Självklart ska nätet vara neutralt.. men så länge vi har en databegränsning så får de gärna göra det bättre för oss.

Och vem är det som sätter databegränsningen? Gud?

Operatörerna har ju satt sina gränser lågt just för att kunna sälja mer data. De skulle lika gärna kunna sänka hastigheten för alla i nätet när det blir fullt, eller bygga ut det.

Mycket bra beslut!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Håller givetvis med om att det är riktigt illa för neutraliteten, men gottegrisen i mig måste erkänna att det känns surt att behövs uppgradera en nivå i datapaket om tre tar bort fri data från Spotify.

Jag köper argumenten till fullo folk har gällande konkurrens och så vidare, men kan inte undgå att även se det från vinkeln att det inte är "fri data på Spotify", utan snarare se det så att det ger mig data över till annat...

Fimpar dom fri Spotify så kommer jag ju hamna i att antingen behöva köpa mer data, eller stt typ i mitten av månaden inte kunna surfa 4G öht eftersom Spotify käkat all min data...

Så för tillfället är det väl okey, när det i mitt fall är pinpointat till en enda tjänst som även käke mkt data, men det är klart att om det skulle utökas markant så kan det bli problem då folk börjar välja tjänster efter vad som erbjuds fri data...

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en lätt lösning för operatörerna på detta problem. De skulle kunna säga att all datatrafik under 1 Mbit/s inte räknar mot datapotten, eller ge en möjlighet att strypa hastigheten på abonnemanget.

Tro inte att operatörerna gör Spotify gratis för att det är bra för konsumenter. Du tycker att det är bekvämt, men lyfter man på blicken inser man att det är ett jätteproblem för nästa streamingtjänst som vill in och komkurrera med Spotify.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja varför skulle dom inte få blockera innehåll? Det är väl upp till operatören att bestämma vilkea sidor på internet som deras kunder ska få tillgång till. Funkar inte det upplägget för en personligen så söker man sig till en konkurrerande operatör. Finns det ingen? Ja då har man en hel del av marknaden ingen operatör täcker upp och startar ett nytt bolag samt tar kunderna i princip gratis.

Vad är fel med det upplägget?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns så mycket jag kan skriva om detta men jag skulle hellre vilja veta hur du tänker.

På vilket sätt är det bättre att företag ska få reglera internet istället för att svenska folket som hjälpt dem bygga upp nätet och gett dem tillstånd ska få göra det?
Hur gynnar det konkurrensen mellan mindre och större företag att de får blockera, sänka eller gynna trafik som de väljer?

Permalänk

Så länge man kan surfa vad man vill för sin pott så fattar jag inte vad problemet är.
"Det skall vara lika för alla", Lol, lilla landet lagom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Varför propagerar inte du och andra här då om att förbjuda reklam? För det är väl den enskilt största faktorn (skulle jag tro utan att titta upp det) som bestämmer vad konsumenterna köper. Reklam är ju inte rättvist, stora företag kan lägga ut miljarder på reklamkampanjer världen runt som pågår i månader, vad kan ICA-krister göra?

Reklam styr mer val av produkter/tjänster än detta med fri surfa.

Nu byter vi alltså frågeställning från vad problemet är med nätneutralitet. Där framkom inte varför det vara suveränt att vingklippa konkurrens på lika villkor men vi fick fram rätt tydliga nackdelar.
Istället ska vi kolla varför reklam inte ifrågasätts i samma utsträckning.
Jag vill hålla isär frågeställningarna här.

Ja det är en väldigt bra frågeställning faktiskt. Varför tillåter man reklam i så fall? Det får jag ge dig. Förtydligande behövs inte heller då du även gjort detta väl.
However. Det finns några saker som gör att dessa företeelser i grunden skiljer sig på ett sätt som gör den ena naturlig att behålla där den andra inte är naturlig.

Barnet i mig ropar ju direkt att ja, hade vi kunnat förbjuda reklam så är jag på. Fast det är för det första inte genomförbart på riktigt och en lite mer mogen version av jaget tycker inte heller det är dåligt med reklam utan ser tvärt om hur mycket dåligt som skulle komma ur ett reklamförbud. Vi skulle bli av med väldigt mycket i vår omgivning. IMDB, DN.se, sweclockers och fräscha busskurer for instance, men även viktigare samhällsfunktioner så jag ser en stor samhällsnytta. Och att marknadsföra sig är öppet för alla.

Vad är det som skiljer reklamen åt från dataneutralitet då? Reklam är direkt omöjligt att separera från vår vardag. Iaf i en marknadsekonomi. Marknadsföring innefattar ju inte bara banners utan något så enkelt som att prata väl som sitt jobb som man kanske gillar. I vår kommunikation mellan varandra förmedlar vi konstant budskap där en del av detta är en form av marknadsföring. Det går helt enkelt inte att separera så det hade ju inte gått. Det är en utopi vi inte kan uppnå så det blir ju givetvis inte en seriös fråga. Ingen kommer kunna göra en reell avgränsning.
Men med nätneutraliteten är det inte någon utopisk fråga. Vi har nätneutralitet i nuläget. Det är rättvist för alla parter att konkurrera under dessa spelregler och det är inte ens svårt att upprätthålla. Häri finns en vital skillnad. Iaf om man applicera detta på verkligheten. Sällan kan man prata om utopier och letar man så går det kanske att hitta undantag, but we are pretty darn close på denna front alltså. Motivet att byta bort denna utopi saknas.
När det kommer till upphävandet av nätneutralitet så visas inga starka positiva sidor. Konkurrensen på marknaden har vi redan mellan både företag och tjänster online. Däremot är de negativa sidorna massiva.

Skrivet av Mirialia:

Jag hör inte någon här diskutera problematiken med reklam.

Troligen beror det på att nyheten inte handlar om detta så det är kanske inte så konstigt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonathan82:

Så länge man kan surfa vad man vill för sin pott så fattar jag inte vad problemet är.
"Det skall vara lika för alla", Lol, lilla landet lagom.

Nätneutralitet har inte mycket med just svenska värderingar att göra. Det handlar om att ha en konkurrensutsatt marknad där företag tävlar om kunderna med bäst tjänster istället för att låsa kunder, begränsa nätet i olika sektioner och flytta konkurrensvalen från kund till operatörernas budgivningar om vilka företag som är välkomna in i värmen.
Kanske enklast att länka till min tidigare post i ämnet:
#16535893

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Så länge man kan surfa vad man vill för sin pott så fattar jag inte vad problemet är.
"Det skall vara lika för alla", Lol, lilla landet lagom.

handlar inte om potten här, handlar om att vissa sidor går utanför potten och därför är värda mer än andras.

säg att du har en affär, på andra sidan gatan säljer en annan mycket större affär samma saker. den större affären kan sälja momsbefriat medan du måste sälja med moms.

hade du fortfarande sagt "lol, lilla landet lagom" till det?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Det gynnar företagen då folk endast kommer använda de företag vars trafik är gratis. Ingen ny tjänst kommer någonsin kunna konkurrera med Facebook, Twitter, Spotify eller Youtube om de inte bara är de största av sitt slag just nu... utan även gratis för användaren att ha tillgång till. Vem skulle någonsin använda något annat i såna fall? Det ger de utvalda företagen en gigantisk fördel som totalt slår ut all potential konkurrens.

Visst får du något för tillfället men det öppnar upp för att dessa företag kan göra precis som de vill i framtiden, då de verkligen får ett totalt oslagbart monopol. Det är inte bra för oss användare i längden.

Därför jag tyckte att man bör se över vad som utesluts. Och sikta på att allt riktigt datahungrigt läggs till efter hand.

Skrivet av Gainsgoblin:

@RainesX: Nej varken telia eller tre har lagt till fler tjänster sen det lanserades vad jag vet.

Tre hade från början bara spotify och visst jag vet inte vilka som finns där nu men vet att det är fler än spotify iaf.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Snor en kommentar jag läste på reddit:
"På Kuba säger man sig ha tryckfrihet men endast den statligt ägda tidningen får köpa papper och bläck vilket naturligtvis gör det svårt om inte omöjligt för andra mindre tidningar att göra sig hörda i praktiken. Det blir lite samma effekt här, hur ska någon kunna konkurrera med t.ex facebook om det inte sker på lika villkår, som om det inte vore svårt nog att konkurrera mot ett såpass starkt varumärke."
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/5gzqg0/pts_operat%C3...

Tillåter vi det här att fortsätta kommer vi snart se abonnemang som endast tillåter viss data för en billig peng. Det kan ju ses som väldigt fördelaktigt för stunden men det möjliggör en viss manipulation av användarna.

Problemet med att datapotten tar slut har mer att göra med den svenska marknaden. Alla våra grannländer har antingen mycket mer eller rent av obegränsad data på sina abonnemang medan vi får nöja oss med ett par enstaka gigabyte. Förbjuds prioritering av viss data så kanske det blir ett större incitament att höja datapotterna för att ge kunderna tillgång till tjänsterna den vägen istället.

Har vi så mycket sämre datapotter så håller jag med till 100% och lägger ner min åsikt om att exkluderad data kan vara bra.
Point taken.
Hoppas verkligen att detta kan ge oss större potter i slutändan då. Jag har ingen som helst lust att betala 90kr++ eller var det är för 1gb extra data när jag lyssnar så mycket på spotify nu när podcasts också finns där.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Mirialia:

Bortsätt den snedvridna konkurrensen mellan olika företag är detta också ett problem för privatpersoner. Datagränserna är till för att inte näten ska bli överbelastade i syfte att göra det snabbare, så man får betala mer desto större del av kapaciteten man använder. Kan man använda näten i vissa syfte även efter att gränsen uppnåtts är detta orättvist mot de som skulle vilja använda det i något annat syfte, som snällt får betala extra, acceptera den lägre hastigheten eller vänta tills nästa månad.

Varför ska jag behöva betala extra för mer data för godtyckligt bruk när andra kan använda det för sitt bruk helt utan gräns och utan prispåslag? Alternativt, varför ska jag acceptera eventuell resulterande lägre hastighet/latens för mig för att andra inte behöver bry sig om sina gränser?

Jag har valt ett dåligt abonnemang och då ska ingen annan få ha ett bra abonnemang. Det är ju orättvist...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Man kan ju också utforma lagen på ett lite mer vettigt sätt istället. Så att operatörerna kan få erbjuda t.ex. fri musikstreaming ifall de vill vara mer konkurrenskraftiga.

Skulle ju kunna vara en lösning. Dock uppstår problemet om vad som streamas. Det finns tusentals streamingtjänster som använder olika format, varav vissa är videoformat. Om du ska tillåta all streaming av musik kommer du tillåta all streaming av video samtidigt.

Permalänk
Medlem

@Timergu:

Eh? Vem har sagt något om dåliga abonnemang? Och om de är dåliga kanske det beror på just det jag skrev?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Christley:

handlar inte om potten här, handlar om att vissa sidor går utanför potten och därför är värda mer än andras.

säg att du har en affär, på andra sidan gatan säljer en annan mycket större affär samma saker. den större affären kan sälja momsbefriat medan du måste sälja med moms.

hade du fortfarande sagt "lol, lilla landet lagom" till det?

Så är det ju redan. Större kedjor köper in större partier, får dem billigare och säljer dem billigare.
Och det är ju lagligt. Fattar fortfarande inte vad problemet är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonathan82:

Så är det ju redan. Större kedjor köper in större partier, får dem billigare och säljer dem billigare.
Och det är ju lagligt.

Yes. Att olika leverantörer har olika priser är rimligt. Det är inte där skon klämmer utan på ett helt annat ställe.

Skrivet av jonathan82:

Fattar fortfarande inte vad problemet är.

#16536616

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Problemet med att datapotten tar slut har mer att göra med den svenska marknaden. Alla våra grannländer har antingen mycket mer eller rent av obegränsad data på sina abonnemang medan vi får nöja oss med ett par enstaka gigabyte. Förbjuds prioritering av viss data så kanske det blir ett större incitament att höja datapotterna för att ge kunderna tillgång till tjänsterna den vägen istället.

Källa tack.
De sidor jag har varit inne på. (danska & norska) är allt annat än surfritt.
I danmark har man lite billigare med något större potter, medans norge är det dyrare med mindre potter.
Finland tycks vara de ända utan tak vad jag kan hitta.

Så "Alla våra grannländer har antingen mycket mer eller rent av obegränsad data". Tycks knappast stämma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Nu kommer Familjelivs forum bli overcrowdat av hemmafruar som gnäller.

Raggar du hårt där?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av jonathan82:

Källa tack.
De sidor jag har varit inne på. (danska & norska) är allt annat än surfritt.
I danmark har man lite billigare med något större potter, medans norge är det dyrare med mindre potter.
Finland tycks vara de ända utan tak vad jag kan hitta.

Så "Alla våra grannländer har antingen mycket mer eller rent av obegränsad data". Tycks knappast stämma..

Stämmer faktiskt. Norge har det lika illa som oss. Fel av mig.

I Danmark kan man dock få ett abonnemang med 20GB data för ~120kr och i Finland kan man få abonnemang med obegränsad data för strax över 200kr. Finland är en speciellt intressant jämförelse då dom har en lägre folktäthet än vad vi har.

Permalänk
Medlem

Jag har missat något i deras svar eller pratar dom inte hela tiden om när "internetanslutningsabonnemanget förbrukats". Känns som att PTS inte tänkt hela vägen.

Som sagt, har jag missat något?

För mig är det lika illa om att en tjänst har "fri" surf under tiden man har data kvar att förbruka. Som jag ser det skulle en leverantör kunna skapa en abonnemansform som har 1 MB surf tak, gratis Netflix. Så länge du bara tittar på netflix är allt ok men så snart du gör något annat som förbrukar din datamängd slutar även Netflix att fungera. Skulle kännas som snedvriden konkurens till Netflix fördel. Men som jag läser PTS skulle detta vara ok...

Permalänk
Medlem

Jag har själv abonnemang via Telia och gynnas därmed på sätt och vis av fri surf på vissa sociala medier men det har varit en nagel i ögat hos mig ända sedan jag tecknade abonnemanget och faktiskt något som har fått mig att vilja byta till en annan operatör. Det är givetvis fullständigt trams att snedvrida konkurrensen på det viset och jag välkomnar beslutet att de måste lägga av med skiten.

Synd att inte Bahnhof har mobilabonnemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Jag har själv abonnemang via Telia och gynnas därmed på sätt och vis av fri surf på vissa sociala medier men det har varit en nagel i ögat hos mig ända sedan jag tecknade abonnemanget och faktiskt något som har fått mig att vilja byta till en annan operatör. Det är givetvis fullständigt trams att snedvrida konkurrensen på det viset och jag välkomnar beslutet att de måste lägga av med skiten.

Synd att inte Bahnhof har mobilabonnemang!

Hade dom haft det hade jag suttit med dom direkt utan att ens jämföra deras priser!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Så är det ju redan. Större kedjor köper in större partier, får dem billigare och säljer dem billigare.
Och det är ju lagligt. Fattar fortfarande inte vad problemet är.

var inte det jag sa dock. att dom köper större partier och får de billigare är inte samma sak som att sälja saker momsbefriat.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!