Optimerad dator, budget ca 30 000 kr

Permalänk
Medlem

Optimerad dator, budget ca 30 000 kr

Hej på er!

Nu är det dags för köp av ny dator igen och jag tänkte be alla er lite mer kunniga som finns här på Sweclockers om lite råd. Jag har satt ihop en dator nedan men jag har svårt att uppskatta om jag hamnar helt fel sett till mina behov. Är det overkill överallt eller är det någonstans det kommer bli en flaskhals i systemet?

Det jag kommer använda min dator till är tre stycken skärmar på 27 tum på 2560*1440 och jag gillar att hålla igång massor av saker samtidigt på dessa. Ofta kan det se ut som så att jag har Football Manager på ena skärmen, streamar något på den andra skärmen och håller på med något annat program på den tredje och jag vill att min dator skall svara blixtsnabbt på allt oavsett hur mycket program som ligger öppna. Kalla mig konstig men för mig kan det vara värt att lägga några extra tusenlappar för att få fortsättklicken och simuleringarna i Football Manager gå några sekunder snabbare när man har väldigt många ligor öppna (och givetvis i andra program också). Jag vill ha även ha möjlighet att öppna upp Battlefield för att köra detta på ultra och då allra helst över alla 3 skärmar. Jag håller till viss del även på i Photoshop/Excel men jag håller i dagsläget inte på med några andra tunga program.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9992583/

Mina frågor:

Med ovan beskrivning i tanken och bifogat förslag som jag har satt ihop. Hur rimmar detta? Är jag overkill på processorn? Jag har till exempel svårt att hitta information om hur de senaste versionerna av Football Manager lyckas använda flera kärnor. Kommer i7 6900k med åtta kärnor vara onödigt när jag inte använder så många tunga program och inte ger mig någon endaste skillnad jämfört med en i7 6850k till exemepel? Eller kommer en i7 6900k göra att FM och datorn flyter på mycket bättre som helhet när jag har många program öppna samtidigt?

Jag har i dagsläget en vanlig ssd men funderar också på hur mycket skillnad man kommer märka med en m.2-enhet? Nu låter det som jag bara sysslar med Football Manager men jag tycker det är ett intressant exempel som skiljer sig mycket från de andra grafiktunga spelen som Battlefield, men hur påverkas laddtiderna i FM med en m.2-enhet som Samsung 960 EVO mot en vanlig ssd? Hur påverkas laddtiderna i Photoshop och andra program? Det måste väl ändå vara en viss skillnad?

Räcker nätagget på 750w?

Jag gillar att kolla benchmarking och som jag förstår det ligger G Skill Ripjaws 3200MHz alltid högt upp när det gäller minnen. Är det någon som har koll på dessa? Vad jag kan läsa mig till så brukar man ju säga att det inte blir så stor skillnad med RAM-minnen. Stämmer detta? Jag kan gott hålla mig till dessa Corsair 32 GB som jag föreslagit fast de ligger ganska mycket efter i testerna som jag kan se på t.ex. passmark.com? Det kanske är dumt att ta 3200Mhz till och med och det räcker gott med 2400 MHz? Spelar det någon roll att jag enbart väljer två stycken istället för 4?

Som ni ser är det några frågor men jag är tacksam om någon kan hjälpa mig besvara någon av dessa åtminstone.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ok?

Lite mer info vore nog bra.

Permalänk

Haha! Ja, det var rekord-lite information vi fick att utgå ifrån när vi skall besvara ditt inlägg.

Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Haha! Sorry, lyckades posta för tidigt. Nu är det lite mer info.

Permalänk
Medlem

Onödigt dyrt moderkort, byt agg till corsair RMx, kanske 850w skulle vara något för eventuell SLI i framtiden?

Dyrt 1080, borde kunna hittas billigare.

Skulle kört på en rejäl luftkylare istället, typ Nocuta NH-D15!

Tveksamt om du behöver den processorn, en 6800k duger nog. 12k för en prolle är bara galet om man inte ska redigera professionellt/liknande.

Behåll de snabba minnena, har visat sig göra stor skillnad i vissa spel och i din budget - varför inte 3200mhz? Prisskillnaden är inte så stor...

I vardagligt användande gör M.2 mot SATA SSD ingen skillnad...

Mycket fin dator, lycka till med bygget.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Onödigt dyrt moderkort, byt agg till corsair RMx, kanske 850w skulle vara något för eventuell SLI i framtiden?

Dyrt 1080, borde kunna hittas billigare.

Skulle kört på en rejäl luftkylare istället, typ Nocuta NH-D15!

Tveksamt om du behöver den processorn, en 6800k duger nog. 12k för en prolle är bara galet om man inte ska redigera professionellt/liknande.

Behåll de snabba minnena, har visat sig göra stor skillnad i vissa spel och i din budget - varför inte 3200mhz? Prisskillnaden är inte så stor...

I vardagligt användande gör M.2 mot SATA SSD ingen skillnad...

Mycket fin dator, lycka till med bygget.

jag är inte riktigt up till speed med M.2 men läste på tomshardware att det blir svårt att köra SLI med 1080t om du har en m2 då den använder pci lanes? eller det kanske fungerar ändå men på tex pci 1.0 eller 2.0 ist för 3an?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Ser fint ut det där, men är dvd ett måste?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@DozeN: Tack för svar. Men då tycker du t.ex. att en Asus X-99 A II är ett bättre köp en Deluxe II?

Okej, då satsar jag på RMx istället. Och kanske ska jag gå upp till 850 w för att bli lite mer framtidssäker.

Nä, det är ju väldigt saftig peng på processorn. Jag var ett tag till och med att kollade på 6950x men jag insåg till slut att det absolut inte kan vara värt pengen och därför gick jag ner till nästa steg. Och kanske är det samma sak med 6900k och det inte är värt det i kontrast med skillnaden det gör för mitt användingsområde. Skulle vara kul att höra åsikter från fler personer om detta dock.

Angående Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 har jag fått för mig att den är väldigt snabb, tyst och kyler bra men den finns bättre 1080-versioner som är mer prisvärda?

Permalänk
Medlem

Tveksam till att den lite åldrande X99 platformen skulle ge någon märkbar bang for the buck jämfört med z170, 6700k och ett gtx 1080. Kan spara en 10k på det.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Jag använder den egentligen aldrig men samtidigt är det ju liten peng så det kan vara skönt att ha om det nu kan bli aktuellt någon gång.

Permalänk
Avstängd

Kanske värt att invänta Zen och Vega? Dessa kanske kan pressa ned priserna minsta 25% hos konkurrenterna?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@X078: Shit, nu sätter du hela min hjärna i gungning. Det enda jag har tänkt att jag är helt säker på är att det skall vara x-99 system men jag kanske är fel på det från början? Men är x-99 redan utdaterat alltså?

Men det kommer nytt nästa år från Intel va? Det är en annan plattform? Är det värt att vara kall och invänta detta? Samtidigt är jag ju lite allergisk själv mot det tankesättet för då kan man alltid vänta in något nytt bättre hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ett förslag med väl tilltagna komponenter samt en extern brännare om den skulle behövas någon gång

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker att 1080 räcker om du ska spela på 3 skärmar samtidigt.. Ska du ha skärmarna vertikalt? Dvs att upplösningen blir 3*1440 x 2560 = 4320x2560 vilket är högre än 4k upplösning (3840x2160)

Isf skulle jag rekommendera Titan X då det är den enda gpu som klarar av 4k i hyfsad fps. Jag har själv 1080 kort och tycker det är perfekt för 1440p spelande. Högre än så så hade jag valt Titan X.

6900k är ju jävligt dyr men du kanske behöver en sån för själva streamingdelen? Annars hade jag valt 6700k och lagt de sparade cashen på Titan X och fortfarande ha 3k över.

Vad är det med det där moderkortet som gjorde att du valde det? Några specifika specs du inte kan va utan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Känns som du bara valt dyra produkter. Nya grafikkort på g och nya CPUer på g så i ditt fall så skulle jag vänta en månad om det går då du vill köpa en så dyr dator. (du skulle få en nästan lika bra dator för 20-22000kr)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Allegany: z170 får en uppföljare etfter nyår i z270 och Kaby Lake, dock ganska modest prestandaökning i jämförelse med z170, men visst lite nyare. X99 får en uppföljare (Skylake-X) något senare men som kan vara värd att vänta på om man absolut behöver använda sig av fler trådar i cpun med mera.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

vore inte det långt bästa vara att antingen köra sli eller crossfire ifall du vill köra flera skärmar i hög upplösning. Bra att kolla support för spel som man vill köra, men de flesta stora titlar med stöd för högre upplösning har iallafall stöd.

sen kan man ju alltid vänta ut på amd zen och vega, ifall man känner för att få mer för pengarna. även ifall man inte ska ha amd så kommer nog priser skilja en del då.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig ett besök på denna sida där du kan jämföra de olika produkterna för att få en överskådlig bild vad som är värt att lägga pengar på.
Som här har du en jämförelse mellan 6900k och 6700k.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-6900K-vs-I...
Eller här där du ser vilket ddr4 minne som är snabbast:
http://ram.userbenchmark.com/
mm.

Och om du ända har den budgeten du har så hade man ju kanske velat ha 1080ti eller titan x pascal men det är ju ditt val såklart.

Värt att tänka på om du väntar på Kaby lake (7700k) alt Zen och 1080ti är att det antagligen kommer vara svårt att få dem vid leveransdatum och väntetiden kan bli ytterliggare längre.

Jag valde att köpa 960 evo. Jag tror inte det är så stora reella vinster i att ha en 960 mot en 850 men jag betalade 1999kr för min 960 och en 850 går för 1790kr så då var valet väldigt enkelt. Men jag hade betalt 2600kr för 960 också bara för att jag får för mig att man kan märka av skillnaden. Men vill du spara in så kan du nog göra det där ändå.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Äh lägg av... klart han ska ha en 8 kärnig cpu,

De som konsekvent hävdar att det funkar lika bra med en i7 4 kärnig cpu har inte testat något annat.

X99 utdaterad? Tveksamt, den gör det som förväntas. Skiljer väl mest på USB stöd på nyare plattformar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byt moderkort, processor, processorkylare samt ssd.
Byte av ssd är p.g.a. hastighet samt livslängd.

Spara cirka 10.000kr...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9993291/

Permalänk
Medlem

Har en kommentarer:

X99/6900K/960 Pro är helt klart värt det om du sysslar med post och sådant. Just nu sitter jag och jobbar med en 720p-snutt på 33.14 sekunder, öppen i After Effects och frameservad via Adobe DL till Mocha. För skojs skull öppnade jag allt på min 6700K med 32 GB RAM och 2st. 850 EVO i RAID0, dvs. en helt okej speldator. En enkel track med 3st. x-splines i Mocha tar c:a 12 minuter att rendera ut på min 6700K, c:a 3 minuter på min 5960X som kan anses vara förra generationens 6900K. En snabb 4-pass i Resolve tar c:a 3 minuter på 6700K, 2 minuter på 5960X. Slutrendering c:a 1 minut på 6700K, 25 sekunder på 5960X, dvs. snabbare än realtid.

Om det jag beskrivit ovan låter som grekiska tycker jag du borde satsa på en 6700K. Det säger jag inte alls för att jag vill verka mallig eller på något sätt få dig att avstå nöjet att bygga och äga en riktig pangdator, jag förstår verkligen det, och varför det kan vara värt att spendera lite extra på "onödigheter"! Det är ju dock en hel del pengar du sparar som kan användas på mycket annat skoj också!

Om däremot det ovan beskrivna låter som något du kommer syssla med, eller t.o.m. bara vill ha som hobbyverksamhet för ditt eget nöjes skull, satsa på en 6900K, så mycket minne du bara kan få in i datorn och så snabb NVMe-SSD du bara kan! Skylake-X ligger för långt borta i tiden för att vänta på (enligt mig), och Kaby Lake kommer inte ge några extra fördelar.

Sen vill jag bara tillägga att *.userbenchmark.com är både missvisande och ibland helt åt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allegany:

Hej på er!

Nu är det dags för köp av ny dator igen och jag tänkte be alla er lite mer kunniga som finns här på Sweclockers om lite råd. Jag har satt ihop en dator nedan men jag har svårt att uppskatta om jag hamnar helt fel sett till mina behov. Är det overkill överallt eller är det någonstans det kommer bli en flaskhals i systemet?

Det jag kommer använda min dator till är tre stycken skärmar på 27 tum på 2560*1440 och jag gillar att hålla igång massor av saker samtidigt på dessa. Ofta kan det se ut som så att jag har Football Manager på ena skärmen, streamar något på den andra skärmen och håller på med något annat program på den tredje och jag vill att min dator skall svara blixtsnabbt på allt oavsett hur mycket program som ligger öppna. Kalla mig konstig men för mig kan det vara värt att lägga några extra tusenlappar för att få fortsättklicken och simuleringarna i Football Manager gå några sekunder snabbare när man har väldigt många ligor öppna (och givetvis i andra program också). Jag vill ha även ha möjlighet att öppna upp Battlefield för att köra detta på ultra och då allra helst över alla 3 skärmar. Jag håller till viss del även på i Photoshop/Excel men jag håller i dagsläget inte på med några andra tunga program.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9992583/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9992583/

Mina frågor:

Med ovan beskrivning i tanken och bifogat förslag som jag har satt ihop. Hur rimmar detta? Är jag overkill på processorn? Jag har till exempel svårt att hitta information om hur de senaste versionerna av Football Manager lyckas använda flera kärnor. Kommer i7 6900k med åtta kärnor vara onödigt när jag inte använder så många tunga program och inte ger mig någon endaste skillnad jämfört med en i7 6850k till exemepel? Eller kommer en i7 6900k göra att FM och datorn flyter på mycket bättre som helhet när jag har många program öppna samtidigt?

Jag har i dagsläget en vanlig ssd men funderar också på hur mycket skillnad man kommer märka med en m.2-enhet? Nu låter det som jag bara sysslar med Football Manager men jag tycker det är ett intressant exempel som skiljer sig mycket från de andra grafiktunga spelen som Battlefield, men hur påverkas laddtiderna i FM med en m.2-enhet som Samsung 960 EVO mot en vanlig ssd? Hur påverkas laddtiderna i Photoshop och andra program? Det måste väl ändå vara en viss skillnad?

Räcker nätagget på 750w?

Jag gillar att kolla benchmarking och som jag förstår det ligger G Skill Ripjaws 3200MHz alltid högt upp när det gäller minnen. Är det någon som har koll på dessa? Vad jag kan läsa mig till så brukar man ju säga att det inte blir så stor skillnad med RAM-minnen. Stämmer detta? Jag kan gott hålla mig till dessa Corsair 32 GB som jag föreslagit fast de ligger ganska mycket efter i testerna som jag kan se på t.ex. passmark.com? Det kanske är dumt att ta 3200Mhz till och med och det räcker gott med 2400 MHz? Spelar det någon roll att jag enbart väljer två stycken istället för 4?

Som ni ser är det några frågor men jag är tacksam om någon kan hjälpa mig besvara någon av dessa åtminstone.

Tack på förhand!

Hej,
jag har lagt ihop mitt förslag här det innehåller det mesta.

Jag håller inte riktigt med ditt förslag:
Bara ett 1080 i en 30k build??
Varför spendera allt på proccecorn?
Är inte CD-läsare väldigt omoderna?
Varför köpa AIO Vattenkylning och allt och inte ha en ruta i chassit, men alla har olika smaker

Iaf här är mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9993937/

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för all respons! Jag har läst igenom allas förslag och kommentarer och försökt få en överblick och hitta en röd tråd. Tyvärr spretar det lite så jag är fortfarande ganska villrådig vad jag ska göra.

Jag ser allt ifrån att vissa tycker att jag kan gå ner 10k på builden med en helt ny plattform och ändå få nästan exakt samma prestanda, till att jag borde fokusera mer på grafikkort och mindre på processor till att min ursprungliga föreslagna build kanske inte är så tokig bara man gör någon mindre förändring.

Så jag får nog fortsätta fundera.

Permalänk
Avstängd

@Allegany: För dina ändamål kommer du klara dig fint på en Skylake, alternativt Kaby Lake. Sen vad du än gör, skippa AIO kylaren den är inte värd 1500kr den presterar inte mycket bättre än en 350kr luft kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteeeh:

Hej,
jag har lagt ihop mitt förslag här det innehåller det mesta.

Jag håller inte riktigt med ditt förslag:
Bara ett 1080 i en 30k build??
Varför spendera allt på proccecorn?
Är inte CD-läsare väldigt omoderna?
Varför köpa AIO Vattenkylning och allt och inte ha en ruta i chassit, men alla har olika smaker

Iaf här är mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9993937/
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9993937/

Moderkortet passar inte i chassit^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Moderkortet passar inte i chassit^^

lol ^^
finns iaf massa andra och välja på XD

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha det bums så rekommenderar jag starkt att du väntar till åtminstone CES i början av januari 2017 och ser vad exakt det blir av AMD Ryzen och Vega. Ryzen har visat sig matcha och, åtminstone i det som visats, överträffat 6900K och gör det dessutom på en markant lägre strömförbrukning. Om AMD följer sin vana trogen får du dessutom stöd för ECC-minne och full hårdvaruvirtualisering för en bråkdel av pengarna. AMD kör med en enda sockel för alla sina stationära produkter (AM4) så det lär inte blir något vansinnigt prispåslag där på flera tusen som Intel gör.
Vega verkar vara i klass med GTX 1080, möjligen strået vassare, och säkerligen till ett lägre pris, och nysläppta Crimson ReLive gör AMD-korten värda att föredra enligt mig. Ryzen väntas släppas i januari eller februari medan Vega kanske dröjer till mars-april.

Med tanke på dina högt ställda multitaskingkrav så är du är helt rätt med processortypen du är inne på, det är 6800K eller Ryzen som gäller för dig. Jag tycker inte du ska gå ner i nivå till en 6700K eller kommande 7700K som många föreslår. Även om AMD:s nya grafikchip Vega inte är vad du väljer så kan släppet av den mycket väl trigga Nvidia till att släppa ett grafikkort baserat på fulla kretsen av GP102 vilket nog skulle vara att föredra för dig förutsatt att du vill betala priset.

För ett bygge med din budget finns det bara en väg att gå vad gäller nätaggregat, och det är Seasonic.

Vad gäller optisk läsare, så återigen med tanke på din budget så är det naturligtvis en blu-ray-brännare du ska ha.

Om ska du ha någon kylpasta ska du ha Arctic MX-4, inte Arctic Silver 5. MX-4 är den bästa pastan numer, AS5 lever på sitt namn och 15 år gamla meriter.

Skrivet av bärplockaren:

Ser fint ut det där, men är dvd ett måste?

Varför inte? Chassit blir inte mindre utan, och pengar verkar inte vara ett problem.

Skrivet av X078:

Ett förslag med väl tilltagna komponenter samt en extern brännare om den skulle behövas någon gång

http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=151039q1,224502q1,229431q1,238450q1,256271q1,224956q1,197951q1,246468q1,208493q1

Varför extern brännare till en stor stadig stationär dator?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Pga chassit, men även utan det så rekommenderar jag sällan att installera sådant. Ofta i vägen för eventuell framtida vattenkylning etc. Det är för mig som USB-minnen (fast förlegat) något man kan ha i en låda nånstans och ta fram vid tillfälle samt dela mellan olika datorer etc.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

@X078
Aha, såg inte att du valt ett mindre chassi

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian