Hur mycket för en bättre dator?

Permalänk

Hur mycket för en bättre dator?

Hej,
är i valet och kvalet att köpa en ny laptop som används i resor och som andra system (stationär dator är primär).

Undrar hur mycket jag skulle behöva lägga på en ny dator för att få en märkbar uppgradering då jag inte har så mycket pengar att lägga på min andrahandsdator.

I så fall, har ni något tips?

Här är min nuvarande dator, inköpt 2013:
ASUS VivoBook S551LB
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4500U CPU @ 1.80GHz, 2401 Mhz, 2 kärnor, 4 logiska processorer
RAM: 8GB
HDD: 1x 500gb
SSD: 1x 500gb (systemdisk)
OS: Windows 10

Tack på förhand!
/Rasmus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första frågan blir ju då: varför vill du uppgradera/byta dator? Den du har duger finfint till det mesta, utom till lite mer seriöst spelande. Hur mycket som är mycket pengar är ju lite av en definitionsfråga också, men för vanligt användande skulle jag säga att det inte är värt att byta överhuvudtaget. Det är mina två cent.

Edit: För att svara på vad du egentligen frågade efter, så ett riktmärke är nog runt 10 000 +, give or take.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Skrivet av Limpaan.:

Första frågan blir ju då: varför vill du uppgradera/byta dator? Den du har duger finfint till det mesta, utom till lite mer seriöst spelande. Hur mycket som är mycket pengar är ju lite av en definitionsfråga också, men för vanligt användande skulle jag säga att det inte är värt att byta överhuvudtaget. Det är mina två cent.

Anledningen till att jag vill uppgradera är att jag tycker att den har blivit lite seg. Använder en del program såsom Premiere, Photoshop, Ableton osv. som hade varit skönt om de fungerade fint på min laptop också, vilket de inte gör i nuläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Anledningen till att jag vill uppgradera är att jag tycker att den har blivit lite seg. Använder en del program såsom Premiere, Photoshop, Ableton osv. som hade varit skönt om de fungerade fint på min laptop också, vilket de inte gör i nuläget.

Okej. För lite mer krävande saker skulle en 4-kärnig processor vara att föredra. Observera då en med 4 riktiga kärnor och inte en med 2 kärnor + hyperthreading som din nuvarande har. Tror de för bärbara heter något i stil med I7-xxxxHQ, om jag inte missmimmer mig. 16 gb ram kan också vara bra då minnesanvändningen kan bli rätt hög.

Värt att tillägga är att de bärbara med riktiga 4-kärniga processorer oftast är riktade mot gaming-segmentet och är formgivna därefter. Smidighet och batteritid är alltså inte prio 1.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar