Permalänk
Medlem

GTX 1060 för 3 x 1080 gaming?

Hej!
Jag har tänkt uppgradera min speldator för att kunna köra spel på 3 st. 1080-skärmar. Spelen jag kommer köra i surround är mest racingspel, alltså inte så väldigt krävande. Jag behöver inte heller ha 60 fps på ultra, utan jag nöjer mig med ca 50 fps på medium.

Jag funderar på ett EVGA GeForce GTX 1060. Enligt benchmarks som jag har tittat på så är GTX 1060 i klass med 980, och borde då klara tre skärmar, detta kortet är även överklockat så funkar det ju ännu bättre.

Min dator som den är just nu

Tror ni att det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Hej!
Jag har tänkt uppgradera min speldator för att kunna köra spel på 3 st. 1080-skärmar. Spelen jag kommer köra i surround är mest racingspel, alltså inte så väldigt krävande. Jag behöver inte heller ha 60 fps på ultra, utan jag nöjer mig med ca 50 fps på medium.

Jag funderar på ett EVGA GeForce GTX 1060. Enligt benchmarks som jag har tittat på så är GTX 1060 i klass med 980, och borde då klara tre skärmar, detta kortet är även överklockat så funkar det ju ännu bättre.

Min dator som den är just nu

Tror ni att det fungerar?

Just det 1060 kortet skulle jag unvika, eftersom det har en kass kylare.
Själv äger jag ett Palit 1060 6GB
http://cdon.se/hemelektronik/palit-geforce-gtx-1060-dual-6gb-...
Den lilla frekvensökningen det innebär på EVGA kortet är absolut inga problem att fixa själv.

sweclockers testade 3GB modellen av palitkortet ( samma kylare ) och gav det bland annat omdömet "+Tyst och effektiv kylare" Medan EVGA kortet fick "- Högljutt"

Sen hur kortet är i 3x full HD kan jag inte svara på men klarar ett 980 spelen du tänker dig så gör detta det med.

I övrigt så är den svaga länken i datorn din processor, men den kan du ju alltid byta till ex en 4970k om du behöver det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har tidigare bra erfarenheter av MSI och gillar skarpt deras nya etapp av Twin Frozr kylaren (vilket även bidrog till UTMÄRKT betyg här på Sweclockers)!

Till min kompis nybygge körde vi på Gaming X varianten av 1060:t med 6BG grafikminnne. Det blev riktigt bra och vill du köra lite mer budgetriktat kan du alltid skippa X:t och köra versionen utan.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Just det 1060 kortet skulle jag unvika, eftersom det har en kass kylare.
Själv äger jag ett Palit 1060 6GB
http://cdon.se/hemelektronik/palit-geforce-gtx-1060-dual-6gb-...
Den lilla frekvensökningen det innebär på EVGA kortet är absolut inga problem att fixa själv.

sweclockers testade 3GB modellen av palitkortet ( samma kylare ) och gav det bland annat omdömet "+Tyst och effektiv kylare" Medan EVGA kortet fick "- Högljutt"

Sen hur kortet är i 3x full HD kan jag inte svara på men klarar ett 980 spelen du tänker dig så gör detta det med.

I övrigt så är den svaga länken i datorn din processor, men den kan du ju alltid byta till ex en 4970k om du behöver det.

överklockningen ska jag nog kunna lösa. Jag ävr mest orolig för storleken, då usb 3-kabeln sitter lite dumt. men antagligen så går kortet under
På vilket sätt är kylaren dålig? högljudd eller blir det varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

överklockningen ska jag nog kunna lösa. Jag ävr mest orolig för storleken, då usb 3-kabeln sitter lite dumt. men antagligen så går kortet under
På vilket sätt är kylaren dålig? högljudd eller blir det varmt?https://www.msi.com/asset/resize/image/global/product/product_6_20160817153921_57b414a94d86a.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/600.png

Den väsnas och kyler inte jättebra (dock ingen fara med temp)
I sweclockers test ex.
EVGA kortet fick
37dBA i vila och 47dBA i full belasning
Palit kortet jag rekommenderade fick
37,5dBA i vila och 39,5dBA u full belastning
Så ganska mycket skillnad.
Sedan finns det ännu tystare GTX 1060 men då kostar de också mer.

Och angående om det inte får plats pga USB3 kan du alltid köra kortet i den undre PCIE platsen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Tror jag kör på Palit-kortet

Permalänk
Medlem

Trots att du redan valt vill jag bara instämma, prestandan kommer att räcka bra.

Jag kör 3 x 1080p med 970 sli och även där spelen inte untyttjar det så flyter det bra. AA o sådant kanske inte är att räkna med dock. Assetto corsa tex är väloptimerat så om det är det som du har tänkt att spela så kommer det flyta på riktigt bra.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Trots att du redan valt vill jag bara instämma, prestandan kommer att räcka bra.

Jag kör 3 x 1080p med 970 sli och även där spelen inte untyttjar det så flyter det bra. AA o sådant kanske inte är att räkna med dock. Assetto corsa tex är väloptimerat så om det är det som du har tänkt att spela så kommer det flyta på riktigt bra.

Tack för infon, fortfarande bra med mer info👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om någon skulle läsa här i framtiden, så kan jag säga att 1060 presterar bättre på 3 skärmar än vad mitt gammla 750 ti gjorde på en skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HiHiplay Kanon med återkoppling, det är sällan folk gör det.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Jag har själv ett msi GeForce gtx 1060 3gb GT oc och det är extremt tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@HiHiplay Kanon med återkoppling, det är sällan folk gör det.

Händer ju att det kommer upp på googlingar ibland

Skickades från m.sweclockers.com