Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar - tips och råd!

Jag funderar på att köpa en till skärm till min dator då det kommer underlätta när jag sitter och programmerar. Jag har ett GTX 660 och en BENQ GW2470H skärm som jag har kopplat in via DVI. Då grafikkortet har två utgångar för DVI och ett för HDMI undrar jag vad som är bäst att använda för den andra skärmen? HDMI eller DIV?

Hur fungerar det i spel med dubbla skärmar?
Är det något annat jag borde tänka på med att köra dubbla skärmar? Kan grafikkortet överhettas lättare?

Alla tips och råd är välkomna

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Spel fungerar som vanligt, din monitor 2 kan få lite upplösningsfenomen om du inte kör spelet i native. Kanterna i spelet håller även (oftast) inne muspekaren i spelet så du inte klickar utanför. Vissa spel (inte alls många) använder monitor #2 till något.

Det här med multimonitor har Windows haft stöd till sedan windows 98... det sköts mycket bra som funktion. Så det jag tycker du ska tänka på är att ha dom bekvämt framför dig och att avsätta lite tid för att hitta i menyer. 2D-grafik (allt utom spel?) värmer inte grafikkortet, om du får för dig att exempelvis köra windowed mode av ett spel i ett fönster och kolla på film/spela flash-spel i det andra kan hårdvaru accelerationen för flash / film i det andra fönstret störa spelet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Så jag måste köra "windowed mode" i spel om jag vill ha en browser uppe i den andra skärmen?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Så jag måste köra "windowed mode" i spel om jag vill ha en browser uppe i den andra skärmen?

Nej, det går utmärkt. Det var inte det jag sa.

Om du (som många många andra med dubbla skärmar) har uppe exempelvis en film eller kanske youtube eller något i den andra skärmen, tänk då jäkligt noga på om du låter grafikkortet hårdvaruaccelera den median du har i skärm 2. Vissa filmer cappar maxfps till exempelvis 30 eller 60 (flash gör lite sådana saker). Så du inte sitter och är skitförbannad och så beror det på ett rookie-misstag som att du inte har koll på vad du hårdvaruaccelerar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, det går utmärkt. Det var inte det jag sa.

Om du (som många många andra med dubbla skärmar) har uppe exempelvis en film eller kanske youtube eller något i den andra skärmen, tänk då jäkligt noga på om du låter grafikkortet hårdvaruaccelera den median du har i skärm 2. Vissa filmer cappar maxfps till exempelvis 30 eller 60 (flash gör lite sådana saker). Så du inte sitter och är skitförbannad och så beror det på ett rookie-misstag som att du inte har koll på vad du hårdvaruaccelerar.

Aha! Ok då förstår jag :). Vad är bäst att koppla in skärmen med då? Som jag har det nu så använder jag VGA-DVI, har ytterligare en DVI-utgång tror jag och en HDMI. Ska jag koppla in den andra skärmen med HDMI?

Tack!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Aha! Ok då förstår jag :). Vad är bäst att koppla in skärmen med då? Som jag har det nu så använder jag VGA-DVI, har ytterligare en DVI-utgång tror jag och en HDMI. Ska jag koppla in den andra skärmen med HDMI?

Tack!

Så länge du aldrig går över analoga signaler och tillbaks så är du safe (undvik VGA)

Kör hdmi, och om möjligt displayport ... höga versioner (1.3 osv)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Så länge du aldrig går över analoga signaler och tillbaks så är du safe (undvik VGA)

Kör hdmi, och om möjligt displayport ... höga versioner (1.3 osv)

Men det är okej att jag kör VGA från datorn till DVI-porten i grafikkortet nu? Så att min sekundära skärm kopplas in med HDMI/Displayport?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Men det är okej att jag kör VGA från datorn till DVI-porten i grafikkortet nu? Så att min sekundära skärm kopplas in med HDMI/Displayport?

Företagsskärm va? Om möjligt byt och kör över DVI.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Företagsskärm va? Om möjligt byt och kör över DVI.

Tyvärr inte :/. Nu kör jag alltså från VGA från min skärm (via en adapter) in till en av datorns DVI-portar. Kvar har jag en HDMI, en displayport och en DVI-port tillgängliga på grafikkortet.

(Dock är det två olika DVI portar...tror det är DVI-D och DVI-I men jag vet inte skillnaden mellan dem :/ )

Så hur kan jag koppla in två skärmar på bästa sätt?

Tack för dina svar!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Tyvärr inte :/. Nu kör jag alltså från VGA från min skärm (via en adapter) in till en av datorns DVI-portar. Kvar har jag en HDMI, en displayport och en DVI-port tillgängliga på grafikkortet.

(Dock är det två olika DVI portar...tror det är DVI-D och DVI-I men jag vet inte skillnaden mellan dem :/ )

Så hur kan jag koppla in två skärmar på bästa sätt?

Tack för dina svar!

Alltså, "bäst" är väl över displayport och typ hdmi eller dvi-d. Dvi-i är både analog och digital ut och dvi-d är enbart digital.
Dvd-d har en pigg som ser ut som ett minustecken, dvi-i har som ett plustecken bland kontakterna:
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/221/~/what...

Din BenQ-skärm har hdmi så kör på det istället för analogt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Alltså, "bäst" är väl över displayport och typ hdmi eller dvi-d. Dvi-i är både analog och digital ut och dvi-d är enbart digital.
Dvd-d har en pigg som ser ut som ett minustecken, dvi-i har som ett plustecken bland kontakterna:
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/221/~/what...

Din BenQ-skärm har hdmi så kör på det istället för analogt.

Tack för alla dina svar!! Då kör jag på HDMI på min nuvarande skärm istället ^^

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Alltså, "bäst" är väl över displayport och typ hdmi eller dvi-d. Dvi-i är både analog och digital ut och dvi-d är enbart digital.
Dvd-d har en pigg som ser ut som ett minustecken, dvi-i har som ett plustecken bland kontakterna:
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/221/~/what...

Din BenQ-skärm har hdmi så kör på det istället för analogt.

Så nu kör jag en skärm via VGA in till datorns DVI-port med en adapter mellan, och en via HDMI. Tycker att datorn låter lite mycket...är det grafikkortet som krånglar? Kan två skärmar kopplade på detta vis "överbelasta" grafikkortet?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Så nu kör jag en skärm via VGA in till datorns DVI-port med en adapter mellan, och en via HDMI. Tycker att datorn låter lite mycket...är det grafikkortet som krånglar? Kan två skärmar kopplade på detta vis "överbelasta" grafikkortet?

Värme är det som gör att det låter, fläktarna jobbar för att hålla nere temperaturerna. Anledningen till att temperaturerna åker upp borde inte vara jättestor skillnad mot innan, däremot kanske du inte har dammat ur chassit på ett tag?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Värme är det som gör att det låter, fläktarna jobbar för att hålla nere temperaturerna. Anledningen till att temperaturerna åker upp borde inte vara jättestor skillnad mot innan, däremot kanske du inte har dammat ur chassit på ett tag?

Dammade i somras men det väl dags igen, frågan är om grafikkortet kan bli överhettad?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.