Rakapparat ångerrätt och öppet köp?

Permalänk
Medlem

Rakapparat ångerrätt och öppet köp?

Hej!

Beställde en rakapparat på kompletts Black Friday erbjudande. Den var rätt dyr för mig som student. Jag har tidigare bara kört våtrakning med hyvel sedan jag fick en billig rakapparat som inte klarade av mitt hårda/grova skägg.

Är lite orolig att trots att denna var rätt dyr, inte åka klara av vad den lovar i marknadsföringen och endast ge hudirritation. Därför har jag börjat fundera över vad som gäller runt rakapparater med öppet köp och ångerrätt. Kan jag testa den någon/ett par gånger och använda mig av ångerrätten eller öppet köp?

Generellt är det ju svårare med hygienprodukter...

Vad tror ni?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hej!

Beställde en rakapparat på kompletts Black Friday erbjudande. Den var rätt dyr för mig som student. Jag har tidigare bara kört våtrakning med hyvel sedan jag fick en billig rakapparat som inte klarade av mitt hårda/grova skägg.

Är lite orolig att trots att denna var rätt dyr, inte åka klara av vad den lovar i marknadsföringen och endast ge hudirritation. Därför har jag börjat fundera över vad som gäller runt rakapparater med öppet köp och ångerrätt. Kan jag testa den någon/ett par gånger och använda mig av ångerrätten eller öppet köp?

Generellt är det ju svårare med hygienprodukter...

Vad tror ni?

Standard kring hygienprodukter brukar vara att öppet köp endast gäller vid obruten förpackning. Tror du kan utgå från att det gäller i detta fall. Ångerrätten gäller ju i 14 dagar för att inspektera varan och att den är i oförändrat skick, vilket den inte skulle vara ifall du har rakat dig med den.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Använda hygienartiklar och kroppsnära produkter så som rakapparater, tandborstar, in-ear hörlurar/hörlurssnäckor kan inte ångras av hygienskäl.

https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=return

Permalänk
Avstängd

Du kan alltid reklamera om den inte håller vad den ska utlåva. Att bara ångra sig efter att man har provat den går inte.

Permalänk
Medlem

Tack!

Förstår problematiken runt detta, man vill ju inte ha någon annans rakapparat...

Samtidigt står det såhär i konsumentköplagen:
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt...

Kan tycka att det är lite svårt att undersöka varans egenskaper och funktion utan att faktiskt använda den.

Lite längre ner på samma sida har vi detta:
När ångerrätten inte gäller:
Varor som snabbt kan försämras. Till exempel livsmedel.

Här skulle man ju kunna inkludera rakapparater. Här har dock Konsumentverket utalat sig:
– Undantaget i lagen gäller mat som kan bli dålig. Det handlar knappast om grillar, mixar och rakapparater, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, till SvD.se.
http://www.svd.se/natkunder-luras-pa-angerratten

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Skulle ju helt klart bli stökigt och bråkigt att returnera en använd rakapparat, men känns lite som att ångerrätten faktiskt säger att det är OK?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fyren:

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Skulle ju helt klart bli stökigt och bråkigt att returnera en använd rakapparat, men känns lite som att ångerrätten faktiskt säger att det är OK?

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Undantag från ångerrätten
11 §
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fyren:

Hej!

Beställde en rakapparat på kompletts Black Friday erbjudande. Den var rätt dyr för mig som student. Jag har tidigare bara kört våtrakning med hyvel sedan jag fick en billig rakapparat som inte klarade av mitt hårda/grova skägg.

Är lite orolig att trots att denna var rätt dyr, inte åka klara av vad den lovar i marknadsföringen och endast ge hudirritation. Därför har jag börjat fundera över vad som gäller runt rakapparater med öppet köp och ångerrätt. Kan jag testa den någon/ett par gånger och använda mig av ångerrätten eller öppet köp?

Generellt är det ju svårare med hygienprodukter...

Vad tror ni?

Uppfyller den inte vad den lovar i marknadsföringen så kan du reklamera den. Blanda inte in ångerrätten och öppet köp i detta fallet. Lovar de att den rakar utan hudirritation och det inte stämmer så är det ett fel. Tänk bara på att det kan ta några rakningar att vänja sig vid ett nytt sätt att raka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Tack!

Förstår problematiken runt detta, man vill ju inte ha någon annans rakapparat...

Samtidigt står det såhär i konsumentköplagen:
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt...

Kan tycka att det är lite svårt att undersöka varans egenskaper och funktion utan att faktiskt använda den.

Lite längre ner på samma sida har vi detta:
När ångerrätten inte gäller:
Varor som snabbt kan försämras. Till exempel livsmedel.

Här skulle man ju kunna inkludera rakapparater. Här har dock Konsumentverket utalat sig:
– Undantaget i lagen gäller mat som kan bli dålig. Det handlar knappast om grillar, mixar och rakapparater, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, till SvD.se.
http://www.svd.se/natkunder-luras-pa-angerratten

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Skulle ju helt klart bli stökigt och bråkigt att returnera en använd rakapparat, men känns lite som att ångerrätten faktiskt säger att det är OK?

Siba har faktiskt ändrat sina villkor. Och hygienartiklar verkar inte finnas i lagen, så helt solklart är det inte.

Men tänk på att den ska returneras i vesäntligt oförändrat skick, och man får använda lite sunt förnuft. Ska återförsäljaren öppna och rengöra en använd rakapparat på hudflagor och hår innan den skickas vidare till nästa kund? Det är skillnad på att koppla in en skärm i 5 min för att sedan packa ner den.

Har du inte råd, skicka tillbaka den direkt, bidra inte till detta: https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/article22405596.ab

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Ren nyfikenhet: vad för rakapparat är det? Råkar det mot förmodan vara en braun 790cc/799cc så kan jag säga att den lätt är värd pengarna trots det höga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Uppfyller den inte vad den lovar i marknadsföringen så kan du reklamera den. Blanda inte in ångerrätten och öppet köp i detta fallet. Lovar de att den rakar utan hudirritation och det inte stämmer så är det ett fel. Tänk bara på att det kan ta några rakningar att vänja sig vid ett nytt sätt att raka.

Skrivet av Accipiter46:

Siba har faktiskt ändrat sina villkor. Och hygienartiklar verkar inte finnas i lagen, så helt solklart är det inte.

Men tänk på att den ska returneras i vesäntligt oförändrat skick, och man får använda lite sunt förnuft. Ska återförsäljaren öppna och rengöra en använd rakapparat på hudflagor och hår innan den skickas vidare till nästa kund? Det är skillnad på att koppla in en skärm i 5 min för att sedan packa ner den.

Har du inte råd, skicka tillbaka den direkt, bidra inte till detta: https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/article22405596.ab

Jo precis, det känns ju rätt fult att försöka skicka tillbaka en använd rakapparat. Samtidigt känns det riktigt surt att först köpa en rakapparat, inse att den inte fungerar, och sen behöva kasta iväg ytterliggare 3000 för att få en bättre...

Skrivet av Ninjaflipp:

Ren nyfikenhet: vad för rakapparat är det? Råkar det mot förmodan vara en braun 790cc/799cc så kan jag säga att den lätt är värd pengarna trots det höga priset.

En Philips S5400 är det. Det är lite därför jag funderar över detta, vill ju inte lägga massa pengar på den, inse att den inte duger och sen behöva lägga ytterliggare 3000 för att köpa antigen braun 7/9 serie eller philips 7000/9000 serie.

Kanske får gå rakt på high-end direkt istället...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du köpt från Elgiganten eller Netonnet så är det lugnt, öppet köp gäller, annars vet jag inte.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fyren:

Jo precis, det känns ju rätt fult att försöka skicka tillbaka en använd rakapparat. Samtidigt känns det riktigt surt att först köpa en rakapparat, inse att den inte fungerar, och sen behöva kasta iväg ytterliggare 3000 för att få en bättre...

En Philips S5400 är det. Det är lite därför jag funderar över detta, vill ju inte lägga massa pengar på den, inse att den inte duger och sen behöva lägga ytterliggare 3000 för att köpa antigen braun 7/9 serie eller philips 7000/9000 serie.

Kanske får gå rakt på high-end direkt istället...

Det är svårt med rakapparater, det finns några olika principer för hur de arbetar och följer ansiktet och man måste ofta prova dem flera veckor för att veta hur de passar ens eget ansikte.
Dels måste man ju lära sig hur man ska köra runt dem för att de ska ta bra men åtminstone jag brukar få lite irriterad hud också i början om jag provar nån ny typ av maskin, en del lyfter ju håret och en del kapar bara av det, jag har dagligen använt Philips och Braun och så har jag provat nån Panasonic våtrakapparat och de var alla ganska olika i känsla och handhavande. Ibland har jag även använt hyvel men just nu är det skägg så det är rakfritt och skägget värmer så gott på vintern, jag förstår varför tomten har skägg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Braun och Philips brukar ha "nöjd kund garanti". Men det gäller nog kanske bara vissa modeller så det kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

Siba har faktiskt ändrat sina villkor. Och hygienartiklar verkar inte finnas i lagen, så helt solklart är det inte.

Men tänk på att den ska returneras i vesäntligt oförändrat skick, och man får använda lite sunt förnuft. Ska återförsäljaren öppna och rengöra en använd rakapparat på hudflagor och hår innan den skickas vidare till nästa kund? Det är skillnad på att koppla in en skärm i 5 min för att sedan packa ner den.

Har du inte råd, skicka tillbaka den direkt, bidra inte till detta: https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/article22405596.ab

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som

5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,

Permalänk
Skrivet av Lobocut:

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som

5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,

Jo, men precis som Fyren skriver har ju konsumentverket uttalat sig i frågan: http://www.svd.se/natkunder-luras-pa-angerratten

En rakapparat har ingen försegling vad jag vet vilket gör den paragrafen svår att tillämpa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Accipiter46:

Jo, men precis som Fyren skriver har ju konsumentverket uttalat sig i frågan: http://www.svd.se/natkunder-luras-pa-angerratten

En rakapparat har ingen försegling vad jag vet vilket gör den paragrafen svår att tillämpa.

Förpackningarna brukar väl vara plomberade?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Förpackningarna brukar väl vara plomberade?

Förpackningens plombering måste brytas för att man ska kunna undersöka varan, alltså vända och vrida på den. Det är en gråzon, jag vet inte om det har prövats i rätten.

För min del är en använd rakapparat inte i väsentligt oförändrat skick (den kan varit i kontakt med sår tex). Men ångerrätten är generös i Sverige...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

För många år sedan köpte jag en rakapparat på Elgiganten och fick en som var använd. Den returnerades omedelbart med ett surt brev.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker det är rätt att återlämna en rakapparat, vad skulle ni tycka om jag rakade pungen eller håret kring mittregionerna och sedan lämnar tillbaka den. Jag anser att så fort den används är ångerrätten förbrukad.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hej!

Beställde en rakapparat på kompletts Black Friday erbjudande. Den var rätt dyr för mig som student. Jag har tidigare bara kört våtrakning med hyvel sedan jag fick en billig rakapparat som inte klarade av mitt hårda/grova skägg.

Är lite orolig att trots att denna var rätt dyr, inte åka klara av vad den lovar i marknadsföringen och endast ge hudirritation. Därför har jag börjat fundera över vad som gäller runt rakapparater med öppet köp och ångerrätt. Kan jag testa den någon/ett par gånger och använda mig av ångerrätten eller öppet köp?

Generellt är det ju svårare med hygienprodukter...

Vad tror ni?

Skulle du vilja köpa en begagnad rakapparat?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jo precis, det känns ju rätt fult att försöka skicka tillbaka en använd rakapparat. Samtidigt känns det riktigt surt att först köpa en rakapparat, inse att den inte fungerar, och sen behöva kasta iväg ytterliggare 3000 för att få en bättre...

En Philips S5400 är det. Det är lite därför jag funderar över detta, vill ju inte lägga massa pengar på den, inse att den inte duger och sen behöva lägga ytterliggare 3000 för att köpa antigen braun 7/9 serie eller philips 7000/9000 serie.

Kanske får gå rakt på high-end direkt istället...

Köp inte en budget-version. Har själv haft en billig apparat som var värdelös och nöp mig i skägget.
Har en braun 7-serie som är mycket bra. Om jag hade köpt en ny idag hade jag definitivt köpt i samma serie.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så gör seriösa företag som vill hitta nya kunder. Det är värt ett högre pris och köpa produkter från företag med denna typ av garantier och kundförståelse än att alltid försöka hitta det billigaste

Jag TROR säker att även Elgiganten skulle ta tillbaka en rakapparat som var provkörd om man är missnöjd, även de har en generös inställning anser jag. Men sen så ska de inte försöka sälja den rakapparat igen som ny, vilket de gjorde i mitt fall. Det var osmakligt. Den måste kasseras eller tydligt märkas som begagnad. Rent generellt tycker jag att fler, men inte alla, större kedjor blivit mer tillmötesgående när det gäller återköp och hur mycket du fått "undersöka" produkten