Undersöka hälsan på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Undersöka hälsan på grafikkortet?

Hej!

Garantin på mitt EVGA GTX 780 går ut nu på måndag och jag börjar bli lite nervös, speciellt då jag tidigare haft grafikkort (och andra komponenter) som på något sätt gått sönder precis efter att garantin gått ut (inte roligt när man är student). För att kunna pusta ut så skulle jag vilja kontrollera att mitt kort i dagsläget är i gott skick och inte på något sätt defekt. Det jag har testat hittills är:

* Ca 5h totalt (utsträckt över ett par dagar) i Unigine Valley
* Ca 5h totalt (utsträckt över ett par dagar) i Unigine Heaven
* Spel (nästan) vardagligen + vardagligt användande

men jag har inte observerat några problem. Kortet är f.ö. icke överklockat och har körts i stock sedan jag skaffade det, dock har Power Target och GPU Temp Target varit på max i EVGA Precision X.

Finns det något "ultimat" stresstest eller någon testmetod man kan använda sig av för att kunna bestämma hälsan på grafikkortet (d.v.s. se ifall det fungerar bra eller håller på att dö)? Bör jag överklocka kortet för detta ändamål?

(Jag är f.ö. fullt medveten att grafikkort och övriga komponenter kan spontant dö p.g.a. t.ex. voltage spikes eller att fläktar går sönder men skälet till denna tråd är för att utesluta möjliga fel som jag missat under mina test/vid vardagligt användande.)

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Antingen fungerar kortet eller så funkar det inte, har aldrig varit med om att ett kort gradvis blivit sämre annat än om man har en dålig drivare.
Håll tummarna och sluta stressa kortet, större risk att det lämnar in pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Icte: Antingen fungerar kortet eller så funkar det inte, har aldrig varit med om att ett kort gradvis blivit sämre annat än om man har en dålig drivare.
Håll tummarna och sluta stressa kortet, större risk att det lämnar in pga det.

Men hur säkerställer man att kortet fungerar? Är det något annat man bör se över förutom just artefakter, screen tearing (?) och krascher?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Alltså, ta och relaxa lite. Du kan inte testa dig fram till om ditt grafikkort håller på att dö. Antingen funkar det som det ska eller så är det dött. Lägg ner hela projektet och spela på som vanligt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast

Som sagt... det går tyvärr inte om du nu inte redan har uppenbara problem som artefakter och blåskärmar.
Det enda du gör med dina undersökningar är att snabba på domedagen

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihop, kommer då att ta det lugnt och hoppas på det bästa!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Men hur säkerställer man att kortet fungerar? Är det något annat man bör se över förutom just artefakter, screen tearing (?) och krascher?

Visar det en bild som det skall så funkar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visar det en bild som det skall så funkar det

Vad bra, då funkar ju det

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII