Hur lätt kan USA:s president använda kärnvapen?

Permalänk
Avstängd

Hur lätt kan USA:s president använda kärnvapen?

Tjena!

Jag frågar detta varken som någon anhängare, jag bor inte ens i USA men denna fråga kan jag drabbas av. Jag har letat på nätet och det finns fanimig inga böcker alls, varken på svenska eller engelska om hur USA styrs, har beställt en liten "Så styrs USA" på knappt 100 sidor.

Som frågan lyder så undrar jag bara hur enkelt det är för USA:s president (nuvarande å kommande) att använda kärnvapen? Enligt en random person på ett annat forum så hörde jag att det krävs godkännande från försvarsministern, stämmer detta?

Eller är det lika simpelt som det framställs i massmedia och diverse TV-serier? Dvs., "The push of a single button"; låter ju riktigt illa ur säkerhetsperspektiv, exempelvis råka trycka på fyllan (inte för att blivande presidenten dricker men ändå).

Tack för svar på förhand å länka gärna till källor som stöder ditt svar! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Han behöver bara ropa "You're fired!" så flyger det iväg en

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så tar Presidenten bara det slutgiltiga beskedet att påbörja avfyrningsmekanismen.

Genom att bekräfta sin identitet genom att uppge koder som finns i den där väskan.

"Det är föga troligt att de har en bärbar och använder teamviever fr att fjärrstyra datorn i kärnvapensilon.
Öppnar upp navigationsprogrammet.
Var vänlig uppge din slutdestination..
Okej, Danderyd.
Påbörjar navigation... Beräknad ankomst vid xx:13
Ha en fortsatt trevlig dag."

Ser det mycket osannolikt att datorerna i silosarna har någon internet uppkoppling. Ännu mer förvånad om dom är av nyare modell än Amiga/Commadore

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

"Scarborough then asked a hypothetical question to Hayden about how quickly nuclear weapons could be deployed if a president were to give approval.

"It's scenario dependent, but the system is designed for speed and decisiveness. It's not designed to debate the decision," Hayden said. Hayden was CIA director from 2006 to 2009 during the George W. Bush presidency. He was the National Security Agency director from 1999 to 2005, spanning the presidencies of Bill Clinton and George W. Bush."
- http://www.cnbc.com/2016/08/03/trump-asks-why-us-cant-use-nuk...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"What would it mean to have Trump’s fingers on the nuclear button? We don't really know, but we do know this: In the atomic age, when decisions must be made very quickly, the presidency has evolved into something akin to a nuclear monarchy. With a single phone call, the commander in chief has virtually unlimited power to rain down nuclear weapons on any adversarial regime and country at any time. You might imagine this awesome executive power would be hamstrung with checks and balances, but by law, custom and congressional deference there may be no responsibility where the president has more absolute control. There is no advice and consent by the Senate. There is no second-guessing by the Supreme Court. Even ordering the use of torture—which Trump infamously once said he would do, insisting the military “won’t refuse. They’re not gonna refuse me”—imposes more legal constraints on a president than ordering a nuclear attack.

If he were president, Donald Trump—who likes to say he doesn't spend a lot of time conferring with others ("My primary consultant is myself," he declared in March)—would be free to launch a civilization-ending nuclear war on his own any time he chose.

The “nuclear button” is a metaphor for a complex apparatus that has the president’s brain at its apex. The image of a commander in chief simply pressing a button captures none of the machinery, people and procedures designed to inform the president and translate his or her decisions into coherent action. Although it remains shrouded in secrecy, we actually know a great deal about it, beginning with the president’s first task of opening the “nuclear suitcase” in an emergency to review his nuclear attack options. If we shine our light at the tactical and timing considerations of how a first- or second-strike attack would unfold, and at the inner workings of the nuclear decision process from the standpoint of the White House, we gain a much better idea of a presidential candidate’s fitness for this responsibility. And here it is essential to consider a candidate’s temperament and character—especially in situations of extreme stress. Decisiveness is important, but so is prudence.

Let us say the president is awakened in the middle of the night (the proverbial 3 a.m. phone call) by his or her top nuclear adviser and told of an incoming nuclear strike. Since the flight time of missiles fired from launch stations in Russia or China to the White House is 30 minutes, and 12 minutes or less for missiles fired from submarines lurking in the Western Atlantic Ocean (Russian subs historically favor a patrol area to the west of Bermuda), the steadiness and brainpower of the commander in chief in such circumstances are serious questions indeed. The voting public must ask whether a given candidate would remain calm—or panic, become discombobulated and driven to order an immediate nuclear response on the basis of false information.

This call has never happened, but if it ever does, the situation would be as stressful and dangerous as things ever get inside the Oval Office. The closest we came to such a call occurred in 1979, when the consoles at our early warning hub in Colorado lit up with indications of a large-scale Soviet missile attack. President Jimmy Carter’s national security adviser, Zbigniew Brzezinski, received back-to-back calls in the middle of the night informing him of the imminent nuclear destruction of the United States. The second call reported an all-out attack. Brzezinski was seconds away from waking Carter to pass on the dreadful news and convince him of the need to order retaliation without delay (within a six-minute deadline). Brzezinski was sure the end was near.

Just before he picked up the phone to call Carter, Brzezinski received a third call, this time canceling the alarm. It was a mistake caused by human and technical error. A training tape simulating an all-out Soviet attack had inadvertently slipped into the actual real-time attack early warning network. The impending nuclear holocaust was a mirage that confused the duty crew. (They were fired for taking eight minutes instead of the required three minutes to declare their degree of confidence that an attack against North America was underway.)

How would a President Trump behave under such duress, informed of the attack and the imminent destruction of the nation’s capital and himself? He would have only a few minutes to consider the reliability of the attack report and decide whether and how to retaliate. If the attack is real, and he hesitates, a president will likely be killed and the chain of command decapitated, perhaps permanently. During the short countdown to impact, he also will be advised by the head of the Strategic Command in Omaha (or the officer on duty that night if the four-star head of Strategic Command cannot get onto the conference call on time) that the incoming attack will destroy the bulk of the U.S. land-based strategic missile force unless the president makes a timely decision ordering their egress from their underground silos before incoming warheads arrive. Furthermore, he will hear that the loss of this land-based force will mean that the goals of the U.S. war plan will not be realizable. (These goals require the ability to destroy the vast bulk of the Russia target base consisting of just under 1,000 aim points and of the China target base of just under 500 aim points.)"
- http://www.politico.com/magazine/story/2016/06/2016-donald-tr...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Tack så mkt för svaren!

Wow, det låter ju stabilt. Du måste genomgå personlighetstester för vissa jobb, på grund av säkerhetsskäl, men vem som helst får bli president och få tillgång till jordens undergång med ett enkelt samtal

Möjligt scenario jag ser är Kina som får damp på honom, beroende på hur han sköter den internationella relationen med dem och som då skickar angrepp så att han svarar impulsivt på det.

Ett annat scenario är ett falsk angrepp i form av cyberterrorism som han såklart han kommer att agera fel på för jag uppfattar honom som osäker inombords och ett starkt behov att hävda sig själv och den ultimata e-penisen måste ju vara att spränga hela världen i luften.

Ett ytterligare scenario är att han vill ge hämnd, antingen utifrån riktiga data eller från sina egna fördomar, på något land eller länder efter ett inhemskt terrordåd.

Dessutom vet jag fortfarande inte VARFÖR han ens ville bli president? Göra reklam för sitt märke? Vill han avsluta livet med stil genom att spränga alla i luften och ge hämnd på alla som kritiserade honom?

Han borde impeachas omedelbart. Mike Pence kommer inte bli poppis bland homosexuella, men USA kommer att förstöras invändigt ändå av den nya kabinetten. Det är bara Trump som kan förstöra världen innan den förstör hans svaga ego.

Han borde åtminstone få Twitter-förbud med tanke på hur thin-skinned han är. Jag undrar hur empatisk han verkligen är och om han kan föreställa den där scenen från Terminator 2...

Å andra sidan så ser jag inte vad andra länder skulle tjäna på att göra det. Att ha kärnvapen ser jag mer som att man har det för att straffa den andre som först använder det så det inte blir lönt att använda det.

Jag utgår från att den 20 januari 2017 så är det bara några månader vi få leva innan Trump gör ett misstag eller får tråkigt! Dags att leva på bidrag så länge det går!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas en av hans livvakter är snabbtänkta om de ser att det är helt obefogat.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Man kan ju hoppas en av hans livvakter är snabbtänkta om de ser att det är helt obefogat.

Precis, eller att personen på andra sidan nekar pga data & fakta som tyder på att det är helt obefogat.

Tydligen ska ju militären exempelvis neka att tortera människor, men har ingen aning om kärnvapen?

Jag tkr att de borde göra ett undantag mot Trump å göra det svårare för honom helt enkelt, utan att berätta det för allmänheten såklart.

Å andra sidan så består kabinetten av äckliga gamla gubbar som säkert inte har något emot att förstöra världen innan dem dör...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: De flesta har väl barn och barnbarn de gillar och vill ska ha en bra framtid. Är nog det som är den största försäkringen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om världen överlevde jubelåsnan Bush jr så ska vi nog klara av Trump också ska ni se.

Dessutom, och som alla vet, var det ju Cheney som var den egentlige presidenten under Bush och en mer korrumperad stridspitt än han får man leta efter.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Kom ofelbart att tänka på Dr. Strangelove men nu är risken högre upp i befälskedjan.
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
http://www.imdb.com/title/tt0057012/
Det finns vissa likheter

Men jag är ärligt talat mer orolig för hur Trump kommer att förstöra miljön om han inte tvärvänder med sina åsikter än att han startar ett större atomvapenkrig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kom ofelbart att tänka på Dr. Strangelove men nu är risken högre upp i befälskedjan.
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
http://www.imdb.com/title/tt0057012/
Det finns vissa likheter
http://img06.deviantart.net/a128/i/2011/074/5/0/dr__strangelove_by_kickstandkid78-d3bpnek.jpg
http://images.amcnetworks.com/ifc.com/wp-content/uploads/2013/04/dr-strangelove-stanley-kubrick-2.jpg
Men jag är ärligt talat mer orolig för hur Trump kommer att förstöra miljön om han inte tvärvänder med sina åsikter än att han startar ett större atomvapenkrig.

Haha måste beställa dessa två som tavlor

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Om jag hade bott i USA och varit medborgare där så hade jag troligen röstat på Hillary Clinton om valet var mellan henne eller Trump.

Men jag är ändå inte speciellt orolig för att Trump vill starta kärnvapenkrig.
Möjligt att han kan njuta av att ha möjligheten. Känna makt. Men att gå så långt att faktiskt utnyttja möjligheten utan att någon annan går till attack först. Det tror jag inte.
Den bild jag har fått av honom är att han kan vara ganska egoistisk och hänsynslös mot folk han inte tjänar på att vara trevlig mot. Men rent ut ondskefull eller korkad på det sättet tror jag faktiskt inte att han är.

Som mrqaffe var inne på så tror jag också att det är större risk att han driver en politik som är dålig för miljön om det kan ge kortsiktiga vinster. Finns också risk att han kan göra saker som försvårar internationell handel om det är något som han tror de kan tjäna på inom USA.

Känns som Obama var en vettigare president. Men det ska bli intressant att se vad han hittar på.

Permalänk
Medlem

Givetvis går det nuförtiden till så att det är en app i presidentens mobiltelefon som styr vapnen. Markera på Google maps var de ska slå ner och sedan väljer man vad, när och hur många. Just "när" funktionen är jättepraktisk för då kan man avfyra efter man gått och lagt sig eller när man tagit sig ner i bunkern så skickas grejerna iväg.