gtx1070 vilken ger mest prestanda?

Permalänk

gtx1070 vilken ger mest prestanda?

Tjena,
Försöker ta reda på vilket gtx 1070 som är "bäst" på olika sätt som prestanda och kylningsmässigt.
Överväger mest mellan
- EVGA FTW gaming ACX 3.0
- MSI gaming X eller Z
- ASUS strix OC
Men om ni känner till något kort som är bättre eller som ni föredrar så skriv gärna!
:DDDDDDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NamnetVarPhille:

Tjena,
Försöker ta reda på vilket gtx 1070 som är "bäst" på olika sätt som prestanda och kylningsmässigt.
Överväger mest mellan
- EVGA FTW gaming ACX 3.0
- MSI gaming X eller Z
- ASUS strix OC
Men om ni känner till något kort som är bättre eller som ni föredrar så skriv gärna!
:DDDDDDD

Välj inte EVGA. De har problem med kylaren.

MSI eller ASUS kvittar, båda har bra kylare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@Stoff3th3m4n: Jaha hade jag ingen aning om, gigabyte då, xtreme gaming?

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: EVGA har väl åtgärdat problemet med kylningen på alla nya kort?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Men av MSI och Asus kortet verkar Asus vara både svalare tystare och snabbare (dock inga stora marginaler) http://www.sweclockers.com/test/22424-nvidia-geforce-gtx-1070...

EVGA kortet skulle jag inte ens kika på.
@FlygarStenen Skulle inte chansa EVGA är uppenbarligen värdelösa på kylare. Se bara på senaste testet på sweclockers med GTX 1060. Hade själv ett GTX 970 acx 2,0 var väldigt hög ljudnivå på det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Prestandan varierar ju från kort till kort även om du har 2 likadana så det är lite svårt att se det så, men jag själv tycker att MSI's kylare är klart bäst till ljudnivån för vad det kyler, alla håller ju tempen på kortet helt okej så det brukar vara ljudet som avgör på dagens kort.
Evga har dock haft problem med sin vrm kylning så jag hade valt bort det om man inte tänker satsa på vattenkylning för då spelar det ingen roll och då har Evga över lag bäst garanti på sina saker

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

@Stoff3th3m4n: EVGA har väl åtgärdat problemet med kylningen på alla nya kort?

Det har de förmodligen gjort men gamla kylare kan fortfarande finnas kvar i butik.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men av MSI och Asus kortet verkar Asus vara både svalare tystare och snabbare (dock inga stora marginaler) http://www.sweclockers.com/test/22424-nvidia-geforce-gtx-1070...

EVGA kortet skulle jag inte ens kika på.
@FlygarStenen Skulle inte chansa EVGA är uppenbarligen värdelösa på kylare. Se bara på senaste testet på sweclockers med GTX 1060. Hade själv ett GTX 970 acx 2,0 var väldigt hög ljudnivå på det

jag har haft asus strix 1060 OC och man har Ca. 67-72 C i load vet inte hur bra eller dåligt det är dock är det där i spel. i stresstest drog den 76 C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

@Stoff3th3m4n: EVGA har väl åtgärdat problemet med kylningen på alla nya kort?

Man har erbjudit antingen att man får hem thermal pads man får installera själv och/eller uppdatera BIOS till en ny version som höjer fläktljudet avsevärt.

Så både MSI Gaming X/Z och ASUS Strix är betydligt bättre alternativ i dagsläget.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Lorault: Köper man direkt från butik kan man kontrollera det här http://www.evga.com/thermalmod/

Jag har själv ett Evga FTW 1070 nu och har varit i kontakt med deras support angående just kylproblemen. Det ska sägas att deras support är otroligt bra, både snabb och bra engelska. Vet inte hur ASUS är men med MSI fick jag känslan av att personen på supporten inte riktigt behärskade engelska.

Från svaret jag fick från MSI: "after you cunt off the power supply"

Nu är det ju synd att EVGA har missat en del av kylningen, men jag tycker ändå att de har hanterat hela situationen på ett bra sätt.

Mitt 1070 håller sig runt 60-65 °C i Heaven benchmark. Jag kör nu med 2126MHz på core och 4449MHz på minnen.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Vad jag har förstått ska det finnas möjlighet att skicka in kortet till EVGA och få det utbytt.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk

Alla är likadana med samma komponenter, prestandan du får beror på hur högt kylaren tar dig. Endast skillnader i enskilda exemplars fysiska komponenter avgör om du får de sista procenten på GPU- och minnesklocka, så därför finns det inget märke som är snabbare. Ett fabriksöverklockat ger nåt slags garanti för lägstanivå men du vill inte ligga på den nivån ändå om du vill ha prestanda, många tar dem rejält högre utan problem. Strix har en stockkylare som får riktigt bra omdömen.

Strix, Palit Super Jetstream, MSI Gaming är fina grejer generellt. Mitt nyköpta Strix spöade Palit så därav rangordningen. Nåt måste man gå på

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera Palits kort, det har fått genomgående bra kritik ljudmässigt samt håller bra pris. En nackdel är att de tar upp 2,5 slots har jag för mig.
Vill man ha det snabbaste så är det kanske Galax HOF eller Zotac AMP Extreme man ska titta på, fast då är man nära 1080 prismässigt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av X078:

Skulle nog rekommendera Palits kort, det har fått genomgående bra kritik ljudmässigt samt håller bra pris. En nackdel är att de tar upp 2,5 slots har jag för mig.
Vill man ha det snabbaste så är det kanske Galax HOF eller Zotac AMP Extreme man ska titta på, fast då är man nära 1080 prismässigt.

kollade in galaxy hof för hade inte sett eller hört namnet förut så jag blev lite skeptisk p.g.a det. Men eftersom det är nvidia från grunden så vet man aldrig kan vara värsta beasten.

Permalänk
Medlem

@NamnetVarPhille: Har för mig Galax även går under namnet KFA2.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Är asus strix 1070 lika bra.som strix 970?
970 är knäpptyst. Inte.ofta.den.ens.startar fläktarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@NamnetVarPhille: Galax är (var?) det största grafikkortsmärket i asien, men varit rätt så tyst i övriga världen innan 900 serien.
HoF är deras flaggskeppsmodell.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X078:

Skulle nog rekommendera Palits kort, det har fått genomgående bra kritik ljudmässigt samt håller bra pris. En nackdel är att de tar upp 2,5 slots har jag för mig.
Vill man ha det snabbaste så är det kanske Galax HOF eller Zotac AMP Extreme man ska titta på, fast då är man nära 1080 prismässigt.

Även jag kan rekommendera ett sådant. Fick mitt för 4399:- vilket det verkar ha stannat på de senaste månaderna. Kortet är mer eller mindre ljudlöst och väldigt svalt. Klockar till ca 2Ghz utan mycket experimenterande. Hade SLI ett tag men lämnade tillbaka ena kortet då det klockade något fruktansvärt dåligt, så jag antar att det är lite lotteri som med alla andra komponenter.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Är asus strix 1070 lika bra.som strix 970?
970 är knäpptyst. Inte.ofta.den.ens.startar fläktarna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att prestanda mässigt är 10 serien bättre generellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

@Stoff3th3m4n: Vad jag har förstått ska det finnas möjlighet att skicka in kortet till EVGA och få det utbytt.

Visst kan man göra det, men vill man köpa ett nytt kort och riskera att direkt få skicka in det till EVGA?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NamnetVarPhille:

Jag tror att prestanda mässigt är 10 serien bättre generellt

Jag skrev slarvigt jag tänkte ljudnivåmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Välj inte EVGA. De har problem med kylaren.

MSI eller ASUS kvittar, båda har bra kylare.

Skrivet av Lorault:

Det har de förmodligen gjort men gamla kylare kan fortfarande finnas kvar i butik.

EVGA har verkligen tagit på sig ansvaret för detta och åtgärdar det helt kostnadsfritt.
Till skillnad från t.ex ASUS som fullständigt har ignorerat liknande problem tidigare.
En annan fördel med EVGA är ju att du kan skruva med kortet utan att förverka garantin.

Permalänk
Medlem

tja

Jag har ett MSI Gaming X
Polare har ASUS Strix

Vi är lika nöjda bägge två så köpt det du hittar bäst pris på.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag skrev slarvigt jag tänkte ljudnivåmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

jag har ett 1070 strix oc och fläktarna går knappt på den när jag spelar, bara om jag spelar något mer grafik krävande men är inte så högljud då, typ lite tystare än mitt gammla gigabyte hd 7870 oc

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Köpte Asus GTX 1070 Dual (Ej OC) på NoN för 4199kr inkl Maffia för ett par månader sedan. Är sjuk nöjd med kortet. Dock ska du nog titta på Strix ifall du ska klocka upp det eller köra 4K men det gav mycket prestandard för pengarna. Som folk skrev tidigare, när det gäller reklamationer så vet jag inte om Asus har varit direkt hjälpsamma, då gällde det ett mobo och ett Asus GTX570 så det var ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

Ingen har skrivit om Zotac, hur kommer det sig?

ZOTAC GeForce GTX 1070 AMP Extreme
https://www.komplett.se/product/893665/datorutrustning/grafik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

EVGA har verkligen tagit på sig ansvaret för detta och åtgärdar det helt kostnadsfritt.
Till skillnad från t.ex ASUS som fullständigt har ignorerat liknande problem tidigare.
En annan fördel med EVGA är ju att du kan skruva med kortet utan att förverka garantin.

Inget fel på EVGA, men just i den här generationen har de misslyckats. Man köper ju inte ett kort för att sedan få skicka in det direkt till EVGA eller byta till en BIOS som höjer oljudet markant, när det finns bättre alternativ.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av MaS_1:

Ingen har skrivit om Zotac, hur kommer det sig?

ZOTAC GeForce GTX 1070 AMP Extreme
https://www.komplett.se/product/893665/datorutrustning/grafik...

fan om jag hade vetat om detta kort för några veckor sedan så hade jag aldrig köpt mitt 1070 strix
men aja nöjd ändå

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga skit i prestandan för det är samshit och inte värt att välja kort efter 10mhz extra utan kylningen är viktigast så msi gaming serien är vad jag valt då det har tystaste kylningen som presterar bra och man kan klocka mer med en bra kylning + dom är tysta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Skulle inte lägga en tusenlapp extra för asus strix eller msi gaming x och andra toppmodeller om du nu verkligen inte vill det pga utseende eller liknande.
Skaffa ett palit/gainward kort, eller om du kan hitta något annat som är riktigt billigt under black friday, bara det inte har referens kylare så är det guld värt, men palit/gainward är sjukt bra kort för 1000-serien.