Permalänk

DSLR Monitor - Vilken?

Hej!
Jag har under ett tag nu utvecklat min kamera DSLR-rig, och nu är en extern monitor nu högsta prioritet. Den ska sitta på kamerariggen. Budgeten är inte direkt väldigt stor, och taket ligger väl på runt 2000:-, helst under.

Jag använder en Canon 600D med Magic Lantern. Har sökt runt lite och finns inte bara en massa olika alternativ, utan också två helt olika kategorier, som jag ser det:

-En klassisk monitor med sladd till kameran
-En Android-tablet med appen "DSLR Controller" (vilket gör att man kan ändra inställningar via appen. Man kan också sedan Chromecasta androiden till en chromecast till en annan skärm, vilket gör att man också kan få en ytterligare skärm, trådlöst)
-Kanske har ni något annat tips?

Vilket alternativ ser ni som bäst? Och isåfall vilken monitor/tablet modell? Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Alla svar uppskattas

/Rasmus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det jag vill ha när jag använder externa skärmar, är framför allt en tydlig och klar bild.

Om vi tar mina drönare t.ex. så har jag en hexakopter med en vanlig 10" TFT-skärm. Man ser knappt någonting, om man inte är 5cm ifrån den typ.
Till mina andra drönare kör jag iPads eller iPhone, vilket ger en tydlig och klar bild. Sen har jag alla funktioner till kamera och drönare i appen jag använder.. lätt tillgängligt, medans jag flyger.

Vilken allternativ av skärm jag gillar bäst, är nog inte svårt att lista ut... Har man väl vant sig vid att kontrollera filmning m.m. genom appen på en bra skärm, känns det som stenålder om man använder en vanlig TFT-skärm sedan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Det jag vill ha när jag använder externa skärmar, är framför allt en tydlig och klar bild.

Om vi tar mina drönare t.ex. så har jag en hexakopter med en vanlig 10" TFT-skärm. Man ser knappt någonting, om man inte är 5cm ifrån den typ.
Till mina andra drönare kör jag iPads eller iPhone, vilket ger en tydlig och klar bild. Sen har jag alla funktioner till kamera och drönare i appen jag använder.. lätt tillgängligt, medans jag flyger.

Vilken allternativ av skärm jag gillar bäst, är nog inte svårt att lista ut... Har man väl vant sig vid att kontrollera filmning m.m. genom appen på en bra skärm, känns det som stenålder om man använder en vanlig TFT-skärm sedan.

Ja, lite så jag tänkt också. Har du erfarenhet av någon Android-tablet med bra skärm för runt 1500:-?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Ja, lite så jag tänkt också. Har du erfarenhet av någon Android-tablet med bra skärm för runt 1500:-?

Har inte använt någon Android-tablet, så jag vet inte vilka som är bra där... Men annars verkar det ju vara många på forumet som kör Android, så det finns säkert några som kan ge tips.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD