Bästa lösenordshanteraren?

Permalänk
Medlem

Bästa lösenordshanteraren?

Tjena,

jag har börjat ta steget mot att fixa en riktig lösenordshanterare.

Men, som vanligt har jag sjukt många prylar som måste köra hanteringen:
* Androidtelefon
* Windows
* Linux
* macOS
* KAAAAANSKE Windowstelefon (beror på hur det blir på nya jobbet)
* gärna iOS, men det är inte ett hårt krav.

Webbläsare av choice är Chrom(e/ium).

Jag är halvskeptisk till molnsynkningstjänsterna - om de skulle strula så är jag av med mina lösenord. Jag vill gärna ha en lösning som kan synka själv mot ex. webDAV eller FTP - så blir det lättare för mig att underhålla backupen. Alternativt om tjänsten har något enkelt sätt att exportera samtliga lösenord programmatiskt - ex. via ett cronjob varje natt.

Jag har inget emot att betala en peng om det är en bra tjänst.

Jag vill gärna ha en lösning som gnäller på mig om jag inte loggar in någonstans med hjälp av hanteraren, för att jag verkligen ska sätta upp alla siter ordentligt.

Finns det nåt som klarar detta? Vad använder ni?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

keepass borde gå att synka emot en egen server. vet att den kan emot dropbox iaf.
jag använder själv lastpass på mobilen (kostar tyvärr) och alla datorer jag rör. men du har aldrig riktig kontroll över lösenorden eftersom de ligger på deras moln

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av KeePass. En opensource program som sparar lösenorden i en krypterad fil. Vart du sedan sparar denna filen är öpp till dig. Jag har den på mitt onedrivekonto. Men det går lika bra att ha den på valfri FTP eller webDAV.

Det finns plugins till såväl Chrome som firefox. Har inte testat firefox men i chrome så trycker du ctr+alt+A för att logga in (kommandot simulerar att du skriver in användarnamn+lösenord och klickar på login knappen). Fungerar även i vissa desktopapplikationer i Windows som t.ex. Steam & Battle.net

Androidappen jag använder heter Kepass2Android.
Stöd för linux finns. Jag kollade snappt i appstore och där finns också appar.
Vet att det fanns en app till windows Phone 8, (har inte använt WP på flera år så oklart hur det ser ut nu) dock så var inte alls i närheten av lika bra som android appen.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Kastade ut KeePass till förmån för Enpass och är mycket nöjd.

Permalänk

Slänger ut LastPass som jag tycker är riktigt bra och smidigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LastPass är väldigt smidigt , premium kostar 19kr per år eller ngt sånt.

Permalänk
Medlem

Körde tidigare med Dashlane men har bytt nu till LastPass.
Tycker att Dashlane var bättre, men kan inte byta p.g.a. företagspolicy

Det går att exporta sina lösenord/notes ifrån Dashlane i olika format.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd

Kör Enpass för mina egna lösenord och Siptrack https://github.com/sii/siptrack för projekt där jag arbetar med andra

Visa signatur

Arbetar på www.beebyte.se
Högpresterande och högtillgängliga servrar i molnet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kör oxo enpass. Sjukt smidigt med iris upplåsning så länge man har tillgång till enhet som stödjer det.
Går att backupa lösenordsfilen till filsystemet, även på en windows telefon.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder KeePass med Dropbox-synk. Funkar bra för mig.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Keepass2 med Nextcloud. Fungerar ypperligt. Tyvärr måste jag dock i dagsläget använda en annan syncapp i telefonen (foldersync) för att det skall fungera då keepass2android av någon anledning ej fixar TLS1.2 för tillfället. Annars fungerar keepass2android superbra på telefoner, gillar funktionen att man kan få ett försök på dem sista 3-4 tecknen i lösenordet för att låsa upp så slipper man slå in hela sin passphrase varje gång.

Inget att klaga på i datorer heller, stödjer mac, windows och linux. Jag använder personligen mig inte av några plugins, jag kör bara copy-paste på allt.

Andra nice saker som går att använda: Du kan bifoga"strings" i varje entry, eller hela filer om du känner för det.

Permalänk
Medlem

En till som säger Enpass. https://www.enpass.io/ , finns för Android, Mac, Windows, Windows Phone, iOS, Linux och man kan synka med alla möjliga molntjänster. Använde Keepass förr men dels var Enpass smidigare och dels fungerar det senare på Windowstelear.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag tycker LastPass är smidigt. Ingen av de andra verkar spara lösenorden åt dig utan du måste själv koppla det till en synkroniseringstjänst. Med LastPass loggar du bara in och så är du igång, smidigt tycker jag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere