Permalänk
Medlem

Xiaoyi M1

Hej, jag hade tänkt beställa en Yi m1 kamera idag och undrar om det är någon här som har lite koll på den, alternativt testat den?

Jag är medveten om mjukvarubuggar och dylikt men känner att för priset (3500kr) och sensorn den har känner jag att det kan vara en bra första kamera för mig. Är mest intresserad av att fota. Kan väl erkänna att jag är lite fast på Xiaomi & Xiaoyi :/

Diskutera fritt

Med vänlig hälsning
Jacob

Permalänk

Har själv hållt ett öga på denna kameran sedan den utannonserades, har dock inte köpte en ännu.

Det som främst har avskräckt mig är att auto-focusen är otroligt seg och hittar inte alltid rätt.
Många som har testade den säger att det borde gå att åtgärda med en uppdatering utav mjukvaran, men frågan är hur lång tid det tar innan en sådan kommer. OM den kommer.
Sedan så gillar jag heller inte att "ringen" för manuel fokus på objektiven är enbart kosmetiskt, vilket är väldigt synd.

Annars så verkar detta vara en rätt bra kamera för sitt pris, och uppdaterar de mjukvaran så försvinner de största problemen

Du kan läsa en mycket bra preview här,
https://www.dpreview.com/reviews/yi-m1-mirrorless-ilc-first-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Har själv hållt ett öga på denna kameran sedan den utannonserades, har dock inte köpte en ännu.

Det som främst har avskräckt mig är att auto-focusen är otroligt seg och hittar inte alltid rätt.
Många som har testade den säger att det borde gå att åtgärda med en uppdatering utav mjukvaran, men frågan är hur lång tid det tar innan en sådan kommer. OM den kommer.
Sedan så gillar jag heller inte att "ringen" för manuel fokus på objektiven är enbart kosmetiskt, vilket är väldigt synd.

Annars så verkar detta vara en rätt bra kamera för sitt pris, och uppdaterar de mjukvaran så försvinner de största problemen

Du kan läsa en mycket bra preview här,
https://www.dpreview.com/reviews/yi-m1-mirrorless-ilc-first-i...

Ja, läste det mesta men bestämde mig för att slå till på köp-knappen, 3600kr från aliexpress sen får vi se vad det egentligen landar på efter posten har hanterat den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Ja, läste det mesta men bestämde mig för att slå till på köp-knappen, 3600kr från aliexpress sen får vi se vad det egentligen landar på efter posten har hanterat den

Skulle passat på i den 11, den gick på typ 360 usd eller ngt!
Men hoppas du blir nöjd.
Som jag har förstått det är den bra för folk som vill få fina bilder som är lätta att ta. Inte så mycket manuellt eller dylikt.
Point and shoot so to speak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"