Svårt att hyra Blue-ray filmer. Allternativ

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att skall man se på film är det blue ray som gäller, speciellt om det är en film som både har bild och ljudupplevelser.
Som inbiten Hembiosnubbe skulle jag aldrig streama en Avenger rulle Tex eftersom ljudet är katastrof på de flesta streamingtjänsterna. Man missar ju halva filmen om inte alla effekter kommer fram tycker jag.

Det är nog bara att paya för det man vill ha...tyvärr. Tradera har ju mycket begagnat om man vill hålla nere kostnaderna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ok här tappade du mig. Först klagar du över kvalitén på bland annat Netflix för att i nästa mening säga att du snart känner dig tvingad att vända dig till olagliga alternativ. Antar att hittat någon superbra streamingsajt i såna fall för är det något dom inte har så är det väl bra kvalité

Ja jag tycker inte Netflix ljudkvalitet och antal kanaler är speciellt upphetsande även om de troligen tillhör bland de bästa lagliga sajterna för streaming.

När det gäller olagliga alternativ finns det okomprimerade blu-ray rippar som iprincip är samma storlek som skivan. Dvs 50gig och mer då med ganska mycket bättre kvalitet än vad folk i allmänhet laddar ner och förstör sitt filmtittande med.
Mer än så tänker jag inte benämna det ämnet då det varken är något jag tycker tråden skall handla om eller något jag själv söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag håller med om att skall man se på film är det blue ray som gäller, speciellt om det är en film som både har bild och ljudupplevelser.
Som inbiten Hembiosnubbe skulle jag aldrig streama en Avenger rulle Tex eftersom ljudet är katastrof på de flesta streamingtjänsterna. Man missar ju halva filmen om inte alla effekter kommer fram tycker jag.

Det är nog bara att paya för det man vill ha...tyvärr. Tradera har ju mycket begagnat om man vill hålla nere kostnaderna.

Nej när man sitter på närmare en hundring i ljud så vill man faktiskt inte mata det med skit.

Själv ser jag två nackdelar med att inte kunna hyra. Dels kostar det orimligt med pengar, sedan skall man börja leta efter specialpriser hela tiden eller beg ja då försvinner lite av grejen med film för mig och säkert för andra med.
Enkelheten. JAG vill hyra en rulle utan att behöva lägga ner massor med energi på att hitta en utan att bli ruinerad.
Inte heller är jag sugen på att ha filmen kvar hemma då den bara tar en massa plats och jag sällan ser på filmer mer än 1 gång.

Själv skulle ja utan att blinka kunna betala närmare 500kr/månad för att få tex netflix med utbud och kvaliteten ja söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Verkar vara väldigt många som inte läst mitt inlägg hela vägen.

Jag söker alltså en tjänst eller ställe där ja kan hyra film, dvs ny släpp m.m som finns i en vanlig video butik med samma kvalitet som en blu-ray skiva som ja fram tills ny kunnat utan problem kunnat hyra.
Netflix m.m tjänster är INTE ett sådant alternativ av flera olika anledningar.
Bildkvalitet är sämre även fast upplösningen är den samma.
Ljudkvalitet är katastrof mot en dolby Atmos/DTS-X som finns på nyare blu-ray.
Utbudet är inte samma som i hyrbutiken.
Jag är redan Netflix kund sedan flera år.

Börjar så smått känna mig TVINGAD att ta till olagliga allternativ för att kunna se på film eller skall man behöva köp varenda film man vill se på?
Känns ganska konstigt när man betalt för precis allt man sätt på de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du fiber är det ju bara att dra hem BD rippar från torrent sidor, exakt samma fil som ligger på skivorna om du tar från rätt källor. Om du får skuldkänslor kan ju ju lägga 200kr i ett kuvert och skicka varje månad till de filmbolag vars filmer du tittat på samt ett brev till dem att de bör accelerera sina satsningar på streaming.

Jag förstår inte varför det inte finns tjänster där man kan ladda hem filmen helt och hållet, och när man tittat på den 1-2 gånger så "försvinner den" om man inte betalar. Är det på grund av kopieringskydd och grejer kanske? Men det verkar ju inte spela någon roll ändå.

Permalänk
Rekordmedlem

PRIMA Cinema is the first premium entertainment company that delivers Hollywood films directly to your private home theater.
Video
Twice the sharpness of Blu-ray
1080p24 FullHD for 2D and 3D content
10-bit format delivers over 1 billion color capability
Aspect ratios identical to theatrical master
Up to 50 full-length films stored locally for playback
Audio
Uncompressed PCM format
Digital master theatrical surround sound

http://www.primacinema.com

Är vad alla vill ha men få vill betala för, det är i princip samma sak som att ha en digital premiärbiograf hemma, filmerna laddas över på servern i förtid och tillgängliggörs samtidigt som de har biopremiär.
Tekniskt sett är det en otroligt bra lösning men eftersom de erbjuder ett alternativ för de som vill ha en "riktig bio" hemma så är det inte på nått sätt budget även om man skulle ha en färdigbyggd seriös hembiosalong där de kan installera sin hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite trist att det inte finns någon tjänst där man se film i riktigt bra kvalite. För min del hade man kunnat boka filmen och att den buffrade i ett par timmar innan kvällen om man ville ha bästa kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

PRIMA Cinema is the first premium entertainment company that delivers Hollywood films directly to your private home theater.
Video
Twice the sharpness of Blu-ray
1080p24 FullHD for 2D and 3D content
10-bit format delivers over 1 billion color capability
Aspect ratios identical to theatrical master
Up to 50 full-length films stored locally for playback
Audio
Uncompressed PCM format
Digital master theatrical surround sound

http://www.primacinema.com

Är vad alla vill ha men få vill betala för, det är i princip samma sak som att ha en digital premiärbiograf hemma, filmerna laddas över på servern i förtid och tillgängliggörs samtidigt som de har biopremiär.
Tekniskt sett är det en otroligt bra lösning men eftersom de erbjuder ett alternativ för de som vill ha en "riktig bio" hemma så är det inte på nått sätt budget även om man skulle ha en färdigbyggd seriös hembiosalong där de kan installera sin hårdvara.

Nu börjar vi ju komma någonstans

@Baxtex Ja det är ju så man faktiskt börjar fundera på det igen.