Fel på drivrutiner Geforce 1060 strix

Permalänk
Medlem

Fel på drivrutiner Geforce 1060 strix

Hej

Jag fick i onsdags hem min nya datorn beställd från Inet. Den skulle va igångkörd och testad då det var de som byggde den.
Glädjen jag hade vid hopmonteringen försvann dock ganska fort då jag möttes av felmeddelanden vid uppstart.

"Access violation at address 05BE57A5 in module 'Vender.dll'. Read of address 667FF9E0"

Felmeddelandet verkar vara ihopkopplat med grafikkortets AI suite 3.
När jag går in i Asus mjukvara för att titta i menyerna får jag istället felmeddelandet

"Access violation at address 03B5409B in module 'dip4.dll'. Read of address 00000330"

Jag har mailat och frågat både Inet och Asus support men jag får inga svar.
Så jag vänder mig till er. Är det någon som vet någon lösning på det här?. Jag här läst igenom en hel rad av forum på Asus support där det verkar vara en hel del folk med samma problem utan lösning.

jag använder
moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING
Grafik: ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC

Med vänliga hälsningar Thomas Ljunggren

Permalänk
Medlem

@thomaslj: Förslagsvis avinstallera det där. För att förtydliga: Varför vill du ha programvaran installerad? (Du är inte ensam om att ha strul med det där)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med AI Suite 3. Ovanpå det fick jag ibland bluescreens när windows startade, och inställningar för fläkthastighet försvann av sig själva hela tiden. Jag sket helt enkelt i AI suite och använder mig av bios menyn istället för fläktinställningar etc.

Jag har tröttnat på Asus mjukvara, det finns för många konstiga buggar och de åtgärdar aldrig problemen trots att klagomålen rullar in. Som tur är går det att klara sig fint utan.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Nja, vet inte äns vad det är då jag inte fått använda det, får ju bara felmeddelanden. Avinstallation är ju klart ett alternativ. Men när man uppgraderat sig från en gamla tråkig burk till ett lite mer fancy system så hade det ju klart varit kul att få leka lite med prylarna man betalt för.

Permalänk
Avstängd

Kort o gott, använd ej moderkorts mjukvara då dom ofta rapporterar fel på spänning, fläkt hastigheter, etc
edit: leker med prylarna gör du i UEFI/bios

Permalänk
Medlem

@thomaslj: Misströsta inte, du kan göra allt du behöver utan asus skitprogram.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

@Gurk:

Nja, vet inte äns vad det är då jag inte fått använda det, får ju bara felmeddelanden. Avinstallation är ju klart ett alternativ. Men när man uppgraderat sig från en gamla tråkig burk till ett lite mer fancy system så hade det ju klart varit kul att få leka lite med prylarna man betalt för.

Jag antar lite här men, om du avinstallerar... sedan uppdaterar datorn och letar reda på senaste versionen så kan det mycket väl hoppa igång. Det är (som du ser lite bland dom andra kommentarerna) mer eller mindre rent skräp.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Permalänk
Medlem

@thomaslj: AI Suite har ofta problem och ställer till med krascher, även efter att ha fungerat felfritt ett tag, när du installerar något nytt, helt plötsligt. Det har sina anledningar (dålig hook för overlay i spel osv.), som alla andra i tråden säger, prova att avinstallera AI Suite helt och hållet.

Det kan kanske kännas lite kontra-intuitivt nu när datorn är helt ny, men du får samma funktionalitet från andra, mycket bättre program. Klocka CPU/minne gör du helst i UEFI/BIOS, klocka grafikkortet gör du i Afterburner / PrecisionX eller vad du vill, fixa OSD i spel om du nu vill fungerar bättre via Riva Statistics Server, osv. För allmänt systeminfo finns ju CPU-Z, GPU-Z och HWInfo. Alla de ovan nämnda program är gratis och säkra att använda.

Kort och gott: AI Suite är ett försök från ASUS att ta all denna funktionalitet och bundla i ett enda program, vilket har visat sig inte vara en så bra ide!

Permalänk
Medlem

Aight, gott folk. Jag hör er, får bli en avinstallation helt enkelt.
Tack för hjälpen samt för tips på diverse program jag kan använda istället för Asus mjukvara.

Trevlig helg!