Beställde två vinterdäck, fick fyra. Vad gäller?

Permalänk
Medlem

Beställde två vinterdäck, fick fyra. Vad gäller?

Jag beställde två stycken vinterdäck från en däckfirma på webben. Efter ca två veckor kom de däck jag beställt samt ytterligare två däck, likadana som de jag beställt och adresserade till mig. Eftersom jag är en ärlig kille ringde jag upp däckfirman samma dag (en fredag) och meddelade vad som hänt. Erbjöd mig att köpa däcken om jag fick ett lite bättre pris, de skulle skicka fraktsedlar och ett erbjudande på däcken till på måndag.

När jag inte fått något på e-posten varken måndag eller tisdag skickade jag e-post till deras kundtjänst på onsdagen och berättade vad som hänt samt att jag gärna köpte däcken till ett lite bättre pris, vilket borde vara intressant för dem. De har trots allt redan haft en fraktkostnad på däcken, får en till vid retur samt en tredje fraktkostnad vid försäljning av de returnerade däcken.
Efter ett par timmar fick jag svaret att personen på kundtjänst hade tagit detta vidare till någon som kunde fatta beslut om däcken.

Sedan dess, dvs onsdag förra veckan, har det varit tyst från deras sida. Jag tycker att jag gjort vad som kan begäras av mig men funderar på om jag kan råka ut för värre problem än att köpa dem utan extra rabatt om jag monterar däcken på bilen?

Vad säger lagen egentligen? Ska montera de två däck jag beställt på fälg denna vecka men det vore smidigt att ta alla fyra samtidigt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Denna är ju lite klurig då, om det är som du säger, har givit dem både en och två chanser att ge dig ett förslag för förlikning eller returnera dem, vilket de inte svarat på rakt av.

Samtidigt kan de inte "tvinga" dig att ligga på däcken under en längre tid medans de bestämmer sig.

Intressant scenario!

Jag hade nog ringt dem en tredje gång, och sagt att du kräver ett svar i telefonen, oavsett pris eller retur annars monterar du dem på bilen och då är saken är ur världen.

Ge dem lite eld i arslet...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Rättsligt så måste du nog ta hand om deras egendom,
låt däcken vara oanvända denna säsongen om de är tröga med att svara.

Det sämsta för dig vore ju om dom ringde upp och du plötsligt kört 10 mil med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade nog ringt dem en tredje gång, och sagt att du kräver ett svar i telefonen, oavsett pris eller retur annars monterar du dem på bilen och då är saken är ur världen.

Ge dem lite eld i arslet...

Ringa är lönelöst då de som svara inte får fatta någon form av beslut. Drar iväg ett mail till och lägger på däcken på fredag, är beredd att betala ordinarie pris i värsta fall.

Skrivet av pacc:

Det sämsta för dig vore ju om dom ringde upp och du plötsligt kört 10 mil med dom.

Är beredd att köpa dem till ordinarie pris i värsta fall... Lutar åt att jag lägger på dem på fredag.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pacc:

Rättsligt så måste du nog ta hand om deras egendom,
låt däcken vara oanvända denna säsongen om de är tröga med att svara.

Det sämsta för dig vore ju om dom ringde upp och du plötsligt kört 10 mil med dom.

Tror jag inte alls de kan kräva, när han gett dem chans på chans och de bara struntat i det dessutom.

Vid detta laget hade jag nog ansett det som mina och tagit en dispyt till högre instans om de plötsligt vaknar ur dvalan och börjar gaffla om "sina" däck.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tror vi kan bryta ner det så här:

De har gjort fel och skickat 2 extra däck.
Du har kontaktat dem och meddelat detta, samt erbjudit dem att ev köpa dem för bättre pris.
De har inte svarat officiellt.

Kort sagt, om du monterar däcken och använder dem, använder du deras egendom, som du inte betalt för. Mest troliga är att du kommer att få betala fullpris för dem. (även om folk tycker hit och dit, så har du ju inte betalt för dem)
Om du dock låter de vara och sen får ett okej, och ni kommer överens, så är det en annan sak, men jag hade inte brukat dem innan dess.

Sen om nu företaget inte kan bestämma sig, kontakta dem en 3:e gång och hälsa dem att deras 2 extra däck, antingen får köpas ut av dig för "x kronor", senast den "y datum", eller så får de själva ombesörja för returfrakt och ev ersättning för ditt arbete med det.
På så sättet sätter du press på dem, men gör det helt lagligt.

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail, där du anger tid och dag som du finns hemma på plats så dom kan hämta däcken, annars så får dom leva med sitt fel. Jag fick extra grejer skickat till mig en gång och dom tyckte jag skulle börja packa om allt och krångla med posten så jag hälsade att jag var hemma "ONSDAG" och då fanns deras grejer att hämtas av valfri firma, nu blev dom dock väldigt tillmötesgående.

Så prova med det, inte är det meningen att du ska agera lagerplats för att dom inte har koll på vad dom gör.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Svårt det här. Hade det varit det omvända förhållandet att du exempelvis lämnad in en bil för lagning och sedan inte haft råd att lösa ut bilen igen, kan bilreparatören faktiskt sälja din bil efter 30 dagar då bilen anses ha gått över i dess besittning. Dock ska eventuell vinst gå tillbaka till den förra ägaren. Så rent generellt skulle jag säga att du efter 30 dagar med halvt lagligt stöd anse att du äger besittning och däcken och kan göra vad du vill med dem. Hoppas det finns någon jurist som kan ge dig ett mer säkert svar om vad som gäller och inte. Kan bara säga själv att jag inte ens bemödat mig med att ringa en andra gång. Det är deras fel och deras ansvar. Uppenbarligen är det inte viktigt för dem, så de får ärligt talat skylla sig själva.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Lade endast på två nya däck på bilen då de andra gamla däcken hade 6 mm kvar och lätt går en vinter till.

Fortfarande ingen respons från däckfirman gällande de två extra däcken. När anses de tillhöra mig?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

vet inte om det finns en "lagstadga" tid om när de är dina, kolla med komsument ombudet i din kommun vad de säger, de kan ha koll på om det finns en sådan tid.

men du har informerat företaget vid flera tillfällen om sitationen, du har gett dem all möjlighet att ordna till det efter sig, men de har valt att undvika att göra det.

jag tror att "däcken" har försvunnit mellan fingrarna i deras system och alla andra vinterdäck.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Kan man inte lämna in dom till polisen

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av [SH]:

Uppdatering: Lade endast på två nya däck på bilen då de andra gamla däcken hade 6 mm kvar och lätt går en vinter till.

Fortfarande ingen respons från däckfirman gällande de två extra däcken. När anses de tillhöra mig?

Om man hårdrar det så gäller väl preskriptionslagen och då är det efter 3 år >

Preskriptionslag (1981:130)
2§ En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla med konsumentombudsmannen, lätt att maila.

Ska jag gissa tror jag att du måste göra allt du kan för att få de till att ta tillbaka däcken. Det är ofta så att om du rimligen kan förstå att de inte skickat dig extra för att vara snälla så kan du inte ta däcken och se glad ut (dvs "spela dum").

Det kan bli så att du måste kunna bevisa att du gjort allt du kan för att returnera däcken, annars kan du bli ersättningsskyldig.

Men som sagt, kolla med KO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man hårdrar det så gäller väl preskriptionslagen och då är det efter 3 år >

Preskriptionslag (1981:130)
2§ En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Tack! Är, som sagt, beredd att betala för dem men nu tänker jag inte tjata mer på dem utan de får ligga till nästa vinter.

Skrivet av Blofeld:

Ska jag gissa tror jag att du måste göra allt du kan för att få de till att ta tillbaka däcken. Det är ofta så att om du rimligen kan förstå att de inte skickat dig extra för att vara snälla så kan du inte ta däcken och se glad ut (dvs "spela dum").

Det kan bli så att du måste kunna bevisa att du gjort allt du kan för att returnera däcken, annars kan du bli ersättningsskyldig.

Men som sagt, kolla med KO.

Klart jag inte tror att de skickar extra däck för att de är snälla. Har kontaktat dem flera gånger men inte fått annan respons än att någon annan ska återkomma i ärendet. Förklarade att jag var villig att köpa dem till reducerat pris och de annars kunde skicka retursedlar.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Fortfarande ingen respons från däckfirman gällande de två extra däcken. När anses de tillhöra mig?

Du har ju OK däck nu, ett par nya och ett par som hade 6mm.
Låt de "felskickade" vila tills nästa säsong, har du inte hört något innan dess så ja...grattis.

Du har åtminstone gjort ditt yttersta för att göra 100% rätt för dig redan, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Säg att du kommer fakturera dem för lagring av däcken om de väljer att fortsätta lagra dem hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Säg att du kommer fakturera dem för lagring av däcken om de väljer att fortsätta lagra dem hos dig.

Eller också anser jag att jag har gjort min del, avvaktar och börjar använda däcken nästa höst. Hör de av sig får de betalt men nu har jag tagit min del av ansvaret för deras fel...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Fick syn på däcken ute i förrådet och tänkte att det är dags för en uppdatering...

Fick svar från däckfirman i slutet på januari. De erbjud en liten rabatt, knappt 250 kr. Jag svarade omgående att det var lite för lite, gav ett motbud och skrev att annars kunde de ta tillbaka däcken. Fick svar att de skulle återkomma men sedan har det varit tyst...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Nu är de dessutom gamla och gammalt gummi är ju dåligt.

Kollar även upp vad det kostar att ha däck ståendes hos deäckfirma och kräv dem på lagerhållning. 250kr är ju lite av ett skämt i detta läge med tankepå att de måste stå för transportkostnader och fraktsedeln.

En annan grej är ju att om man är osäker kolla med företaget innan man hämtar ut paketet

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

En annan grej är ju att om man är osäker kolla med företaget innan man hämtar ut paketet

Hade beställt leverans med jobbet som leveransadress. Alla fyra däcken kom samtidigt och ställdes av när jag inte var där.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

Håller med Tickles.
Kontakta dem igen och skriv vänligt att de ej ännu har hämtat däcken och du nu inte kommer ha plats för dem, kräv att få ett datum när de senast hämtar dem och eventuellt erbjud att köpa tillbaka dem med kraftig reducerat pris.

Ett problem är att du har sagt att du har däcken (vilket är helt korrekt gjort), men problemet blir att du är lite ansvarig för dessa däcken om de kommer bort, blir skadade etc och det är ju helt galet.
Så att förvara andras däck är bara dumt. Nu tror jag inte butiken har så mycket att komma med om däcken skulle bli stulna hos dig efter att de ej har hämtat dem på över 1 år, men som sagt det är dumt att ha något ansvar hängande över sig för andras prylar.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget hade jag skitit i det, hör de av sig igen hade jag sagt att de kommit bort vid någon stor vårstädning, och sett hur de tagit det.

Med tanke på att de inte verkar vara intresserade av att lösa det så hade jag ansett att de förbrukat sina chanser. skit i det, hör de av sig hade jag tagit det utifrån situation då, typ sagt att du gav bort dem då de aldrig hämtades upp.

/paragrafrytteri i all ära, men sannolikheten att du blir ersättningsskyldig och att det tas till domstol bedömer jag som ganska liten.
Är de riktigt aggresiva om säg 2-3 månader, betala fullpris, minus förvaringskostnad du anser skälig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Preskriptionen bygger på att ett företag kan skita i att höra av sig till konsumenten i 2 år och 29 dagar om dom vill kräva något tillbaka (10år för företag). Då du har haft kontakt med företaget och dom har uppenbarligen svarat så skulle jag säga att det inte har med preskription att göra längre. Visst kan företaget stämma dig, men jag tror knappast dom skulle vinna då rätten antagligen skulle se att du har gjort vad du har kunnat för att skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Kontakta en konsumentvägledare i din kommun.

"Men jag fick förslag att göra så här i sweclockers-forumet" räcker inte särskilt långt om firman hör av sig igen och vill ha tillbaka sina däck oanvändna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Kontakta en konsumentvägledare i din kommun.

"Men jag fick förslag att göra så här i sweclockers-forumet" räcker inte särskilt långt om firman hör av sig igen och vill ha tillbaka sina däck oanvändna...

Har svårt att se att något värre kan hända än att jag får betala fullpris för däcken. Är ju bättre för dem att sälja dem till mig än att betala för att ta dem tillbaka samt betala ännu en frakt för att skicka dem till någon annan. Lägger på dem till kommande vinter men jag kommer inte tjata på firman.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]