Permalänk
Medlem

Ny eller Begagnad för 4000kr

Hej kompisen spekulerar lite i att köpa en dator. Han kommer mest ha den till film och internet så inte mycket spel. Fundera på en ny under svart fredag eller mellandagarna beroende på erbjudanden.
Men hittade denna i dag på Blocket och undrar då är den bättre än vad man kan få en bra ny för, för max 4000kr
https://m.blocket.se/vi/69981325.htm
Annars kollar jag på med i5 5200 eller 6200 och SSD som mista krav på en ny.

Edit: Tydligen ska även hans tjej ha en med. Hon använder Photoshop rätt mycket men har samma budget... Så den g75 till henne då kanske är bättre. 4 känor är ju bättre lämpat till Photoshop än 2.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hej kompisen spekulerar lite i att köpa en dator. Han kommer mest ha den till film och internet så inte mycket spel. Fundera på en ny under svart fredag eller mellandagarna beroende på erbjudanden.
Men hittade denna i dag på Blocket och undrar då är den bättre än vad man kan få en bra ny för, för max 4000kr
https://m.blocket.se/vi/69981325.htm
Annars kollar jag på med i5 5200 eller 6200 och SSD som mista krav på en ny.

Edit: Tydligen ska även hans tjej ha en med. Hon använder Photoshop rätt mycket men har samma budget... Så den g75 till henne då kanske är bättre. 4 känor är ju bättre lämpat till Photoshop än 2.

Det finns datorer för runt 4 men det är inget att hänga i julgranen dvs. begagnad bärbar är inget bra val då man aldrig vet om den är trasig, om batteriet är paj, eller något internt fel bara. Sedan så håller inte riktigt Gtx 670M till mycket. Photoshop kan vara ganska krävande ibland när det gäller att redigera och rendra bilder och en dator för 4000 kommer inte hålla måttet skulle jag tro. En SSD på 128gb räcker inte länger än kanske 2 månader och för 4000 så har du tur om du hittar en dator med SSD för det priset. Eventuellt om det blir 70% på någon dator under black friday så kan man slå till men annars skulle jag säga att dom bör vänta tills om har en större budget.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Det finns datorer för runt 4 men det är inget att hänga i julgranen dvs. begagnad bärbar är inget bra val då man aldrig vet om den är trasig, om batteriet är paj, eller något internt fel bara. Sedan så håller inte riktigt Gtx 670M till mycket. Photoshop kan vara ganska krävande ibland när det gäller att redigera och rendra bilder och en dator för 4000 kommer inte hålla måttet skulle jag tro. En SSD på 128gb räcker inte länger än kanske 2 månader och för 4000 så har du tur om du hittar en dator med SSD för det priset. Eventuellt om det blir 70% på någon dator under black friday så kan man slå till men annars skulle jag säga att dom bör vänta tills om har en större budget.

Jag vet är på om det skälv :/ Tyvärr kommer aldrig den dagen med större budget att komma så försöker göra det bästa av två värdar. Detta blir hans första dator i så fall (om man inte räknar med en gammal stationär dell från XP perioden som han inte använt på ett bra tag) och bara den fixar det och lite till (1080p film via hdmi till tv) som hans Iphone 6/7 kan så är han nog nöjd, med andra ord kraven är låga Hans tjej har en bärbar dell 13 tum med någon form av i5 (kommer inte ihåg mer) i sig som hon köp ut från skolan för några år sedan. Fick dock just reda på att den är trasig (får ingen ström vid laddning) och sist jag såg den saknades det tangenter på den med.

Lillbrorsan har samma dator som är i annonsen så vet jag hur den är, och priset var faktiskt inte så farligt som andra brukar ta för liknade "spel" datorer. Och den ligger nära så kan åka och kolla på den om det skulle vara så

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ändring! Jag skrev fel på tjejens pressrosor och dator
Det är en HP ProBook 6360b inte Dell. Med en i3-2310M och 3gb ram.
Just nu lånar hon en Samsung av någon modell med en AMD E-450 apu with radeon(tm) hd graphics 1.65 ghz och 4gb ram.
Så inte så mycket att hänga i granen där häller så att säga...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.