Köpa Grafikkort utomlands?

Permalänk

Köpa Grafikkort utomlands?

Hej!

Jag, som rubriken lyder så har jag börjat tänka på att kanske köpa grafikkort från t.ex. Amazon.
Har tittat runt lite och sett att det skiljer sig enormt i pris! Särskilt med Gtx 1080 modellen då det är det kortet som jag funderar på att köpa.

Har ingen erfarenhet alls av att köpa grejer utomlands så jag vänder mig till er.
Har ni beställt datorkomponenter utomlands? Lär man betala tull-, moms avgifter etc.?

Skulle ni rekommendera att köpa dyra datorkomponenter från utlandet? USA/UK?

Tacksam för svar

Mvh: BaBeX

Permalänk
Avstängd

Tull och moms om du beställer utanför EU (tänk på att t'ex Schweiz INTE är med i EU). Inom EU tillkommer inget annat än frakt

Permalänk

Köpte allt jag har förutom chassi och skärmar från Amazon USA under black friday för två år sedan när dollarn stod i 6,5. Chassit köpte jag från Tyskland. Betalade ingen tull.

Det ända problemet var att de tappade bort min processor och båda grafikkorten på vägen mellan USA och England, de försvann i England.... Men när jag skrev att jag inte fått varorna skickade de nya med express som dök upp efter 4 dagar! Tycker jag va helt OK för att va från USA Kan tillägga att jag även gick 400kr för varje grafikkort när jag köpt när jag påpekade 3,5gb skandalen XD Det blev billigt med andra ord.

Det är väl försäkringen garantin som man chansar med, men jag skulle ändå inte göra det igen då dollarn gått upp så fruktansvärt

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

@Klubba:
Okej, tack för informationen

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Herp Derp:

Köpte allt jag har förutom chassi och skärmar från Amazon USA under black friday för två år sedan när dollarn stod i 6,5. Chassit köpte jag från Tyskland. Betalade ingen tull.

Det ända problemet var att de tappade bort min processor och båda grafikkorten på vägen mellan USA och England, de försvann i England.... Men när jag skrev att jag inte fått varorna skickade de nya med express som dök upp efter 4 dagar! Tycker jag va helt OK för att va från USA Kan tillägga att jag även gick 400kr för varje grafikkort när jag köpt när jag påpekade 3,5gb skandalen XD Det blev billigt med andra ord.

Det är väl försäkringen garantin som man chansar med, men jag skulle ändå inte göra det igen då dollarn gått upp så fruktansvärt

Worldwide garanti om du handlar EVGA, Intel osv grym tur du hade som slapp tullen då xD

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

@Herp Derp:
Låter som att du hade en sjuk tur med allt. O grattis till en bra deal

Får se vad andra säger, tar ett beslut vad jag gör utifrån det
Tack!

Permalänk

@andra94:
Vet du om ASUS har Worldwide garanti?

Permalänk
Medlem

Om du köper från Amazon USA så lägger de alltid på tull och moms när du checkar ut, så du kan se hur mycket det kommer kosta totalt med alla avgifter. Det verkar som att det kanske inte är någon tull på grafikkort, men moms ska du alltid betala.

Det är sällan som det lönar sig att köpa från USA eftersom du nästan alltid får betala tull och moms. Om man vill importera datorkomponenter så brukar det vara bättre att göra det inom EU, t.ex. från England eller Tyskland, eftersom du då oftast bara behöver betala moms i landet du köper från.

Permalänk

@perost:
Ahaja, okej. Tack

Permalänk

Ni som snackar om tur..... Jag lever vid uttrycket "du skapar din egen tur".

Tull behöver man inte betala om det är en gåva. När du köper på Amazon är det kostnadsfritt att skicka det som gåva och skriva en fin liten hälsning OBS. avsändare kommer att stå. Ni kan nog räkna ut 1+1, frågan är hur elastiskt samvete man har

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

@Herp Derp:
Okej, tack
Dock så är det momsen som svider.
Får räkna lite på vad/om jag tjänar på det.
Men förhoppningsvis så blir det en bra Black Friday rea

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte att det är värt det, mest pga hur mycket längre tid (och krångligare) eventuella rma kan bli.
Exakt hur mycket skiljer det i pris på det kortet du ska köpa?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Ni som snackar om tur..... Jag lever vid uttrycket "du skapar din egen tur".

Tull behöver man inte betala om det är en gåva. När du köper på Amazon är det kostnadsfritt att skicka det som gåva och skriva en fin liten hälsning OBS. avsändare kommer att stå. Ni kan nog räkna ut 1+1, frågan är hur elastiskt samvete man har

Dom har gjort om det nu har jag sett. Alla gåvor över 500 kr Skall tullas och betala momsen på tyvärr, däremot så om man har en släkting eller själv åker till USA eller så så kan du ta ut t.ex. grafikkortet ur kartongen och bara ha ESD påsen kvar och sen ha alla papper i resväskan medans du har kortet i handbagaget. Frågar dom något om det så är det köpt i Sverige och du hade det med dig för att spela med en kompis där och kvittot förstördes t.ex. vid en vattenläcka så det går fortfarande att böja lite på reglerna

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@RVX:
Skiljer 2 tusen spänn. Ca 6000Kr på Amazon. 8000kr i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@Bruce Wayne:
Skiljer 2 tusen spänn. Ca 6000Kr på Amazon. 8000kr i Sverige

Är priserna efter att du lagt på frakt, tull och moms på Amazon-kortet? Om inte så kan du inte jämföra.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

@whisky:
Räknade inte på det. Får ta och räkna lite

Permalänk
Medlem

Tull och moms nätets brukar läggas på automatiskt hos Amazon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Något som är värt att nämna med USA-beställningar: Om varorna skickas med DHL Express eller liknande så kollar tullen dem sällan. Vid vanlig leverans så ligger varorna hos tullen till någon har tid att kolla upp priser, och eventuelllt kontakta beställaren. Sånt finns det inte tid för vid expressfrakt.

Visst, det kostar lite extra. Men inte i närheten av vad tullen kostar och dessutom får du varorna snabbt! Har gjort det själv flera ggr, men det är ingen garanti.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Dom har gjort om det nu har jag sett. Alla gåvor över 500 kr Skall tullas och betala momsen på tyvärr, däremot så om man har en släkting eller själv åker till USA eller så så kan du ta ut t.ex. grafikkortet ur kartongen och bara ha ESD påsen kvar och sen ha alla papper i resväskan medans du har kortet i handbagaget. Frågar dom något om det så är det köpt i Sverige och du hade det med dig för att spela med en kompis där och kvittot förstördes t.ex. vid en vattenläcka så det går fortfarande att böja lite på reglerna

Vill tullen vara jobbiga och följa det regelverk som faktiskt finns så hjälper det inte att du fimpar originalkartong och påstår att du köpt det i Sverige. Tullen begär in kvitto på köpet, och kan du inte presentera ett kvitto som styrker ditt påstående åker du på tull/moms iaf.
Saknar du kvitto tar de ut tull/moms på vad produkten normalt kostar i Sverige. Sedan kan man ju fundera på hur ofta man stoppas i tullen, hur petiga de är, hur flexibel din moral är och framförallt om det är lönt att importera ett grafikkort från ett icke-eu-land men ändå betala tull och moms.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@Herp Derp:
Okej, tack
Dock så är det momsen som svider.
Får räkna lite på vad/om jag tjänar på det.
Men förhoppningsvis så blir det en bra Black Friday rea

Du kan beställa via en proxy, typ viabox.com, så slipper du tull- och skattekostnader från amazon iaf.

Visa signatur

oj oj oj