Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Mao, du läser principprogrammet som Fan läser bibeln. Fine, det får du göra, men stå för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt grepp. Ge mig tillåtelse till något du själv påskriver mig.

Vi kan väl vända på det. Du får givetvis försvara något som man i grund och botten kan likna vid saker som väldigt hemska personer har sagt genom historien, men stå då för det!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du t om spelar dum för att försvara detta? Går inte att ta dig på allvar. Man talar tydligt om "vissa grupper" i sitt partiprogram och att man sedan är ett parti som skyller det mesta på invandrarna gör ju inte parallellen mindre tydlig.

Jag faller nog också in i gruppen som spelar dum. Jag är överlag mot att generalisera, utan vill mycket hellre titta på isolerade fall där det är möjligt. På samma vis kommer jag att förmoda att alla som aggressivt förkastar allt vad rasism heter även aggressivt förkastar andra former av generalism. Vad jag förstår på dina påståenden förkastar du generaliserande? Vad och var skyller de på invandringen?

Så, skulle du kunna peka på tydliga exempel istället för stora svepande citat och drag? Nu är det citatet som tagits ur deras partiprogram politiskt svammel av högsta grad och säger väldigt väldigt lite. Men det som har betonats i hela den här tråden(av god anledning för den delen) är hur det kan tolkas rasistiskt. De nämner biologiskt arv och miljö(Nature vs nurture) vilket är traditionella begrepp för hur människor formas från födseln, men att det utöver det finns "något". Deras ordval är essens. Låt oss säga att essens och själ är synonymer. Säg att det är ett katolskt partis program ni läser istället, plötsligt är hela texten religiös istället.

Det som gör det svårt för mig att ge en rättvis bild av SD är att de har väldigt många representanter som har separata agendor eller visar åsikter som inte kan tillskrivas partiet i helhet. Det i sig är anledning nog att jag inte kommer kunna ge dem min röst, oavsett vad deras partiprogram konkret säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så du går på mig om källkritik men personen jag svarar har inte någon grund överhuvudtaget men det är lugnt, för det stödjer väl din egen uppfattning?

Jag sa inte att det inte finns rikare personer som röstar på SD, men majoriteten är knappast det som Devil May Cry försökte framstå det som.

Tråkigt om du såg det som ett personligt påhopp, så var det inte menat. Men här svämmar över av tvivelaktiga "fakta". Jag ville bara belysa att man får ta vad som sägs, för vad det är och vem som säger det.

Skrivet av Herp Derp:

Jag är genuint nyfiken på de som röstar på SD och inte vill identifiera sig med rasister. Har ni läst ert partiprogram? Eller ignorerar ni spåren av rasism men måste ständigt ljuga för er själva och andra för att inte behöva tänka en gång till?

Du är helt uppenbart en av alla de 75% Svenskar som inte kan komma förbi "Rasist" i orden Sverige Demokraterna och därför oförmögen att inse att SD har annat på agendan än att vara rasister.
Innan du inser, om någonsin? Är det helt meningslöst att ödsla tid på att än en gång förklara varför vi röstar som vi gör.
Du får helt enkelt lära dej leva med det faktum att var fjärde eller femte människa du möter, är "rasist" för så många är det som skulle rösta på SD om det var val idag.
Vi behöver inte ljuga för oss själva, vi vet att det finns rasister. Precis som vi vet att det finns ignoranta människor där ute som inte respekterar vad andra tycker, om det inte råkar sammanfalla med deras egna åsikter.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Jag faller nog också in i gruppen som spelar dum. Jag är överlag mot att generalisera, utan vill mycket hellre titta på isolerade fall där det är möjligt. På samma vis kommer jag att förmoda att alla som aggressivt förkastar allt vad rasism heter även aggressivt förkastar andra former av generalism. Vad jag förstår på dina påståenden förkastar du generaliserande? Vad och var skyller de på invandringen?

Så, skulle du kunna peka på tydliga exempel istället för stora svepande citat och drag? Nu är det citatet som tagits ur deras partiprogram politiskt svammel av högsta grad och säger väldigt väldigt lite. Men det som har betonats i hela den här tråden(av god anledning för den delen) är hur det kan tolkas rasistiskt. De nämner biologiskt arv och miljö(Nature vs nurture) vilket är traditionella begrepp för hur människor formas från födseln, men att det utöver det finns "något". Deras ordval är essens. Låt oss säga att essens och själ är synonymer. Säg att det är ett katolskt partis program ni läser istället, plötsligt är hela texten religiös istället.

Det som gör det svårt för mig att ge en rättvis bild av SD är att de har väldigt många representanter som har separata agendor eller visar åsikter som inte kan tillskrivas partiet i helhet. Det i sig är anledning nog att jag inte kommer kunna ge dem min röst, oavsett vad deras partiprogram konkret säger.

Om du har missat att SD inriktar sig på invandringen och menar att invandringen och invandrarna är de som skapar de största problemen vi har i samhället, så vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta det du skriver. Gör en sökning på Jimmie Åkesson, Kent Ekeroth eller Björn Söder på youtube eller google och lägg till ordet muslim så kommer du att hitta otaliga exempel på uttalanden.

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser." Med tanke på de uttalanden du förhoppningsvis hittade efter mina tips ovan, hur tolkar du det citerade stycket?

Jag är på intet sätt emot generalisering, jag är emot smutskastning. Vad ett fåtal individer gör eller står för ska inte få smutsa ner hela folkgrupper bara för att en del av befolkningen är trångsynt. Sedan ska man naturligtvis få ha olika åsikter och frågorna gällande immigration och integration ska givetvis få diskuteras. Det är något jag sedan tidigare i den här tråden förklarat, att en positiv grej med de motsättningar som nu finns i det politiska klimatet är att frågorna kommer upp till diskussion åtminstone.

Tycker du att det är märkligt att man tycker att en text verkar religiös om ett katolskt partiprogram talar om människans själ? Ungefär lika lite konstigt som att tycka att det känns obehagligt när ett främlingsfientligt parti talar om en nedärvd essens vid födseln som inte kan undertryckas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte en chans. I många fall mycket värre.

Vad jag vet går inte ledande politiker för de andra partierna ut och dömer barn i sociala medier t ex.

Vilket barn var det? Enligt hans personnummer så finns där en hög sannolikhet på att personnumret har delats ut av Skatteverket till vederbörande eftersom personen i fråga troligtvis saknat giltiga dokument som styrker vederbörandes biologiska ålder. Personer som får svenska personnummer utav Skatteverket men som saknar giltiga dokument som styrker vederbörandes biologiska ålder tilldelas i regel ett datum i januari månad beroende på hur många personnummer som är lediga för det året med början i januari. Fanns ett kort reportage i SVT Rapport/Aktuellt för några månader sedan som tog upp detta problem med att personnumren för vissa år för just januari månad tagit slut.

Bara en blind människa kunde inte se att det var en fullvuxen person på en ålder kring 20-23. Det är tur att inte alla i regeringen är blinda.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tråkigt om du såg det som ett personligt påhopp, så var det inte menat. Men här svämmar över av tvivelaktiga "fakta". Jag ville bara belysa att man får ta vad som sägs, för vad det är och vem som säger det.

Du är helt uppenbart en av alla de 75% Svenskar som inte kan komma förbi "Rasist" i orden Sverige Demokraterna och därför oförmögen att inse att SD har annat på agendan än att vara rasister.
Innan du inser, om någonsin? Är det helt meningslöst att ödsla tid på att än en gång förklara varför vi röstar som vi gör.
Du får helt enkelt lära dej leva med det faktum att var fjärde eller femte människa du möter, är "rasist" för så många är det som skulle rösta på SD om det var val idag.
Vi behöver inte ljuga för oss själva, vi vet att det finns rasister. Precis som vi vet att det finns ignoranta människor där ute som inte respekterar vad andra tycker, om det inte råkar sammanfalla med deras egna åsikter.

Problematiken är ju att "ni" inte speciellt tydligt har berättat varför ni röstar som ni gör. Personligen har jag försökt fråga i tråden vad som är lockande med SD's politik om man tar bort invandringsfrågan. Har fått ett enda svar där en av anledningarna var baserad på faktafel, så det är lite tråkigt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vilket barn var det? Enligt hans personnummer så finns där en hög sannolikhet på att personnumret har delats ut av Skatteverket till vederbörande eftersom personen i fråga troligtvis saknat giltiga dokument som styrker vederbörandes biologiska ålder. Personer som får svenska personnummer utav Skatteverket men som saknar giltiga dokument som styrker vederbörandes biologiska ålder tilldelas i regel ett datum i januari månad beroende på hur många personnummer som är lediga för det året med början i januari. Fanns ett kort reportage i SVT Rapport/Aktuellt för några månader sedan som tog upp detta problem med att personnumren för vissa år för just januari månad tagit slut.

Bara en blind människa kunde inte se att det var en fullvuxen person på en ålder kring 20-23. Det är tur att inte alla i regeringen är blinda.

Det är ju bevisat att han kom till Sverige när han var 6 år gammal. Finns ingen direkt anledning att ljuga om åldern i det spannet. Så det blir lite långsökt från din sida. Men visst, vill du försvara något som t om ledande SD-politiker fick gå ut och göra en pudel om och beklaga gällande så är det upp till dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vilket barn var det? Enligt hans personnummer så finns där en hög sannolikhet på att personnumret har delats ut av Skatteverket till vederbörande eftersom personen i fråga troligtvis saknat giltiga dokument som styrker vederbörandes biologiska ålder. Personer som får svenska personnummer utav Skatteverket men som saknar giltiga dokument som styrker vederbörandes biologiska ålder tilldelas i regel ett datum i januari månad beroende på hur många personnummer som är lediga för det året med början i januari. Fanns ett kort reportage i SVT Rapport/Aktuellt för några månader sedan som tog upp detta problem med att personnumren för vissa år för just januari månad tagit slut.

Bara en blind människa kunde inte se att det var en fullvuxen person på en ålder kring 20-23. Det är tur att inte alla i regeringen är blinda.

Just en sådan här fokusering vid diskussioner är verkligen tråkig. Är det Okej att smutskasta en, vad du själv bedömer som, vuxen?
Vart går gränsen där vi börjar separerar värdet för människor?
Själv tycker jag att vuxna människor som ska beblanda sig i politik bör föra en etisk och god ton oavsett politisk åsikt.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Jag är bara tvungen att komma med en motfråga.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vill man verkligen lägga sin demokratiska röst på människor som verkligen tror på det här?

Vill man verkligen lägga sin röst på tex Löven, som oavsett hur helig han säger att han är, brutit i stort sett var enda val löfte han gav förra gången.
För en sak kan vi väl vara ense om, är det något parti som inte vänt kappan efter vinden som sjuklövern gjort, så är det SD.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag är bara tvungen att komma med en motfråga.Vill man verkligen lägga sin röst på tex Löven, som oavsett hur helig han säger att han är, brutit i stort sett var enda val löfte han gav förra gången.
För en sak kan vi väl vara ense om, är det något parti som inte vänt kappan efter vinden som sjuklövern gjort, så är det SD.

Vilken verklighet lever du i? SD vänder kappan efter vinden minst lika mycket som de andra partierna, om inte mer. Frågan är väl om det finns dem som gjort samma kovändningar i frågor som SD gjort, gjort bara för att närma sig moderaterna och kd?

Röstar inte S, så jag vet inte varför du drar upp Lövén eller försöker ursäkta saker med SD baserat på vad andra gjort eller inte gjort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju bevisat att han kom till Sverige när han var 6 år gammal. Finns ingen direkt anledning att ljuga om åldern i det spannet. Så det blir lite långsökt från din sida. Men visst, vill du försvara något som t om ledande SD-politiker fick gå ut och göra en pudel om och beklaga gällande så är det upp till dig.

Jag har varit i arbetslivet i över 30 år. På hela den tiden, har max taket för A-kassa varit 680kr/dag. På åttitalet räkte det till både hyran och mat. Idag täcker det inte ens hyran på min tvåa. På 40 år har många röda gröna och blå passerat vid makten. INGEN har snackat om att höja ersätningen. (temporärt höjdes den till 720kr/dag)
Om jag skulle bli arbetslös idag, skulle det mao inte ens räcka till makaroner och ketchup. Ett jävla fint skyddsnät vi har i Sverige!
Innan SD kom upp sig, var det ingen som ville höja ersättningen. Nu är jag inte arbetslös, men jag känner mej inte särskilt trygg heller.
Är det inte meningen att vi knegare skall klara av att leva emellan jobben också?

Där har du en anledning.
Det finns fler. Det är inte luft och tomma sidor i partiprogrammet. Det har ju grävts vilt i den för att hitta allt som kan härledas till "rasist kortet".

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Problematiken är ju att "ni" inte speciellt tydligt har berättat varför ni röstar som ni gör. Personligen har jag försökt fråga i tråden vad som är lockande med SD's politik om man tar bort invandringsfrågan. Har fått ett enda svar där en av anledningarna var baserad på faktafel, så det är lite tråkigt.

Jag röstar på SD förutom deras Invandringspolitik.
1. En folkomröstning om EU-medlemskapet
2. Fortsatt nej till EMU
3. Ett återupprättat gränsskydd genom omförhandling av Schengen-avtalet
4. Stegvis höja anslagen till försvaret – rejält
5. Återupprättad försvarsförmåga: Hela Sverige ska försvaras
6. Trygga framtiden för svensk vapenindustri
7. Ökat bistånd till FN:s flyktingorgan UNHCR
8. Utökade djurskyddskontroller
9. Höja lärarnas befogenheter och yrkesstatus
10. En stor satsning för god och näringsrik mat med hög kvalitet i äldreomsorgen.

Detta är bara några punkter som jag tycker är bra med deras politik.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kan ju knappast göra det när människor inte längre kommer in i Sverige.

När man producerar minst 4 stycken avkommor per invandrad kvinna kontra hur många avkommor en svensk kvinna producerar under sin levandstid så stämmer det inte att det "kan ju knappast göra det [...]".

Sverige är ett skräckexempel i utländsk media.

Ett föredöme som Sverige borde ta efter är Australien, där potentiella illegala invandrare som söker sig till Australien via båt förlorar rätten att någonsin få lov att lagligt komma in till Australien.

Bästa hade varit att sätta press på arabländerna som kränger miljarder USD och tvinga dom att hjälpa till i sina närområde och Sverige hade strypt samtliga skattemedel från att gå till bistånd, utan folk hade fått bidra från egen plånbok på frivillig basis.

Anledningen till att jag röstar på SD är för att jag bryr mig om Sveriges framtid och därför röstar jag för Sveriges framtid. Jag skiter fullständigt i någon annans framtid. Man får den framtid som man bygger upp och röstar på.

Hade vi haft flera sådana i Sverige som männen och kvinnorna som slåss just nu i Mosul mot Daesh så hade vi inte haft dom problem som vi har idag i bl.a. Malmö. Problemet är att vi har tutats in att staten tar hand om oss bara vi röstar (S). Det jag kom på efter 32 år för ett antal år sedan är att om man röstar på (S) så kommer det bli som det är här i Malmö idag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

@Stoff3th3m4n: det äs det som är problemet. sd sympatisörer selekterar information från propagandasajter vilket gör det omöjligt att föra en verklighetsförankrad dialog.

därmed kan denna tråd hålla på och ältas i evigheter utan att man kommer fram till något vettigt.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

...jag vet inte varför du drar upp Lövén eller försöker ursäkta saker med SD baserat på vad andra gjort eller inte gjort.

Kanske för att han är vår stadsminister, tack vare val lögner som han spred.
Och vad gäller vad andra gjort, så svämmar hela tråden över av vad enskilda individer som kan knytas till SD har gjort. Är det bara om personerna är knutna till SD som man får nämna individer?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har varit i arbetslivet i över 30 år. På hela den tiden, har max taket för A-kassa varit 680kr/dag. På åttitalet räkte det till både hyran och mat. Idag täcker det inte ens hyran på min tvåa. På 40 år har många röda gröna och blå passerat vid makten. INGEN har snackat om att höja ersätningen. (temporärt höjdes den till 720kr/dag)
Om jag skulle bli arbetslös idag, skulle det mao inte ens räcka till makaroner och ketchup. Ett jävla fint skyddsnät vi har i Sverige!
Innan SD kom upp sig, var det ingen som ville höja ersättningen. Nu är jag inte arbetslös, men jag känner mej inte särskilt trygg heller.
Är det inte meningen att vi knegare skall klara av att leva emellan jobben också?

Där har du en anledning.
Det finns fler. Det är inte luft och tomma sidor i partiprogrammet. Det har ju grävts vilt i den för att hitta allt som kan härledas till "rasist kortet".

Men snälla du. Är det sådana förändringar du vill se? Samtidigt förespråkar du en borgerligt stödparti?

Sedan har väl vänsterpartiet velat ha en högre A-kassa under i stort sett hela ditt arbetsliv, även om jag kanske personligen inte tycker att de är ett av de mest balanserade alternativen.

S+MP höjde taket i A-kassan så sent som förra året.

Verkar inte riktigt som att du har koll på vad du pratar om.

Avslutningsvis, gissa vilka som röstade EMOT höjd A-kassa senast? Du får tre gissningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kanske för att han är vår stadsminister, tack vare val lögner som han spred.
Och vad gäller vad andra gjort, så svämmar hela tråden över av vad enskilda individer som kan knytas till SD har gjort. Är det bara om personerna är knutna till SD som man får nämna individer?

Tråden handlar om SD. Sedan är det väl också så att det verkar mer synonymt för dig att försöka ursäkta saker med vad andra gjort eller inte gjort än vad motsatt sida verkar göra. Tror inte det är någon hittills i tråden som sagt att de tycker att Lövén är fantastisk, så det är fortfarande märkligt varför du känner ett behov av att dra upp honom hela tiden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men snälla du. Är det sådana förändringar du vill se? Samtidigt förespråkar du en borgerligt stödparti?

Sedan har väl vänsterpartiet velat ha en högre A-kassa under i stort sett hela ditt arbetsliv, även om jag kanske personligen inte tycker att de är ett av de mest balanserade alternativen.

S+MP höjde taket i A-kassan så sent som förra året.

Verkar inte riktigt som att du har koll på vad du pratar om.

Skönt att dom höjde A-kassan , men Sverige har dom sänkt!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Ställ er frågan om alla människor är lika mycket värda oavsett hudfärg, religion eller ursprung.

Tycker Du att dina barn lika värda som någon annans barn för dig? Eller är dina barn mer värda än grannens barn? Vems barn skulle Du räddat först om fastigheten hade börjat brinna?

Skrivet av Akarr:

SD driver en enkelriktad politik som antyder om invandrarna och flyktingar försvinner så alla problem borta och Sverige blir ett fantastiskt land. Ett parti som enligt svensk lag inte borde få existera.

Ett perfekt exempel på hur man tar död på demokratin i ett land, ungefär som det sker just nu i Turkiet. Börjar likna mer som i Kina där man enbart godkända partier får lov att ställa upp i valen. Vem är det som skall bestämma vilka partier som skall få lov att existera? Du? Om det är jag så tycker jag att MP inte borde få lov att existera eftersom jag anser att dom förstör Sveriges framtid. Dom har enorma svårigheter med att förstå ekonomi.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Dom som stöder SD fortfarandr efter alla avslöjanden stödjer sånt här beteende och är medskyldiga.

Typiskt vänsterbeteende, där det alltid är någon annans fel. Jag kan förklara för dig att i Sverige så är man ansvarig för sina egna handlingar. Det är aldrig någon annan som ansvarar för någon annan vuxen persons handlingar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag är bara tvungen att komma med en motfråga.Vill man verkligen lägga sin röst på tex Löven, som oavsett hur helig han säger att han är, brutit i stort sett var enda val löfte han gav förra gången.
För en sak kan vi väl vara ense om, är det något parti som inte vänt kappan efter vinden som sjuklövern gjort, så är det SD.

Skrivet av Turbonisse:

Kanske för att han är vår stadsminister, tack vare val lögner som han spred.
Och vad gäller vad andra gjort, så svämmar hela tråden över av vad enskilda individer som kan knytas till SD har gjort. Är det bara om personerna är knutna till SD som man får nämna individer?

Du tror inte att det har något att göra med att SD i riksdagen har sänkt deras förslag gällande reformer utifrån vallöften?

Det är lite bekymret med minoritetsregering.

Jag har inte mycket till övers för S, men det är definitivt en Trump vs Hillary-situation. Magsjuka eller ebola.

Skrivet av Veni:

Ett perfekt exempel på hur man tar död på demokratin i ett land, ungefär som det sker just nu i Turkiet. Börjar likna mer som i Kina där man enbart godkända partier får lov att ställa upp i valen. Vem är det som skall bestämma vilka partier som skall få lov att existera? Du? Om det är jag så tycker jag att MP inte borde få lov att existera eftersom jag anser att dom förstör Sveriges framtid. Dom har enorma svårigheter med att förstå ekonomi.

Du menar lite som att Ekeroth vill förbjuda vissa medier? Eller Hagwall som jobbar mot judar i media?

Det här med självinsikt, särskilt eftersom du tidigare gav dig ut och cyklade om barnet som hånades i media (som det finns bevis för åldern) vilket du inte ens svarade på, det är inte din grej va?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Skönt att dom höjde A-kassan , men Sverige har dom sänkt!!!

Sänkt hur? Jag förespråkar inte nödvändigtvis en regering med S+MP men arbetslösheten har gått ner och statsskulden är på den lägsta nivån på länge sett till procentuell andel av BNP.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Stoff3th3m4n: det äs det som är problemet. sd sympatisörer selekterar information från propagandasajter vilket gör det omöjligt att föra en verklighetsförankrad dialog.

därmed kan denna tråd hålla på och ältas i evigheter utan att man kommer fram till något vettigt.

En del av dem gör säkert det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men snälla du. Är det sådana förändringar du vill se? Samtidigt förespråkar du en borgerligt stödparti?

Sedan har väl vänsterpartiet velat ha en högre A-kassa under i stort sett hela ditt arbetsliv, även om jag kanske personligen inte tycker att de är ett av de mest balanserade alternativen.

S+MP höjde taket i A-kassan så sent som förra året.

Verkar inte riktigt som att du har koll på vad du pratar om.

Näe, jag har väl inte det, för jag viste inte att det var val förra året, missade det? Plus att det är snart tre år sedan jag var arbetslös senast.
Så SD är ett bogerligt stöd parti? Det är ju lite komiskt, då borgarna precis som sossarna, fryser ute dem. Vem är det nu som inte har koll? Sedan sa jag att det var EN anledning. Jag behöver inte skriva allt jag vill och tänker här.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tråden handlar om SD. Sedan är det väl också så att det verkar mer synonymt för dig att försöka ursäkta saker med vad andra gjort eller inte gjort än vad motsatt sida verkar göra. Tror inte det är någon hittills i tråden som sagt att de tycker att Lövén är fantastisk, så det är fortfarande märkligt varför du känner ett behov av att dra upp honom hela tiden.

Tråden handlar väldigt lite om SD så långt!
Den handlar om vad enskilda individer som råkar hålla på SD gjort. Den handlar om rasister. >Den handlar om en massa saker som inte direkt har med SD att göra.
I grunden handlar tråden om att några vill kasta bajs på folk som röstar SD och de får en bajs macka tillbaka och så håller det på.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Detta är jag också intresserad av. Ni som röstar på SD, stödjer ni en grundpelare i partiets ideologi som denna? Är människor från vissa delar av världen födda som våldtäktsmän, eller födda som mördare? Det är mycket svårt att tolka texten i SD:s partiprogram på något annat vis än att de tror att människor har med sig saker redan från födseln.

Kusligt likt det viset @GhostsOfOnyx resonerar på. Håller ni med om hans inlägg här i tråden?

Det var ett jävla tjat om den här frågan.

Jag talar för mig själv här, men vet att andra delar min åsikt. Jag ger blanka fan i vad som faktiskt står i partiprogrammet då jag inte är intresserad av partiet av någon annan anledning än att få upp ögonen på resten av partierna att det är dags att tänka till innan vi agerar socialtjänst åt hela världens befolkning, för det håller inte. Det är definitionen av ett missnöjesparti, men resten av "er" kan inte sluta gapa om rasism och annan skit istället för att mötas sakligt och behandla det hela som en politisk fråga, vilket det faktiskt är. Det har inte nödvändigtvis med rastillhörighet och annat, vad du nu vill kalla det, att göra - utan det enkla faktum att man blir rädd när man läser i tidningen om våldtäkter, mord, skottlossningar och granater.

Det skulle vara väldigt enkelt att få SD att gå under egentligen, men tack vare människor som Aaresz, som tror sig besitta någon moralisk höggrund, så blir i alla fall jag bara ännu mer beslutsam om att stödja SD tills någon form av ändring sker. Politik är politik och skenheliga människor som söker att rädda världen borde kanske tänka över vart energin ska läggas för att faktiskt göra någon nytta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

[...] arbetslösheten minskar.

Det är baserat på Arbetsförmedlingens siffror. Personer som saknar svenskt personnummer, befinner sig i någon marknadspolitisk åtgärd, pensionärer, ej inskrivna hos Arbetsförmedlingen som arbetssökande eller studerar betraktas inte som arbetslösa.

För att se hur många som arbetar så behöver vi ta antalet invånare i Sverige just nu minus antalet som betalar skatt på arbete > 112kkr per år. Då ser vi hur många som är arbetslösa. Hade man kunnat ligga direktuppkopplad mot arbetsgivarna så hade man istället kunnat hämta in data angående arbetade timmar och då får reda på vilka som är deltidsarbetslösa respektive heltidsanställda.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Gör en sökning på Jimmie Åkesson, Kent Ekeroth eller Björn Söder på youtube eller google och lägg till ordet muslim så kommer du att hitta otaliga exempel på uttalanden.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad ett fåtal individer gör eller står för ska inte få smutsa ner hela folkgrupper bara för att en del av befolkningen är trångsynt.

Ser du något motsägelsefullt i de två citaten?

Citat:

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser." Med tanke på de uttalanden du förhoppningsvis hittade efter mina tips ovan, hur tolkar du det citerade stycket?

Jag är på intet sätt emot generalisering, jag är emot smutskastning. Vad ett fåtal individer gör eller står för ska inte få smutsa ner hela folkgrupper bara för att en del av befolkningen är trångsynt. Sedan ska man naturligtvis få ha olika åsikter och frågorna gällande immigration och integration ska givetvis få diskuteras. Det är något jag sedan tidigare i den här tråden förklarat, att en positiv grej med de motsättningar som nu finns i det politiska klimatet är att frågorna kommer upp till diskussion åtminstone.

Nu hittade jag ganska få citat från någon av dem, ännu färre från de senaste få åren. Nu kan jag medge att jag inte la oändligt lång tid på det, för de flesta källor är helt fria från kontext eller från sidor med en tydlig politisk agenda. Vill du länka något där någon av de ovan nämnda säger/står för något som är tydligt rasistiskt så vore jag hemskt tacksam. Jag säger återigen inte att de är rasister, det är jag inte insatt nog att säga något om, och ärligt talat det är inget som direkt intresserar mig. På samma sätt som jag egentligen inte bryr mig om deras religiösa övertygelse, favoritfärg, utseende eller något annat. Om det de säger och gör inte görs som en del av deras tjänst eller kampanj till sagda tjänst, påverkar den heller inte direkt vad jag tycker om deras parti.

Citat:

Tycker du att det är märkligt att man tycker att en text verkar religiös om ett katolskt partiprogram talar om människans själ? Ungefär lika lite konstigt som att tycka att det känns obehagligt när ett främlingsfientligt parti talar om en nedärvd essens vid födseln som inte kan undertryckas.

Ja. Jag tycker att det är märkligt att exakt samma text, ord för ord - utan att ändra ett dyft - är solklart rasistiskt ur ett perspektiv och solklart kristet ur ett annat. Eller rättare sagt, jag tycker att texten då är meningslös och inte vittnar om något alls utan kontext. Och så länge kontexten är ryckta citat ur individers historia är även kontexten ganska blek. Jag hävdar på inget sätt att det inte finns rasism inom SD eller att det inte är ett rasistiskt parti. Men att måla en sjättedel av Sveriges befolkning som monster, för att 3 personer har dåliga uttalanden är för mig väldigt svårt. Det du skriver under är partiprogrammet, inte nödvändigtvis vem som representerar det. Jag är svensk, jag antar att även du är svensk, men ingen av oss ställer oss troligen bakom Stefan Löfvens alla uttalanden även om han råkar vara vår politiskt valda ledare och representant internationellt. Ändock ser jag Sverige som ett bättre alternativ för mig än övriga, just nu. Skilj på person och organisation. Skilj på person och folkgrupp.

En tangerande men ändå relevant fråga, tycker du att FI är ett rasistiskt parti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Näe, jag har väl inte det, för jag viste inte att det var val förra året, missade det? Plus att det är snart tre år sedan jag var arbetslös senast.
Så SD är ett bogerligt stöd parti? Det är ju lite komiskt, då borgarna precis som sossarna, fryser ute dem. Vem är det nu som inte har koll? Sedan sa jag att det var EN anledning. Jag behöver inte skriva allt jag vill och tänker här.

Tråden handlar väldigt lite om SD så långt!
Den handlar om vad enskilda individer som råkar hålla på SD gjort. Den handlar om rasister. >Den handlar om en massa saker som inte direkt har med SD att göra.
I grunden handlar tråden om att några vill kasta bajs på folk som röstar SD och de får en bajs macka tillbaka och så håller det på.

Äsch, röstar bergerligt i 9 fall av 10. Givetvis sympatiserar man inte med deras politik då.

Vad spelar valet för roll, SD röstade emot höjd a-kassa nyligen, åter igen. Är ganska tydligt att du inte är ett dugg påläst.

Tycker tråden har handlat väldigt mycket om SD, eller åtminstone så mycket man får ur er. Jag är fortfarande intresserad av vad det är med deras politik som gör att ni ger dem er röst, om vi exkluderar invandringsfrågan dvs.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Ser du något motsägelsefullt i de två citaten?

Nu hittade jag ganska få citat från någon av dem, ännu färre från de senaste få åren. Nu kan jag medge att jag inte la oändligt lång tid på det, för de flesta källor är helt fria från kontext eller från sidor med en tydlig politisk agenda. Vill du länka något där någon av de ovan nämnda säger/står för något som är tydligt rasistiskt så vore jag hemskt tacksam. Jag säger återigen inte att de är rasister, det är jag inte insatt nog att säga något om, och ärligt talat det är inget som direkt intresserar mig. På samma sätt som jag egentligen inte bryr mig om deras religiösa övertygelse, favoritfärg, utseende eller något annat. Om det de säger och gör inte görs som en del av deras tjänst eller kampanj till sagda tjänst, påverkar den heller inte direkt vad jag tycker om deras parti.

Ja. Jag tycker att det är märkligt att exakt samma text, ord för ord - utan att ändra ett dyft - är solklart rasistiskt ur ett perspektiv och solklart kristet ur ett annat. Eller rättare sagt, jag tycker att texten då är meningslös och inte vittnar om något alls utan kontext. Och så länge kontexten är ryckta citat ur individers historia är även kontexten ganska blek. Jag hävdar på inget sätt att det inte finns rasism inom SD eller att det inte är ett rasistiskt parti. Men att måla en sjättedel av Sveriges befolkning som monster, för att 3 personer har dåliga uttalanden är för mig väldigt svårt. Det du skriver under är partiprogrammet, inte nödvändigtvis vem som representerar det. Jag är svensk, jag antar att även du är svensk, men ingen av oss ställer oss troligen bakom Stefan Löfvens alla uttalanden även om han råkar vara vår politiskt valda ledare och representant internationellt. Ändock ser jag Sverige som ett bättre alternativ för mig än övriga, just nu. Skilj på person och organisation. Skilj på person och folkgrupp.

En tangerande men ändå relevant fråga, tycker du att FI är ett rasistiskt parti?

Först och främst är det ganska stor skillnad på vad de tre ledande personerna i ett parti ger uttryck för och vad Sven-Ola i Gällivare säger.

Sedan tror jag ju inte att jag slängt mig ordet rasist något speciellt i den här tråden, rätta mig om jag har fel.

Gällande Fi är de också ett kraftigt generaliserande parti som jag inte gillar speciellt mycket. För många märkliga personer med märkliga åsikter och generalisering om män i allmänhet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Jasså, det är rasisterna som har fel? Inte de som förnekar bevisade rasliga skillnader? Från både vetenskapliga och empiriska studier.

Fråga 1: Hur kommer det sig att de enda raser som har byggt upp i-länder även har hög IQ, ett utbildningsväsen och värdesätter sanning.

Fråga 2: Vad kom först, samhället byggt på sanningar eller folkets tillit till varandra? Med andra ord, är det västs magiska jord som gjort oss världsledande eller det västerländska folket?

Fråga 3: Står människan över evolutionen? Oavsett var vi är och hur länge vi varit separerade så är vi alla exakt likadana? Vilket är helt unikt i världens historia som vi känner den ska tilläggas.

Vi är inte för fem öre likadana bara för att vi står på samma grund rent genetiskt. Evolutionen tillsammans med våra föräldrars genetiska arv och deras föräldrar före dom o.s.v. har gjort oss västerlänningar till det vi är idag, i princip oslagbara i allt förutom pris. Det är i princip japanerna, israelerna och européerna som lyckats utveckla världen till vad den är idag. Visst, matematik upptäcktes inte direkt i Europa, men där dom upptäckte det vi känner till om matematik idag har bombats/sprängts sönder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:National_IQ_Lynn_Vanhanen_2...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.