heaven benchmark/ säkert att använda? / kolla temps samtidigt?

Permalänk
Medlem

heaven benchmark/ säkert att använda? / kolla temps samtidigt?

med vad och hur kan jag kolla temps på cpu och gpu samtidigt som jag kör heaven benchmark? och är det säkert att köra heaven benchmark eller är den som prime som pressar för hårt?

har ju helt ny dator vill kolla så att allt stämmer

och vad kan jag köra för cpu benchmark som är gratis + kolla temps på den?

och är det msi afterburner + rivatuner man kan kolla temps / gpu+cpu användning inne i spel eller hur gör jag det?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

och är det säkert att köra heaven benchmark eller är den som prime som pressar för hårt?

Det är stor skillnad mellan Heaven och Prime. Heaven är ett benchmark program medans Prime är mer ett "burn in", d.v.s det pressar komponenter till sitt max.
Så ja, Heaven är relativt säkert att köra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Unigine Valley, "Uppföljare" på Heaven rekommenderar jag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är stor skillnad mellan Heaven och Prime. Heaven är ett benchmark program medans Prime är mer ett "burn in", d.v.s det pressar komponenter till sitt max.
Så ja, Heaven är relativt säkert att köra.

Skrivet av YamahaDGX630:

Unigine Valley, "Uppföljare" på Heaven rekommenderar jag

ok va bra jag kör på unigine valley då, hur får jag msi afterburner att visa fps / gpu temp och såna saker inne i benchmark programmet? eller är det redan inbyggt i benchmark programmet?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ok va bra jag kör på unigine valley då, hur får jag msi afterburner att visa fps / gpu temp och såna saker inne i benchmark programmet? eller är det redan inbyggt i benchmark programmet?

FPS kan du se i programmet, har du två skärmar kan du ha afterburner på den andra.

Annars finns det OSD (On Screen Display) du kan aktivera för att se all info.

https://www.msi.com/blog/setting-up-osd-with-msi-afterburner

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Heaven då den har tesselation, betydligt mer krävande än Valley.
Att testa med Heaven är ett mycket bättre test för att simulera vid spelande. Som tidigare sagt är t.ex Prime för att lägga så mycket belastning som det bara går på kortet och maximera strömeffekten och värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

FPS kan du se i programmet, har du två skärmar kan du ha afterburner på den andra.

Annars finns det OSD (On Screen Display) du kan aktivera för att se all info.

https://www.msi.com/blog/setting-up-osd-with-msi-afterburner

jahaa de va så man kollade de.. tack.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Jag rekommenderar Heaven då den har tesselation, betydligt mer krävande än Valley.
Att testa med Heaven är ett mycket bättre test för att simulera vid spelande. Som tidigare sagt är t.ex Prime för att lägga så mycket belastning som det bara går på kortet och maximera strömeffekten och värmen.

ok det får bli en annan dag då för min download speed har nått en ny lågpunkt jag har fortfarande inte laddat ner unigine valley och det är bara 342mb..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

körde unigine valley en stund och kunde höra ett svagt nästa elektriskt ljud bzzz är det coilwhine kanske? det var ju inte direkt högt jag fick ta av mig hörlurarna och höra efter för att ens veta att ljudet var där och den gick inte upp i mer än 65C men jag antar fläktarna gick på 100% också..

cpun gick på 40C och inte mkt mer

men grafikklockorna core 1506 och memory 4004mhz det stämmer väl eller?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@wRRM: btw du råkar inte veta vilket program jag ska använda för och kolla om mitt grafikkort har micron minnen eller samsung?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Kethsi:

Memory klocken är halva så den egentliga är 8008mhz. DDR står för double bla bla rate eller nått liknande.

Gpu-z kan du använda för att kolla minnena.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

@Kethsi:

Memory klocken är halva så den egentliga är 8008mhz. DDR står för double bla bla rate eller nått liknande.

Gpu-z kan du använda för att kolla minnena.

jag verkar få ungefär samma fps i unigine valley benchmark som andra med 6700k och 1070 men vissa har upp emot 10fps högre så jag antar det är pga deras överklockning då.

men i alla fall så stämmer mitt minne med 4004mhz som du säger det är gddr5 "Graphics double data rate" så det stämmer

ska ladda ner gpu-z och kolla senare då!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14