Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Medlem

Jag är 38 och har spelat wow från och till sedan release, var mest aktiv i vanilla. Sedan blev det mkt med jobb och andra intressen, andra spel jag varit fast i är Diablo2, Battlefield2 och Battlefield3 lite mindre och sedan BF4 som inte alls spelats mkt. Fick nåt infall och uppgraderade datorn i december och sedan dess har jag surfat blocket. Spelat in gitarr och letat tabulatur dvs inget behov av en speldator alls hehe. Det är många andra intressen som konkurrerar med tiden, allt från gräsklippning, snöskottning, föreningsliv, husdjur, bilintresse osv. Men kanske blir mer spelande på kvällarna när det blir mörkare och om det dyker upp något spel värt att spela, annars är det nog den sista speldatorn jag äger. Har väldigt svårt att se att jag har någon form av spelintresse när jag är 50 som det känns nu.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

36 - singel, inga barn. Har därmed mycket tid som kan spenderas på spelandet, i teorin i alla fall men märker att jag är allt otåligare med spelen då det känns som att man tappar intresset fort om de är för komplicerade vilket egentligen är lite tråkigt. Tidigare kunde jag sitta och spela flera timmar men nu orkar jag inte längre, finns annat kul att göra. När jag spelade som mest gick spelandet före IRL men nuförtiden så är det tvärtom (vilket självklart är bra). Svårt att säga om jag kommer spela när jag är 50 eftersom jag inte vet hur min livssituation kommer att se ut då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Personligen tror jag inte att spelande är åldersrelaterat, utan snarare är det omständigheterna i livet som sätter begränsningar, alternativt ger möjligheter.

Jag blir själv 50 till våren och har spelat sedan VIC20/64 lanserades i början av 80-talet, och kommer nog att ägna mig åt datorspel tills ljuset släcks och jordelivet är slut. Skillnaden idag jämfört när jag var 20-30 år gammal, är i huvudsak inställningen till spelandet, som är mycket mer avslappnat.

Man spelar för att det är kul och vad omständigheterna tillåter. Ibland 1 timme, ibland 3-4 timmar. Att helt sluta spela finns inte på min meny.

Permalänk

Det går nog i perioder oavsett ålder. Min mormor spelade ganska mycket DS när hon var typ 75 så det fins nog ingen ålder man tröttnar per automatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trudgelmer:

Personligen tror jag inte att spelande är åldersrelaterat, utan snarare är det omständigheterna i livet som sätter begränsningar, alternativt ger möjligheter.

Jag blir själv 50 till våren och har spelat sedan VIC20/64 lanserades i början av 80-talet, och kommer nog att ägna mig åt datorspel tills ljuset släcks och jordelivet är slut. Skillnaden idag jämfört när jag var 20-30 år gammal, är i huvudsak inställningen till spelandet, som är mycket mer avslappnat.

Man spelar för att det är kul och vad omständigheterna tillåter. Ibland 1 timme, ibland 3-4 timmar. Att helt sluta spela finns inte på min meny.

Spelar mer än någonsin...bytt plats med sonen..S..Men önskar att reaktionstiden var bättre! 60 om ett halvår. Ser fram emot nästa Mass Effect.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Lite nekro-tråd men skit samma. Den är fortfarande intressant.

Är själv 35 å det mesta av tiden går till både utbygget på huset samtidigt som man har barn. Fast det känns ändå som att jag glidit ifrån spelandet en del. Jag lägger mycket att skulden på wow som totalt drev mej bort från datorn redan 2010. Sen efter det var jag borta från datorn mer eller mindre till början av 2013 då jag fick sett kickstarter spelet star citizen. Då blev jag faktiskt sugen igen. Kanske är det just denna trend av återkommande spel och oviljan att ta ut svängarna lite som gör att man tröttnar? Det är väl precis därför som kickstarter funkar rätt bra nu för tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Inaktiv

Över 50 och spelar rätt ofta faktiskt och nu senast med HTC Vive VR som gett detta spelande ett nytt lyft.Tyvärr kräver dessa spel ganska mycket av hårdvaran om man inte satsar på en konsol där många med datorer får satsa på ny hårdvara för att prova på vilket gör det ännu dyrare.Har sett allt sedan Ataris dagar och även tidigare med idag helt glömda små konsoller så fan vad dagens kids är bortskämda med frames per second mm.Hade de hållt ut en dag med streckgubbar i ett äventyrsspel i en tidig konsol era !?.LOL.

Permalänk
Medlem

Haha. Fast jag kan förstå dagens ungdom ändå. Det skulle vara som om min mormor och morfar (som fortfarande är vid livet ) skulle säga att börja elda på för att sedan tvätta kläder och att dessa "tvättmaskiner" är nåt form av latmask-maskin som vi "ungdomar" använder ^_^

Klart som korvspad att man tilltar den senaste tekniken som finns på marknaden och att den blir en form av standard. Tyvärr är det väl så att de flesta ungdomar inte har koll på historiken dock och det är väl där det skär sig. Givetvis finns det undantag

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Under årens lopp har min personliga smak gjort att jag gått från spel som oftast är online baserade med tävling som huvudmål (minus TF2) och mer emot spel som har mer drivande berättelse och djup.

Min personliga tanke är som många andra i tråden har skrivit, det är inte åldern det är vad man finner underhållande :).

EDIT:

Gör det inte till en åldersfråga

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Pappa är 65, han spelar fortfarande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skribent, FZ

Det beror nog väldigt mycket på var man är livet. Sen är det väl en generationsgrej. Tror personligen att 80-talisterna kommer fortsätta spela, om än inte lika mycket. Hoppas jag kommer kunna spela när jag är 85 iaf

Visa signatur

Jag är för vacker för denna värld.

Permalänk
Medlem

Jag (38 år gammal när detta skrivs) har aldrig varit nån hardcore-gamer men jag spelar mindre idag än för t.ex. tio år sen. Det har inte så mycket med åldern att göra utan mer att andra intressen (läs: foto) börjar ta mer utrymme, samt att spel generellt är av sämre kvalité idag.

Ja, spelen är ofta snyggare men det är väldigt få spel som fångar min uppmärksamhet tillräckligt för att spela ut dem. Senaste AAA-spelet var nog Far Cry: Primal. Annars är det mer indiespel som kittlar min spelnerv.

Ett stort problem med att vara medelålders och ha disponibel inkomst är att man köper mer spel och sedan tröttnar fortare. När man var yngre och stålarna inte forsade in var man dels mer noggrann med vad man köpte, men även om det visade sig vara skit så nötte man mer eftersom man ändå spenderat sina slantar på dyngan. Idag rycker jag på axlarna om ett spel visar sig vara bajs efter kort tid.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag är 54 år och spelar färre spel än tidigare men inte direkt mindre. Tidigare gillade jag spel typ FPS och fotboll (Fifa) men efter att ha börjat med wow så är det mer eller mindre det som spelas nu. Körde GW2 ett tag också men drogs inte in i det spelet på samma sätt som jag gjort med wow.

Började tröttna på wow rejält under WOD men spelar Legion rätt mycket. Är helt casual dock. Gillar mest att göra quests mm. Är med i en mycket trevlig och social guild och när dom kör casualraids och instanser hänger jag gärna på :).

Jag tror att jag kommer att spela någon typ av spel mer eller mindre tills jag fysiskt inte kan längre

Permalänk
Medlem

Bara 28 år, men som de flesta andra så får man instæmma med att barn, familj, jobb och annat gør att dagarna pløtsligt blir lite kortare. Då får man inte lika mycket tid øver till annat, bland annat spelande. Med det sagt, så førsøker jag klæmma in några timmar i veckan. Tycker det ær bra avkoppling. Men det roligaste ær ændå att få køpa nya komponenter och skruva lite i burken

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag är 37 och kommer fortsätta spela ända till den dagen @Überklass ställer upp på en 1v1 i Wargame: Red Dragon = sannolikt långt efter 50!

Skämt åsido så tycker jag lite spelande är en trevlig paus från vardagen. Blir inte lika mycket nu som förut, men ser det ändå som vilket fritidsintresse som helst. Det jag märker är jag blivit mer och mer intresserad av lite lugnare spel, upplever att reflexerna och aimet inte riktigt är vad det var längre. Börjar bli svårt att hänga med i de allra snabbaste liren. Kanske har man inte samma hängivenhet längre, men roligt är det fortfarande!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Farsan fyller 70 om ett par år. Han nöter fortfarande Diablo 3 några timmar varje vecka. Han har säkert spelat igenom MoH War Chest 10 ggr. Nu på senare år har det dock blivit mindre shooters och mer peka och klicka.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd att läsa igenom, kanske går att få liv I igen? Tycker åldern i våran lilla "Grupp/klan" bara blir högre och högre, senaste medlemmen är ju strax över 40 iallafall

Permalänk
Medlem

Är 51 och spelar fortfarande och har inga planer på att sluta. Det kanske blir mer TV-serier (Netflix) än spel nu för tiden men att sluta helt går bort. Lirar nu nya Prey, Zelda på Switchen och Divinity: Original Sin 2. Jag är uppfödd med spel och datorer (VIC 20 var den första) och kommer att fortsätta tills jag dör.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja sluta med något som man gillar att göra?? Säger inte att man kan skaffa sig andra intressen men så länge jag tycker något är kul så kommer jag fortsätta med det oavsett ålder.

Permalänk
Medlem

Man har väl inte samma tid längre eller vill sitta för länge. När jag va yngre va mycket av det roliga att spela med kompisar och lana. Det åt enormt mycket tid. Idag med 4 ungar och 42 år på nacken finns det mycket annat skoj i livet. Men har ändå den bästa *för tiden* gamingdatorn jag ägt. Nån kväll i veckan spelar jag med sönerna vilket är fantastiskt kul. Men det finns ju inte den dragningskraften som förr.

Permalänk
Medlem

37 år, 3 barn 3 katter och jobbar heltid + ÖT.
Men snittar nog en 2h spel per dag iaf, lirade cs enormt mycket i min ungdom.
Nu spelar jag Rainbow six siege och LoL samt AC:O.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Man slutar väl spela för att det inte är roligt längre eller har jag missat något? Tycker själv att 599 inte är så farligt för ett spel med tanke på hur mycket underhållning man får. Vill man sedan inte vara först utan kan vänta 1-3 mån så får man det för halva priset. Så länge de inte gör att man måste ha loot lådor för att klara ett spel så är jag nöjd. Den dan det händer och man inte kan få en singleplayer upplevelse så kommer mitt intresse sakta svalna känns det som.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Jag slutade spela för 3 månader sen och är 35.
Tänker plocka upp det igen när jag är 50+.

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt trött på intros i spel. Det går ju inte hoppa över dessa i vissa spel. Man har ju sett dessa intro tidigare.. Tappar direkt lusten och vill bara stänga spelet och surfa in på sweclockers.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Har en lite intressant ni som spelar och är över 30+, spelade ni mycket i era ungdoms och började lite senare med att spela? eller har ni spelat ända från det att ni va ungefär 15år? jag själv har spelat sedan jag var 8år och är idag 28år , känner att spelandet inte är lika kul alls som när man va 10år yngre.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Är 44 år och spelar fortfarande. Tar det dock inte på blodig allvar utan spelar för att det är kul. Annars kan det vara.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

På World of Warsships är det många med äldre som spelar.
Spelar på Nordamerikanska servern och det är många som textar att de var i flottan (den amerikanska) så långt tillbaka som under Vietnamkriget (mitten 1970-talet).
Kan tänka mig att det är många 50- och 60-åringar som spelar wows.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har en lite intressant ni som spelar och är över 30+, spelade ni mycket i era ungdoms och började lite senare med att spela? eller har ni spelat ända från det att ni va ungefär 15år? jag själv har spelat sedan jag var 8år och är idag 28år , känner att spelandet inte är lika kul alls som när man va 10år yngre.

Började spela på Vic 20 och C64 när jag var runt 7 och det har fortsatt sen dess

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Har byggt datorer till barnen (tonåringar) men är själv en konsolgubbe i vardagsrummet. Jag spelar för att det är underhållning och tidsfördriv. Ser ingen anledning till att inte spela så länge det finns bra spel. Har väl 1,000+ timmar på Fallout 4 och Skyrim senaste året, och dessa två spel kostade strax över 300:- totalt i inköp så det är billig underhållning!

The hardware was waaaay more expensive.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag är definitivt trött på intros i spel. Det går ju inte hoppa över dessa i vissa spel. Man har ju sett dessa intro tidigare.. Tappar direkt lusten och vill bara stänga spelet och surfa in på sweclockers.

Om du menar reklamklippen så håller jag med om att de är trista. Kolla i installationsmappen efter filer som heter i stil med *intro*.bik. Döp om och lägg då bara till nåt enkelt före filnamnet. Skapa en tom textfil och döp om den till introfilens namn. Tänk på att välja att visa filtillägg på filnamnen i utforskaren. Brukar funka.

Visa signatur

/Marcus