Permalänk

Sony XD8505 VS Samsung KS7005

Hej, står inför ett nytt TV köp och har svårt att bestämma mig. Har varit hos både elgiganten och min lokala tvförsäljare, båda rekommenderade Sonyn framför Samsungen. Men jag tycker att Samsungen är väldigt mycket snyggare, däremot så har jag även läst en del om clouding på den. Därför undrar jag om ni tycker att cloudingen är ett problem? Samt vilken av apparaterna ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Ska själv skaffa TV, är inne på KS7005 som tydligen ska ha väldigt bra bildkvalitet för pengarna. Bättre svärta och högre ljusstyrka än konkurrenterna vad jag läst.
Dock så har jag sett att många har problem med att baksidan börjar lossna på dom, har varit inne i butik och sett det på exemplaren dom har framme, riktigt usel byggkvalitet verkar det vara. Tråkigt då jag vill ha just den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cricke11:

Ska själv skaffa TV, är inne på KS7005 som tydligen ska ha väldigt bra bildkvalitet för pengarna. Bättre svärta och högre ljusstyrka än konkurrenterna vad jag läst.
Dock så har jag sett att många har problem med att baksidan börjar lossna på dom, har varit inne i butik och sett det på exemplaren dom har framme, riktigt usel byggkvalitet verkar det vara. Tråkigt då jag vill ha just den modellen.

Jag har en 49" KS7005. Baksidan har ännu inte lossnat på min, men det kanske är vanligare på de större varianterna?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiren:

Hej, står inför ett nytt TV köp och har svårt att bestämma mig. Har varit hos både elgiganten och min lokala tvförsäljare, båda rekommenderade Sonyn framför Samsungen. Men jag tycker att Samsungen är väldigt mycket snyggare, däremot så har jag även läst en del om clouding på den. Därför undrar jag om ni tycker att cloudingen är ett problem? Samt vilken av apparaterna ni rekommenderar?

Lite lustig att försäljarna rekommenderar Sony XD8505 framför Samung KS7005. Har de motiverat varför? Enligt de test jag läst (ljud&bild, Rtings: Sony XD8505 Samsung KS7005) är KS7005 bättre. Antagligen vill de gärna bli av med Sony XD8505, då den inte säljer lika bra om jag får gissa.

Jag har inget problem med clouding på min KS7005, men ibland kan det synas lite när man t.ex använder HDR+ i mörka scener ihop med undertexter (på grund av den extrema ljusstyrkan).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Okej, han på elgitanten dissade 7005 helt pga av att den läckte ljus. Hos min lokala försäljare som jag förövrigt har förtroende för var det inte lika stor diss utan han sa att båda är väldigt bra. Men jag tolkade lite hintar som att Sonyn var bättre då han inte ville svara på frågan "vilken borde jag välja"

Sen så hade baksidan lossnat på Samsungen han hade i butiken, och man kunde se vitt flimmer i kanterna när scener byttes snabbt(de visade inget 4k material utan bara vanlig tv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Butikspersonal får inte betald för att vara ärliga. Finns visserligen ärliga men även ärliga personer kan tvingas bli oärliga för chefen säger till dem att pusha en viss model.

Min kompis tittade på Samsungen 7005 men valde snäppet under 6405 för det skillde sig mycket i pris. 8500kr för 6405 medan hela 13k för 7005 detta i 55tum billigare om man vill ha 49 men han ville inte ha mindre än hans 51" han hade innan. Han är nöjd med den och 7005 ska ju vara bättre. SONY har dock ofta väldigt låg input lag vilket är viktigt i spel men vet inget om just den modellen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag har en 49" KS7005. Baksidan har ännu inte lossnat på min, men det kanske är vanligare på de större varianterna?

Kan vara så. Dom jag såg i affären var 55" och 65" tror jag.
Möjligt också att limmet/tejpen, eller vad som nu används för att fästa baksidan, lossnar fortare på modellerna i affären p.g.a. värmen som blir när dom står på hela dagarna, är säkert högsta ljusstyrkan dom kör med också.

Permalänk
Medlem

Bra hemsida som har recenserat båda Tv:n (samsungen 10/10, sony 7/10)

Samsung: http://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue55ks7005/349309
Sony: http://www.tek.no/artikler/test-sony-kd-55xd8505/349473

Permalänk

Tack ska läsa länkarna sen ikväll. Men beställde Samsungen från elgiganten igår så jag kan testa den i några dagar och se om jag blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiren:

Tack ska läsa länkarna sen ikväll. Men beställde Samsungen från elgiganten igår så jag kan testa den i några dagar och se om jag blir nöjd

Vilken storlek blev det?
Uppdatera gärna om hur baksidan står sig, eller om den börjar lossna.
Är nära att köpa en 65" samma modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cricke11:

Vilken storlek blev det?
Uppdatera gärna om hur baksidan står sig, eller om den börjar lossna.
Är nära att köpa en 65" samma modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte den minsta, alltså 49"