Fractal Design Define C

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Capitan:

Värmeutvecklingen spelar mindre roll, värmen blåser ändå ut på baksidan. Skillnaden är att guld, platina osv klarar av att hålla sina typvärden bättre vid max eller nära max belastning.

/Capi

Fast lite skillnad spelar det allt . Ett brons agg på 650W levererar 650W ström ut till dina komponenter ur aggregatet. Det gör även ett platina agg. Skillnaden ligger i att bronsagget då drar ca 810W från ditt vägguttag (80% verkningsgrad) medan det med platina cert drar ca 715W från väggen (90% verkningsgrad). De där extra 95W blir till spillvärme i bronsagget. Så även om den blåser ut den varma luften så hamnar det iaf i rummet du sitter. Skönt att slippa det med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitan:

Värmeutvecklingen spelar mindre roll, värmen blåser ändå ut på baksidan. Skillnaden är att guld, platina osv klarar av att hålla sina typvärden bättre vid max eller nära max belastning.

/Capi

Klart det spelar roll om du är ute efter så lite oljud som möjligt av ditt nätaggregat.
Men det viktigaste är att det är en bra fläkt. Sen är det ju förhoppningsvis bättre komponenter i övrigt på platina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men önskar de skulle komma en vit variant med fönster

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Hmm går det att få in en vanlig 25mm tjock fläkt längst ner ifram utan att flytta bak HD-buren?
Jag tvivlar på det, men värt att fråga.

Skrivet av Ortovox:

Ahhhh tackar! jag som många andra här sitter bara med SSD och undrade över detta. Faktiskt en lite större miss än man är van vid av Jonas. Jag satt och väntade på att han skulle slänga ut hdd buren och testade vad max längd va då för nätagg eller förklara att det sitter nån fysisk spärr som gör att det verkligen inte går att få in större nätagg än 170mm

Men det framgår väl rätt tydligt i videon att Jonas inte ser några hinder för långa agg, så länge man tar ut HD-buren?
(Jag har hellre kvar buren dock om jag kan: jag trivs inte riktigt med att ha SSD:erna på baksidan. Speciellt om man har fler än två, så lär det inte få plats att få dit 8-pins cpu sladden längre)

Skrivet av Capitan:

Värmeutvecklingen spelar mindre roll, värmen blåser ändå ut på baksidan. Skillnaden är att guld, platina osv klarar av att hålla sina typvärden bättre vid max eller nära max belastning.

Nej och nej, skulle jag säga

Värmeutveckling påverkar som nämnts vilken fläkthastighet som krävs, så det spelar roll.

Och guld/platina osv säger inget specifikt om att aggen håller "typvärden" bättre nära maxbelastning.
guld/platina agg osv är effektivare, det är allt som egentligen allt som 80+ certifieringen går ut på. (och visst, de testar att håller sig inom spec)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

riktigt bra chassi, kan nog bli ett sådant när man känner för att uppgradera.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Hoppas ni testar mini versionen också, den är jag mer intresserad av. Bra recension i övrigt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

... lite svårt utan 5,25”-platser men för att vara riktigt ärlig så hur ofta använder man dem egentligen? Går ju faktiskt bra även utan DVD-spelare idag.

Jag tycker det är mycket svårt att läsa såväl DVD som Blue-Ray utan spelare. Använder den också vid installation av äldre spel, där en del även kräver att skivan sitter i för att kunna starta programmet.

Skrivet av Artikeln:

Den tråkigaste begränsningen med chassit är utan tvekan restriktionerna kring nätaggregatet, där modellens grunda djup endast tillåter enheter på maximalt 175 mm längd.

Skrivet av septembro:

Lite synd är också att att varken Corsair RM750x och EVGA Supernova G2, som båda är suveräna nätaggregat, inte får plats.

Här vill jag vända på problemet:
* ATX-standarden säger att nätaggregatet får ha en längd (och bredd) på 140mm.
* Nätaggregat längre än 140mm ska ha anmärkning för att de inte följer standarden.
* Define C är väldigt förlåtande som tillåter nätaggregat upp till 25% längre än standard!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ToBad:

Skulle vara grymt om Sweclockers kan svara på om de testade med ett 180 djupt agg. Ser att det är många som vill trycka in ett. Är det någon som bygger nya datorer med annat än SSD/M2 diskar? Förstår om man har gamla diskar eller fotograferar o sparar bilder i massor.

Om man ska ett 1080 kort + en CPU på 140w så borde det räcka med ett 650w agg va? Eller ska man gå upp bara för att inte belasta det på typ 80% o då få fläkljud. Någon som har erfarenhet av att köra ett klenare nätagg och då hört fläkten från den över t.ex. CPU/grafik kylare? Har själv haft ett 1000w o då säkert aldrig varit över 50-60%.

Grymt sugen på denna låda med sluten vattenkylning till grafikkort + CPU. Har idag en Cooler Master HAF X Big Tower och väldigt trött på att den är stor o låter. Känns inte som man behöver så bra kylning av själva lådan så länge man kan få bort varmluften från grafikkort eller CPU

Skrivet av Boozfob:

Så extremt nära perfektion!!

Lite oklart hur lång PSUn kan vara om man inte har HDD bur dock. Och varför inte göra så att man kan montera 3st 140mm i fronten? Ser inte varför det inte skulle gå om man tar bort HDD buren?

Skrivet av Ph4st:

Verkar inte vara några problem alls att använda sig utav 180 mm långa nätagg, Pauls Harware gjorde precis ett bygge med ett RM850i

https://youtu.be/0C81V_-wUMw?t=6m46s

Skrivet av Ortovox:

Ahhhh tackar! jag som många andra här sitter bara med SSD och undrade över detta. Faktiskt en lite större miss än man är van vid av Jonas. Jag satt och väntade på att han skulle slänga ut hdd buren och testade vad max längd va då för nätagg eller förklara att det sitter nån fysisk spärr som gör att det verkligen inte går att få in större nätagg än 170mm

Det finns en upphöjning i den främre delen av chassit (området som lagringsburen sitter monterad på) vilken slår i långa nätaggregat. DOCK finns det några millimeters marginal i Fractals satta gräns på 175 mm, vilket låter exempelvis ett Corsair RM750x monteras (med buren borttagen alternativt VÄLDIGT tajt kabeldragning). Jag har lagt till en uppdatering i slutet av sammanfattningen som täcker detta eftersom många säkerligen är sugna på att använda just den nätdelen ihop med Define C.

Permalänk
Medlem

Mr Chassi. 😃
Bra recensioner som vanligt. Om man nu skulle vilja ha någon låda med lite mer utrymme men byggd på snarlikt vis - vilken låda gäller då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Trevligt för dem som inte behöver massor av hårddiskplatser men för oss som behöver så är det helt ointressant

Ett ord: Synology

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Avstängd

Verkar supertrevligt! Bra att det ät lite mindre.
Jag har ett Define R4 och tycker att det är för stort.

Har Define C en sån där jobbig lysdiod?
Mitt R4 har en stark blå ljusdiod som lyser upp hela rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Bra recensioner som vanligt. Om man nu skulle vilja ha någon låda med lite mer utrymme men byggd på snarlikt vis - vilken låda gäller då?

Corsair 400 och Phantek 400 serien nämns i recensionen redan. Även NZXT 340S har samma design, men är nog inte så mycket större än Define C.

Corsairs 600 serie kanske också kan vara tänkvärd om du vill gå upp ännu ett steg i storlek.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Verkar supertrevligt! Bra att det ät lite mindre.
Jag har ett Define R4 och tycker att det är för stort.

Har Define C en sån där jobbig lysdiod?
Mitt R4 har en stark blå ljusdiod som lyser upp hela rummet.

Om du inte gillar lysdioden varför kopplar du inte bara ur den ur moderkortet?

Permalänk

bara jag som gillar looken av många HDDS

Psst, fractal får gärna sponsra mig ett nytt chassi

Skämt å sido så är man ju rätt intresserad av detta. Föll mig fint i smaken. Mitt Corsair 760T är lite för stort och lite för flashigt för mig.

Har dock ett Antec p180 mini som gillar skit skarpt men det kan inte husera mina komponenter :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC-banan:

Om du inte gillar lysdioden varför kopplar du inte bara ur den ur moderkortet?

För då man ingen indikator på om datorn är på eller av.
Jag vill ha en subtil lysdiod som indikerar om datorn är på eller av, utan att lysa upp för intensivt på natten.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av kaput:

Det här är ju ganska exakt vad jag sökt för att ersätta mitt gamla Define R4! I princip samma sak, men utan en miljard hårddiskburar som ändå står tomma i en workstation/gamingrigg. Mycket trevligt också med det lilla extrautrymmet på längsan för grafikkortet, det skulle typ till skohorn för att få in Strix 1080 OC i R4, är nog inte ens en millimeter spel mot hårddiskburarna. DVD-brännaren kan man ju peta in i ett externt kabinett, så sällan man använder den ändå numera.

En förhoppningsvis enkel fråga: är frontdörren vändbar på Define C? Vill minnas den var det på R5 sen jag satte ihop en dator åt en kollega. Även om det är troligt att de tagit med sig denna modell också, så är det väl dock bäst att säkerställa det genom att fråga.

Och ett önskemål till redaktionen: finns det möjlighet att få upp ett foto på dessa två nya modeller bredvid någon av Define R-modellerna, så man kan bilda sig en uppfattning om hur de står sig mot varandra storleksmässigt visuellt?

Define C har ingen dörr i framkant eftersom de slopat 5,25"-platserna.

Define C till vänster, Define R5 till höger. Båda chassina står kant mot kant baktill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Wohoo! Dom gjorde det! Fan vad kul att man kan påverka!

Lätt att jag ska köpa detta chassi till nästa bygge!

Vill gärna hävda att det är tack vare dig Fractal ens övervägde saken till att börja med. Sjukt vad tiden har gått, såg att tråden var från 2015-06. Tänk om Fractal rullat ut sin Define C redan för ett år sedan, då hade de varit före Corsair.

Jag föredrar dock fortfarande din version liiite mer än Fractals variant (båda är grymt bra), en separat kammare för nätaggregatet känns mest lockande för fönsternissar som vill att det ska se snyggt ut.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert... Nästa steg får gärna vara ett liknande chassi för M-ATX, mindre på bredden och med plats för upp till SFX-L PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vilken tur då att det finns massor av chassin på marknaden för er!

Så vansinnigt många med plats för 10+ hårddiskar finns det inte, majoriteten av de större ligger runt 8st och man får använda 5,25" konverterare för att ha några diskar till. Server chassin har jag men dem är långt ifrån lika genomtänkta och smarta samt byggda för vanliga fläktar som inte går i extrema varvtal. Sen kostar dem en hel del med.

Skrivet av CGI:

Ett ord: Synology

Ingen användning för det, har en FreeBSD maskin med ZFS som tuggar i nätverket och har hand om mina backup behov samt nätverkslagring.
Arbetsstationen behöver mycket lagring lokalt men samtidigt vill jag ha ett genomtänkt chassi framförallt för luftflödet.
Samma visa för mina servers, behöver mycket utrymme för hårddiskar och serverchassin som jag har är inte optimala för luftflöde utan fläktar som låter som en hårtork, fungerar men jag har dem ute i min verkstad och när jag sitter och löder, ritar PCB's eller jobbar på arbetsstationen etc etc så blir det till slut jobbigt att lyssna på ^^

Samtidigt ser jag många chassi som skulle kunna ha plats för fler hårddiskar men inga alternativ för det. Vilket betyder att man själv får trycka dit någon extra hårddiskbur.

Edit: Men som jag skrev är detta chassit ändå inte tänkt för folk som behöver mycket lagring, men hade gärna sett det ploppa upp några chassin med mindre 5,25" platser och ordentligt antal 3,5" platser alternativt att det finna att köpta till hårddiskburar som passar i chassit utan att hemmamecka dit andra burar med popnitar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Verkar supertrevligt! Bra att det ät lite mindre.
Jag har ett Define R4 och tycker att det är för stort.

Har Define C en sån där jobbig lysdiod?
Mitt R4 har en stark blå ljusdiod som lyser upp hela rummet.

Mitt Define mini har likadan skitstark blå led som lyser upp hela rummet så jag har haft power led urkopplad i några år för att slippa det. Provade dock ett Define Nano S och den lyser MYCKET mindre ljusstarkt och är inte det minsta jobbigt. Med 99% sannolikhet sitter det samma i Define Mini C

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns en upphöjning i den främre delen av chassit (området som lagringsburen sitter monterad på) vilken slår i långa nätaggregat. DOCK finns det några millimeters marginal i Fractals satta gräns på 175 mm, vilket låter exempelvis ett Corsair RM750x monteras (med buren borttagen alternativt VÄLDIGT tajt kabeldragning). Jag har lagt till en uppdatering i slutet av sammanfattningen som täcker detta eftersom många säkerligen är sugna på att använda just den nätdelen ihop med Define C.

Tackar Jonas!

Permalänk
Medlem

Faktum är att jag låg ännu ett steg före. Fläkten i botten på mitt chassi har ersatts av en hårdiskbur med plats för tre diskar som är nitad i golvet. Precis som deras Define C

Skrivet av Afrasbaba:

Vill gärna hävda att det är tack vare dig Fractal ens övervägde saken till att börja med. Sjukt vad tiden har gått, såg att tråden var från 2015-06. Tänk om Fractal rullat ut sin Define C redan för ett år sedan, då hade de varit före Corsair.

Jag föredrar dock fortfarande din version liiite mer än Fractals variant (båda är grymt bra), en separat kammare för nätaggregatet känns mest lockande för fönsternissar som vill att det ska se snyggt ut.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Jag tycker det är mycket svårt att läsa såväl DVD som Blue-Ray utan spelare. Använder den också vid installation av äldre spel, där en del även kräver att skivan sitter i för att kunna starta programmet.

Jojo, förstår det. Använder själv DVD.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Släng ut hdd buren och sparar g2, detta chassi levererar äntligen den kompakta insidan <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Hoppas ni testar mini versionen också, den är jag mer intresserad av. Bra recension i övrigt.

Den verkar vara identisk förutom att den är kortare. Det är därmed lätt att tillämpa den gär recensionen på den.

Permalänk

Spännande litet chassi. Tänkte själv häromdagen att jag har alldeles för mycket "död" yta i mitt, då jag inte använder de främsta 15-20 cm till något (förutom en DVD-brännare som senast startades...för länge sedan).

Hur brukar Fractals chassin vara i ljuddämpningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Den verkar vara identisk förutom att den är kortare. Det är därmed lätt att tillämpa den gär recensionen på den.

Sant, tänkte inte på det!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Går de att få in en Noctua NH-D15 i detta chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankh:

Går de att få in en Noctua NH-D15 i detta chassi?

Ja - "CPU coolers up to 170mm in height". D15 är 165 mm.
Verkar sitta en U14S inmonterad i Swecs burk för artikeln.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ja - "CPU coolers up to 170mm in height". D15 är 165 mm.
Verkar sitta en U14S inmonterad i Swecs burk för artikeln.

Utmärkt! Börjar se ut som köp.