Permalänk
Medlem

@anon257891: Det skulle väl vara att Alps heter Alps och inte Alp

Har du testat alla brytare i listan?

E: Gällande just Alps-brytare har jag några kommentarer (akta dig för att försöka lära dig för mycket om Alps-brytare...). Du skriver att du i listan fokuserat på moderna brytare, men du har med gröna och cream SKCM Alps, trots att de båda tillhör den första generationen av respektive SKCx (komplicerade Alps, som företrädde de förenklade som är de mer moderna och de som Matias baserat sina brytare på). Cream var den första dämpade taktila SKCM-brytaren (även om de första creams egentligen tillhör andra generationens SKCM då switch platen är en senare design) och grön var den första linjära SKCL. De mer moderna varianterna blev vita respektive gula. Däremot tar du med vita klick-brytare som efterträdde den första generationens blå och svarta taktila som efterträdde första generationens bruna, som sedan blev orangea och rosa innan de blev svarta. (Dessutom finns en hel del udda Alps-brytare som inte riktigt passar in i någon "serie" då de helt enkelt är för olika de andra i serien och tillverkades parallellt, typ Amber jmf blå/vita eller taktila gröna och linjära bruna.)

Utöver färgerna behöver man också dela in dem i komplicerade (SKCx) som finns i "pine" och "bamboo" (tacka MouseFan för den namngivningen) och förenklade (SKBx). Egentligen går indelningen längre än så, som jag skriver ovan kan man dela in "pine" i olika generationer baserat på switch platens utformning, men det är kanske lite överkurs.

Chyros gjorde en Alps-video för ett tag sedan där han gick igenom de olika generationerna, kan vara värd en titt. Likaså kan DeskThoritys wiki.

Med risk för att jag börjar bli lite långdragen ser jag även att du missat Matias Click, samt Kailhs relativt nylanserade ML-liknande brytare som finns i tre olika versioner, taktil, linjär ock klick. Och personligen tycker jag man skall skilja på capacitive buckling springs och buckling spring over membrane, inte minst då de kräver olika aktiveringskraft, och den första är ju i högsta grad nutida då Ellipse håller på att tillverka dem

Permalänk
Medlem

Vet ej riktigt om jag postar detta i rätt!

Men jag kan ärligt säga att jag inte har hunnit med i utvecklingen av tangentbord.
Kollar på Asus ROG claymore men den har verken ÅÄÖ och så har man flyttat på ?;,.

Varför kan man knappt få tag på ett mekaniskt tangentbord med standar funktioner.
Då man nästan har allt i data väg i ROG så känns det omöjligt att få med åöa tex.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

@Jcswe: Det är nog helt enkelt så att du tittat på en bild på ett US-ANSI-tangentbord. De som säljs i Sverige lär med största sannolikhet vara med en vanlig svensk ISO-layout, dvs allt finns där du tror det skall finnas (utöver det faktum att det inte är tangentbordet som bestämmer vilket tecken som skrivs, det är ett jobb för OS - tangentbordet skickar en scan code som tolkas i OS).

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@anon257891: Är det verkligen tyngre BO på Gateron blacks än Cherry MX blacks?
Jag kör en 60% bräda med gateron blacks och älskar dom för att dom känns som ett mellanting mellan mina Cherry blacks och reds.
Är det den 0.2mm högre aktiveringspunkten som gör att dom känns lättare? Eller är det bara jag som inballar mig?

Permalänk
Medlem

Är det någon som råkar ha sett vart det kan finnas å köpa vitt Vortex pok3r med ISO nordic och RGB? Hittar nämligen inte det. Eller om någon har tips på liknande tangentbord?

http://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/vortex/pok3r-rgb-m....

Alltså det där fast i vitt!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Hallå!

Slänger ut en fråga här. Beställt ett kit för att bygga ihop ett 60% och sitter och funderar över keycaps till detta. Verkar inte vara helt lätt att hitta Svenska, men det verkar ju som att man kan göra hur man vill på WASD keyboards. Ni som köpt där, hur är kvaliten? Både materialet och färgen. Jag tycker mina caps på Filco Majestouch är bra, så där är min referens! Om kvaliten är under all kritik, finns det andra alternativ?

Tackar och bockar!
//Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Hallå!

Slänger ut en fråga här. Beställt ett kit för att bygga ihop ett 60% och sitter och funderar över keycaps till detta. Verkar inte vara helt lätt att hitta Svenska, men det verkar ju som att man kan göra hur man vill på WASD keyboards. Ni som köpt där, hur är kvaliten? Både materialet och färgen. Jag tycker mina caps på Filco Majestouch är bra, så där är min referens! Om kvaliten är under all kritik, finns det andra alternativ?

Tackar och bockar!
//Jonas

Wasd är inga kvalitetsgrejer direkt, det är kul att man kan välja färger själv och så men det är rätt låg kvalitetskänsla jämfört med andra keycaps. Mitt tips är att kolla om det går att få tag i pbt. Vet att korus-KB sålde med svensk print för ett tag sen iaf dålig print på dom men bättre kvalitet i själva plasten - betydligt tjockare än wasd dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@willeykk:
Tack!

Ah okej det jag misstänkte! Jag får googla vidare, fått tips på detta . Mottar gärna tips på andra sidor med liknande ifall någon sitter inne på alla bra ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

@willeykk:
Tack!

Ah okej det jag misstänkte! Jag får googla vidare, fått tips på detta . Mottar gärna tips på andra sidor med liknande ifall någon sitter inne på alla bra ;p

Det är typ massdrop.com isf, men det är sällan det kommer med nordiska/svenska där. Mest groupbuys på geekhack eller deskthority, men dessa tar generellt lång tid och blir lika dyra som granite (typ 2-3000kr efter frakt och tull/moms). Just granite är väldigt trevliga men profilen är väldigt speciell (alla knappar är lika höga). Ska du ha något inom snar framtid så är det wasd eller corus-KB som gäller, annars får du hålla ögonen öppna för groupbuys dessvärre..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@willeykk:

Ah okej! Tack för hjälpen Willeykk! Får köpa något som jag kan få tag i nu och hålla ögonen öppna.

Permalänk
Inaktiv

@Jonastjenix: courus-kb har även sitt Nordic PBT med Side-print: den är helt ok för sitt pris och har fördelen att man inte sliter ut texten... om man inte trycker väääldigt konstigt på sina tangenter Brukar finnas emellanåt på Amazon (.co.uk eller .de)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

@anon257891: Är det verkligen tyngre BO på Gateron blacks än Cherry MX blacks?
Jag kör en 60% bräda med gateron blacks och älskar dom för att dom känns som ett mellanting mellan mina Cherry blacks och reds.
Är det den 0.2mm högre aktiveringspunkten som gör att dom känns lättare? Eller är det bara jag som inballar mig?

Jag vet inte egentligen vad BO är för cherry mx black? Jag har antagit att Cherry envisas med att följa Hooks Lag?

Oavsett, alla angivna värden är vad jag hittat, just cherrys värden är rätt säkra (direkt från cherry.de) men Gateron... min asiatiska är riktigt dålig (Gaterons sida är enbart på lokala språket), så där har det blivit mindre säkra källor som DT, GH,/r/mk/
(men hyfast trovärdiga).

F.ö. Du tycker det du tycker: och upplever du det så, så är det ju din sanning (oavsett vad som anges eller vad andra tycker )

Permalänk

Går man miste om något om man inte har rgb ljus på sitt tagentbord?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khers:

@anon257891: Det skulle väl vara att Alps heter Alps och inte Alp

Har du testat alla brytare i listan?

E: Gällande just Alps-brytare har jag några kommentarer (akta dig för att försöka lära dig för mycket om Alps-brytare...). Du skriver att du i listan fokuserat på moderna brytare, men du har med gröna och cream SKCM Alps, trots att de båda tillhör den första generationen av respektive SKCx (komplicerade Alps, som företrädde de förenklade som är de mer moderna och de som Matias baserat sina brytare på). Cream var den första dämpade taktila SKCM-brytaren (även om de första creams egentligen tillhör andra generationens SKCM då switch platen är en senare design) och grön var den första linjära SKCL. De mer moderna varianterna blev vita respektive gula. Däremot tar du med vita klick-brytare som efterträdde den första generationens blå och svarta taktila som efterträdde första generationens bruna, som sedan blev orangea och rosa innan de blev svarta. (Dessutom finns en hel del udda Alps-brytare som inte riktigt passar in i någon "serie" då de helt enkelt är för olika de andra i serien och tillverkades parallellt, typ Amber jmf blå/vita eller taktila gröna och linjära bruna.)

Utöver färgerna behöver man också dela in dem i komplicerade (SKCx) som finns i "pine" och "bamboo" (tacka MouseFan för den namngivningen) och förenklade (SKBx). Egentligen går indelningen längre än så, som jag skriver ovan kan man dela in "pine" i olika generationer baserat på switch platens utformning, men det är kanske lite överkurs.

Chyros gjorde en Alps-video för ett tag sedan där han gick igenom de olika generationerna, kan vara värd en titt. Likaså kan DeskThoritys wiki.

Med risk för att jag börjar bli lite långdragen ser jag även att du missat Matias Click, samt Kailhs relativt nylanserade ML-liknande brytare som finns i tre olika versioner, taktil, linjär ock klick. Och personligen tycker jag man skall skilja på capacitive buckling springs och buckling spring over membrane, inte minst då de kräver olika aktiveringskraft, och den första är ju i högsta grad nutida då Ellipse håller på att tillverka dem

Jo, testat de flesta, men syftet är ju att ÄGA dem alla

Listan är egentligen mitt köpstöd (har ett par kolumner till på den i min lokala lista med vilka brädor resp. brytare sitter), så jag inte råkar beställa ngn brytare som jag redan äger

Ställde samman listan när jag insåg att jag hade såpass många brytare/brädor att jag inte längre kan hålla koll på dem i huvudet.

Jo, alpsen är ju en lång historia, tog med de komplexa vintage som motpol till Matias förenklade. Men om jag lyckas äga allt på denna listan så kommer den ju såklart kompletteras och då kanske även kailhs nya ML finns att köpa också

Nåja halvvägs där lite drygt

Permalänk

@anon257891:

Tack för input!

Jag får kolla runt lite följande dagar och se vad jag hittar. Annars får det nog bli WASD eftersom dom är billiga och det är mitt första bygge så det kanske duger till mig. Och sen är jag inte 100% på om jag ens vill sitta på ett 60% hela dagarna på jobbet och då gör det kanske inte så mycket om det är lite lägre kvalitet så länge dom ser bra ut. Men det verkar ju som att massdrop osv är alternativen så det är väl bara vara vaken när det väl släpps det man vill ha!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pappageno:

Går man miste om något om man inte har rgb ljus på sitt tagentbord?

Ja... RGB-ljuset... såklart.

Hur/vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappageno:

Går man miste om något om man inte har rgb ljus på sitt tagentbord?

Instämmer med feelion.. du missar .. rgb. Är det något du känner starkt för så kör på det, annars ser jag ingen mening.
Jag personligen gillar bakgrundsbelysning sålänge den är någorlunda neutral, helst vitt sken - men det är helt och hållet en personlig preferens om det ens behövs. Jag tittar aldrig på tangentbordet när jag skriver men gillar utseendet och att man kan titta i mörkret om det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Lyckades med konsten att hälla en stor mugg kaffe över mitt gamla qpad mk 85 så nu är det tyvärr dags för ett nytt, är det någon större skillnad på dessa förutom storleken?

https://www.komplett.se/product/857529/datorutrustning/mustan...

https://www.komplett.se/product/768799/datorutrustning/mustan...

Permalänk
Skrivet av rhyme:

Hej!

Lyckades med konsten att hälla en stor mugg kaffe över mitt gamla qpad mk 85 så nu är det tyvärr dags för ett nytt, är det någon större skillnad på dessa förutom storleken?

https://www.komplett.se/product/857529/datorutrustning/mustan...

https://www.komplett.se/product/768799/datorutrustning/mustan...

Nej det borde inte vara någon markant skillnad på tangentborden i känsla. Har hört bra omdömen från båda så du blir förhoppningsvis nöjd vilket du än väljer!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Såg att imsto postat bilder på några påsar med caps på gh:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Tai-hao Miami med support för nordisk/international support finns på massdrop nu och 8 dagar framåt om någon skulle vara intresserad!
https://www.massdrop.com/buy/tai-hao-miami-keycap-set

Jag kunde själv inte låta bli att inhandla ett

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

@Gosnat: Sött som godis! Värt att klura på det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Tai-hao Miami med support för nordisk/international support finns på massdrop nu och 8 dagar framåt om någon skulle vara intresserad!
https://www.massdrop.com/buy/tai-hao-miami-keycap-set

Jag kunde själv inte låta bli att inhandla ett

Nu ska du bara fixa en Miami sleeved USB kabel osså (ursäkta för dålig bild).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

@Gosnat: och ett "matchande" chassi 😀 (uslig bild här också, sorry)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon257891:

Jag vet inte egentligen vad BO är för cherry mx black? Jag har antagit att Cherry envisas med att följa Hooks Lag?

Oavsett, alla angivna värden är vad jag hittat, just cherrys värden är rätt säkra (direkt från cherry.de) men Gateron... min asiatiska är riktigt dålig (Gaterons sida är enbart på lokala språket), så där har det blivit mindre säkra källor som DT, GH,/r/mk/
(men hyfast trovärdiga).

F.ö. Du tycker det du tycker: och upplever du det så, så är det ju din sanning (oavsett vad som anges eller vad andra tycker )

Hehe, ja.. Så är det ju.. Men det känns som det är rätt stor skillnad mellan Cherry och Gateron blacks (där gateron är lättare), därför jag reagerade.

Permalänk
Inaktiv

@huttala: *smacks forehead* Jag insåg precis att BO är ju (extremt) enkelt att läsa ur Cherrys diagram, så nu får jag komplettera med en egen (BO) kolumn. Borde göra det enklare att jämföra data mellan t.ex. Zealios och Cherry.
Tack för att du fick mig att inse det uppenbara

Får nog ta med en kolumn med onoggrannheten (cN) också, det skiljer ju rätt mycket på den mellan de olika tillverkarna.

f.ö. Originative har sina Mod-L, Mod-M och Mod-H inne för beställning nu (så jag fick beställt L & M där till näst-nästa projekt), ska bli spännande att testa försmord och fabriks-getto-moddad "Clear-hus med röd/svart fjäder".

P.S. Jag upplever också Gateron som "mjukare"/"mer lätttryckta", men det är antagligen för att man slipper "gruset" som Cherry lägger i sina brytare D.S.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Permalänk
Medlem

Någon som kommer befinna sig på dreamhack eller i Jönköping runt vintereventet (24-27 november)? Hade varit kul och ha en liten keyboard-meetup då. Tar med mig mitt hyperspherade-HHKB och eventuellt mitt custom 60% då, så hade varit kul om det kom lite folk så man fick testa lite switchar

Permalänk
Skrivet av Gosnat:

Tai-hao Miami med support för nordisk/international support finns på massdrop nu och 8 dagar framåt om någon skulle vara intresserad!
https://www.massdrop.com/buy/tai-hao-miami-keycap-set

Jag kunde själv inte låta bli att inhandla ett

Hej,
Har ingen Massdrop -inloggning... kan man köpa bara det internationella kitet? (Har Miami UK-ISO sen innan).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av splitfile:

Hej,
Har ingen Massdrop -inloggning... kan man köpa bara det internationella kitet? (Har Miami UK-ISO sen innan).

Nepp, du är "tvungen" att beställa bas-kittet (för att kunna beställa "international"