Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

jag tror jag kommer kunna vara återhållsam

Är väl troligtvis det vanligaste tanken någon har innan denne utvecklar ett beroende

Du kan ju utmana dig själv för att testa. Klarar du en månad utan läsk, är det nog hyffsat säkert att börja småsnusa

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på kokain eller bara rent tjack så har du energi ochså?

eller så kan du bara växa upp och sluta ge in till dina "åhhh vad jag är sugen" nu behov.

Permalänk

någon som har någon bra idé eller metod för att sluta med colan då och lära mig kaffet? Har en god vänn som älskar sitt kaffe och när jag försökte börja dricka kaffe så tvingade han mig dricka det... vilket gjorde att det blev en nästa ännu värre erfarenhet... men tips tas emot med ett brett leende

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

beroende av både snus och socker här och inget av de är najs kan jag säga dig lägg av med de innan du är fast i skiten

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag började snusa för att sluta äta godis, det funkade skitbra. Snusade i ett år och la av för 1.5 månader sedan, inget nikotin sug. Börjar dock äta mer och mer godis igen...

Rekommenderas om du inte vill dricka mer läsk

Permalänk
Medlem

Känner personer som pajat levern och tänderna efter sjukt intag av coca cola, med sjukt menar jag flera liter om dagen.

Snus kan jag inte rekommendera någon, snusade i 12år innan jag slutade (bästa beslutet jag gjort) tandköttet drog sig tillbaka där jag hade prillan mest. Hade hjärtklappning i en vecka efter jag slutade tvärt, jag trodde på fullaste allvar att jag skulle dö. Läkaren på vårdcentralen var förbryllad han sa trappa ner, sluta inte tvärt så jag drog ner till en ett par snusar om dagen sedan kunde jag sluta. Efter den incidenten så var man motiverad att bli av med snuset för alltid.

Kaffe kan du väl ha som last är nog inte så illa men jämfört med sötsaker, läsk och tobak så är det då helt klart bättre. Man kan ju nörda ner sig och mala kaffe själv osv verkar vara rätt intressant.

Börja aldrig med tobak kan känns tufft och givande när man är ung men efter en 20år så ser man inte vacker ut och man luktar fimp eller spottkopp bara det att det är din omgivning som känner det. Det finns bättre saker att lägga 10000kr/år på.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

någon som har någon bra idé eller metod för att sluta med colan då och lära mig kaffet? Har en god vänn som älskar sitt kaffe och när jag försökte börja dricka kaffe så tvingade han mig dricka det... vilket gjorde att det blev en nästa ännu värre erfarenhet... men tips tas emot med ett brett leende

Trappa ner är nog lösningen. Att försöka klippa helt kan nog vara svårt men om du gör det gradvis. Dvs börja med att dricka en burk mindre om dagen, är det för svårt så drick en halv burk mindre.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john00133:

någon som har någon bra idé eller metod för att sluta med colan då och lära mig kaffet? Har en god vänn som älskar sitt kaffe och när jag försökte börja dricka kaffe så tvingade han mig dricka det... vilket gjorde att det blev en nästa ännu värre erfarenhet... men tips tas emot med ett brett leende

Lämna pengarna hemma när du går till skolan så du inte kan köpa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Herregud. Coca cola är mycket sämre för hälsan än vit snus. Bästa är dock kaffé. Men så länge du kan kontrollera dig till vit potion är snus definitivt det du ska köra på. Lycka till och snusa med förnuft!

Sämsta rådet. Håll dig borta från snus och skapa inte ytterligare ett beroende.

Varför skulle vit portion vara bättre?

Permalänk
Medlem

Drick öl istället. B-vitamin är bra för håret.

Permalänk
Medlem

Hela grejen är att avvänja sig mot detta, försök att trappa ner på det hela och sedan testa lite kaffe.

Börja definitivt inte att snusa eller röka, det kommer att påverka både din fysik, omgivning (rökning) och sist men inte minst din plånbok.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Om du känner för cola, testa ett glas vatten. I 90% av fallen är jag egentligen bara törstig även om jag känner för läsk. Se om begäret släpper ändå. Vatten gör förvånansvärt mycket för att pigga upp.

Jag brukar dricka kaffe, men det är skillnad på "kaffe" och kaffe. Testa lite olika, med eller utan mjölk/socker. Det var så jag gradvis vänjde mig vid svart. Vad det gäller njutning så är spel min grej!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Bergvan:

Hela grejen är att avvänja sig mot detta, försök att trappa ner på det hela och sedan testa lite kaffe.

Börja definitivt inte att snusa eller röka, det kommer att påverka både din fysik, omgivning (rökning) och sist men inte minst din plånbok.

Lycka till!

En anledning till att jag sa snusning så var det just pga detta... Sätt före och efterbilder på morfar.... Morfar råkade och var pinnsmal då menar jag riktigt tunn och muskulös... sen finns det en bild på hon ett år efter... rökfri.. 50 kg tyngre.. Så känns som att tobak skulle funka... Sen rökning skulle jag alldrig ge mig in på då jag har förkylnings astma och kan inte dra bloss :/

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Ta kontroll över ditt eget jävla sinne istället. Spontant när jag läser ditt första inlägg undrar jag om du inte kanske hellre borde söka hjälp?

Utveckla någon typ av kontroll att låta bli. Det kallas impulskontroll, kolla upp det

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Drick öl istället. B-vitamin är bra för håret.

Under skoltid då också?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

istället för att köpa det i skolcafeterian ta med dig två mini burkar hemifrån (typ 10cl Mini Cola Burk).

Ha med dig en vattenflaska och tuggummi eller ngt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

drack ca 2-3 liter cola + någon energidryck per dag, gick över till pepsi max och sokerfria energidrycker smakar blä dom första gångerna sen kommer du inte vela ha socker nå mer.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk

okej jag tänker göra såhär... jag ska försöka dricka kaffe en vecka sen får vi se hur jag gör Jag skriver här om 1 vecka så nästa tisdag alltså.. sen får vi se hurvida jag tål kaffe eller inte annars får jag testa något annat

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

drack ca 2-3 liter cola + någon energidryck per dag, gick över till pepsi max och sokerfria energidrycker smakar blä dom första gångerna sen kommer du inte vela ha socker nå mer.

kemiskt socker är inget alternativ.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Att börja snusa utan att ha ett tidigare nikotinbehov är ju helt korkat.

Gjorde själv samma misstag när jag gick på gymnasiet, började snusa istället för att gå till ica för att köpa godis och cola på rasterna.

Har nu snusat i nästan fem år då jag precis började igen efter att ha haft en 10-månader period helt fri från nikotin.

Kan nu se fram mot att få hjärt- och kärlproblem tidigare i livet än vad jag egentligen borde.

Försök aldrig rättfärdiga att börja med tobak och nikotin.

@john00133

Dricker du förövrigt något vatten under skoldagen förutom till lunch?
Din kropp vill ha vatten och inte kaffe/läsk/saft etc.

Testa dricka mer vatten under dagen och se hur det påverkar dig.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska spendera pengarna på dataspel istället och bli beroende av dem.

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk:

O andra sidan blir ju skolan lite roligare då

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

okej jag tänker göra såhär... jag ska försöka dricka kaffe en vecka sen får vi se hur jag gör Jag skriver här om 1 vecka så nästa tisdag alltså.. sen får vi se hurvida jag tål kaffe eller inte annars får jag testa något annat

Te är lite mildare. Kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte som du när jag var 14. Hur ser det ut 13 år senare? Tar mig inte igenom vardagen utan snus, cola och kaffe (då jag försökte bli av med cola o snus genom att dricka kaffe).

Effekter? Äter dåligt för att kunna hålla vikten med min colakonsumtion, 2l en vanlig arbetsdag. Mer när jag är ledig. Bränner 44:- om dagen på mitt favoritsnus samt ett paket kaffe i veckan.

La 18 000:- på rotfyllningar förra året. Därav äger jag ingen X99 rigg med sli config.

Min plastfarsa var amfetamintorsk mellan 19-26 års ålder. Efter han slutade med det la han av med ciggen pga. att han blev far till min halvbror. Vad var svårast enligt han och hans "fellow addicts"? Nikotin.

Satan pöjk stay away! Om du dessutom tycker 3 burkar om dan är mycket nu, vänta bara.. Dra ner på Colan, snälla välj kaffe för din egen skull om det nu är koffein du behöver. Socker o koffein är lättare att hantera än nikotin.

Permalänk
Medlem

Åherregud sluta drick cola och börja inte snusa.

Permalänk
Medlem

Lyssna på pwntato och ta kontroll över ditt beteende. Tänk efter om dina val är smarta eller betingade (kultur, samhälle eller umgänge)

Permalänk
Medlem

När man är myndig går man över till kaffe

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Skit i båda och ladda på istället.

Permalänk
Medlem

Hade nog kört på det billigaste och hälsosammaste, alltså inget av dem.

Permalänk
Medlem

Drick din Cola och försök hålla dig borta ifrån snus, cigaretter och kanske försök dig börja tycka om mineralvatten/te/citronvatten/kaffe eller annat som du sedan kan prioritera istället för socker och konserveringsmedel med lite vatten till.

Är du fortfarande beroende av cola när du börjar tänka på att skaffa barn, hund och hus. Så kan vi fortsätta diskussionen. Förslagvis i samma tråd, här. Vore lite komiskt.