Permalänk

Uppgradera burken lite

Tjäna!

Tänkte uppdatera burken lite. Mina specs ser ni i mitt "citat".

Jag länkar en kundvagn med det jag tänkte uppdatera till, tänkte lägga max 5k på detta och jag skall byta allt som är i kundvagnen. Om någon har ett bättre förslag på komponenter att byta ut är jag tacksam för förslag! (gäller även kundvagnen) Eller om någon tycker jag skall sätta ihop något eget?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9808653/

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk

@Alexstheman: Personligen hade jag valt ett moderkort med det mer påkostade Z170 chipsetet (för att kunna överklocka bl.a.), men då drar ju priset iväg över din budget.
Ska du välja ett moderkort med endast två minnesplatser för RAM, kanske det vore bättre att välja 1x8 GB, för att senare kunna uppgradera till 16 GB genom att köpa 1x8 GB till. Dessutom skulle jag valt något snabbare minnen då priset i princip är det samma, t.ex. https://www.inet.se/produkt/5310099/kingston-8gb-1x8gb-ddr4-2...
Chassit kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Alexstheman
Personligen skulle jag ha sparat ihop pengar och köp ett moderkort med z170 krets och 16gb ram.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Alexstheman: Personligen hade jag valt ett moderkort med det mer påkostade Z170 chipsetet (för att kunna överklocka bl.a.), men då drar ju priset iväg över din budget.
Ska du välja ett moderkort med endast två minnesplatser för RAM, kanske det vore bättre att välja 1x8 GB, för att senare kunna uppgradera till 16 GB genom att köpa 1x8 GB till. Dessutom skulle jag valt något snabbare minnen då priset i princip är det samma, t.ex. https://www.inet.se/produkt/5310099/kingston-8gb-1x8gb-ddr4-2...
Chassit kan jag inte uttala mig om.

Okej, tack! Jag hade inte tänkt att klocka prollen något men nu vet man ju inte..
Sen funderade jag på om det är värt att ens uppgradera så man får ddr4 och istället ta en hashwell prolle med ddr3 minnen (alltså återanvända mina minnen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk

@Alexstheman: Att välja en äldre och något "sämre" plattform för att spara ca 600:- låter lite "dumsnålt" i mina öron. Visst, det är inge stora prestandaskillnader mellan Haswell/Skylake och DDR3/DDR4, men om du väl ska uppgradera så gör det ordentligt är min personliga åsikt.

Är du ute efter att komma undan billigare kan ju en begagnad 4690k med tillhörande moderkort vara ett alternativ.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Alexstheman: Att välja en äldre och något "sämre" plattform för att spara ca 600:- låter lite "dumsnålt" i mina öron. Visst, det är inge stora prestandaskillnader mellan Haswell/Skylake och DDR3/DDR4, men om du väl ska uppgradera så gör det ordentligt är min personliga åsikt.

Är du ute efter att komma undan billigare kan ju en begagnad 4690k med tillhörande moderkort vara ett alternativ.

Det är sant. Tar nog och uopdaterar prolle och mobo samt DDR4 minnen. Blir ju nästan en hel dator över nu då ju xD Väntar med att uppgradera grafikkortet. Det löser det jag spelar för tillfället iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet