PSU med högre effekt än nödvändigt - bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

PSU med högre effekt än nödvändigt - bra eller dåligt?

Hej!

Har en kort fundering:

Har sett en hel del byggen så som i5-6600K, GTX 1070 m.m. som totalt drar ca 330W under load. Dessa byggen drivs ofta av ~450W nätaggregat vilket är ju helt OK med tanke på att systemet aldrig kommer att dra så mycket.

Min fundering är om det vore bättre eller sämre att ta ett t.ex. 600W alt. 750W nätaggregat gentemot ett 450W för dessa byggen som drar så lite effekt? Jag funderar mest över följande påståenden och hur väl dessa stämmer:

1) Ju med headrooom desto mindre slit på nätagget
2) Ju mindre effekt ett nätagg drar, desto sämre är verkningsgraden

Vad säger ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nätaggens effektivitet är väl som sämst vid riktigt hög och vid riktigt låg belastning. Vilket leder till att de drar mer ström och därmed utvecklar mer värme då. Och som bäst däremellan

Så du vill inte ha ett agg som är galet överdimensionerat och du vill inte ha ett som är för vekt.

Fast moderna agg med Guld & Platinum certifiering är rätt effektiva oavsett belastningen. Effektiviteten hos ett agg handlar inte om storleken utan om hur de är byggda. Vill du ha ett agg med god effektivitet (oavsett storlek) så investera i ett agg med en hög effektivitetscertifiering.

Dina påståenden 1) & 2) blir därmed felaktiga.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Verkningsgraden är ju inte proportionell mot effekten som dras:
https://plugloadsolutions.com/psu_reports/FRACTAL%20DESIGN_FD...

Den sista bilden föreslår att bäst verkningsgrad uppnås vid ungefär 50% load. Jag kan inte så mycket om nätaggregat dock så ta inte detta som ett definitivt svar.

Permalänk
Medlem

Rent generellt så är nätaggeregat som mest effektiva runt 50% belastning, det är alltså där de oftast når sin bästa verkningsgrad. Vilket syns ofta i test.
t.ex. ett test från sweclockers: http://www.sweclockers.com/test/16554-fem-nataggregat-med-80-...

I mitt fall hade jag i detta example TS postar tagit ett 550-600-650w agg. Då jag vet att jag ska in med en sjuhimla hög hårddiskar och USB saker, samt att man så klart ska klocka också!
Och då skadar det verkligen inte att slippa tänka på om agget pallar det eller ej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@SweMerlin Det stämmer att Guld- och Platinumcerifiering certifierar att nätaggregat har god verkningsgrad, men jag har ändå märkt (precis som du skriver) att nätaggregatens effektivitet är som sämst vid riktigt låga samt riktigt höga belastningar.

Med det sagt - vid vilken belastning är majoriteten av nätaggregaten som effektivast? Finns det någon standard man bör följa när man väljer dimensionen på sitt nätaggregat?

EDIT: Ser att @Yunithium och @Elghinnarisa har svaret på min fråga. 50% verkar rimligt, så då kanske det är bra att välja ett nätagg som levererar det dubbla av det som systemet drar som max.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Från en högst amatörmässig synvinkel är väl det bästa att försöka uppskatta vad ens komponenter drar och sen dimensionera PSU efter var nånstans den är mest effektiv. Låt säga att systemet drar 300 watt och det planerade nätaggregatet är som effektivast vid 50%, skulle det innebära att den modellen bör vara 600 watt, give or take.

Så skulle jag ha resonerat, men å andra sidan är dagens lite mer kvalitativa PSUer så pass effektiva att den reella vinsten kanske går jämnt ut.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Från en högst amatörmässig synvinkel är väl det bästa att försöka uppskatta vad ens komponenter drar och sen dimensionera PSU efter var nånstans den är mest effektiv. Låt säga att systemet drar 300 watt och det planerade nätaggregatet är som effektivast vid 50%, skulle det innebära att den modellen bör vara 600 watt, give or take.

Så skulle jag ha resonerat, men å andra sidan är dagens lite mer kvalitativa PSUer så pass effektiva att den reella vinsten kanske går jämnt ut.

Troligen, vi pratar skillnad i 1-3% verkningsgrad här. Och det är mellan stora hopp i tester (25, 50, 75, 100%). Det lär knappast göra någon större skillnad allafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl det kan vara positivt att sikta på 50-60% belastning vid full användning. Då kan man fortfarande ligga kring nätaggregatets sweetspot även efter en uppgradering.
Då tänker man på väldigt lång sikt

Permalänk
Medlem

@Limpaan.: Nu när du skrivit detta fick jag en till fundering.

Många av dagens komponenter drar väldigt lite ström under idle. Tänk t.ex. då man sitter med sitt 6600K samt GTX 1070 men sitter och skriver ett dokument i ett par timmar i word. Ett system som detta i idle kan dra ca 100W (give or take, har inga exakta siffror).

100W av ett nätaggregat som levererar 600W som max innebär en belastning på ~17% vilket är ganska lågt för ett nätaggregat och, som till synes på testet länkat nedan (tack till @ Elghinnarisa) innebär att verkningsgraden för en 80 Plus Gold certifierat nätaggregat är 87%:

http://www.sweclockers.com/test/16554-fem-nataggregat-med-80-...

Under en belastning på 50% så är verkningsgraden 90%.

3% kanske inte är en så jättestor skillnad, men man kan argumentera att det blir det om man majoriteten av tiden använder sin dator för lågt krävande program och spelar kanske 20% av tiden datorn är på. Bör man inte ta hänsyn till detta också när man dimensionerar sitt nätaggregat?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

De flesta nätagg är, som sagts, mest effektiva vid ungefär 50% belastning. Det skulle tala för att du väljer ett nätagg på ca 600-700 W. Det säger dock inte att det är bättre att köpa ett "dåligt" 700 W istället för ett "fint" 400 W. Detta eftersom verkningsgraden vid 85% last hos det 400 W ändå kan vara högre än verkningsgraden vid 50% hos 700 W agget. Om du vill optimera energiförbrukningen är det därför bättre att bestämma en budget och jämföra det finaste 400 W du får för pengarna med det finaste 700 W.

Värt att notera är också att det i slutändan handlar om maximalt några extra 10-20 W du kyler bort vid en så lågt effekt som 330 W. Om din dator står på ungefär 12-timmar om dygnet varje dag så gör det kanske 200:- i elförbrukning per år.

En annan notis är att låg verkningsgrad vid låg last är mindre viktigt. Till exempel, 75% verkningsgrad vid 100 W ger 25 W värme medan det vid 1000 W ger 250 W värme.

En helt annan aspekt är kvaliteten på strömsignalen. Kanske är det en större anledning att investera i ett fint agg än vad verkningsgraden faktiskt är? Svaret på den frågan överlåter jag åt någon som kan mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

EDIT: Ser att @Yunithium och @Elghinnarisa har svaret på min fråga. 50% verkar rimligt, så då kanske det är bra att välja ett nätagg som levererar det dubbla av det som systemet drar som max.

Det beror ju lite på vad man använder datorn till. Om man enbart spelar på den, eller gör något annat som belastar datorn 100% hela tiden, så är det ju rimligt att tänka så. Men det är nog inte särskilt vanligt med en så hög konstant belastning, utan datorer används ofta med låg belastning en stor del av tiden (t.ex. surfning, etc). Och eftersom effektiviteten inte ökar brant vid just 50%, utan att det snarare är toppen på en ganska flack kurva, så kan nog ett lite svagare nätagg vara lite effektivare än ett som är dubbelt av vad systemet drar som mest.

Men det handlar nog om väldigt små skillnader då, och nätaggets kvalité och effektivitet kommer att ha en mycket större inverkan på dess livslängd. Och det är väl där problemet ligger, utbudet av <400W nätagg med bra kvalité och hög effektivitet är nästan obefintlig. Så vill man ha ett riktigt bra nätagg så har man oftast inget annat val än att gå upp i styrka.

Permalänk
Medlem

En annan liten faktor är ju garantitiden. Lite plumt uttryckt verkar det ju vara så att destu högre W destu längre garantitid. Eller kanske inte, Kanske bara gäller Corsair och EVGA. Och kanske bara vissa serier. Men men jag tror att jag har en poäng.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Det där med 50% är nog ganska förlegat, bara man köper ett agg med Certifiering:

Ett 80 Plus skall klara 80% effektivet mellan 20-100% belastning
Ett 80 PLUS Platinum skall klara

90% vid 20% belastning
94% vid 50% belastning
91% vid 100% belastning

Ingen större skillnad således mellan 20% till 100% belastning. Så inte behöver man överdimensionera sitt nätagg om man har ett bra ett inte. Å andra sidan gör det inget. Fast större nätagg är väl aningen dyrare.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med fläktarna i moderna agg men vill man ha tyst datorn kan det vara en faktor också att kanske fläkten är avstängt eller snurrar sakta vid viss belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Limpaan.: Nu när du skrivit detta fick jag en till fundering.

Många av dagens komponenter drar väldigt lite ström under idle. Tänk t.ex. då man sitter med sitt 6600K samt GTX 1070 men sitter och skriver ett dokument i ett par timmar i word. Ett system som detta i idle kan dra ca 100W (give or take, har inga exakta siffror).

100W av ett nätaggregat som levererar 600W som max innebär en belastning på ~17% vilket är ganska lågt för ett nätaggregat och, som till synes på testet länkat nedan (tack till @ Elghinnarisa) innebär att verkningsgraden för en 80 Plus Gold certifierat nätaggregat är 87%:

http://www.sweclockers.com/test/16554-fem-nataggregat-med-80-...

Under en belastning på 50% så är verkningsgraden 90%.

3% kanske inte är en så jättestor skillnad, men man kan argumentera att det blir det om man majoriteten av tiden använder sin dator för lågt krävande program och spelar kanske 20% av tiden datorn är på. Bör man inte ta hänsyn till detta också när man dimensionerar sitt nätaggregat?

Jag tror man får försöka hitta något gyllene medeltal vid val av PSU. Även om du för det mesta slösurfar och skriver i word eller dylikt, så att ett 300 W nätagg med råge räcker (och är effektivast), vill du ju samtidigt inte ha ett underdimensionerat nätagg när väl mer krävande saker ska göras.

Men som sagt: Håller man sig borta från de sämsta skitaggen som går att få tag på gör nog några få procent hit eller dit ingen större skillnad, varken i prestanda eller på elräkningen.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen var relevant för 10 år sedan då en del nätaggs effektivitet kunde sjunka så lågt som till 40% vid 10% belastning och toppeffektiviteten sällan översteg 80%. Idag med 80 plus är allt det där skitsamma. Det är betydligt viktigare med ett nätagg av bra kvalitet som ger fin ström. Högre effekt betyder inte bättre kvalitet, även om det kan vara svårt att hitta ett bra 300W-agg idag. Min personliga utgångspunkt är att bara gå för en uteffekt på nätagget som precis räcker för det man tänkt ha den till i en dator för normalt bruk, och istället lägga pengar på kvalitet. Jag tycker gott att fläkten på nätagget kan snurra lite när man belastar datorn, de är ju i regel den tystaste komponenten ändå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

De flesta agg brukar vara som effektivast mellan 25-75% last så jag brukar sikta på ca 50-60% för att hamna i sweetspot och ändå komma undan någorlunda billigt.

Fördelen med låg last är att det blir något svalare så att det inte behöver kylas lika hårt och där med något tystare.

Så i ditt fall om du ligger på 330w så skulle jag säga att 550-600w borde vara en sweetspot typ och ändå ha lite marginal om du vill lägga till något mer som käkar ström.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag har gjort ett kort test med följande komponenter:

  • Rampage III Gene

  • 6x4 GB RAM överklockade till 1800 MHz

  • EVGA GTX 780 (oklockat)

  • Sound Blaster ZxR ljudkort

  • 2 SSD:er

  • 3 fläktar

  • EVGA G2 850W

  • ASUS VG248QE skärm (drar ~45W?)

  • Mus + tangentbord via USB

komponenter

Dessa komponenter mättes med en Rubicson energimätare kopplad direkt mellan väggen och komponenterna ovan (inkl. skärmen):

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...

Enligt BeQuiets PSU Calculator kommer mina överklockade komponenter dra ca 506W:

http://www.bequiet.com/en/psucalculator

Detta är resultaten jag fått från energimätaren vid de tester jag genomförde (-45W inom hakparentesen, för att bortse från skärmens effektförbrukning):

  • Allting påslaget; idle i Windows: ~160W [115W]

  • Normalt användande; surf, kolla mail, skriva i Word: ~260W [215W]

  • P95 Blend: ~330W [285W]

  • P95 SmallFFT: ~350W [305W]

  • UNIGINE Valley; allt max: ~385W [340W]

  • P95 Blend + Valley (max): ~510W [465W]

  • P95 SmallFFT + Valley (max): ~520W [475W] (MEN spikade till ~583W [538W] av någon anledning vid ett tillfälle??)

  • Gaming; GTA V high-ultra inställningar: ~456W [411W] som max

resultat

Detta innebär att mitt system, exklusive skärmen, drar ca 410-480W (exkl. spiken, eller bör man ha den i åtanke?) som max under spel/load medan den annars drar runt 110-220W under idle/normalt användande, detta med ett GTX 780 som är icke överklockat. Överklockar man grafikkortet också så bör man lägga till ca 50W till under load.

Som jag tidigare skrev så har jag ett EVGA G2 850W 80Plus Gold nätaggregat. Märkningen innebär att verkningsgraden ska vara:

  • 87% vid 20% last

  • 90% vid 50% last

  • 87% vid 100% last

verkningsgrad 80PLUS Gold

Vilket vi antar att den är. Med mitt resultat ovan ser vi:

  • Idle ~110W = 13% belastning

  • Light load ~220W = 26% belastning

  • Load ~480W = 56% belastning

Hade jag istället haft ett 750W nätaggregat hade mina belastningar varit (med resultaten ovan):

  • Idle ~110W = 15% belastning

  • Light load ~220W = 29% belastning

  • Load ~480W = 64% belastning

Sweclockers har gjort ett test på lillebrodern EVGA G2 750W där jag antar att verkningsgraden är ungefär densamma som för 850W versionen:

http://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-w...

Vid 10% belastning är verkningsgraden "endast" 83%, medan vid 50% belastning är verkningsgraden hela 90% vilket är väldigt bra och precis inom standarden för 80PLUS Gold.

Nu till min analys:

Säg att mitt nätaggregat går sönder idag och jag står och väljer mellan EVGA G2 750W och EVGA G2 850W för exakt samma pris. Om jag låter min dator vara på idle/används för lätt surf ~80% av tiden den är påslagen med den exakta konfigurationen som jag hade ovan under mitt test så hade 750W nätagget varit ett bättre alternativ, medan om jag spelar väldigt mycket under tiden som datorn är på (~80%) så hade 850W nätagget varit det bättre valet. Men skillnaden i antalet kronor blir inte så pass stor per år som om jag hade valt mellan ett 850W nätaggregat och ett 1200W nätaggregat, oavsett typen av användning av datorn.

Hur väl stämmer detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII