Permalänk

Gaming dator! Budget 12k.

Tjenare! Jo nu äre så att min gamla gaming dator sen 6 år tillbaks börjar bli lite trött.
Så går i tankarna att bygga en nu, så jag frågar er på Sweclockers om ni hade kunnat bygga ihop korg på inet, då jag inte kan bygga själv och dom har det tillvalet.

Mina krav:
Jag lirar för det mesta WoW, Assetto Corsa.
Bara dessa för min gamla dator har limiterat mig från dessa nya spel som kommit ut.
Så jag vill kunna lira nya Mafia III, BF 1 (OBS behöver inte vara maxad grafik) OSV.

Budgeten är 12k för datorn exclusive kostnaden för ihop byggnad.
OPS ska vara med i priset dock.

Permalänk
Medlem

Vad har du just nu? Kanske finns något som kan användas igen.

Permalänk

Sitter på jobbet just nu men har väl 650w aggregat iaf mer har inte jag i huve.
Men tanken var väl att jag skulle ha en ny för jag inte har meckat nå med datorer, så vet inte om det är någon användning på komponenter när dem blir så gamla.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@AlexanderOrsa

Oftast är det grafikkortet som bör bytas ut när det kommer till gaming, där du klarar dig bra med äldre komponenter i övrigt.
Men som @DicelT nämnde, återkom till oss ikväll med en lista på vad som sitter i datorn så blir det enklare att rekommendera det optimala rent pris / prestandamässigt.

/Anki

Permalänk

räcker 8gb ram, har 16 nu tror jag och sen hur gör jag med hårdisk, lär iaf ha en 1tb disk.

Permalänk
Medlem

@AlexanderOrsa:
Här är några liknande trådar:

#16368386
#16375402

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@AlexanderOrsa

16gb är bra, ingen idé att gå ner till 8gb.. Kör en billigt 1tb hdd samt mindre ssd för att snabbt starta OS och program / spel.

Permalänk

@Anki: Jo, precis men om jag ska börja å uppgradera sakerna jag har i min burk så får jag lov å hitta någon nära mig som kan göra det för jag har inte kunskaper alls om hur man mekar med data komponenter.

Och det jag menade med 8gb ist för 16gb var datorn som Trackmaster delade:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Där var det bara 8gb och ingen större tb disk inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderOrsa:

@Anki: Jo, precis men om jag ska börja å uppgradera sakerna jag har i min burk så får jag lov å hitta någon nära mig som kan göra det för jag har inte kunskaper alls om hur man mekar med data komponenter.

Och det jag menade med 8gb ist för 16gb var datorn som Trackmaster delade:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Där var det bara 8gb och ingen större tb disk inuti.

Ram och hårddisk är ju delarna som är enklast att uppgradera. Det är 1st 8gb i den så köp en 8a till för 400kr och du har 16gb som räcker långt. Sen köper du en lagringsdisk, då det finns en 3,5" plats ledig i den. Det finns en tråd om denna maskin, men kan inte hitta den just nu. Men det är helt klart värt pengarna då du även får Windows licens med i den.

Permalänk

@Trackmaster: Okej okej, om jag nu skulle köpa den datorn. Måste jag kolla vilket märke som RAM minnet, eller går det att ha 2st olika märken bara dom har samma DDR4 och 2133MHz?

Behöver jag nå kablar för 1tb disken föresten eller tror ni den kommer förbered för en extra hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderOrsa:

@Trackmaster: Okej okej, om jag nu skulle köpa den datorn. Måste jag kolla vilket märke som RAM minnet, eller går det att ha 2st olika märken bara dom har samma DDR4 och 2133MHz?

Behöver jag nå kablar för 1tb disken föresten eller tror ni den kommer förbered för en extra hårddisk?

#16440498

Här är tråden om datorn. Tror den kan besvara dina frågor!

Permalänk

Okej så nu har jag varit hemma och kollat lite vad som sitter i dock kunde jag inte hitta lappen där moderkortets namn står. men detta hittade jag iaf.

Nividia Geforce GTX 570
Intel Core i5 2500k 3,30GHz
8gb ram
1tb hårddisk
550w NätAg
Cooler Master Hyper 612S V2 CPU Kylare.

Permalänk
Medlem

jag skulle tittat efter en begagnad här på sc för runt 8000 lappar. För den pengen kan du hitta en riktigt skaplig burk och lägga resten av pengarna på en ny skärm alt ett nytt grafikkort(om du ens kommer behöva det)

Permalänk

@Blommen75: Nja, nog vill jag ha nytt iaf. Och ny skärm kommer det bli också men det är utanför budgeten för datorn som helst ska landa runt 12k +/-

Permalänk

Gaming dator, budget 14k

Tjenare, gjorde denna konfiguration på inet, hade ni kunnat slänga ett get öga på det och säga vad ni tycker och om det går å göra några förändringar.

Gaming dator

Permalänk

skippa hhd å ta ssd istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderOrsa:

Okej så nu har jag varit hemma och kollat lite vad som sitter i dock kunde jag inte hitta lappen där moderkortets namn står. men detta hittade jag iaf.

Nividia Geforce GTX 570
Intel Core i5 2500k 3,30GHz
8gb ram
1tb hårddisk
550w NätAg
Cooler Master Hyper 612S V2 CPU Kylare.

Av det du har så är det egentligen bara grafikkortet som är för gammalt, speciellt om du inte känner att du behöver ha alla inställningar på ultra. Om du överklockar processorn så kan den komma upp i liknande prestanda som du får i en ny (oklockad) processor. GTX 1060 eller RX 480 är väl det jag skulle rekommendera för 1080p. Spara resten av pengarna i något år till

Permalänk
Hedersmedlem

@AlexanderOrsa *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om ex. samma datorköp. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Kent: Jag ursäktar så hemskt mycket!