Virus i google chrome

Permalänk

Virus i google chrome

Jag har problem med ads och pop-ups på google chrome. Har sökt efter virus på datorn med antivirusprogrammet Kaspersky utan att hitta något alls. När jag är ute på nätet så får jag ofta klicka på länkar och liknande flera gånger för att det kommer upp olika pop-ups, störigt som f*n. Ibland så blockar mitt virusprogram de olika länkarna, men det är alltid olika så kan liksom inte hitta vart det kommer ifrån.

Har gjort det mesta som står på nätet, laddat ner olika cleaning program, Anti-Malware, installerat om Chrome, gått igenom datorn, tagit bort spotify, tagit bort extensions. Laddade ner något som kallades Plumbit Anti-Malware, som kanske inte verkade så legit, men det hittade 320 filer som inte något av mina andra program hittade. Hade dock svårt att hitta filerna manuellt och tyvärr kostade det 360kr att få hjälp av programmet. Internet Explorer verkar fungera som det ska, så är antagligen bara i chrome jag har problem.
Använder inte Windows 10 som jag läst också kan skapa problem.

Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Testa o söka genom med Malwarebytes om du inte har gjort det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Entusiast

Som sagt, MalwareBytes brukar hitta det mesta och är generellt sett som det bästa anti-malware programmet av många.
Om MalwareBytes inte hittar något är det i stort sett bara ominstallation av operativsystemet som gäller...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@veteranbilen: Det är lite krångligt att ta bort allt som Chrome sparar i windows men du kan testa om återställa fixar problemet https://support.google.com/chrome/answer/3296214?hl=sv

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Du har adware, inte virus. Starta datorn i felsäkert läge och skanna med Malwarebytes.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Malwarebytes + AdwCleaner. Tyvärr har du ju laddat ner fake-aw (Plumbit Anti-Malware) så det finns risk att du fått in keyloggers med mera så jag rekommenderar dig att avinstallera oavsett.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Har du bytt adminlösenord på den? Jag hade en Asus AC66 som hackades remote. De fejkar en lokal adress remote och sätter en annan DNS. Kolla din routers DNS-inställningar. Är den inte "Automatic" så kan nån ha hackat den.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Du har adware, inte virus. Starta datorn i felsäkert läge och skanna med Malwarebytes.

Gjorde det igår, då försvann skitet och jag blev lycklig. Idag när jag startar internet är det tillbaka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veteranbilen:

Gjorde det igår, då försvann skitet och jag blev lycklig. Idag när jag startar internet är det tillbaka igen.

Antingen är det en hemsida som återinfekterar dig, eller någon källa som inte blivit rensad än.

Permalänk
Medlem

Vill också tipsa om att se över/återställa inställningarna för din router. Har haft liknande problem.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1335937-adfocus-virus-p...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vill också tipsa om att se över/återställa inställningarna för din router. Har haft liknande problem.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1335937-adfocus-virus-p...

Låter skrämmande (att det är så enkelt), men det kan mycket väl förklara TS:ens problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av veteranbilen:

Har sökt efter virus på datorn med antivirusprogrammet Kaspersky utan att hitta något alls.

Prova Microsofts verktyg.

Security Portal
Security Software
Microsoft Security Essentials
Windows Defender
Windows Defender Offline
Microsoft Safety Scanner
Malicious Software Removal Tool
Diagnostics and Recovery Toolset

Skrivet av veteranbilen:

Internet Explorer verkar fungera som det ska, så är antagligen bara i chrome jag har problem.

Prova Googles verktyg och lösningar.

Clean Chrome of unwanted ads, pop-ups, & malware
Scan a Windows computer with the Chrome Cleanup Tool
Chrome Cleanup Tool website
Uninstall all extensions
Reset Chrome settings to default
Uninstall Chrome
Reinstall Chrome

Skrivet av veteranbilen:

Använder inte Windows 10 som jag läst också kan skapa problem.

Någon som har en lösning?

Ja, installera Windows 10.

Säkerhetsmässigt förebygger man problem genom att använda senaste versionen av mjukvara. Tror t.o.m. några hackare beskrev det som det säkraste operativsystemet någonsin, i princip omöjligt att ta sig igenom.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Vill också tipsa om att se över/återställa inställningarna för din router. Har haft liknande problem.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1335937-adfocus-virus-p...

Provade detta idag. Tog bort allt skit med hjälp av Malwarebytes och återställde sedan min router och bytade DNS till google. Tyvärr inga framsteg, fortfarande ads och pop-up.

Skulle det hjälpa att formatera tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av veteranbilen:

Skulle det hjälpa att formatera tror ni?

Det tror vi nog. Gör en nyinstallation så är det borta sedan. Helst Windows 10. Kör sedan Microsofts antivirus (MSE/Windows Defender).

Kör absolut inte bluff-antivirus som det där Plumbit. Kör du bluff-antivirus kommer du att få tillbaka problemet igen. Bluff-antivirus tar inte bort några virus utan lägger in skadligt innehåll i din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det tror vi nog. Gör en nyinstallation så är det borta sedan. Helst Windows 10. Kör sedan Microsofts antivirus (MSE/Windows Defender).

Kör absolut inte bluff-antivirus som det där Plumbit. Kör du bluff-antivirus kommer du att få tillbaka problemet igen. Bluff-antivirus tar inte bort några virus utan lägger in skadligt innehåll i din dator.

Bättre köra någon gratisvariant av antivirus som avg eller avast i princip vad som helst av de kända är mycket bättre än MSE/Defender.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.