NZXT tillkännager nya slutna vattenkylare i Kraken-serien

Permalänk
Melding Plague

NZXT tillkännager nya slutna vattenkylare i Kraken-serien

Amerikanska NZXT introducerar en ny trio av vattenkylare i Kraken-familjen, där de stora nyheterna är RGB-belysning, fläktar ur Aer P-serien och en ny storleksklass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur de presterar då bland annat x61 var väldigt bra

Permalänk
Inaktiv

Riktig snygga Har funderat länge på att köpa en ny kylare. Kollat in mycket på NZXT, blir kanske ett köp. Beror på lönen som vanligt Min CPU är uppe på ca 83-90+ när man spelar. Vågar inte ens testa benchmarks med Corsair Hydro H60

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med vattenkylare som använder fläktar? Det är ju fläktarna man vill bli kvitt.

Permalänk
Medlem

@SweRobby: Inte en aning. AIO-kylare brukar vara riktigt kassa och livslängden är mycket kortare än en gedigen fläns/fläkt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av SweRobby:

Vad är poängen med vattenkylare som använder fläktar? Det är ju fläktarna man vill bli kvitt.

hur tänkte du nu? Radiatorerna behöver fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av SweRobby:

Vad är poängen med vattenkylare som använder fläktar? Det är ju fläktarna man vill bli kvitt.

Vad jag vet så blir man aldrig kvitt med fläktar även om du kör vattenkylning. Kanske finns någon form av "Passiv vattenkylning". Alla vattenkylnings byggen jag sett har fläktar i någon form.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Vill man köra verkligt fläktlöst så blir det specialbyggen eller system som mcubed HFX.
Då får man istället tänka lite på totaleffekten på systemet.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Äntligen RGB-belysning på processorkylaren!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Vore bra om de fixade sin programvara samtidigt, med det är väll bara att glömma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

hur tänkte du nu? Radiatorerna behöver fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av warmerspy:

Vad jag vet så blir man aldrig kvitt med fläktar även om du kör vattenkylning. Kanske finns någon form av "Passiv vattenkylning". Alla vattenkylnings byggen jag sett har fläktar i någon form.

Jag har en passiv "radiator" som ligger i källaren.. inte konstigare än att den är gjord för det.. visst kan man sätta fläktar som blåser luft på den, men den bygger på "självdrag" konvectomatic eller nått kan man googla på...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Vad är poängen med vattenkylare som använder fläktar? Det är ju fläktarna man vill bli kvitt.

Använder själv AIO kylare men mest för att jag vill ha så rent som möjligt runt processorn..Min radiator sitter i taket och syns inte förutom 2 st svarta slangar som går upp..

Plus jag kunde köpa vilka minnen jag ville utan att tänka på att någon fet kylare skulle sitta i vägen.

felstavat
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av moreempty:

Jag har en passiv "radiator" som ligger i källaren.. inte konstigare än att den är gjord för det.. visst kan man sätta fläktar som blåser luft på den, men den bygger på "självdrag" konvectomatic eller nått kan man googla på...

Där ser man, men får inte upp något när jag googlade det där ordet. Det är inte så att du menar konvektion?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Vad jag vet så blir man aldrig kvitt med fläktar även om du kör vattenkylning. Kanske finns någon form av "Passiv vattenkylning". Alla vattenkylnings byggen jag sett har fläktar i någon form.

Finns några passiva radiatorer för PC bruk att köpa faktiskt men de har sällan hög kapacitet utan att vara enorma och/eller dyra pga liten produktions volym. Min absoluta favorit lösning däremot är från detta galleriet på sweclockers som lyckas fixa det billigt, snyggt och hög kapacitet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Finns några passiva radiatorer för PC bruk att köpa faktiskt men de har sällan hög kapacitet utan att vara enorma och/eller dyra pga liten produktions volym. Min absoluta favorit lösning däremot är från detta galleriet på sweclockers som lyckas fixa det billigt, snyggt och hög kapacitet.

Oh, men det där var ju en ganska intressant lösning. Kanske värmer upp rummet också. Bra på vintern.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Vill man köra verkligt fläktlöst så blir det specialbyggen eller system som mcubed HFX.
Då får man istället tänka lite på totaleffekten på systemet.

Min dator är då inte specialbyggd

NH-D15 på en 4690K..passivt kyld i ett Nano-S.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Enligt bilden i din signatur har du en chassifläkt som dessutom sitter precis bakom cpu kylaren och en fläkt i fronten som drar luft igenom radiatorn för grafikkortet?

Det är inte passivt bara för att fläkten inte nuddar kylaren;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Oh, men det där var ju en ganska intressant lösning. Kanske värmer upp rummet också. Bra på vintern.

Jag inser att du skämtar men ger en liten teknisk förklaring ändå

Rent tekniskt så skapar den lösningen faktiskt mindre värme än "stock" lufkylare. Desto varmare en komponent är desto mer ström drar den, vilket i sin tur resulterar i högre värmeutveckling. Därav så resulterar faktiskt en sådan lösning i mindre värme än vad den skulle göra med "stock" kylare givet att man lyckas få lägre komponent temperatur. Visserligen ingen enorm skillnad, men definitivt mätbart. Kontentan är alltså att den är bäst för varma sommardagar trots att man relaterar element till vintern. Den absolut största fördelen däremot är att man kan flytta elementet till ett annat rum där värmen föredras samt enligt skaparens egna ord:

Skrivet av Tobbbe__:

Kan dock säga att det blev något behagligare att sitta vid datorn. Förut dumpades all värme ut mot väggen och precis bredvid där jag sitter. Nu fördelas det något bättre i förhållande till hur jag sitter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag inser att du skämtar men ger en liten teknisk förklaring ändå

Rent tekniskt så skapar den lösningen faktiskt mindre värme än "stock" lufkylare. Desto varmare en komponent är desto mer ström drar den, vilket i sin tur resulterar i högre värmeutveckling. Därav så resulterar faktiskt en sådan lösning i mindre värme än vad den skulle göra med "stock" kylare givet att man lyckas få lägre komponent temperatur. Visserligen ingen enorm skillnad, men definitivt mätbart. Kontentan är alltså att den är bäst för varma sommardagar trots att man relaterar element till vintern. Den absolut största fördelen däremot är att man kan flytta elementet till ett annat rum där värmen föredras samt enligt skaparens egna ord:

Jo men det kan nog stämma de du skriver. Det verkar logiskt i alla fall. Man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Riktig snygga Har funderat länge på att köpa en ny kylare. Kollat in mycket på NZXT, blir kanske ett köp. Beror på lönen som vanligt Min CPU är uppe på ca 83-90+ när man spelar. Vågar inte ens testa benchmarks med Corsair Hydro H60

Herrejösses... du gillar inte din cpu något vidare va? Det där är cpu-plågeri.

Om lönen är ett problem så behöver du inte spara. Dessa kostar ju en hel del, du kan hitta vattenkylda lösningar med tex 120mm-fläkt
för 500-700 som gör jobbet mer än väl.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

@Fisken1986: Enligt bilden i din signatur har du en chassifläkt som dessutom sitter precis bakom cpu kylaren och en fläkt i fronten som drar luft igenom radiatorn för grafikkortet?

Det är inte passivt bara för att fläkten inte nuddar kylaren;)

Processorkylaren har ingen fläkt på sig, alltså...passivt kyld CPU

Oavsett vad du säger

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beatnutz:

Herrejösses... du gillar inte din cpu något vidare va? Det där är cpu-plågeri.

Om lönen är ett problem så behöver du inte spara. Dessa kostar ju en hel del, du kan hitta vattenkylda lösningar med tex 120mm-fläkt
för 500-700 som gör jobbet mer än väl.

Jag sa ju att jag hade Corsair Hydro H60 som kostar runt 800 kr. Det är en intel core i7 4770k overclocked till 4.3

Är rätt sugen på att uppgradera den också, den fucking bottlenecka mitt 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Är rätt sugen på att uppgradera den också, den fucking bottlenecka mitt 1070

Skippa skylake iaf och se hur zen och kaby lake blir. Min gissning är att problemet för dig ligger i din CPU s TIM och en delid hade hjälpt. Haswell (ej devil's canyon) är ökänd för hotspots och kass TIM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag sa ju att jag hade Corsair Hydro H60 som kostar runt 800 kr. Det är en intel core i7 4770k overclocked till 4.3

Är rätt sugen på att uppgradera den också, den fucking bottlenecka mitt 1070

Aha, missade det. Knasigt att du får såna temperaturer. Känns som det är något som inte är som det ska.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@warmerspy:
Konvekt-O-Matic PRO

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Finns några passiva radiatorer för PC bruk att köpa faktiskt men de har sällan hög kapacitet utan att vara enorma och/eller dyra pga liten produktions volym. Min absoluta favorit lösning däremot är från detta galleriet på sweclockers som lyckas fixa det billigt, snyggt och hög kapacitet.

Går att kyla dagens system passivt om man verkligen vill och fortfarande få ut hyffsad prestada. Dock är många av oss mer intresserade av att klocka till max än att ha en helt tyst dator. Tycker det är tillräckligt tyst som det är nu med dagens moderkort där man kan ställa fläktkurvor och halvpassiva kylare på GPUer och nätagg. låter i princip ingenting när man surfar, på min burk hör man bar pumpen lite på h50 vid surf.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Processorkylaren har ingen fläkt på sig, alltså...passivt kyld CPU

Oavsett vad du säger

Nja inte riktigt, det finns ju ett drag genom flänsarna så passivt är det inte, annat skulle det vara om luften stod still i chassit men nu är det ju en lufttunnel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Nja inte riktigt, det finns ju ett drag genom flänsarna så passivt är det inte, annat skulle det vara om luften stod still i chassit men nu är det ju en lufttunnel.

Skickades från m.sweclockers.com

Processorfläkten har ingen fläkt på sig, alltså är kylaren till processorn passivt kyld.

Oavsett vad du säger.

Du kan ha 100st fläktar i din datorlåda, är det ingen fläkt på din processorkylare är den processorn passivt kyld

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Processorfläkten har ingen fläkt på sig, alltså är kylaren till processorn passivt kyld.

Oavsett vad du säger.

Du kan ha 100st fläktar i din datorlåda, är det ingen fläkt på din processorkylare är den processorn passivt kyld

Svar nej, om du har en kompressor som blåser på gränsen från avstånd är den inte heller passivt kylt, precis som med fläktar. Hade du däremot haft flänsen i en separat kammare där omgivande luft inte gör någon nämnvärd skillnad (typ innanför höljet på ett grafikkort) hade den varit passivt kyld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Svar nej, om du har en kompressor som blåser på gränsen från avstånd är den inte heller passivt kylt, precis som med fläktar. Hade du däremot haft flänsen i en separat kammare där omgivande luft inte gör någon nämnvärd skillnad (typ innanför höljet på ett grafikkort) hade den varit passivt kyld.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan argumentera hela livet...Så som du ser det ja...lite som att säga ''falla är som att flyga'' bara för att man är i luften..

Jag trillade i trappan...''Nej du flög ned för den'' Lite som du tänker

Ingen fläkt på radiatorn= passivt kyld.

Fläkt på radiatorn= Aktivt kyld.

Det finns liksom inte mycket till det än det jag skrev..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047