Hypervisor för hemmabruk (ESXi vs XenServer vs ?, NFS vs iSCSI?)

Permalänk
Medlem

Hypervisor för hemmabruk (ESXi vs XenServer vs ?, NFS vs iSCSI?)

Hej!

Kör idag med en maskin som allt-i-allo-server; i grund kör den ESXi med 10-talet VMs av olika slag (*BSD, Linux, och nån enstaka Windows-maskin), men har FreeNAS virtuellt på maskinen. Jag är påväg att införskaffa en annan burk som ska köra hypervisorn, och låta den befintliga maskinen bara leka lagring.

Jag funderar på vilken hypervisor jag ska fortsätta med.
Jag måste kunna släppa igenom godtyckliga USB-enheter till VMarna, då jag har en del hemautomationsprylar som fortsatt ska kunna prata med omvärlden. Jag är sugen på att köra XenServer, men får inte klarhet i huruvida USB passthrough faktiskt fungerar - för att komma åt alla features med magisk minnesanvändning och XenMotion - om jag skulle skaffa en till hypervisor nån gång i framtiden (vilket är föga troligt, men ändå).
Jag hade dock önskat en hypervisor som INTE kräver Windows på klienten för managering. Så med detta sagt är det väl ESXi 6 som är grejjen, eller finns det några bra alternativ?

Sen är frågan, bör jag köra iSCSI eller NFS för lagring av VM-diskarna?
Idag kör jag NFS, och upplever inga bekymmer, men det är på virtuella nätverksinterface mellan VM och lagring idag

Kör jag iSCSI kan jag dra nytta av MPIO, men annars kanske jag ska investera i 10 Gbit/s-NICs mellan maskinerna - om det skulle bli en flaskhals vilket jag personligen inte tror i dagsläget.

Målmaskinen har 8*2 TB-diskar i RAID-Z2, med 2 st 24 GB SLC-SSD diskar i RAID1 som ZIL och 2 st 24 GB SLC-SSD diskar som L2ARC.

Hur är era tankar?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört Libvirt/Virt-manager/Qemu på en Debian, tar lite tid att sätta upp men är väldigt givande efteråt. Adminnar drösvis med maskiner som körs på Libvirt.

Det bästa är att man får en helt vanlig Linux i botten, och kan man göra något i vanlig Linux så kan man sannolikt få Libvirt att göra det åt ens VMar.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Håller med aake i hans kommentar.
Tror t.o.m. att VirtualBox 5 på en vanlig Linux-serverinstallation t.ex. Ubuntu eller Debian skulle kunna klara majoriteten av de krav du radat upp.
Fördelen med en sådan installation likt en installation av Libvirt/Virt-manager/Qemu är att du faktiskt har ett komplett OS i botten med alla fördelar som det innebär.
Dvs. ISCSI borde inte vara några problem och du kan skräddarsy med en uppsjö av olika filsystem och funktioner (RAID-Z1,2,3 mm.) som inte är knutet eller begränsat till en speciell produkt ex. ESXi.
Det låter ju som att du förberett dig på att köra på denna server relativt länge.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Annars finns ovirt. Det är ett bra alternativ till vsphere och är byggt på kvm i botten. Detta består av en ovirt noder och ovirt engine som går att köra ovanpå som en virtuell server liknande vcenter i virtuell maskin.

Man använder webben och console access kan göras med webben eller en vncklient/virt-viewer.

Jag tycker att du ska ge det en chans.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Inaktiv

Varför byta? Det enda argumentet jag såg var att du idag måste köra en fet klient, dvs du kör kanske ESXi 5.5? ESXI 6.5 som släpptes igår (och en tidigare update till 6.0) låter dig köra en HTML5 klient för ESXi och du behöver inte vSphere för detta.

Att byta hypervisor är ju inte alltid så lätt precis som med all annan teknik, ser lätt ut på pappret men sen när du står där och ska gå igång dina nya VMs så är det något som inte fungerar och alla dina VMs är döda. Sånt kan man ju leva med om man har obegränsad tid

Permalänk
Medlem

Kan slå ett slag för Proxmox. Körde tidigare ESXi men har nu helt gått över och jag gillar det starkt.

Permalänk

@studiox_swe: släpptes och släpptes. Den presenterades igår. Den är planerad att komma i Q4

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjossanmannen:

@studiox_swe: släpptes och släpptes. Den presenterades igår. Den är planerad att komma i Q4

Haha helt rätt, jag trodde faktiskt att den var tillgänglig från och med igår då den presenterades på VMWare world, rätt surt faktiskt.
Dock har 6.0 U2 också HTML webbgränssnitt.