Ny dator visar ingen bild (och gav stöt?!?!)

Permalänk

Ny dator visar ingen bild (och gav stöt?!?!)

Hej!
Jag skulle hjälpa min kompis med att bygga ihop sin nya dator.
Chassi: Fractal Design Define R4
Processor: Intel Core i5 6600k 3.5GHz 6MB
Moderkort: ASUS 170 PRO GAMING
Nätdel: Corsair RM750x 750W
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC
Hårddisk: Samsung 750-Series EVO 250GB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
CPU-Kylare: be quiet! Pure Rock (med medföljande kylpasta)

När vi satt ihop alla delar, med ESD-armband, och skulle starta datorn så visar den ingen bild på skärmen och skärmen reagerar inte ens att den får någon signal (DVI-koppling). Jag stänger av datorn för att åter igen kolla så att alla strömkablar sitter i som de ska, vilket de gör. (24 PIN + 8 PIN CPU i moderkortet och 8 PIN i grafikkortet och RAM sitter i rätt slots)

Vi testar igen, fast med öppen lucka, och led-lampor börjar pulsera på både moderkort och grafikkort samt att fläktarna i chassit och på cpu-kylaren snurrar. Dock så snurrar bara fläktarna på grafikkortet i någon sekund sen så stannar de och medan jag tar handen på toppen av chassit och kollar under grafikkortet får jag en mindre stöt av chassit. Senare medan nätdelen är igång men själva datorn är avstängd skulle jag testa att byta DVI anslutningen från grafikkortet till moderkortet, bakom chassit, och kommer emot grafikkortet och får återigen en lättare stöt.
Vi kopplar sedan ur ssd:n, tar ut grafikkortet, kopplar DVI:n till moderkortet och återigen får vi ingen bild på skärmen men moderkortet lyser och pulserar.

Någon som har nån aning vad som kan va felet? Man kan ju testa att reseta CMOS osv men grejen att jag fick en stöt skrämmer mig att det måste vara någon hårdvarufel, men datorn fungerar ju inte utan grafikkortet heller vilket gör att jag inte förstår skit.

Permalänk

Prova att koppla in hdmi i moderkortet och se vad som händer då (koppla bort ström på grafikkortet).

Fläkten på grafikkorten går bara ett tag sen har den passiv kylning.

Prova dra ur sladden från grafikkortet startar den då?

Permalänk

@Blackrainbow:
Läste visst inte hela. Prova att köra med bara en minnessticka?

Permalänk

@Westman87: Tack för förslag! Felsökningen fortsätter imorgon men det har vi inte testat än, så det får bli första testet imorgon.

Permalänk
Medlem

Kan vara böjda pins på moderkortet.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Skrivet av Blackrainbow:

Hej!
Jag skulle hjälpa min kompis med att bygga ihop sin nya dator.
Chassi: Fractal Design Define R4
Processor: Intel Core i5 6600k 3.5GHz 6MB
Moderkort: ASUS 170 PRO GAMING
Nätdel: Corsair RM750x 750W
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC
Hårddisk: Samsung 750-Series EVO 250GB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX
CPU-Kylare: be quiet! Pure Rock (med medföljande kylpasta)

När vi satt ihop alla delar, med ESD-armband, och skulle starta datorn så visar den ingen bild på skärmen och skärmen reagerar inte ens att den får någon signal (DVI-koppling). Jag stänger av datorn för att åter igen kolla så att alla strömkablar sitter i som de ska, vilket de gör. (24 PIN + 8 PIN CPU i moderkortet och 8 PIN i grafikkortet och RAM sitter i rätt slots)

Vi testar igen, fast med öppen lucka, och led-lampor börjar pulsera på både moderkort och grafikkort samt att fläktarna i chassit och på cpu-kylaren snurrar. Dock så snurrar bara fläktarna på grafikkortet i någon sekund sen så stannar de och medan jag tar handen på toppen av chassit och kollar under grafikkortet får jag en mindre stöt av chassit. Senare medan nätdelen är igång men själva datorn är avstängd skulle jag testa att byta DVI anslutningen från grafikkortet till moderkortet, bakom chassit, och kommer emot grafikkortet och får återigen en lättare stöt.
Vi kopplar sedan ur ssd:n, tar ut grafikkortet, kopplar DVI:n till moderkortet och återigen får vi ingen bild på skärmen men moderkortet lyser och pulserar.

Någon som har nån aning vad som kan va felet? Man kan ju testa att reseta CMOS osv men grejen att jag fick en stöt skrämmer mig att det måste vara någon hårdvarufel, men datorn fungerar ju inte utan grafikkortet heller vilket gör att jag inte förstår skit.

Troligen beror stötarna på att den sitter i ett ojordat eluttag då håller chassit ca 115V från filtreringen i nätaggregatet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Standardfråga: Kom ni ihåg distanserna till moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Forza1:

Kan vara böjda pins på moderkortet.

Menar du moderkortet eller menar du på CPU:n i samband med installation? Vad är det för någon du kan börja på moderkortet?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen beror stötarna på att den sitter i ett ojordat eluttag då håller chassit ca 115V från filtreringen i nätaggregatet.

Okej det känns bättre antar jag? Är detta skadligt för komponenterna?

Skrivet av Caernoga:

Standardfråga: Kom ni ihåg distanserna till moderkortet?

Japp alla 9 distanser är på plats och diverse skruvar i dem med moderkortet imellan

Permalänk

Okej datorn utan grafikkort och sdd gick nu igång när den bara hade 1 sticka RAM i sig. Vad betyder det här? o.O

Permalänk
Skrivet av Blackrainbow:

Okej datorn utan grafikkort och sdd gick nu igång när den bara hade 1 sticka RAM i sig. Vad betyder det här? o.O

Trasiga minnen eller böjda pinnar i cpu sockeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Går den igång med ssd inkopplad? ibland kan de vara så enkelt fel att en sata kabel inte sitter riktigt

Permalänk
Medlem

Hej,

Har precis samma problem med min nya dator nu vid första start. Ingen bild och inget pip från moderkortet men allt verkar fungera som det ska annars (fläktar och ljus mm).

Ni snackar om några distanser till moderkortet men några såna verkar inte behövas till mitt Corsair 200R chassi? Moderkortet sitter i rätt höjd för utgångarna iaf och det verkar vara tillräckligt med avstånd mellan kortet och chassi tycker jag för att inte riskera några kortisar.

Nåja, jag ska också felsöka lite mer och hoppas hitta ett enkelt fel. Håll tummarna.

ASUS Z170 PRO GAMING
Intel® Core™ i7-6700K 4,0Ghz
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Black 2666MHz
EVGA SuperNOVA 650Watt GQ Power
ASUS GeForce GTX1070 Dual 8GB

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).