Hur många av er har Root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har det inte. Har varit sugen mest för att bli av med allt förinstallerat skräp på mobilen men jag känner mig lite för feg för att försöka.

Skickades från m.sweclockers.com

http://forum.xda-developers.com/m4-aqua

Läs på lite så ska du se att det löser sig.

Permalänk
Medlem

LG G5 H850
RomAur v1.1 AROMA
SuperSU 2.78
Xposed

Rootar alltid, kan inte leva utan många små tweaks från xposed.. Youtube bakgrundsspelning, adblock i Youtube, instagram zoom och nedladdning av bilder, snappreffs, one tap video download, pop-out video, activity force new task... Listan kan göras lång

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Um...Räknas dual boot, Meego / Jolla - Sailfish, båda med fulla rättigheter.

1. Nokia N9.
2,3, & 4 är inte riktigt applicerbart. Stock firmware, eftersom Nokia inte körde med inlåsning... Trist att de inte heller körde med fortsatt utveckling, support, och fler produkter baserade på samma plattform.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kör alltid med root på mina telefoner, går en modell inte roota så köper jag den inte.
Just nu har jag en Honor 8 med upplåst bootloader, twrp och root.

Använder root främst för AdAway samt Titanium Backup. Finns det någon trevlig rom samt annan kernel brukar jag även flasha det. Just till Honor 8 är dock utbudet obefintligt ännu.

Vid uppdatering av mjukvara så behöver man bara köra unroot, lägga in stock recovery så kan man uppdatera utan att något försvinner och sedan tillbaka med twrp och root. Så är det åtminstone på Honor 8.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv

Har en huawei p9 lite. Och jag anser det borde nästan vara skottpeng på de som ej har rotat telefonen. Men jag har det ändå inte, orsak är att jag är för beroende av att telefonen fungerar då jag får in supportärende dygnet runt och jag vill ej köra någon skum mjukvara från en skum site på den. Jag tycker att mobiler borde vara upplåsta som default, alltså förbättra enbart devläget.

Mitt största problem med nallen är att den som standard ej stöder OTG(USB On-The-Go), detta leder till att jag ej kan använda en usb ethernetkontakt på mobilen och jag känner mig väldigt tafatt, jag skäms lite för detta för när alla tar fram sin mobil och sin mobila ethernetswitch så kan jag ej plugga i min mobil. -Skämtåsido, men mobil är ett grymt diagnosverktyg och då behöver man ofta ethernet.
Att jag köpte mobilen så var dubbla sim ett absolut krav, då försvann andelen mobiler att välja på i rasande takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Här har du lite att läsa
https://www.reddit.com/r/pokemongodev/comments/57dpyb/_/

http://forum.xda-developers.com/apps/magisk/discussion-pokemo...
Vill du inte använda Magisk så kan du bara hoppa över allt med det.

Problemet är att posterna antar att man vet vad Xposed , Magisk och suhide är. Jag har ingen aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har root för att kunna köra Xposed och TitaniumBackup, samt TWRP backup.
Har slutat med custom roms då det alltid är något som inte funkar med dom, även om dom ofta har bra funktioner. Äger en OnePlus X och saknar egentligen ingenting i deras stock ROM.

Permalänk
Medlem

Nexus 6P här, självklart rootar jag, det första jag gjorde var att låsa upp bootloadern sen roota och slänga in custom Kernel, kör med franco.Kernel. Orsak till root är adaway och custom kernel, bättre batteritid och överlag snabbare enhet med denna kernel. Har lagt av med custom Rom, kör standard 7.0.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Samsung galaxy s1
Samsung galaxy tab 3 8.0 4g

Dom har jag root och dom kan man även överklocka dom lite med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

1. LG G2
2. Cloudy G2 2.2
3. -
4. Titanium Backup, TWRP Backup, ES File Explorer (obloatad), Tasker, /system/app mover, AdAway.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

Rullar root när jag kör CM då det finns inbyggt med öppen källkod, kör jag någon annan ROM får jag klara mig utan då jag vägrar att använda stängda SuperSU som ägs av Shady Chinese LLC. Tyvärr finns det inga alternativ för senare versioner av Android.

Visa signatur

Dance like no one is watching, encrypt like everyone is.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Root förstör allt på v 5.1.1

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Intel core i7 9700k 4,9ghz Corsair h150i Rgb fans, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz
Nvidia Rtx 2080 SUPER, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum
Corsair Rgb led list
240gb samsung 960 m.2, 110gb Samsung 850 evo, 240gb Crucial mx 300, 525gb Crucial mx300
2tb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acodnnors:

Rullar root när jag kör CM då det finns inbyggt med öppen källkod, kör jag någon annan ROM får jag klara mig utan då jag vägrar att använda stängda SuperSU som ägs av Shady Chinese LLC. Tyvärr finns det inga alternativ för senare versioner av Android.

Vem äger SuperSu???
Chainfire släpper versioner på XDA och det står inget om Chinese LLC på Google play.

Sen finns det många olika root nu att välja mellan. SuperSu är bara en av dom. Så du vet

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus2020:

@SCORPIUS: Root förstör allt på v 5.1.1

Vad informativt. Kan du utveckla det där tack?
Förstör vad och hur? Råkade du göra något dumt med root på din telefon?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Labbade lite med det på min gamla HTC. Tyckte inte det var någon större skillnad mellan original och "custom rom", förutom att uppdateringar var lite mer bökigt.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vem äger SuperSu???
Chainfire släpper versioner på XDA och det står inget om Chinese LLC på Google play.

Sen finns det många olika root nu att välja mellan. SuperSu är bara en av dom. Så du vet

Problemet är väl just det, att man inte vet vem som äger källkoden. Nej, det finns inte "många olika root att välja mellan", det är bara SuperSU som har flashbara zips, ClockworkMods öppna root är extremt utdaterad, det finns någon fork men inget som konkurrerar med SuperSU.

Visa signatur

Dance like no one is watching, encrypt like everyone is.

Permalänk
Medlem

Har haft root på alla mina tidigare telefoner, men använder sällan något som kräver root, Android börjar bli tillräckligt komplett dör att jag inte känner behovet att mixtra till extra funktioner och dylikt som jag gjort på tidigare rostade modeller. Det är inte värt allt krångel som det oftast medför helt enkelt

Dock bar det inte så länge sen ja skaffa mobilen och normalt brukar jag inte roota i början utan mest när jag blir trött på den och vill testa nåt nytt utan att byta telefon, så får se om denna lur också hamnar där tillslut, risken finns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Nexus 5X
Pure Nexus 7.0
ElementalX Kernel
SuperSU 2.78 + A.R.I.S.E + Greenify

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Låste upp boot loadern samt slängde in resurrection remix på min Xiaomi redmi note 3 pro för att bli av med MIUI.. Tack gode gud.
Kör Radeon kernel.

Har rootat allt jag haft innan, OPO, GALAXY S3 och S2, Xperia Z1 och Z3 samt tjejens LG G3.
Lite olika anledningar, men mest för att bli av med bloat samt komma åt adaway, snapprefs, titanium backup. Lite för att jag gillar vissa inställningar som de flesta custom roms har men sälla finns på stock, typ re-oriantate volume buttons, lågtryck på bak för att döda app m.fl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acodnnors:

Problemet är väl just det, att man inte vet vem som äger källkoden. Nej, det finns inte "många olika root att välja mellan", det är bara SuperSU som har flashbara zips, ClockworkMods öppna root är extremt utdaterad, det finns någon fork men inget som konkurrerar med SuperSU.

Vad är problemet med detta?
Menar du ett det är EN kod som ett chinesiskt företag använder och vissa får lov att modifiera den?

phhusson har gjort en del root.zip och det behövs ingen app längre.
http://forum.xda-developers.com/android/software-hacking/wip-...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Problemet är att posterna antar att man vet vad Xposed , Magisk och suhide är. Jag har ingen aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får läsa på eller fråga.
Det är en del att lära. All information finns där på xda. Men med det sagt så är det inte alltid lätt att hitta den.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad är problemet med detta?
Menar du ett det är EN kod som ett chinesiskt företag använder och vissa får lov att modifiera den?

phhusson har gjort en del root.zip och det behövs ingen app längre.
http://forum.xda-developers.com/android/software-hacking/wip-...

Stängd källkod med root behörighet -> säljs till Kinesiskt företag som inte kommunicerar -> Kinesiskt företag har root behörighet till din telefon -> Kinesiska staten har behörighet till Kinesiskt företag -> ja... Do the math som man brukar säga.

Visa signatur

Dance like no one is watching, encrypt like everyone is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acodnnors:

Stängd källkod med root behörighet -> säljs till Kinesiskt företag som inte kommunicerar -> Kinesiskt företag har root behörighet till din telefon -> Kinesiska staten har behörighet till Kinesiskt företag -> ja... Do the math som man brukar säga.

Nu är du nog liite väl paranoid. Hur får dom tillgång till just DIN telefon?
Att det fortfarande används så mycket på XDA gör att jag inte tänker skänka detta någon större tanke.
Vore det skit skulle det redan funnits många avarter och chainfire slängas ut.
Det finns rätt många bra kodapor där som kan se i appar osv om det on the up and up.
För tusan.. vi har redan Google i våra lurar. Vad kan ett kinesiskt företag få reda på/göra genom detta som vi inte redan ger villigt till Google?

Nejdu.. Du får ha lite mer på fötter än misstankar för att jag ska tro att det är shenanigans i min telefon.
Ja, utöver själva Google då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Nu är du nog liite väl paranoid. Hur får dom tillgång till just DIN telefon?
Att det fortfarande används så mycket på XDA gör att jag inte tänker skänka detta någon större tanke.
Vore det skit skulle det redan funnits många avarter och chainfire slängas ut.
Det finns rätt många bra kodapor där som kan se i appar osv om det on the up and up.
För tusan.. vi har redan Google i våra lurar. Vad kan ett kinesiskt företag få reda på/göra genom detta som vi inte redan ger villigt till Google?

Nejdu.. Du får ha lite mer på fötter än misstankar för att jag ska tro att det är shenanigans i min telefon.
Ja, utöver själva Google då.

Jo jag förstår att det kan verka lite överdrivet, och det du säger om Google är ju sant. Jag känner dock endå en plikt att informera, så får folk agera som dem vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dance like no one is watching, encrypt like everyone is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acodnnors:

Jo jag förstår att det kan verka lite överdrivet, och det du säger om Google är ju sant. Jag känner dock endå en plikt att informera, så får folk agera som dem vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det tackar jag för

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kör med OnePlus 3, CM13 och den inbyggda root:en. Använder det till adblockering samt Xposed moduler.

Har också en Nexus 4 som kör stock rom, med SuperSu V2.78SR1 o Xposed module.

Samt min surfplatta, Nexus 10, som jag har lagt in CM 11 (då den fungerar mycket bättre med Android 4.4) o kör inbyggda SU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Rootade min S5 neo SM-G903F och den brickade totalt.
Återställde den i recovery mode och den funkade i 2 dagar, sedan brickade den.
Höll på så i flera månader, dock hittade jag lösningen vilket var att simpelt flasha Marshmallow 6.0.1.

Permalänk
Medlem

1. HTC one x9
2. Stock Rom
3. S-off och magisk + phils su
4. TWRP recovery

AdAway är skäl nog för mig att roota, jag står inte ut med all reklam som crappar upp websidor och appar totalt.
Root är mer kontroll över telefonen.
Xposed, busybox och f.lux är fler saker jag använder.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

LG G5 H850
RomAur v1.1 AROMA
SuperSU 2.78
Xposed

Rootar alltid, kan inte leva utan många små tweaks från xposed.. Youtube bakgrundsspelning, adblock i Youtube, instagram zoom och nedladdning av bilder, snappreffs, one tap video download, pop-out video, activity force new task... Listan kan göras lång

Hur fixade du adblock på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Hur fixade du adblock på youtube?

Finns en xposed modul

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535