Alla pratar om distanser till moderkort..

Permalänk

Alla pratar om distanser till moderkort..

I mitt chassi har jag "inbyggda" distanser, är det väldigt ovanligt? Bra eller dåligt? 😐

.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem

@Rundfunken: Det är inte helt ovanligt att det kommer med chassit, och det brukar funka bra

Permalänk
Medlem

Distansernas funktion är att lyfta upp moderkortet från chassiplåten, så att det inte kortsluts. Hur distanserna är gjorda spelar ingen roll så länge som de gör sitt jobb. Den enda nackdelen med fasta distanser som på din bild är väl att de inte går att ta bort om man skulle behöva, men monteringshålen på ATX, mATX samt mITX sitter ju så att man inte ska behöva det.

Permalänk

Okej, så om jag köper ett nytt MK med samma formfaktor som det gamla så behöver jag inte beställa lösa såna där distansskruvar också? ☺

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Okej, så om jag köper ett nytt MK med samma formfaktor som det gamla så behöver jag inte beställa lösa såna där distansskruvar också? ☺

Nej, det är ju hela poängen med formfaktorerna, har du t.ex. ett chassi som är ATX-kompatibelt så ska alla ATX-moderkort passa. Men jag blir inte riktigt klok på hur distanserna sitter i ditt chassi, är det ett mATX-chassi du har?

Tillägg: Självklart är det ett mATX-chassi du har, annars skulle du ju ha fler PCIe-platser Då sitter distanserna som de ska, och chassit bör vara kompatibelt med alla mATX- och mITX-moderkort på marknaden.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, det är ju hela poängen med formfaktorerna, har du t.ex. ett chassi som är ATX-kompatibelt så ska alla ATX-moderkort passa. Men jag blir inte riktigt klok på hur distanserna sitter i ditt chassi, är det ett mATX-chassi du har?

Tillägg: Självklart är det ett mATX-chassi du har, annars skulle du ju ha fler PCIe-platser Då sitter distanserna som de ska, och chassit bör vara kompatibelt med alla mATX- och mITX-moderkort på marknaden.

jo det stämmer det är m-ATX, "distanserna" är liksom pressade upphöjningar i chassiplåten

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Skrivet av Rundfunken:

jo det stämmer det är m-ATX, "distanserna" är liksom pressade upphöjningar i chassiplåten

Ganska vanlig lösning i billiga chassin och oem chassin med denna lösning för att dra ner tillverkningskostnaderna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ganska vanlig lösning i billiga chassin och oem chassin med denna lösning för att dra ner tillverkningskostnaderna.

The more you know! Alltid undrat varför det varit så då jag skruvat i vissa datorer men nu vet jag, tackar!