Krockade med en bil under provkörning

Permalänk

Krockade med en bil under provkörning

För några månader sen var jag och min familj på jakt efter en ny begagnad bil, så vi åkte till en bilhandlare. Under provkörningen så skedde det som inte fick hända, en bilolycka! Bilen vi testkörde blev helt skrot. Och det blev ett försäkringsärende. Båda parterna som var involverade är helt oskadda.

Fick veta efter olyckan att bilen var avställd och hade endast en trafikförsäkring, inga avtal eller papper är skrivna utan de gav oss bara nyckeln. Jag har sagt till firman att vi kan betala självrisken, men firman begär att vi ska betala av hela bilen.

Rent juridisk är vi tvungna att betala av bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

För några månader sen var jag och min familj på jakt efter en ny begagnad bil, så vi åkte till en bilhandlare. Under provkörningen så skedde det som inte fick hända, en bilolycka! Bilen vi testkörde blev helt skrot. Och det blev ett försäkringsärende. Båda parterna som var involverade är helt oskadda.

Fick veta efter olyckan att bilen var avställd och hade endast en trafikförsäkring, inga avtal eller papper är skrivna utan de gav oss bara nyckeln. Jag har sagt till firman att vi kan betala självrisken, men firman begär att vi ska betala av hela bilen.

Rent juridisk är vi tvungna att betala av bilen?

Det känns lite på rak arm som att firman som tillhandhöll bilen borde ha rätt försäkringar?

Har ni inte skrivit på något papper kan dom inte tvinga er att betala hela bilen, förmodligen inte ens självrisken.

Permalänk

Tror att du endast behöver står för självrisken eftersom ni inte skrivit på om något annat.
http://konsumenternasblogg.se/farligt-med-provkorning/

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Skedde olyckan pga att du varit grovt vårdslös eller uppsåtligen förstört den så kan du bli skadeståndsskyldig ja annars nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

För några månader sen var jag och min familj på jakt efter en ny begagnad bil, så vi åkte till en bilhandlare. Under provkörningen så skedde det som inte fick hända, en bilolycka! Bilen vi testkörde blev helt skrot. Och det blev ett försäkringsärende. Båda parterna som var involverade är helt oskadda.

Fick veta efter olyckan att bilen var avställd och hade endast en trafikförsäkring, inga avtal eller papper är skrivna utan de gav oss bara nyckeln. Jag har sagt till firman att vi kan betala självrisken, men firman begär att vi ska betala av hela bilen.

Rent juridisk är vi tvungna att betala av bilen?

Får man ens köra en bil som är avställd!?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

@wRRM

Man tycker att de borde haft en helförsäkring. Sen vet jag inte om det blir för dyrt för en firma om de har flera bilar i lager som de måste försäkra.

@bobonolla
Tack för länken!

@vikke236

Det var absolut inte vårdlös körning eller avsiktligt att bryta mot några regler. Eftersom det inte fanns några vittnen utan det är ord mot ord, och en ritning på skadeanmälan hur olyckan uppstod. Nu bedömde försäkringsbolaget att vi gjorde fel, men inga brott eller någon form av utredning har skett. Utan de har endast skrivit ut en självrisk som firman ska betala.

Permalänk

@griid: Jag vet inte om företag har andra regler vad som gäller när bilarna är avställda. VI fick en grönskylt med något regnummer på bilen, annars fick man inte testköra bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Får man ens köra en bil som är avställd!?

Nej det verkar inte så.
"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Av-och-...

Men kan hända att bilfirmor har undantag?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Saluvagnslicens
Den som yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med fordon eller släpfordon kan ansöka om att få saluvagnslicens. Här finns information om licensen och hur du ansöker.

En saluvagnslicens kan tilldelas den som yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med motordrivna fordon eller släpfordon. Licens kan också tilldelas den som yrkesmässigt tillverkar fordonskomponenter eller är verksam inom biltestindustrin som främst bedrivs i norra Norrlands inland.

Licensen ger innehavaren rätt att under vissa förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på svenska vägar. Licensen ger även innehavaren rätt att under samma förutsättningar köra oregistrerade och avställda fordon på vägar inom Norden.

Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet. Syftet med licensen är att befria licensinnehavaren från omotiverade kostnader för fordonskatt och försäkringsavgifter.

Du visar att du har en saluvagnslicens genom att en särskild saluvagnsskylt hängs på fordonet som körs. Skylten är grön med svarta tecken. Skylten har formatet 520 mm x 110 mm.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Saluvag...

Som jag förstår det så kan bilen vara avställd sålänge ni fick de andra skyltarna.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det verkar inte så.
"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Av-och-...

Men kan hända att bilfirmor har undantag?

Bilfirmor har speciella saluvagnsskyltar de hänger på bilen så man får provköra dem. Så att de ska slippa att betala försäkring och skatt för hela lagret bara för att man ska kunna provköra eller göra andra nödvändiga transporter av lagret. Fordon som körs med saluvagnsskylt omfattas av företagets saluvagnsförsäkring och behöver således inte vara skattat eller försäkrat.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Saluvag...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saluvagnslicens

Skrivet av Screenwalk:

@wRRM

Man tycker att de borde haft en helförsäkring. Sen vet jag inte om det blir för dyrt för en firma om de har flera bilar i lager som de måste försäkra.

@bobonolla
Tack för länken!

@vikke236

Det var absolut inte vårdlös körning eller avsiktligt att bryta mot några regler. Eftersom det inte fanns några vittnen utan det är ord mot ord, och en ritning på skadeanmälan hur olyckan uppstod. Nu bedömde försäkringsbolaget att vi gjorde fel, men inga brott eller någon form av utredning har skett. Utan de har endast skrivit ut en självrisk som firman ska betala.

De behöver inte försäkra flera bilar, de har en flytande försäkring som gäller alla deras bilar samt kundernas vid t.ex. reparation.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@Litenskit:
Vi fick som sagt en grönskylt.
Försäkringsärendet är redan klart, pappret som firman fick in vidarebefordrade det till min mail. Som sagt, utredningen som försäkringsbolaget gjorde så tyckte de att föraren i min familj gjorde fel. Därav så får vi står för självrisken, längst ned på mailet skrev de "Eftersom ni saknar vagnskadeförsäkring hos oss, kan vi inte betala skadorna på er bil.".

Permalänk
Medlem

Provkörde en XC60 nyligen, och då skrev jag under på papperet att om någonting händer så står jag för självrisken bla bla.

Om bilen inte är försäkrad från handlarens sida, så är det deras problem, det är de som fortfarande äger bilen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Screenwalk:
Ni behöver inte betala ett öre om ni inte blivit informerade innan provkörning om vad det kostar ifall något händer.
Det är bilfirmans egendom så dom får ordna upp det bäst dom vill själva.

Ni är inte förbundna till några kostnader alls om ni inte informerats om det innan eller skrivit på något.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Jag skulle då aldrig betalat ett öre

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det är själv "grönskyltarna" som måste medfölja bilen vid provkörning som har själva försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

@Litenskit:
Vi fick som sagt en grönskylt.
Försäkringsärendet är redan klart, pappret som firman fick in vidarebefordrade det till min mail. Som sagt, utredningen som försäkringsbolaget gjorde så tyckte de att föraren i min familj gjorde fel. Därav så får vi står för självrisken, längst ned på mailet skrev de "Eftersom ni saknar vagnskadeförsäkring hos oss, kan vi inte betala skadorna på er bil.".

Nu är jag inte insatt i dessa saker, så jag vill inte ge dig juridisk rådgivning här, men om jag satt i din sits så hade jag resonerat så här:

Om de har valt att inte ha tillräcklig försäkring för sina fordon, så är det deras problem, inte ditt. Ditt problem är självrisken, som du får stå för (vilket du också är beredd på att göra).
Ev bör du kontakta en advokat (finns de som du kan rådfråga gratis 1 timme tom), om vad som gäller, rent juridiskt sett dock.

Men ägaren till bilen har valt att låna ut detta fordon till dig, och du är villiga att betala självrisken. Mer kan man inte kräva utan kontrakt skulle jag vilja säga. Visst det är surt att de inte kan få den helt lagad pga ingen vagnskadeförsäkring, men ärligt... det var de, inte du, som valt att halvförsäkra sig.

Själv har jag båda mina bilar helförsäkrade, och det är tur med tanke på skit som skett. Dagen man går ner till halv/trafik försäkring, måste man också som ägare mer eller mindre vara beredd på att skriva av bilen helt vid olycka eller naturhändelse. Titta bara på när Malmö översvämmades. Det var stora mängder bilar som fick skrotas, utan att ägarna fick ett skvatt, då de inte hade vagnförsäkring.

Permalänk
Medlem

Dåligt av bilfirman att inte informera om vad som gäller.
Vill de ha betalt av potentiell kund vid eventuell olycka så bör de informera om det innan provkörningen.
Inte helt seriöst skött från deras sida!

När jag har provkört motorcykel så har jag blivit informerad om självrisk och dess summa, exempelvis 10kkr innan provkörning och fått skriva på ett papper om det i förväg.
Då vet man i förväg vad som gäller och skulle man tycka att man inte är villig att ta risken kan man avstå.

Det kanske inte är lika "sexigt" att upplysa om risker/vilkor i förväg som att bara ge ett stort påklistrat leende och skicka över nycklarna, iväg med dig nu och kom tillbaka och köp våra bilar.
Men att lura in kunderna i såna fällor och kräva pengar i efterskott utan att upplysa om några villkor i förväg känns inte seriöst.

Permalänk
Medlem

De kan ju gissningsvis inte kräva dig på mer än vad som avtalats, så be dem hosta fram avtalet som ni skrivit under där det står vad ni skall ersätta vid eventuell skada. Har de inget sådant får de skylla sig själva.

Permalänk
Medlem

Antar att det är några skumma bilhandlare du har med att göra, så i ditt fall skulle jag nog anlita en advokat så du slipper få huvudvärk.

Permalänk
Avstängd

@pompa_kumla:

Inte jag heller.

Informerade säljaren att bilen var avställd?

Bara att ge honom fingret och gå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

@pompa_kumla:

Inte jag heller.

Informerade säljaren att bilen var avställd?

Bara att ge honom fingret och gå!

Detta faller dock under föraransvar. Du som förare har alltid ansvaret för att bilen är i kördugligt skick (besiktigad, skattad, försäkrad vidare ska du även göra en säkerhetskontroll) innan avfärd.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ett försök att spela djävulens advokat;

[..]Hör det inte till förarens skyldigheter att informera sig om bilens "trafikduglighet" innan man tuffar iväg? I detta ingår ju kontroll av ljus, bromsar, men rimligtvis också att bilen är i trafik och att den är försäkrad. Ingen gör ju detta om man lånar pappas bil eller en kompis bil. Man räknar med att allt är ok om inte den man lånar bilen av säger till. I det här fallet så litade ni/föraren indirekt på bilhandlaren att det var ok att provköra, ner hen erbjöd/tillät det. Så långt allt gott. Det tror jag inte ni kan klandras för. Bilhandlaren bör kunna hållas ansvarig för det.

Här blir det ju dock knepigt, för i formell mening så var ju allt ok. En bil behöver inte vara mer än besiktigad, i trafik och ha en giltig trafikförsäkring för att framföras. Så i den meningen har bilhandlaren uppfyllt sina skyldigheter.

Eftersom ni är vållande (Enligt försäkringsbolaget. Detta kanske går att nysta i? Var det verkligen så?) så är ni ju på något sätt ansvariga för skadan och kostnaderna som uppstått.

Det hela kokar ju egentligen ner till vem som brustit i sina skyldigheter. Är det föraren som har slarvat genom att ej ta reda på vad som gäller, eller är det bilhandlaren som har brustit i någon slags skyldighet(?) att informera om alla små detaljer... [/..]

Det är en riktigt jobbig sits. Jag skulle absolut vända mig till en riktig jurist för konsultation.

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt kan de naturligtvis inte kräva att ni betalar något men jag tycker inte att det är mer än rätt att ni betalar självrisken, vilket ni verkar vara beredda att göra, och som ni ändå hade fått stå för om alla papper var i sin ordning.

Jag förstår inte riktigt resonemanget vissa verkar ha att de får skylla sig själva. Ni förväntar er att bilfirman ska stå för sitt men råder ändå trådskaparen att strunta i att uppfylla sin del av 'avtalet' och ta sitt ansvar för det som skett (när hen dessutom anses vara vållande till olyckan)?

Hur är ni funtade egentligen? Inte konstigt att samhället ser ut som det gör idag när folk nästan gör vad som helst för att smita undan och slippa ta ansvar för sina handlingar. Har ni hört talas om etik och moral? Ärlighet? Ett gott samvete? Är det verkligen så hemskt att göra rätt för sig?

Usch, säger jag bara...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Detta faller dock under föraransvar. Du som förare har alltid ansvaret för att bilen är i kördugligt skick (besiktigad, skattad, försäkrad vidare ska du även göra en säkerhetskontroll) innan avfärd.

Ok, gäller reglerna även för näringsidkare?

För det är intressant hur lagen ställer sig till att en näringsidkare faktiskt låter en person provköra en bil som inte får framföras normalt i trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Rent juridiskt kan de naturligtvis inte kräva att ni betalar något men jag tycker inte att det är mer än rätt att ni betalar självrisken, vilket ni verkar vara beredda att göra, och som ni ändå hade fått stå för om alla papper var i sin ordning.

Jag förstår inte riktigt resonemanget vissa verkar ha att de får skylla sig själva. Ni förväntar er att bilfirman ska stå för sitt men råder ändå trådskaparen att strunta i att uppfylla sin del av 'avtalet' och ta sitt ansvar för det som skett (när hen dessutom anses vara vållande till olyckan)?

Hur är ni funtade egentligen? Inte konstigt att samhället ser ut som det gör idag när folk nästan gör vad som helst för att smita undan och slippa ta ansvar för sina handlingar. Har ni hört talas om etik och moral? Ärlighet? Ett gott samvete? Är det verkligen så hemskt att göra rätt för sig?

Usch, säger jag bara...

Jag tror inte du har läst tillräckligt noga. Bilhandlaren verkar ju äska mer pengar än bara självrisk, eftersom bilen bara var trafikförsäkrad. När man är vållande och enbart har trafikförsäkring täcks inte skador på det egna fordonet. Frågan är vem som "ska" betala för dessa.

Jag tycker att bilhandlaren, moraliskt sett, är skyldig att informera om detta. Att bilen bara är trafikförsäkrad alltså. Juridiskt sett kan det säkert vara en annan femma. Båda parter har ju egentligen del i skulden som jag ser det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Rent juridiskt kan de naturligtvis inte kräva att ni betalar något men jag tycker inte att det är mer än rätt att ni betalar självrisken, vilket ni verkar vara beredda att göra, och som ni ändå hade fått stå för om alla papper var i sin ordning.

Jag förstår inte riktigt resonemanget vissa verkar ha att de får skylla sig själva. Ni förväntar er att bilfirman ska stå för sitt men råder ändå trådskaparen att strunta i att uppfylla sin del av 'avtalet' och ta sitt ansvar för det som skett (när hen dessutom anses vara vållande till olyckan)?

Hur är ni funtade egentligen? Inte konstigt att samhället ser ut som det gör idag när folk nästan gör vad som helst för att smita undan och slippa ta ansvar för sina handlingar. Har ni hört talas om etik och moral? Ärlighet? Ett gott samvete? Är det verkligen så hemskt att göra rätt för sig?

Usch, säger jag bara...

Etik och moral finns inte kvar länge, jag blev både arg och ledsen när jag precis läste detta

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/ungdomsg%C3%A4ng-ka...

Lika tragiskt att så stor andel av befolkningen även accepterar detta, Sverige är utom all räddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tror inte du har läst tillräckligt noga. Bilhandlaren verkar ju äska mer pengar än bara självrisk, eftersom bilen bara var trafikförsäkrad. När man är vållande och enbart har trafikförsäkring täcks inte skador på det egna fordonet. Frågan är vem som "ska" betala för dessa.

Jag tycker att bilhandlaren, moraliskt sett, är skyldig att informera om detta. Att bilen bara är trafikförsäkrad alltså. Juridiskt sett kan det säkert vara en annan femma. Båda parter har ju egentligen del i skulden som jag ser det.

Jag har naturligtvis läst inläggen och förstår att bilfirman vill att de ska lösa ut bilen vilket inte kommer på fråga. Det jag ville kommentera var den moraliska aspekten, att man bör göra rätt för sig även om man inte måste göra det och jag anser att de gör rätt för sig genom att betala självrisken, vilket de som sagt ändå hade fått stå för om bilen varit ordentligt försäkrad.

Att kräva att de ska lösa ut bilen är ju helt befängt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: Om du vållat olyckan (vilket försäkringsbolaget fastställt) är du skyldig att ersätta handlarens kostnad för skadan. Och då ingen vagnskadeförsäkring finns på fordonet så får du ersätta hela kostnaden och inte bara ev självrisk. Tyvärr. Rådet är alltså att alltid kontrollera innan man lånar en bil. Men det är det märkligt att firman inte har en sk flytande försäkring för sina fordon (snåla) och möjligtvis något en advokat kan använda till din fördel i rätten, tycker att man får förutsätta att en bilfirma har försäkring om de inte meddelar annat.

Permalänk
Medlem

Självrisken ska föraren betala, sen ska försäkringen gälla för resten.
Tyvärr får man ju ingen om man är orsakande.

https://www.if.se/foretag/forsakringar/fordonsforsakring/flyt...

Citat:

Försäkring för fordon som du äger eller har tagit emot i kommission. Försäkringen gäller också för sådana fordon som när de är avställda eller oregistrerade används med försäkringstagarens saluvagnsskylt. I den den flytande försäkring för egna fordon kan trafikförsäkring, delkasko och vagnskada ingå. Vanliga tillägg till flytande försäkring för egna bilar är fordonslagerförsäkring och restskuldförsäkring.

Citat:

En trafikförsäkring gäller endast skador som ditt fordon orsakar. Med andra ord har du inget eget försäkringsskydd för din egna bil – däremot för andra fordon och andra person- och sakskador.

Vad var det som hände i olyckan?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Ok, gäller reglerna även för näringsidkare?

För det är intressant hur lagen ställer sig till att en näringsidkare faktiskt låter en person provköra en bil som inte får framföras normalt i trafik.

Jag vet helt ärligt inte hur det gäller i denna situation. MEN när jag arbetade åt ett företag som hade typ hur mycket bilar som helst så hände det att tex någon besiktning eller liknande missades så bilen hade körförbud. Böter utfärdades till föraren, men företaget tog den ekonomiska smällen av moraliska anledning så att säga men föraren sitter ju ändå där med "pricken i registret".

Utan att veta så är jag rätt övertygad om att det är föraransvar i denna situationen oxå.
Att BILEN var avställd är inte nödvändigtvis ett problem då den utrustades med saluvagnsskyltar (som jag förstått det iaf), vilket kan göra att bilen ändå var skattad och försäkrad (vilket det verkar som). Men nu glider vi iväg från vart tråden har kommit.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.