Rengöra laptop med medel efter att någon annan använt den?

Permalänk
Medlem

Rengöra laptop med medel efter att någon annan använt den?

Hej!

En liten historia jag tänkt dela med er:

Satt idag med ett gäng andra personer och programmerade en uppgift tillsammans på våra laptops (precis som vi brukar göra). En av personerna (låt oss kalla denne Bob) behövde hjälp med ett syntax error under kompilering och en annan person (vid namn Per) ställer upp. Per frågar om det är OK att skriva på datorn vilket Bob säger ja till och fixar problemet. Bob tackar, Per sätter sig vid sin dator och Bob tar fram rengöringsmedel i en flaska som han sedan putsar sina tangenter och andra ställen där Per rört laptopen vid. Vi låtsas som inget händer och programmer vidare, men detta har fastnat i mina tankar och jag vill höra era åsikter!

Vad tycker ni om detta? Ska man rengöra sin laptop så fort någon annan använder den? Kan förstå om det är en person som kanske letar sig i näsan eller liknande (eller typ biter och suger på fingrarna som t.ex. John gör), men är det verkligen nödvändigt? Rengör ni era tangentbord så fort någon i skolan/jobbet rört dessa?

Själv så rengör jag min laptop ca en gång om månaden men det är p.g.a. att jag svettas lite när jag skriver för fullt vilket kan till sist lämna en liten lagring av smuts

Diskutera!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen ta det på samma sätt som om någon sa till mig att jag har äckliga händer, alltså inte bra. Sen kanske personen verkligen har väldigt orena händer (som man kan se klart och tydligt) och då skulle denne personen antagligen förstå.

Permalänk
Medlem

Bob gjorde nog rätt, av hygeniska själ. Man vet aldrig vad Per gör bakom kulisserna och ifall han har en dold sjukdom.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

En liten historia jag tänkt dela med er:

Satt idag med ett gäng andra personer och programmerade en uppgift tillsammans på våra laptops (precis som vi brukar göra). En av personerna (låt oss kalla denne Bob) behövde hjälp med ett syntax error under kompilering och en annan person (vid namn Per) ställer upp. Per frågar om det är OK att skriva på datorn vilket Bob säger ja till och fixar problemet. Bob tackar, Per sätter sig vid sin dator och Bob tar fram rengöringsmedel i en flaska som han sedan putsar sina tangenter och andra ställen där Per rört laptopen vid. Vi låtsas som inget händer och programmer vidare, men detta har fastnat i mina tankar och jag vill höra era åsikter!

Vad tycker ni om detta? Ska man rengöra sin laptop så fort någon annan använder den? Kan förstå om det är en person som kanske letar sig i näsan eller liknande (eller typ biter och suger på fingrarna som t.ex. John gör), men är det verkligen nödvändigt? Rengör ni era tangentbord så fort någon i skolan/jobbet rört dessa?

Själv så rengör jag min laptop ca en gång om månaden men det är p.g.a. att jag svettas lite när jag skriver för fullt vilket kan till sist lämna en liten lagring av smuts

Diskutera!

Jag tycker att det verkar aningen hysteriskt att inte vilja röra vid något som någon annan tagit i. I slutänden känns det väl som att man spenderar mer tid på att sprita hela sin omvärld hela tiden än man hade spenderat sjuk i något slags genomsnitt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag skulle personligen ta det på samma sätt som om någon sa till mig att jag har äckliga händer, alltså inte bra. Sen kanske personen verkligen har väldigt orena händer (som man kan se klart och tydligt) och då skulle denne personen antagligen förstå.

Jao, det var så jag tänkte också. Lite synd om Per.

Skrivet av Medien:

Bob gjorde nog rätt, av hygeniska själ. Man vet aldrig vad Per gör bakom kulisserna och ifall han har en dold sjukdom.

Per är ganska hygienisk själv har jag märkt - han biter inte i fingrarna eller kliar sig i sitt huvud och skrapar bort mjäll (som John gör dock) utan är väldigt prydlig, ordnad, klär sig bra och har hand om sina saker. Hans laptop är f.ö. fläckfri märkte jag, men det var ändå konstigt av Bob att reagera som han gjorde. Hade John gjort så så hade det nog varit mer OK tror jag då han inte har så bra hygien.

Skrivet av evil penguin:

Jag tycker att det verkar aningen hysteriskt att inte vilja röra vid något som någon annan tagit i. I slutänden känns det väl som att man spenderar mer tid på att sprita hela sin omvärld hela tiden än man hade spenderat sjuk i något slags genomsnitt.

Jag håller med. Allt är ju bakterier, enzymer m.m. och allt går ju i slutändan att tvätta bort om det nu skulle vara problematiskt.

Har ni för övrigt påträffat något liknande på jobbet/skolan? Eller vad tycker ni om att någon rör tangentbord/möss?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte normalt att göra så och det låter som att Bob har några tvångstankar för sig, förmodligen utan att förstå det själv. Det har jag egen erfarenhet av och det är inte roligt om det "bryter ut". Dock är det ju svårt att veta vad man ska säga till den här personen eller hur man ens ska föra det på tal, kan nog vara väldigt känsligt. Jag har en likadan i min klass som jag märker inte vill ta i typ dörrhandtag och liknande, har ni sett något sådant med Bob?

Skrivet av Medien:

Bob gjorde nog rätt, av hygeniska själ. Man vet aldrig vad Per gör bakom kulisserna och ifall han har en dold sjukdom.

Går du själv runt och spritar saker som andra har tagit på i så fall? Jag har haft såna här tvångstankar själv men det är faktiskt inte normalt att hålla på så.
Om Per nu hade någon dold sjukdom som smittar på detta sättet skulle han förmodligen veta om det och inte ens vara i skolan. Är han i skolan så är han inte dödssjuk och då blir inte du det heller.