Permalänk
Medlem

@NodCommander:

Jasså, min bil startar inte utan motorvärmare ?

Bra du förklarar det så jag kan skaffa det efter 5 år med den bilen, så jag får igång den till vintern.

Fyi så startar den alldeles utmärkt utan motorvärmare även dagar då temperaturen går med marginal under -20C .

Dessutom kör jag nästan hundra mil i den kylan med god värme i kupén, på en tankning.

Det är inte så att jag sågar el-bilar eller vill bli indragen i en ytterst meningslös diskussion mellan bränsleförespråkare och el-fanatiker.

De olika teknikerna har sina sidor.
Elbilen har sidor som gör att den inte passar mitt personliga behov alls bra, i dagsläget.

Frågan kvarstår dock: hur är komforten i en elbil när det är svinkallt och man behöver köra en bit ? Tänk nu på att jag kanske parkerat den över natten hos bekanta utan laddmöjligheter och det smäller på med -28, hur långt kommer jag utan att frysa fingrarna av mig ?
Detta är något som händer mig och som min bränsledrivna bil klarar galant. Dessutom tankar jag diesel med en andel gjord på skog. Är ett enklare alternativ att göra befintliga beprövade konstruktioner grönare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Roligt att läsa om överproduktion av el, ni vet väl att det inte riktigt fungerar så? Det går inte att producera mer ut i nätet än vad som krävs, gör man det händer det saker.

Men, tillbaks till elbilen, elbilar är ju en bra ide, men, elen måste produceras av något. Är elen producerad 100% av solkraft, då är det ju bra, men om elen produceras av kol/gas/kärnkraft, tja, då är man fortfarande fast i gamla fällan.

Vad folk inte förstår är att vi måste bort ifrån uppgrävt Co2 och kemikalier, mycket som vi bränner för bränsle är lagrat materiel, som vi gräver upp och eldar på, och återför till systemet. Elda ett träd är faktiskt i sig inte dumt, då det trädet har upptagit chems + Co2 medans det växte, men att elda uppgrävt kol/gas/olja, det är för det mesta dumt, då har du grävt upp lagrat material som du återför till ett övergött system.

En nyare gengas motor kanske vore en bra ide? Då kan du iaf bränna träd, Co2 som är i princip återbundet under sin egen generation, ganska neutralt faktiskt. Eldstäder är heller ingen dum värmekälla, om du eldar med ved, då återför du inget gammalt uppgrävt skit iaf.

Men, elbilar är inte renare än elen som den använder. Det bäste vore om vi kom ifrån bilar rakt av, vi är i behov av något nytt.

Ahaha, rolig söndagsfeber svamling..

Även om du svamlar har du en poäng och samtidigt är kritiken om att elbilar inte skull vara rena pga elen lika fel.
Fan allt behöver el. Ska du borra upp en massa olja behöver du också el och var kommer den elen ifrån? Vindkraftverk? Jag vet faktiskt inte, men den är säkerligen smutsigare än den el jag ploppar in min dator i.

Men ja, skippa bilar helt hade varit skönt. Man hade varit kung med cykeln. Så jag tror att vi måste satsa mer på bra cykelvägar, så kommer mycket att trafiken lätta. Sedan mår man bra och lever längre av cykling, om man inte kör in i något förstås.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Notera "gjorde". Barsebäck 1 och 2 producerade tillsammans i snitt 7.7 TWh per år under sina livslängder, och 2015 producerade vindkraften 16.5 TWh. (jag mindes fel, det är inte 4x, men åtminstone det dubbla)

Yadda yadda yadda...

1. Förstår inte vad du vill komma med att vindkraften förra året genererade mer än vad Barsebäck gjorde på ett år? Förstår inte ens varför du pratar om Barsebäck!? Ett gammalt nedstängt kärnkraftverk baserat på första generationens Gen2!? Vad är syftet med detta?

2. Inget av resten du skrev varken gjorde till eller från ur diskussionen, så vad var syftet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@NodCommander:

Jasså, min bil startar inte utan motorvärmare ?

Bra du förklarar det så jag kan skaffa det efter 5 år med den bilen, så jag får igång den till vintern.

Fyi så startar den alldeles utmärkt utan motorvärmare även dagar då temperaturen går med marginal under -20C .

Dessutom kör jag nästan hundra mil i den kylan med god värme i kupén, på en tankning.

Det är inte så att jag sågar el-bilar eller vill bli indragen i en ytterst meningslös diskussion mellan bränsleförespråkare och el-fanatiker.

De olika teknikerna har sina sidor.
Elbilen har sidor som gör att den inte passar mitt personliga behov alls bra, i dagsläget.

Frågan kvarstår dock: hur är komforten i en elbil när det är svinkallt och man behöver köra en bit ? Tänk nu på att jag kanske parkerat den över natten hos bekanta utan laddmöjligheter och det smäller på med -28, hur långt kommer jag utan att frysa fingrarna av mig ?
Detta är något som händer mig och som min bränsledrivna bil klarar galant. Dessutom tankar jag diesel med en andel gjord på skog. Är ett enklare alternativ att göra befintliga beprövade konstruktioner grönare.

Jag har svårt att tro det, ja. Men säger du det, så visst.

Inga problem, jag kör till en snabbladdare och laddar upp 5-10 minuter om det behövs för att komma hem. Skulle aldrig offra värmen, det är för lite vinning med det. Då är det mycket effektivare att sänka farten, och det gäller oavsett vad som driver fordonet.

Bara för att man kan sänka värmen i din elbil och få lite extra räckvidd (till skillnad från en bensin/diesel där du inte har något val, energin blir spillvärme oavsett vad du vill) så betyder det inte att det är standard att göra så. Numera anser jag det gräslig att åka något annat på vintern. Skrapa fönster, vänta på att värmen ska komma sakta efter X antal kilometer. Känns som rena stenåldern.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@NodCommander:

Jasså, min bil startar inte utan motorvärmare ?

Bra du förklarar det så jag kan skaffa det efter 5 år med den bilen, så jag får igång den till vintern.

Fyi så startar den alldeles utmärkt utan motorvärmare även dagar då temperaturen går med marginal under -20C

Även om din bil startar i de temperaturerna, det gör min också så är det rena döden för motorn. Skulle du nämna det för mig om du ville sälja din bil skulle jag välja ett annat objekt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Vad snackar du om? Jag kommenterade bara om hur mycket man reellt sett får dra med en fullastad bil och B-kort. Med ett Utökat B-kort (B96) får man ha en totalvikt på hela ekipaget på 4250kg, på ett BE-kort får man dra så mycket som bilen är godkänd för så länge som fordonet väger mindre än 3500kg, allt över det kräver C-körkort.

Från Transportstyrelsen:
Körkortsinnehavare för året 2015 - B, B96 och BE.
B = 6 287 000
B96 = 48 000
BE = 535 000

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik-och-...

Jag skrev t.o.m. att mitt inlägg gällde för B-kort (vilket du totalt missade), dessutom är det en överväldigande majoritet som bara har B-kort så det är snarast självfallet att det är B-korts förare biltillverkare av personbilar har som huvudsaklig målgrupp.

Ja och jag svarade på ett inlägg där det inte nämndes någon om att B kort var ett krav. Missade att du var en ny person som lade dig i. Men B kortkort är ju egentligen inte bilens begränsning utan förarens, att ta en annan behörighet är ingen omöjlighet om man skulle vilja det. Att ändra typningen på en bilmodell är knappast något som är möjligt. Det är fortfarande 2,2 ton som gäller för bilen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

1. Förstår inte vad du vill komma med att vindkraften förra året genererade mer än vad Barsebäck gjorde på ett år? Förstår inte ens varför du pratar om Barsebäck!? Ett gammalt nedstängt kärnkraftverk baserat på första generationens Gen2!? Vad är syftet med detta?

2. Inget av resten du skrev varken gjorde till eller från ur diskussionen, så vad var syftet?

Syftet är att minska missinformationen och öka medvetenheten i denna tråd. Barsebäck tog jag upp för att visa att vindkraft redan idag har ersatt energiproduktionen för två reaktorer där du påstod att den ersatt noll. Resten för att visa att vi minsann redan har massvis med energilagring i Sverige och Norge.

Själv då, vad är syftet med ditt inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

En sak som folk varit inne lite på tidigare i tråden angående elbilar är ju frågan om huruvida vi kommer kunna se 15+ år gamla trotjänare säljas i bruksskick på Blocket 2030 för 20K till exempel.
Detta beror väl mest på batteriet antar jag då elbilar egentligen har mycket färre mekaniska delar som kan gå sönder så i det stora hela ser det ju teoretiskt bättre ut för elbilen.

Själv kör jag väldigt sällan och äger därför en väldigt gammal bil som "gör jobbet" om man säger så.
Så det vore ju tråkigt om möjligheten till billiga bilar försvann i framtiden, fast å andra sidan lär väl fossila bränslen ligga på ett så högt pris vid det laget att en elbil i stort sett är obligatorisk och bensinbilar körs av entusiaster...

Lite off-topic kanske men det känns som att tråden inte handlar så mycket om köpråd längre

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad gäller miljöaspekten så är väl den stora fördelen med elbilar att de inte i sig släpper ut några speciella "gifter".

Om de sedan är miljövänliga i det stora hela? Njae, det tror jag inte alls på. Iallafall inte ännu.

Att de sedan är opraktiska gör inte saken bättre. Man måste ha tillgång till ladduttag om man ska kunna använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Miljövinsten måste väl ligga i att den el som produceras blir renare och renare (över tid) Med tanke på att mijöarbetet konstant fortskrider? Medans en fossilmotor fortfarande spyr ut avgaser...

I den närmaste framtiden ser det ut som att man från politikernas håll vill avveckla den rena kärnkraften och ersätta denna med kolkraft, knappast klimatsmart. Fossila bränslen som driver bilen eller fossila bränslen som framställer elen som du sedan "tankar" bilen med

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

@Aktsu

Problemet är mer att det skulle vara smidigare och mer praktiskt att åka härifrån till Skellefteå, än att åka söder/västerut, men som sagt den största hållhaken är att det inte finns någon snabbladdare i Göteborg och då gäller det att man kan ställa bilen någonstans med 16A/32A 3-fas om man ska hinna få någon laddning på plats. 230V 16A kommer inte göra mycket nytta. Frågan här om det gäller ens enda bil är mer om inte laddhybrid är bättre och att bilar som Model X och Ampera-e är relativt dyra (jämfört mot exempelvis en Renault Zoe eller VW e-Up) vilket gör att man inte direkt kan peka på eventuell gratis laddning som något större plus. Talar vi 2018-19, Superchargers och Model 3 så ser det säkert mycket bättre ut för rena elbilar

Jag undrar mer vad som är så bra med Ampera-e om man ska åka till jobbet och tillbaka ca 80-100 km t&r om vardagarna. Det låter mest onödigt dyrt. Samtidigt handlar det om en livsstilsprodukt och i denna prisklass om inte särskilt roliga bilar. I denna prisklass landar ju dock BMW i3 REx också, för de som vill ha möjligt att köra längre sträckor utan att stanna (stanna behöver du dock) och ladda timvis. Det är märkbart dyrare att äga en Ampera-e om de kostar 400 000 plus, än en Renault Zoe eller någon annan billigare bil. Är det ens drömbil (man åker kort, men vill ha laddning kvar?) är det ju en annan sak. Det lär ju däremot kosta över 6000 kr i månaden med lån och försäkring. Så frågan är vad folk är beredda att betala för elbilar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Aktsu

Problemet är mer att det skulle vara smidigare och mer praktiskt att åka härifrån till Skellefteå, än att åka söder/västerut, men som sagt den största hållhaken är att det inte finns någon snabbladdare i Göteborg och då gäller det att man kan ställa bilen någonstans med 16A/32A 3-fas om man ska hinna få någon laddning på plats. 230V 16A kommer inte göra mycket nytta. Frågan här om det gäller ens enda bil är mer om inte laddhybrid är bättre och att bilar som Model X och Ampera-e är relativt dyra (jämfört mot exempelvis en Renault Zoe eller VW e-Up) vilket gör att man inte direkt kan peka på eventuell gratis laddning som något större plus. Talar vi 2018-19, Superchargers och Model 3 så ser det säkert mycket bättre ut för rena elbilar

Jag undrar mer vad som är så bra med Ampera-e om man ska åka till jobbet och tillbaka ca 80-100 km t&r om vardagarna. Det låter mest onödigt dyrt. Samtidigt handlar det om en livsstilsprodukt och i denna prisklass om inte särskilt roliga bilar. I denna prisklass landar ju dock BMW i3 REx också, för de som vill ha möjligt att köra längre sträckor utan att stanna (stanna behöver du dock) och ladda timvis. Det är märkbart dyrare att äga en Ampera-e om de kostar 400 000 plus, än en Renault Zoe eller någon annan billigare bil. Är det ens drömbil (man åker kort, men vill ha laddning kvar?) är det ju en annan sak. Det lär ju däremot kosta över 6000 kr i månaden med lån och försäkring. Så frågan är vad folk är beredda att betala för elbilar kanske?

Det finns många snabbladdare i Göteborgstrakten. Göteborg var väldigt sena med laddmöjligheter men har skärpt sig och byggt flera ställen man kan ladda på.
Titta på uppladdning.nu och filtrera resultatet efter vilka uttag du behöver.
Ampera-e kommer troligtvis snabbladdas med CCS EU, andra bilmodeller kan laddas med CHAdeMO.
Det tråkiga är att Renault Zoe troligtvis inte kommer få snabbladdning överhuvudtaget. (Den äldre kan laddas med 43kW AC).

Varför måste man stanna i timmar och ladda på vanliga vägguttag??? Hur laddar du när du åker längre sträckor med din elbil?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Petterk

Det är inte så att jag inte håller med dig, för dig blir det lite konstig placering av superchargers och det blir ju fler stopp än man annars kanske gör om man skall åka till Göteborg för dig. Superchargers är nog mer placerade så att de skall passa en region kring Stockholm till Göteborg. Då blir det optimalt för dessa eller andra som kommer ovanifrån och har använt superchargern utanför Stockholm. De vill som sagt placera de få de har så att det passar de flestas mönster, vilket gör att det kommer finnas et band som hamnar lite konstigt till.

Och nej, en 230V 16A ger inte jättemycket kanske, men står man 8 timmar ger det även vid en sådan rätt många mil. Det jag hört från Teslaägare är att man småladdar här och där vilket gör att superchargersbesöken blir färre och kortare.

Tror som sagt elbil idag är något som de flesta skulle kunna leva relativt smärtfritt med men att det fortfarande är en nisch för de som har ett intresse. Lite som att man kan betala extrapengar för att få mer motor, sportigare bil, visst märke eller vad som så kan man idag betala mer för att vara bland de första med elbil.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bensin och diesel-bilar är per definition rullande molotov-cocktails.

Det är i princip lika stor risk att ett bilbatteri ska spontant explodera som det är att din smartphone ska spontant explodera. Att på något sätt påstå att det skulle vara säkrare att köra runt med 60 liter högst brandfarligt ämne är bara ignorant. Vi kan ju googla fram alla miljontals bilolyckor som skett sedan förbränningsmotorns intåg och jämföra.

Det finns inga empiriska tester som påvisar att batterier i bilar skulle vara farligare än bensin/diesel.

Lyssna inte på Amerikanska oljelobbyn och dess förlegade argument. Ställ dig istället frågan varför det är sådant kraftigt motstånd mot elbilar i en tid där global växthuseffekt redan startat att spåra ur. Elon Musk är en människa som har skapat ett bolag på en vision. Tesla är framtiden, den är inte perfekt men den är ett steg på vägen att lösa problemet med växthusgaser.

Om någon sedan ställer sig frågan till hur jorden kommer att bli om vi fortsätter att spy ut koldioxid i atmosfären så kan man läsa sig in på planeten Venus.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Nånstans känner jag att detta även skulle vara ett ideologiskt val. Varför ska jag konstant stötta oljeindustrin liksom...

När man läser inläggen så verkar ju räckvidden fortfarande vara det stora problemet enligt många. Själv äker jag ca 3mil landsväg morgon samt kväll + lite stadskörning och ibland något extra. Vad det gäller långresor så har det ibland handlat om en tripp till Sthlm alt Göteborg. Med andra ord skulle 50km räckvidd inte vara något problem.

Än så länge är detta med tanken på elbil mest ett tankeexperiment för min del, detta tills bilarna finns på marknaden så man kan ta ställning till kostnaden. Än så länge finns ju inga priser att tillgå på bla Opel Ampera-e samt Tesla Model 3.

Våra krav är väldigt lika och har själv tittat en del på el-bil, har förbokat mig på en Tesla men tvekar lite nu när jag sett formen på den (det är en renodlad sedan-bil)

Jag har gjort lite av en komprimiss tills då jag (vi) bara har en bil i hushållet, kör just nu gasbil.
Biogas är det bränsle som näst efter miljövänligt producerad el anses vara det miljövänligaste valet. Problemet är att Biogasen inte alltid räcker till och man blandar i naturgas.

Jag har varit och provkört en del hybrider, nu senast Golf GTE och Audi a3 e-tron, två väldigt trevliga bilar där jag ändå kan göra mina turer till sälen och Göteborg.
Ett krav för min del är DRAGKROK, det är väldigt få elbilar som erbjuder detta idag.

Du kommer 4-5 mil på en laddning (som tar ca 3 timmar med ett 10A uttag) på VW;s hybridkärror.
DOm har ju även e-golf för den som vill köra endast el.

Tycker det är riktigt kul att läsa dina tankar runt el-bil, din situation är sannolikt lik väldigt många andras.
Mkt handlar ju om ett ändrat beteende i slutändan och att tänka lite annorlunda, det är nog där det största problemet ligger, inte räckvidden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det finns många snabbladdare i Göteborgstrakten. Göteborg var väldigt sena med laddmöjligheter men har skärpt sig och byggt flera ställen man kan ladda på.
Titta på uppladdning.nu och filtrera resultatet efter vilka uttag du behöver.
Ampera-e kommer troligtvis snabbladdas med CCS EU, andra bilmodeller kan laddas med CHAdeMO.
Det tråkiga är att Renault Zoe troligtvis inte kommer få snabbladdning överhuvudtaget. (Den äldre kan laddas med 43kW AC).

Varför måste man stanna i timmar och ladda på vanliga vägguttag??? Hur laddar du när du åker längre sträckor med din elbil?

Aktsu nämner 16A-uttag återkommande, det är långt ifrån snabbt. Åtminstone om vi talar enfas. 230V 16A uttag är dock vanligast vid laddplatser alltså i praktiken 3.7kW-uttag.

Ampera-e laddas med CCS-kontakt som jag redan nämnt om man vill snabbladda, men Tesla kan samtidigt inte ta mer än 22kW från 63A (43kW) trefas-laddboxar. En Tesla kan du alltså inte snabbladda i Göteborg (begränsas du till 32A 3-fas kan det inte räknas som snabbt, än mindre om stolpen är 16A 3-fas). Samtidigt med mindre batteripaket som i Zoe, e-Up, i3 och liknande är det ett mindre problem att begränsas till halvsnabba lösningar. Synd att Zoe numera begränsas till 22kW laddning, när man också kan välja större batteri.

Permalänk
Medlem

Lite OT men denna tråden har spårat ur för länge sedan

Det finns en bra film på youtube där det byggs en Toyota Mirai som är en vätgasbil. Det var den filmen som övertygade mig att en vätgasbil aldrig kommer att vinna över en batteribil. Mirai verkar mycket mer komplex än om man jämför med tex. en Tesla Model S.

edit: För övrigt så är ju en batteribil mycket mindre komplex än en med förbränningsmotor också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag undrar mer vad som är så bra med Ampera-e om man ska åka till jobbet och tillbaka ca 80-100 km t&r om vardagarna. Det låter mest onödigt dyrt. Samtidigt handlar det om en livsstilsprodukt och i denna prisklass om inte särskilt roliga bilar. I denna prisklass landar ju dock BMW i3 REx också, för de som vill ha möjligt att köra längre sträckor utan att stanna (stanna behöver du dock) och ladda timvis. Det är märkbart dyrare att äga en Ampera-e om de kostar 400 000 plus, än en Renault Zoe eller någon annan billigare bil. Är det ens drömbil (man åker kort, men vill ha laddning kvar?) är det ju en annan sak. Det lär ju däremot kosta över 6000 kr i månaden med lån och försäkring. Så frågan är vad folk är beredda att betala för elbilar kanske?

Priset är ju såklart en intressant fråga. Nu har det ju snackats om att Ampera-e skall prissättas aggressivt för att få den att sälja. Det har varit snack om 300K och får man ev en supermiljöbilspremie ovanpå detta så kanske det funkar. Från början har jag planerat ett nybilsinköp till våren 2017 och det jag tittat på innan har varit miljödieslar i prisklassen 250K. Kan jag då få en elbil i det prissegmentet så är det ju intressant tycker jag. Dock vet vi ju som sagt inte än vad priserna kommer att landa på... Jo jag pendlar till jobbet samt lite småsaker däremellan och ibland en del grejer i jobbet och lite småutflykter med ungarna på helgerna m.m.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Om laddar bilen på jobbet så är ju drivmedlet gratis. Även om Skoda är drivmedelssnål så kommer den ändå att kosta ca 13000 per år i bara drivmedel.

Visst leasar man väl batteriet för omkring 900>kr/mån beroende på körsträcka? Detta är en av de faktorer som gör mig lite irriterad ang. elbilar. När man äntligen hittat en bra lösning så skall det hyvlas mellan i alla fall...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Visst leasar man väl batteriet för omkring 900>kr/mån beroende på körsträcka? Detta är en av de faktorer som gör mig lite irriterad ang. elbilar. När man äntligen hittat en bra lösning så skall det hyvlas mellan i alla fall...

Vad jag vet så är det väl just Renault som har den lösningen.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@JohnnyGreed:

jag kan inte säga vilken bil jag kikade på när jag såg detta, Renault kan det ha varit. Vad finns det för andra lösningar? Gissar att Renault har lösningen för att batterierna är ganska dyra?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Som det ser ut nu så har Sverige överskott på el trots att vi redan lagt ner kärnkraft. Sen om du skulle vara orolig för tysk brunkol så kan du välja var din energi ska komma ifrån när du gör ett aktivt energiavtal, tycker du att det är okej att bo ovan en soptipp för kärnkraftsavfall så kan du välja kärnkraftsel.

De som bor på landet med elbil skulle kunna ladda den själv också med egen vindsnurra och/eller solceller. Etanol skulle man ju kunna framställa själv och köra på också men det blir ganska mycket krångligare.

"Välja var din energi ska komma ifrån". Menar du då att kryssa i rutan "jag vill ha el som kommer från vattenkraft"? Och vips så är du koldioxidneutral? Mer bluff än det finns inte. Samma sak med vindkraft, så länge som det inte är 100 % koppling mellan ditt elbolag och investering i ny vindkraft (finns ett fåtal sådana typer av elbolag).

Permalänk
Medlem

Om jag bara körde runt om i Stockholm, så hade jag säkert vald en el-bil.
Bodde jag kvar i Norge, så hade jag säkert köpt en Tesla, för superchargers finns nästan överallt. I Norge kan du köra från Nordkapp till Lindesnes, och hitta superchargers hela vägen. En kompis gjorde en roadtrip i sin P85D i sommras, och det gick hur bra som helst.

Men jag kör långt ganska ofta, och EL-bil med nuvarande räckvidd fungerar ej. Speciellt inte i sydöstra EU. Så diesel blir det. Tänkte en stund på hybrid, men bostadsföreningen är inte samarbetsvillig att installera EL uttag i garaget. Har haft motionen inne i 2 år på rad, och 2 gånger nerröstad.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@JohnnyGreed

Ja priset är nog det som avgör till stor del, och det vet vi ju inte var det landar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Aktsu nämner 16A-uttag återkommande, det är långt ifrån snabbt. Åtminstone om vi talar enfas. 230V 16A uttag är dock vanligast vid laddplatser alltså i praktiken 3.7kW-uttag.

Ampera-e laddas med CCS-kontakt som jag redan nämnt om man vill snabbladda, men Tesla kan samtidigt inte ta mer än 22kW från 63A (43kW) trefas-laddboxar. En Tesla kan du alltså inte snabbladda i Göteborg (begränsas du till 32A 3-fas kan det inte räknas som snabbt, än mindre om stolpen är 16A 3-fas). Samtidigt med mindre batteripaket som i Zoe, e-Up, i3 och liknande är det ett mindre problem att begränsas till halvsnabba lösningar. Synd att Zoe numera begränsas till 22kW laddning, när man också kan välja större batteri.

3,7 Kw uttag hjälper iaf att hålla bilen och batteriet varmt på vintern.

Tesla kan laddas med CHAdeMO-adapter. Ingår inte i bilen, men kan köpas separat om man känner behov. Finns väldigt många Tesla ägare som har adapter.
När jag gjorde min långresa till fjällen ficka jag låna en adapter av en annan tesla ägare och funderar nu på att köpa en själv.
CHAdeMO är inte lika snabb som Teslas Supercharger men det var inget som påverkade min resa negativt. Fick ut ca 42-44 kW när jag laddade. Och dom jag provade var dessutom gratis.

Standard Tesla har 11kW laddare och man kan köpa en större laddare som tillval på 16,5 kW. 22kW dubbelladdare har tyvärr utgått.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hittade ett nytt klipp om Ampera-e, dock är min Tyska helt obefintlig men de snackar bla kilometer och batterier!

Nån språkligt bevandrad som kan dra en sammanfattning?

https://www.youtube.com/watch?v=TM01W2ANP0U

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Pluginhybrid är nog nästan det "bästa" alternativet hu om du vill kunna köra lite på el.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Exakt.
För gemene man så är räckvidden, eller bristen på omedelbar uppladdning (och priset), det som gör att elbilen inte fungerar.
I vissa delar av landet har vi också elavbrott skrämmande ofta. Då blir du bokstavligt talat strandsatt om bilen inte var fullt laddad. Tänk dig någon i Norrlands inland...

Schack matt till bensin-/dieselbilen.

Exakt var i Sverige har du strömavbrott ofta? Det var lätt det mest korkade argument jag hört någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Exakt var i Sverige har du strömavbrott ofta? Det var lätt det mest korkade argument jag hört någonsin.

Och dessutom brukar inte de eldrivna bensin/dieselpumparna fungera när det är strömavbrott. Så var det sist vi fick avbrott i hela stan (vänersborg) för några år sedan, jag skulle tanka men det gick inte. Nästan inget fungerar vid total strömavbrott och även om pumpen är handdriven så fungerar troligtvis inte betalsystemet på macken

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mycket intressant att många verkar ha extrema krav på en bil:

Jag vill kunna köra från Kiruna till Malmö med max 20 minuters "tanktid" totalt.

Fattar inte folk att man kan ha en bil som man dagspendlar 10 mil/dag och OM man sedan ska göra sin superresa så kan man väl hyra/låna en annan bil (jag skulle ju inte bli besvärad om någon kommer och ber mig låna min bil, i utbyte får jag köra en Tesla en helg istället, eftersom att personen i fråga måste kunna ladda sin bil på 5 minuter).

Under mina 10 år med körkort har jag gjort 3 resor totalt där det hade varit ett problem om jag hade haft en Tesla Model S. Men är det verkligen jag som har ett så fullständigt underligt körmönster att jag inte sitter och kör >40 mil i taget stup i kvarten?