Oj oj vad mycket elbilsmyter det var i den här tråden. Jag tror visst jag får ta och länka gamla godingen: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ Notera att sidan inte är en officiell sida för Tesla, samt att alla punkterna på den sidan hänvisar till oberoende tredje part.
Batteripacken på en elbil håller MINST 10 år. Och då menar jag "håller", det kommer knappast att tvärdö utan man tappar några % efter en väldans massa kilometer körda.
Att elbilen skulle vara lika smutsig, eller värre än en fossilbil är rena FUD. I Sverige har inga kolkraftverk, den mesta elen kommer ifrån vatten och kärnkraft, och vind som tredjepart. Sol blir snabbt större och större den med. Om du laddar din elbil hemma så gör du det när du sover på natten och det nationella kraftnätet är i en rejäl användningsdipp, då är även elen som renast och billigast. Sedan som andra har påpekat så kan du själv välja vart du vill att din el ska komma ifrån (eller mera korrekt, vem/vad som får betalt för elen du använder). Den fruktade "importerad kolkraft från Tyskland" är extremt sällsynt, och sker endast på "toppar" av kraftnätet, tänk dig smällkalla vintern en dag då det är vindstilla och lite sol, runt middagstid.
Skulle elbilstekniken inte vara mogen? Jaha, det verkar gå rätt bra för våra norska grannar; eller för den delen oss elbilsförare i Sverige. Jag skulle snarare säga att bensintekniken inte är mogen för 2000-talet.
Utan el är du strandsatt oavsett vad, bensinstationens pumpar går inte utan el dom heller. Skillnaden blir att din elbil har ett jättelager med ström som kan nyttjas. Har du sedan egen elproduktion (ekonomiskt!) så är du än säkrare. En elbil är den perfekta landsbygdsbilen, du kan alltid ladda hemma på gården, till skillnad från att åka mångtalet kilometer för att tanka.
Opel Ampera-e KAN bli en jättebra bil, om priset är rätt. Det återstår att se. Tesla Model 3 lär bli en enorm succé, men det kan som sagt dröja innan leverans till Sverige sker.
@RaZman Det är lite invecklat, men det förklaras här: http://www.teslapodden.se/s01e06/
@Pan.Pan
3-5 år? Nej du, försök igen. Se #1 i http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ Har du lust att byta batterierna sedan om 10-20 år kommer dom vara MYCKET billigare för motsvarande kWh idag.
@Karaff Vintern är nog då den framförallt briljerar. Den kommer -alltid- att starta, det gör inte din diesel utan motorvärmare (=inkopplad precis som elbilen). Sedan så kan man förvärma bilen via antingen biltillverkarens hemsida, eller en applikation på din telefon. Det betyder att du alltid sätter dig i en varm bil på vintern; och en sval bil på sommaren, aldrig mera några ofrivilliga bastubad.
@Fisken1986 Jag vet inte vad skräcken för batterier kommer ifrån, dom exploderar inte. Dom kan absolut brinna, men det är en form av "långsam" brand.
@Friterad Se #10 här: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
@kettu92 Var inte löjlig, du glömmer då knappast att plugga in telefonen när du går och lägger dig, varför skulle du glömma bilen? Och än mer löjligheter, det tar inte timmar att ladda, om det värsta händer och du glömmer ladda så kan du stanna på en snabbladdare i 5-10 minuter så att du tar dig fram.
Och for the record, ja detta är ett typiskt exempel för mig på:
Min rekommendation i dagens läge är att om du kan och har lust, vänta och se hur Opel:n blir. Alternativt leta reda på antingen en begagnad Nissan Leaf, dom är riktigt prisvärda. Alternativt att du leasar en fram tills att Tesla Model 3 kommer till Sverige.