Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du får dra ett UE-släp på 750kg. Totalvikt på fordonståget = 4250kg med ett vanligt B-kort. Så riktigt så illa är det inte.
Sedan har bilen en dragvikt på över två ton i alla fall, man kan ju inte "inte nämna det" bara för att nårga inte har BE behörighet.

Nej, man får inte köra upp till 4250kg på vanligt B-kort, då krävs ett B96 eller utökat B-kort som det också kallas. Vanligt B-kort har gränsen 3500kg på totala vikten av ekipaget.

"Utökad B-behörighet är en variant av det vanliga B-körkortet. Skillnaden ligger i att du med utökad B kan dra tyngre fordonskombinationer än med ett vanligt B-körkort."

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/B--Personbi...

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."

http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du får dra ett UE-släp på 750kg. Totalvikt på fordonståget = 4250kg med ett vanligt B-kort. Så riktigt så illa är det inte.
Sedan har bilen en dragvikt på över två ton i alla fall, man kan ju inte "inte nämna det" bara för att nårga inte har BE behörighet.

4250KG gäller bara dom som har tagit körkort innan ett vist årtal har man tagit senare är det 3500Kg som gäller eller då får man ta ett utökat kort/ E kort

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Detsamma.

Våra vindkraftverk producerade i 2015 mer än fyra gånger vad Barsebäck gjorde på ett år.

Hahaha! Eh näää, våra vindkraftverk producerade t.o.m. oändligt mycket mer än Barsebäck, då Barsebäck varit nedstängt sedan 2005, första reaktorn stängdes av permanent redan 1999!

Citat:

Trots att vi är i samma nät behöver vi inte producera en Joule till grannländerna. Även om energin i praktiken går över gränserna kan vi genom elmarknaden se det som om gränserna är strikta och vi exporterar och importerar precis så mycket som vi själva vill. Om vi producerar mer än vi förbrukar blir det export, minskar vi blir det import.

Hahaha nr 2, det är ju precis det som händer när man sammankopplar nätet! För att hålla 50Hz måste man ge o ta över landsgränser!
Och dessutom i en del av kravet från vår (EU) sida att Litauen skulle stänga Ignalina, så är bl.a. Sverige garant för att leverera el till just Litauen!
Detta illustreras ju just av pilarna på Kontrollrummet, men det borde ju du veta som ju länkade mig till den (jag tittar dock på den dagligen i jobbet, flera gånger per timme t.o.m.!
Där ser du även att Tyskland och Polen är ihopkopplade, men de tillhör inte NordPool!

Citat:

Vi sparar enorma mängder energi i våra vattenkraftverk vid överproduktion, genom att helt enkelt stänga till dammluckorna. Om inte vattenkraften behövs ligger ju vattnet kvar och kan användas senare och det fungerar i praktiken som ett energilager, utan energiförlusterna som såna normalt medför.

Ja, men våra Vattenkraft är framförallt den justeringskraft i vår elproduktion som man använder att justera tillförd el, för att behålla 50Hz.
Dock är ju denna helt och hållet beroende på att det regnar, har regnat, kommer regna, och att vattnet inte fryser till is!

Kärnkraften står för den s.k. baskraften då kärnkraft är designad för att just leverera stora mängder el konstant, oavsett väder, vatten, vind eller soltillgänglighet!
Vattenkraften är ju i princip avstängd nattetid (för att förbrukningen inte är så hög då) för att just fylla på lagrena, samt för att tillföra el till hela vårt nät, framförallt Finland!

Citat:

Vi köper och säljer massvis med elenergi med alla våra grannländer. I skrivande stund nettoexporterar vi 296 MW. Se http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Precis, vi säljer OCH KÖPER, framförallt för att vår egna produktion inte räcker till samt för att hålla 50Hz, vilket innebär att andra länders behov är med och styr vår produktion.
Det enda land i Norden/Baltländerna som aldrig har minusproduktion är Norge!

Så nej, vi har ingen överproduktion, då det räcker att någon gång under året inte kunna producera efter det behov vi själva har!
Vi måste balansera och köpa från andra, för att klara våra dippar. Annars får vi blackouts! Inte svårare än så!

Finns många sätt att föra statistik, och just detta med 10-20TWh stämmer över ett år, men kan vi inte garantera vårt eget behov, så har vi ingen överproduktion! Ofta har vi det, men det räcker med någon sekund av underproduktion (och du inte kan köpa in) så börjar saker stängas ned!

Det är just detta som är både Vindkraft och Solkraftens problem, hur många vindkraftverk behöver du för att garantera en viss volym!?
Svaret är enkelt, MAN KAN INTE GARANTERA! Är det vindstilla så är det!

Grid level energy storage är en av lösningarna på just detta, men man är ju inte ens på alpha-release på detta ännu. Men som jag skrev innan, det kommer hända massor de närmsta åren!

Permalänk
Medlem

Oj oj vad mycket elbilsmyter det var i den här tråden. Jag tror visst jag får ta och länka gamla godingen: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ Notera att sidan inte är en officiell sida för Tesla, samt att alla punkterna på den sidan hänvisar till oberoende tredje part.

Batteripacken på en elbil håller MINST 10 år. Och då menar jag "håller", det kommer knappast att tvärdö utan man tappar några % efter en väldans massa kilometer körda.

Att elbilen skulle vara lika smutsig, eller värre än en fossilbil är rena FUD. I Sverige har inga kolkraftverk, den mesta elen kommer ifrån vatten och kärnkraft, och vind som tredjepart. Sol blir snabbt större och större den med. Om du laddar din elbil hemma så gör du det när du sover på natten och det nationella kraftnätet är i en rejäl användningsdipp, då är även elen som renast och billigast. Sedan som andra har påpekat så kan du själv välja vart du vill att din el ska komma ifrån (eller mera korrekt, vem/vad som får betalt för elen du använder). Den fruktade "importerad kolkraft från Tyskland" är extremt sällsynt, och sker endast på "toppar" av kraftnätet, tänk dig smällkalla vintern en dag då det är vindstilla och lite sol, runt middagstid.

Skulle elbilstekniken inte vara mogen? Jaha, det verkar gå rätt bra för våra norska grannar; eller för den delen oss elbilsförare i Sverige. Jag skulle snarare säga att bensintekniken inte är mogen för 2000-talet.

Utan el är du strandsatt oavsett vad, bensinstationens pumpar går inte utan el dom heller. Skillnaden blir att din elbil har ett jättelager med ström som kan nyttjas. Har du sedan egen elproduktion (ekonomiskt!) så är du än säkrare. En elbil är den perfekta landsbygdsbilen, du kan alltid ladda hemma på gården, till skillnad från att åka mångtalet kilometer för att tanka.

Opel Ampera-e KAN bli en jättebra bil, om priset är rätt. Det återstår att se. Tesla Model 3 lär bli en enorm succé, men det kan som sagt dröja innan leverans till Sverige sker.

@RaZman Det är lite invecklat, men det förklaras här: http://www.teslapodden.se/s01e06/

@Pan.Pan
3-5 år? Nej du, försök igen. Se #1 i http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ Har du lust att byta batterierna sedan om 10-20 år kommer dom vara MYCKET billigare för motsvarande kWh idag.

@Karaff Vintern är nog då den framförallt briljerar. Den kommer -alltid- att starta, det gör inte din diesel utan motorvärmare (=inkopplad precis som elbilen). Sedan så kan man förvärma bilen via antingen biltillverkarens hemsida, eller en applikation på din telefon. Det betyder att du alltid sätter dig i en varm bil på vintern; och en sval bil på sommaren, aldrig mera några ofrivilliga bastubad.

@Fisken1986 Jag vet inte vad skräcken för batterier kommer ifrån, dom exploderar inte. Dom kan absolut brinna, men det är en form av "långsam" brand.

@Friterad Se #10 här: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

@kettu92 Var inte löjlig, du glömmer då knappast att plugga in telefonen när du går och lägger dig, varför skulle du glömma bilen? Och än mer löjligheter, det tar inte timmar att ladda, om det värsta händer och du glömmer ladda så kan du stanna på en snabbladdare i 5-10 minuter så att du tar dig fram.

Och for the record, ja detta är ett typiskt exempel för mig på:

Min rekommendation i dagens läge är att om du kan och har lust, vänta och se hur Opel:n blir. Alternativt leta reda på antingen en begagnad Nissan Leaf, dom är riktigt prisvärda. Alternativt att du leasar en fram tills att Tesla Model 3 kommer till Sverige.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Vätgas kommer nog inte att hända. Vätgas produceras antingen från naturgas (vanligast) eller genom sönderdelning av vatten - Det första är i princip ett fossilbränsle i en lite annan skepnad, och det andra är en väldigt energikrävande process där du i princip måste sätta in minst dubbelt så mycket energi som du vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, ca 50% energiförlust just nu. Men jag tror att det är enklare att effektivisera tillverkningen än att bygga en helt ny infrastruktur. Just nu finns allt som behövs för att köra med vätgas (bensinmackar, transport till mack, etc) - allt handlar trots allt bara om att göra det effektivt nog. Nu går det att göra med solljus också så om några år kanske det är mer troligt.

Permalänk

Glöm inte nya Renault Zoe heller... har inte sett den nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Så du tycker inte ts som har skrivit att han kör ca 8-10 mil varje dag ska köpa en elbil för att DU har 90 km till Ikea? Intressant resonemang, för övrigt är det ganska självklart att elbilar inte är det optimala för alla, hade så vart fallet skulle inte förbränningsbilar existera och så är det ju inte.

Men just efter vad ts beskriver låter en elbil som ett bra alternativ, och att räckvidden inte är 500km i praktiken har ju ts också uttryckt att han förstår tidigare i tråden men även om den nu skulle vara hälften är det ju fortfarande mer än vad ts behöver

Du ser klart och tydligen att den diskussionen inte var med trådskaparen eller gäller dennes förutsättningar, utan var riktad mot en person som rent av felaktigt påstår att det exempelvis finns Teslas superchargers jämte med våra större vägar med vettiga avstånd i södra Sverige sedan tidigare. Det finns det inte. Det begränsar rörligheten även för alternativet med brutalt stort batteripaket. Det finns gott om folk i tråden som vill hävda att elbilar är det bästa för alla. En bil man behöver ändra livsstil för och en bil man inte behöver göra så med är ju tydligt två olika saker, här är det inte nödvändigtvis något fel på bilen utan att man också måste ta infrastruktur i beräkningen. Har trådskaparen även en annan bil så begränsar han sig ju inte vad det gäller rörlighet/frihet, men då handlar det om att köpa en bil för att pendla till jobbet drygt 40km bort som kostar drygt 400 000 kr att köpa in. Med lån, försäkringar och allt så blir det en hög månadskostnad. Det finns knappast någon ekonomi i det hela, med en ny bensindriven/dieseldriven bil så blir det inte brutalt mycket soppa om han kör drygt 2000 mil om året. HVO eller diesel med HVO inblandat (HVO100 är väl främst godkänt i nyare lastbilar) går (åtminstone inblandat 35%) att köra i alla dieselbilar. För en del är också fordonsgas ett alternativ. Vill man köpa något dyrt eldrivet för de avstånden finns ju även motorcyklar och de börjar bli riktigt bra, även om de kostar som en Skoda.

Vill man leka på bana vet jag inte riktigt hur kul Opel Ampera-e är, och Tesla Model 3 finns ju inte att köpa när trådskaparen har tänkt att köpa bil. Tidigare har jag nämnt plug-in seriehybrider, och exempelvis BMW i3 med range extender bör i princip landa inom samma budget och kan enkelt ta han till jobbet på batteri. För en del kan säkert PHEV vara bättre alternativ än att ha flera fordon, man kanske får stanna och tanka bara när man tar resor över 200-300 km, vilket få gör till vardags men som exempelvis krävs om man ska ta sig från östra Sverige till västra Sverige och vice versa. Där snabbladdning oavsett biltyp inte är utbyggt inom några rimliga avstånd man kan ta sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Opeln har en annan snabbladdare exempelvis, det är EU-standarden CCS med likström och det finns på ännu färre ställen än Teslas. Att installera det hemma är nog uteslutet. Laddboxarna som exempelvis Vattenfall säljer till kommuner osv för att användas på allmänna platser, av företags osv, har inte några av DC-standarderna och kan inte räknas till snabbladdare. Just de är i bästa fall halvsnabba.

Just Teslas laddare tenderar man att hitta på ställen som Arboga eller Örnsköldsvik, men inte i Norrköping, Linköping, Jönköping eller Göteborg. Väljer man E20 istället så blir det inte mycket bättre. Så hur ska jag ta mig dit och hem? De ligger faktiskt inte jämte de stora vägarna. Tänk på att en sådan simpel sak som en heldag på Ikea betyder ganska långa resor för de flesta, för min del är det 90 km till närmsta Ikea 110-120 km om man väljer att åka till en annan stad/annat varuhus. På 100-110 km/h-vägar så talar vi snarare om halva räckvidden mot testcykeln dessutom. Man åker inte dit varje dag, men varför ska man förlora friheten bilen annars ger? Nu har Ikea ofta några laddstolpar, men man kanske vill besöka fler ställen än Ikea när man väl åkt 90-120 km, och det är ju inte alls säkert de är lediga heller, och det är ju inte några snabbladdare heller utan exempelvis 3-fas 16A i bästa fall. I Kungens Kurva handlar det om enfas där man alltså kan ladda motsvarande 10 km på en timme. Alltså kan man i princip inte åka till något annat än Ikeas varuhus om man ska ta sig hem också.

Med Tesla så kan det ju faktiskt vara så att du hittar 63A trefas, men Teslan kan bara köra 32A via en sådan. Räcker inte bara att det finns laddstolpar med större effekter.

Vad har det med vad jag skrev? Flera undersökningar har ju visat att de flesta kör relativt kort i sin vardag och kör mindre än 30 mil per dag (förutom när de åker på resa med bilen). För de flesta kommer det alltså fungera väldigt bra så länge de kan ladda under natten. Att det inte funkar för folk som bor mitt ute i ingenstans och vill åka 12 mil till Ikea för att sedan åka vidare 10 mil och sedan hem mitt i vintern är ju inte direkt viktigt för majoriteten. De flesta kör betydligt kortare i sin vardag.

Jag vet att många Teslor klarar bra mycket mer än halva testcykeln, vi har ju en person här i tråden med en Tesla med 60 kWh batteri som klarar över halva testcykeln för en P90D.

EDIT: För övrigt undrar jag hur många som kan bo på ställen där man har 12 mil till Ikea och sedan vill åka så pass långt att de inte kommer tillbaka förbi Ikea "när de ändå är ute". Kan inte vara många sådana ställen. Sen är faktiskt de största vägarna i södra Sverige uppställda med superchargers som man kan åka mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kallas att vara nyanserad.. iallafall om man tittar på både fördelar och nackdelar och inte bara en av dessa. Tråden i sig är nyanserad däremot finns det ett par som är helt negativa och ett par som är överdrivet positiva till elbilen och ignorerar därför den "andra sidans" argument. Elbilen är inte perfekt.. elbilen är inte ens bra nog för att konkurrera med bilar som går på fossila bränslen idagsläget. Däremot om fem, tio, femton år så kan den vara det.. förutsatt att de byter fokus från att försöka få ut så många olika versioner som möjligt till att försöka fixa problemen istället. Ett sådant är ju kylan. Batteri och ledningar måste isoleras betydligt bättre. Ett annat är att försöka bygga ut infrastrukturen bättre.

Kan inte riktigt hålla med. Tror man måste hålla i sär saker och ting, dvs inte påstå att biltillverkaren även ska ge sig in i det politiska klimatet och förväntas stå för ett lands infrastruktur. Däremot borde politiker uppmuntra biltillverkarna att satsa mer krut på just alternativ till fossila bränslen (och då på ett konstruktivt sätt istället för att belägga dem med avgifter). Elbilen som sådan fungerar idag rätt perfekt, det som de flesta elbilar brister i är distansen - där vet vi att med åren kommer det bli både effektivare och mer krut på samma sätt som våra grafikkort utvecklas - och priset vid inköp (som borde vara ett resultat av kostnaden för att tillverka bilen).

Skrivet av Tumnus:

Ja. Barnsjukdomar som det faktum att bilen tappar hälften av sina "Hästkrafter" vid temperaturer under -15. Något som diverse undersökningar har visat och något som Tesla är medvetna om. Tycker att dina kommentarer är lite väl onyanserade där du fokuserar enbart på dina förutsättningar och för fram dem som de vore representativt för alla. Fram tills man löst problemen med elbilen så kommer det vara ett bra koncept i mina ögon men knappast en bra lösning som det ser ut idag. Så länge som bilen kostar det dubbla men går hälften så långt som bilar som går med fossila bränslen så kommer elbilen inte att slå igenom.

150 personer i Norge som köpt den senaste Teslan kan informera dig om att kyla och elbilar generellt inte går bra ihop (i dagsläget).

https://electrek.co/2016/06/29/tesla-model-s-p85d-horsepower-...

Det har även visat sig att Teslan överhettar vid bankörning. Visst kan det tyckas vara en försämring att bilen tappar i kraft när det är väldigt kallt ut ute - å andra sidan vem behöver 360 hästkrafter och vem behöver dem i -15? Absolut är det negativt men det är så batteritekniken är just nu (fråga bara alla iPhone användare) och har egentligen väldigt lite med bilen i helhet kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd

@NodCommander ''Jag vet inte vad skräcken för batterier kommer ifrån, dom exploderar inte. Dom kan absolut brinna, men det är en form av "långsam" brand.''

Brukar så med en varningstriangel på batterierna ang eld=explosion eller om batterierna överstiger +50c

Men, då vet jag..att elektriska bilar kör med bättre celler i sina batterier

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Oj oj vad mycket elbilsmyter det var i den här tråden. Jag tror visst jag får ta och länka gamla godingen: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/ Notera att sidan inte är en officiell sida för Tesla, samt att alla punkterna på den sidan hänvisar till oberoende tredje part.

"..oberoende tredje part" Har du hört talas om s.k. cherry picking?

Ditt inlägg är en partsinlaga, även om den kanske är mindre färgad än mångas. Jag tror inte det finns en vilja att sprida desinformation, men har man en Tesla, gillar man Tesla, ja, då ligger det närmare till hands att man hellre kollar på det positiva. Min skepsis stegras både ett, två och tre snäpp då du går på som om "du vet" hur det är. Det här är komplexa jämförelser och börjar man gräva kommer det inte vara svårt att hitta motstridiga eller vad ser ut som motstridiga uppgifter beroende på vad undersökningen har haft för omfattning och systemgränser.

Permalänk
Inaktiv

Mitt råd är att inte köpa någon bil alls. Problemet är andrahandsvärdet. En ny bensinare kommer antagligen att vara osäljbar om bara några år, den kommer antagligen inte att få rulla hela sin tekniska livslängd ut, den blir för dyr att köra när det kommer ut begagnade elbilar.

Likadant med elbilar. Batteripriserna har fallit dramatiskt senaste tiden, batterileverantörerna vet att tåget går nu och man köper sig marknadsandelar inför framtiden. En elbil med batteri storleksklassen 25 kWh behöver inte vara dyrare än en bil med bensinmotor sett mot ekonomiska fundamenta, som det är nu, men det dröjer något år innan det slår igenom i nybilspriset.

Mitt råd är att hanka sig fram med något begagnat bensindrivet fram till 2019-2020 ungefär, då kommer floden av rena elbilar till bra priser, alternativt leasa något, strunt samma vilken sorts bil.

De räckvidder man pratar om idag, 30-50 mil, är enligt min mening överdrivna. Framåt 2019-2020 så kommer laddstolparna vara så vanliga och utbyggnadstakten så snabb, att man kommer att se att man klarar sig gott på typ 15 mil. Ingen vidare smart grej att ständigt forsla runt en massa batterier som man i princip aldrig använder som normalbilist.

Däremot när nu 'soppan' blir nästintill gratis, kan man få önska sig en riktigt fläskigt åk med gott om plats? Det här att dutta runt med små ekonomiska bilar spelar ju ingen roll längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

@NodCommander ''Jag vet inte vad skräcken för batterier kommer ifrån, dom exploderar inte. Dom kan absolut brinna, men det är en form av "långsam" brand.''

Brukar så med en varningstriangel på batterierna ang eld=explosion eller om batterierna överstiger +50c

Men, då vet jag..att elektriska bilar kör med bättre celler i sina batterier

Ja så är det, cellerna är av helt annan kvalitè än vad du hittar i din mobiltelefon. Utöver det så sitter det advancerade kontrollsystem i elbilen som styr belastning och temperatur på ett så optimalt sätt som möjligt. Men jag kan lova att den exploderar inte i första taget, har åkt runt i en Leaf med bra heta batteriet, och än sitter jag här och skriver :). (Leaf saknar till skillnad från t.ex T Model S batteri kylning)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad har det med vad jag skrev? Flera undersökningar har ju visat att de flesta kör relativt kort i sin vardag och kör mindre än 30 mil per dag (förutom när de åker på resa med bilen). För de flesta kommer det alltså fungera väldigt bra så länge de kan ladda under natten. Att det inte funkar för folk som bor mitt ute i ingenstans och vill åka 12 mil till Ikea för att sedan åka vidare 10 mil och sedan hem mitt i vintern är ju inte direkt viktigt för majoriteten.

Jag vet att många Teslor klarar bra mycket mer än halva testcykeln, vi har ju en person här i tråden med en Tesla med 60 kWh batteri som klarar över halva testcykeln för en P90D.

Nu bor jag cirka 120 km från både Stockholm och Linköping, som båda saknar superchargers. Alltså centralt i Mälardalen i en liten kommun där man kör mindre än folket i exempelvis Nacka kommun, inte i Norrlands inland mitt i ingenstans. Alltså det handlar inte om Sveg eller Östersund. Går att dagpendla in till Stockholm på 60 minuter härifrån med tåget. Talar vi köpområden så talar vi om orter som Västerås, Eskilstuna, Norrköping och Örebro utöver söderort i Stockholm eller inre staden och ja handeln förväntar sig att man åker 50-120 km för att ta sig till butikerna. Kan man inte rätta sig efter en region med ett gäng medelstora städer i kringområdet inte långt från huvudstaden för vad som skulle vara en förort i ett annat land är det nog svårt att rätta in sig någonstans överhuvudtaget. Opel medger att 500 km är något av en glädjekalkyl. Samtidigt är det också bra mycket bättre än de flesta konkurrenter, samtidigt som huvuddelen av konkurrenterna är bra mycket billigare att äga än Opeln. Så är inte räckvidd ett problem (pga att det är en extrabil exempelvis eller ordentligt med laddstolpar i området) kanske man bör titta på annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Ja så är det, cellerna är av helt annan kvalitè än vad du hittar i din mobiltelefon. Utöver det så sitter det advancerade kontrollsystem i elbilen som styr belastning och temperatur på ett så optimalt sätt som möjligt. Men jag kan lova att den exploderar inte i första taget, har åkt runt i en Leaf med bra heta batteriet, och än sitter jag här och skriver :). (Leaf saknar till skillnad från t.ex T Model S batteri kylning)

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, men jag kommer ialf satsa på elbil om jag får körkort en dag...tycker det verkar vara vettigt att investera i.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte elbilar passar alla just nu och troligen inte i framtiden heller. Men att krampaktigt hänga sig kvar vid förbränningsmotorer känns lite bakåtsträvande (jag är bakåtsträvare i många fall, men inte här). I en bil som används bara som transportmedel, vilket merparten av alla bilar är, så ser jag väldigt få anledningar till varför man inte skulle kunna gå över till ren eldrift ganska snart såvida det kommer ut vettiga bilar på marknaden. Det är ju knappast några superspännande motorer som man ersätter i det här fallet. Snarare riktigt tråkiga motorer som på sin höjd kan framkalla ett litet leende i medvind och nerförsbacke.

För min egen del så skulle en elbil med räckvidd på cirka 50 mil i praktiken täcka "alla" behov just nu. Det är sällan jag kör längre än 25 mil på en dag och de gånger jag behöver köra längre så kommer det förmodligen att finnas ett ännu bättre utbyggt nät av snabbladdare för "alla" bilar längs vägarna. Det är ju knappast så att den utbyggnaden är klar, det är förmodligen så att den just har börjat och kommer att växa ju fler elbilar det finns på vägarna.

Som ren entusiastbil så kan jag däremot tänka mig att det är svårt att göra ett byte rakt av till el. Fast å andra sidan, med lite kreativitet och klurighet och ändrad lagstiftning så skulle man säkert kunna få se entusiaster bygga ganska vansinniga hybridbyggen som gör det möjligt att roa sig med både gamla stötstångs V8or och eldrift i samma bil. Säkert som att svära i kyrkan, men udda kombinationer är skoj

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Roligt att läsa om överproduktion av el, ni vet väl att det inte riktigt fungerar så? Det går inte att producera mer ut i nätet än vad som krävs, gör man det händer det saker.

Men, tillbaks till elbilen, elbilar är ju en bra ide, men, elen måste produceras av något. Är elen producerad 100% av solkraft, då är det ju bra, men om elen produceras av kol/gas/kärnkraft, tja, då är man fortfarande fast i gamla fällan.

Vad folk inte förstår är att vi måste bort ifrån uppgrävt Co2 och kemikalier, mycket som vi bränner för bränsle är lagrat materiel, som vi gräver upp och eldar på, och återför till systemet. Elda ett träd är faktiskt i sig inte dumt, då det trädet har upptagit chems + Co2 medans det växte, men att elda uppgrävt kol/gas/olja, det är för det mesta dumt, då har du grävt upp lagrat material som du återför till ett övergött system.

En nyare gengas motor kanske vore en bra ide? Då kan du iaf bränna träd, Co2 som är i princip återbundet under sin egen generation, ganska neutralt faktiskt. Eldstäder är heller ingen dum värmekälla, om du eldar med ved, då återför du inget gammalt uppgrävt skit iaf.

Men, elbilar är inte renare än elen som den använder. Det bäste vore om vi kom ifrån bilar rakt av, vi är i behov av något nytt.

Ahaha, rolig söndagsfeber svamling..

Permalänk

Skulle lätt kunna tänka mig en elbil i framtiden. Bor i centrala örebro och om jag aldrig lömnade staden skulle det väl fungera.

Men som i helgen var jag och hälsade på vänner samt familj, körde totalt 58mil och finns ingen möjlighet att ladda varken hos päronen eller vännerna.

När man kan stanna och ladda i 20min och få 50+mil så går jag över till el.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sen är faktiskt de största vägarna i södra Sverige uppställda med superchargers som man kan åka mellan.

I realiteten är det enklare att åka mellan Gävle och Skellefteå än att åka på E20 eller E4 västerut. Ska jag åka till Göteborg så är de enda superchargers i antingen Ljung eller Ödeshög. Vilket betyder att man måste ladda på laddstolpar med mycket lägre effekt någonstans på vägen. Vill man ladda i princip fullt måste man nästan övernatta där. Samtidigt finns inte väghotellen som fenomen längre. Tvivlar på att en Model X med någon marginal inklusive en heldag i Göteborg klarar sig mellan Ödeshög > Göteborg och tillbaka på en laddning, och med en Model S 60D skulle jag inte vilja göra den resan utan att ladda en längre tid i Göteborg. Model 3 i basutförande kommer ju dessutom ha kortare räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu bor jag cirka 120 km från både Stockholm och Linköping, som båda saknar superchargers. Alltså centralt i Mälardalen i en liten kommun där man kör mindre än folket i exempelvis Nacka kommun, inte i Norrlands inland mitt i ingenstans. Alltså det handlar inte om Sveg eller Östersund. Går att dagpendla in till Stockholm på 60 minuter härifrån med tåget. Talar vi köpområden så talar vi om orter som Västerås, Eskilstuna, Norrköping och Örebro utöver söderort i Stockholm eller inre staden och ja handeln förväntar sig att man åker 50-120 km för att ta sig till butikerna. Kan man inte rätta sig efter en region med ett gäng medelstora städer i kringområdet inte långt från huvudstaden för vad som skulle vara en förort i ett annat land är det nog svårt att rätta in sig någonstans överhuvudtaget. Opel medger att 500 km är något av en glädjekalkyl. Samtidigt är det också bra mycket bättre än de flesta konkurrenter, samtidigt som huvuddelen av konkurrenterna är bra mycket billigare att äga än Opeln. Så är inte räckvidd ett problem (pga att det är en extrabil exempelvis eller ordentligt med laddstolpar i området) kanske man bör titta på annat.

Så hur skulle du ha problem nu igen? Du kan ju utan problem åka dina 12 mil till butikerna och tillbaka utan att ladda, du kan dessutom bre på med fler mil utöver dem utan att oroa dig. Om vi då dessutom bygger ut med 16A stolpar runt köpcentrum, parkeringsgarage osv får du ju än mindre problem då du kommer kunna ladda upp en hel del medan du går i butikerna.

Du verkar inte helt konsekvent, vad är det egentligen du har en invändning mot i att jag hävdat att de flesta inte kör tillräckligt långt i vardagen för att 30-35 mils räckvidd inte blir ett problem för dem?

Skrivet av Petterk:

I realiteten är det enklare att åka mellan Gävle och Skellefteå än att åka på E20 eller E4 västerut. Ska jag åka till Göteborg så är de enda superchargers i antingen Ljung eller Ödeshög. Vilket betyder att man måste ladda på laddstolpar med mycket lägre effekt någonstans på vägen. Vill man ladda i princip fullt måste man nästan övernatta där. Samtidigt finns inte väghotellen som fenomen längre. Tvivlar på att en Model X med någon marginal inklusive en heldag i Göteborg klarar sig mellan Ödeshög > Göteborg och tillbaka på en laddning, och med en Model S 60D skulle jag inte vilja göra den resan utan att ladda en längre tid i Göteborg. Model 3 i basutförande kommer ju dessutom ha kortare räckvidd.

Du kan ju stanna i Ödeshög på nedväg och hemväg? gissningsvis ett relativt kort stopp på hemvägen. Men ja, bor man i Flen och ska åka till Göteborg mycket är kanske inte superchargers optimalt placerade då det blir relativt korta resor innan man måste stanna (även om det är 2 timmar från Flen till Ödeshög och 2 timmar till göteborg från ödeshög). Men jag har aldrig hävdat att det är optimalt för alla, utan att för de flestas körmönster fungerar det mer eller mindre smärtfritt. Hade vi däremot en bra utbyggnad av 16A laddare så skulle du kunna parkera bilen när du kommer till Göteborg och ha fullt när du skall hem så du klarar dig på ett 10 minuters stopp i ödeshög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Mitt råd är att inte köpa någon bil alls. Problemet är andrahandsvärdet. En ny bensinare kommer antagligen att vara osäljbar om bara några år, den kommer antagligen inte att få rulla hela sin tekniska livslängd ut, den blir för dyr att köra när det kommer ut begagnade elbilar.

Haha. Nej.

Även om nyproducerade elbilar runt 2020 kanske har ett startpris på ca 200k som bäst så är det långt ifrån alla som kan eller vill spendera dom pengarna på det. Begagnade elbilar lär inte heller vara så billiga och då får vi inte heller glömma att andelen begagnad.e elbilar lär vara extremt få då vi inte har så många elbilar ute på gatorna idag, Begagnade bilar dyker ju inte upp ut ur ingenstans
Sedan får vi inte heller glömma helt enkelt låginkomsttagare, ungdomar/ungavuxna och invandrare som kommer vilja köpa begagnade bensin/diesel bilar.

Folk kör ju runt med bilar från 90-talet vilket idag är i vissa fall mer än 20 år gamla. Att tro att alla bensin bilar kommer att poff försvinna och ingen kommer att köpa några efter 2020 är lite extremt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Tack för att du rättar mej. Jag hade iofs redan gjort det själv, i ett tilllägg under "EDIT", men det är bra så vi är helt säkra!

Jepp, så är det, man slår till en spak inne i bilen, sedan går den på solceller från afrika, precis som du sa!

haha, ne men seriöst. För en vän som jobbade för tesla (kundtjänsten) sa att de drar in elen ifrån afrika.

Permalänk
Medlem

Om jag kan lösa det här med laddning hemma (vilket jag betvivlar då Stockholms Stad inte verkar sugna på att bygga 16A stolpar någonstans) så ser jag nog att en Model 3 med största batteriet eventuellt skulle kunna bli något för mig. Det finns ju som sagt en hel del problem fortfarande men dealbreakern är ju huruvida man kan ladda den hemma eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Mitt råd är att inte köpa någon bil alls. Problemet är andrahandsvärdet. En ny bensinare kommer antagligen att vara osäljbar om bara några år, den kommer antagligen inte att få rulla hela sin tekniska livslängd ut, den blir för dyr att köra när det kommer ut begagnade elbilar.

Likadant med elbilar. Batteripriserna har fallit dramatiskt senaste tiden, batterileverantörerna vet att tåget går nu och man köper sig marknadsandelar inför framtiden. En elbil med batteri storleksklassen 25 kWh behöver inte vara dyrare än en bil med bensinmotor sett mot ekonomiska fundamenta, som det är nu, men det dröjer något år innan det slår igenom i nybilspriset.

Mitt råd är att hanka sig fram med något begagnat bensindrivet fram till 2019-2020 ungefär, då kommer floden av rena elbilar till bra priser, alternativt leasa något, strunt samma vilken sorts bil.

De räckvidder man pratar om idag, 30-50 mil, är enligt min mening överdrivna. Framåt 2019-2020 så kommer laddstolparna vara så vanliga och utbyggnadstakten så snabb, att man kommer att se att man klarar sig gott på typ 15 mil. Ingen vidare smart grej att ständigt forsla runt en massa batterier som man i princip aldrig använder som normalbilist.

Däremot när nu 'soppan' blir nästintill gratis, kan man få önska sig en riktigt fläskigt åk med gott om plats? Det här att dutta runt med små ekonomiska bilar spelar ju ingen roll längre.

Problemet med gammalt skit är att det inte är driftsäkert och man har hela tiden nåt som krånglar och skall servas m.m. Är innerligt trött på gamla bilar. Att köpa nytt är en ren förlust, absolut men slipper jag allt krångel som gammalt medför så är det värt det.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Hahaha! Eh näää, våra vindkraftverk producerade t.o.m. oändligt mycket mer än Barsebäck, då Barsebäck varit nedstängt sedan 2005, första reaktorn stängdes av permanent redan 1999!

Notera "gjorde". Barsebäck 1 och 2 producerade tillsammans i snitt 7.7 TWh per år under sina livslängder, och 2015 producerade vindkraften 16.5 TWh. (jag mindes fel, det är inte 4x, men åtminstone det dubbla)

Skrivet av oxygenial:

Ja, men våra Vattenkraft är framförallt den justeringskraft i vår elproduktion som man använder att justera tillförd el, för att behålla 50Hz.

Till exempel när vi överproducerar vindkraft. (producerar vi för mycket stiger frekvensen på nätet)

Skrivet av oxygenial:

Dock är ju denna helt och hållet beroende på att det regnar, har regnat, kommer regna, och att vattnet inte fryser till is!

Vi har enorma vattenmagasin. Visst har "våtår" och "torrår" där tillrinningen är större och mindre, men allting fallerar inte om det är uppehåll i en vecka (eller månad för den delen) som du verkar tro. Vidare verkar vi inte ha några problem att producera trots islagda dammar eftersom vattenkraften producerar som bara den under vinterhalvåret, trots att det allra mesta finns i norr där isen ligger tjock hela vintern.

Skrivet av oxygenial:

Kärnkraften står för den s.k. baskraften då kärnkraft är designad för att just leverera stora mängder el konstant, oavsett väder, vatten, vind eller soltillgänglighet!
Vattenkraften är ju i princip avstängd nattetid (för att förbrukningen inte är så hög då) för att just fylla på lagrena, samt för att tillföra el till hela vårt nät, framförallt Finland!

Återigen, vi har enorma vattenmagasin. De fylls inte nämnvärt på en dag (men många bäckar/dagar små..). Så här ser fyllnadsgraden ut under ett helt år (aug 2014-aug 2015). Nedgången från november till ungefär april kommer från att tillrinningen är nära 0 när nederbörden är i form av snö (samtidigt som behovet är högt under vintern). Det får vi dock igen med de stora vårflödena och sommarregnen, plus minskat energibehov under sommaren.

Skrivet av oxygenial:

Precis, vi säljer OCH KÖPER, framförallt för att vår egna produktion inte räcker till samt för att hålla 50Hz, vilket innebär att andra länders behov är med och styr vår produktion.

De två är en och samma sak - Håller vi inte 50 Hz är produktionen för liten eller för stor.

Skrivet av oxygenial:

Så nej, vi har ingen överproduktion, då det räcker att någon gång under året inte kunna producera efter det behov vi själva har!
Vi måste balansera och köpa från andra, för att klara våra dippar. Annars får vi blackouts! Inte svårare än så!

Det är just detta som är både Vindkraft och Solkraftens problem, hur många vindkraftverk behöver du för att garantera en viss volym!?
Svaret är enkelt, MAN KAN INTE GARANTERA! Är det vindstilla så är det!

Det är det som är det fiffiga med att "lagra" energi i vattenmagasin. Är det vindstilla så använder vi mer vattenkraft - vi har mycket att ta av eftersom vi har energilager för flera månader framåt. När vindkraften producerar normalt fyller vi magasinen eller sparar det vi har.

Skrivet av oxygenial:

Grid level energy storage är en av lösningarna på just detta, men man är ju inte ens på alpha-release på detta ännu. Men som jag skrev innan, det kommer hända massor de närmsta åren!

Som jag försöker komma fram till så är vi redan där. Vi har precis fyllt vattenmagasinen inför vintern, och det vatten som ligger där nu kommer vi använda till april.

Permalänk
Medlem

@anon173292

För det första:
Bara för att man byter till elbilar betyder det inte automatiskt att man av någon anledning skulle sluta utveckla elproduktionen, det är en paralell utveckling, inte ett antingen-eller val.

För det andra: En elbil driven på ren kol, så som fallet skulle kunna vara i någon bortglömd stat i USA så drar elbilen ungefär lika med motsvarande bensinbil. Sedan kan då ägaren som exempel skaffa solceller, likt exemplet ovan. Utöver det är Nordamerikas elmix generellt renare än det, Europas än ett steg renare, sedan norden ett jättekliv renare.

Solel är i bebisstadiet fortfarande, men jag siar att det kommer att bli jättestort. Större än något alternativ förmodligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Alla har motorvärmarstolpar som finns här i Norrland där det är riktigt vinter med -20 till -40 eller kallare.
Motorvärmarstolparna har timer och går i 1-2 timmar i mildare klimat. -20 o kallare får du 3-4 timmar. Detta är inget fastighetsägarna gärna tar bort eller ändrar om man skaffar elbil eftersom då blir deras stolpar väldigt dyra i drift. Och ingen vill ju behöva springa ut och ändra timern varannan timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Alla har motorvärmarstolpar som finns här i Norrland där det är riktigt vinter med -20 till -40 eller kallare.
Motorvärmarstolparna har timer och går i 1-2 timmar i mildare klimat. -20 o kallare får du 3-4 timmar. Detta är inget fastighetsägarna gärna tar bort eller ändrar om man skaffar elbil eftersom då blir deras stolpar väldigt dyra i drift. Och ingen vill ju behöva springa ut och ändra timern varannan timme.

Givetvis bör stolpens elförbrukning debiteras den som hyr P-platsen.
Likväl som fastighets ägaren inte betalar för min bensin idag, skall väl denna inte heller behöva betala elen till min el bil.
Vanligt bondförnuft... Bygg om, sätt den på en mätare koplad till hushållet. Klart! (Då kan du få ström 24/7...)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Givetvis bör stolpens elförbrukning debiteras den som hyr P-platsen.
Likväl som fastighets ägaren inte betalar för min bensin idag, skall väl denna inte heller behöva betala elen till min el bil.
Vanligt bondförnuft... Bygg om, sätt den på en mätare koplad till hushållet. Klart! (Då kan du få ström 24/7...)

Där jag bor så kan man betala extra för att få ström i stolpen 24/7 men problemet är att man bara får plocka ut 1400W. Går det att ladda en elbil på så låga effekter säg över natten? På vintern så måste man ha minst 800W till kupevärmaren för att åtminstone hålla rutorna isfria. Då finns det 500W över till laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Där jag bor så kan man betala extra för att få ström i stolpen 24/7 men problemet är att man bara får plocka ut 1400W. Går det att ladda en elbil på så låga effekter säg över natten? På vintern så måste man ha minst 800W till kupevärmaren för att åtminstone hålla rutorna isfria. Då finns det 500W över till laddning.

Vet inte om det går att begränsa laddströmmen i praktiken, men i teorin ska du kunna tanka ungefär 2 m/s med 1400 W. Det blir 72 km per dag om vi säger att du laddar i 10 timmar.

Elbilar har generellt sett inbyggda kupevärmare, men elbil eller inte bör du inte köra den hela natten, din miljöbov.